Kommentarer till Pasta carbonara - Sida 3

"Enkelt recept på jättegod pasta carbonara med spaghetti, bacon, ägg, lök, grädde och parmesanost."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

penna Skrivet av Dallie 2010-03-01 14:45
Vad händer om man inte häller i ost??
Jag gillar inte ost så det är därför.
Jag tänkte göra den idag :)
penna Skrivet av Susanne 2010-01-24 19:32

Svar till janne: Det ska vara hela ägg i det här receptet, men precis som Nesh skriver så finns det många varianter på detta recept där man bara tar äggulor. Man får göra som man vill.

Man får även ta vilken grädde man vill. Vilken grädde är vanlig grädde? För mig är vanlig grädde vispgrädde, alltså grädde med 40% fetthalt. Själv väljer jag vispgrädde (ovispad) som är en naturlig produkt utan tillsatser (läs innehållsförteckningen på matlagningsgrädde). Tycker man att vispgrädde är för fett så kan man blanda med vatten.

Svar till Tina: Lök finns ju i olika storlekar så ta en mindre lök nästa gång. Man kan också ta en mildare löksort om man gillar det t.ex. silverlök.

penna Skrivet av Tina 2010-01-21 21:06
alldeles för mycket lök, hälften hade varit gott nog..
penna Skrivet av Janne T 2010-01-19 19:14
Testa: stek bacon och lök på medelvärme, tillsätt matlagningsgrädde ca 3dl låt koka i stekpannan tillsätt lite extra salt och grovmalen svartpeppar. Häll såsen över den färdiga spagettin - rör om lite - ta i ett ägg - rör om lite mer. Klart!
penna Skrivet av Saiko 2010-01-17 23:30
Då jag såg att en frågade vad man kunde ha istället för bacon om man var muslim så vill jag tipsa om kalkonbacon som finns i vissa välsorterade matbutiker. Detta tips fick jag av min polloterian-vän (dvs hon äter inte kött eller fisk, bara fågel). :)
penna Skrivet av janne 2010-01-13 09:49
tack skall ni för alla goda tips ni skickar in
penna Skrivet av janne 2010-01-13 09:46
skall det vara vispgrädde eller vanlig grädde
penna Skrivet av janne 2010-01-13 09:11
skall det vara hela ägg?
penna Skrivet av Nesh 2010-01-12 17:35
Det finns massor med varianter av detta recept. Finns varianter utan grädde. Finns varianter med bara äggulor och olika typer av riven ost. Gör som ni själva vill. Jag tänker nu göra just denna variant, med grädde och hela ägget...
penna Skrivet av Stefan Nipple 2010-01-12 13:15
Det ska bara äggulan.
penna Skrivet av carina 2010-01-12 11:41
ska det vara både ägg gulan och ägg vitan ?
penna Skrivet av EmmA 2010-01-11 18:06
Super gott!!! tack sa mkt!!
penna Skrivet av Erik 2009-12-02 16:52
Jag tycker personligen att parmesanosten är en av de viktigaste ingredienserna, men jag har testat paesano och det är en värdig ersättare.
penna Skrivet av Susanne 2009-11-25 12:48
Svar till rosslyn: Vet ej, men någon annan kanske vet?
penna Skrivet av rosslyn 2009-11-24 19:18
hej kan man använda paesano istället för parmesanost??
penna Skrivet av caroline 2009-11-14 16:58
Så god!! Detta har blivit en favorit hemma.Både jag och sambon älskar Carbornara
penna Skrivet av Susanne 2009-11-03 00:28
Svar till sa: Japp det stämmer. Jag tror till och med att det är vanligt att servera pasta carbonara med rå äggula till men det har jag själv svårt för måste jag säga. ;) Därför så, i mitt recept så blir äggröran inte rå eftersom ägget koagulerar av den varma spaghettin så det ser ut och smakar som tillagat. Så du behöver inte oroa dig för rå-äggsmak.
penna Skrivet av sa 2009-11-02 19:52
ska man verkligen inte tillaga äggröran på något vis? utan bara blanda i spaghettin?
penna Skrivet av Ameli 2009-10-29 00:57
Tack Totti, det var bra sagt (skrivit)!

Den har kommentaren har valdigt lite me Pasta Carbonara att gora (sorry), jag ville bara saga det att, som en som bor i nordostra USA finns det fa saker jag saknar MER fran Sverige an just Pizza. Svensk Pizza ar absolut godast. :)
penna Skrivet av Susanne 2009-09-11 20:52
Svar till mooe: Rökt kalkonkött som du antingen köper färdigstrimlad eller som du köper i skivor och strimlar själv tror jag blir gott. Men du behöver då inte steka det rökta kalkonköttet eftersom det redan är tillagat så att säga. Stek löken i lite fett istället och sedan kan du röra ner kalkonköttet på slutet så att det bara blir varmt.
penna Skrivet av mooe 2009-09-11 16:18
va kan man ha istället för skinka om man är muslim??
penna Skrivet av Totti 2009-09-07 17:54
Det finns så fantastiskt många självutnämnda experter på italiensk mat. Som minsann "vet" hur det ska vara för att de varit en vecka på Capri.

Carbonaran har ingen grädde i originalreceptet, så långt är det sant. Väldigt få genuina italienska recept, särskilt söderifrån, inkluderar grädde. Däremot finns det en mängd varianter av denna rätt, precis som det finns mängder av varienter av Ragù, vid sidan av den från Bologna. Italien är inte ett homogent land, som Sverige.

Jag har italienska rötter och har tillbringat somrarna där sedan barnsben. Jag kan vara konservativ när det kommer till italiensk mat. Däremot är jag inte så konsevativ som vissa självutnämnda experter. En liten skvätt grädde i Carbonaran tycker jag absolut hör hemma, om man vill ha det. På samma sätt föredrar jag en pizza från nordöstra USA framför en Napolitansk, även om min farfar skulle mörda mig för att jag sa så. =)

Mat ska vara till glädje, inte vara en elitistisk, social markering.
penna Skrivet av Maria 2009-09-02 13:31
Men gud va dryga ni e, beställer du in pasta carbonara på en restaurang så e den gjord på grädde, och är såååå god. Båda recept e säkert lika bra.
penna Skrivet av Nenna 2009-08-13 10:27
Jisses!!! Det finns varken grädde eller lök i riktig italiensk spaghetti carbonara. Det ska endast vara ägg, rimmat och därefter rökt sidfläsk eller tjockt bacon, vilket inte ofta finns i Sverige, spaghetti förstås (kokt al dente), rikligt med svartpeppar, riktig Parmigiano reggiano (absolut inte färdigriven i påse) samt ev. en klick smör för att runda/blanka av det hela. Varför kan inte vi svenskar lära oss att Carbonara inte är en sås och inte alls ska ha den konsistensen. Pastan ska bara få en beklädnad av scrambled egg konsistens på ytan och till det ska det finnas bitar av det välstekta, tärnade sidfläsket. Jag har varit i Italien och där får man det aldrig som i Sverige, tack och lov.
penna Skrivet av Susanne 2009-08-03 22:47

Svar till Teresia: Tack för receptet på äkta Pasta Carbonara. Jag ska prova det!

Dock så tycker jag inte det är så konstigt att det finns flera olika receptvarianter på Pasta Carbonara, så är är det ju med de flesta recept. Min variant är lite enklare och med mer vanliga ingredienser som man har hemma så jag tror även att mitt recept fyller sin funktion. Men som sagt ska jag prova ditt recept när jag vill ha äkta Pasta Carbonara, så tack för det!

penna Skrivet av Teresia 2009-08-02 21:21
Sarah din kommentar är klockren (2009-03-02)
Längesen jag skrattade så mycket... Varför ens publicera recept på carbonara när man inte kan hålla sig till rätt ingredienser? Det är ungefär som att säga att man gör janssons frestelse på potatis, lax, och färskost dvs!

Här kommer receptet, 4 portioner:

200 gr Pancetta eller guanciale (rimmat sidfläsk med svartpeppar)
Vitt vin efter smak, ca 1/2 dl
1 litet ägg per person
40 gr Parmigiano reggiano (även grana padana funkar)
40 gr romansk pecorino
Mycket svartpeppar...därav carbone...=)
Sparsamt med salt då sidfläsket och osten har sälta. Tortiglioni eller spaghetti ger bästa resultat. Koka INTE pasta enl instruktionerna på paketet utan cirka HALVA koktiden. Vänd sedan ned pastan i såsen och låt det puttra på svag värme. Resultatet ska bli krämigt. Om det är för torrt spä med lite pastavatten/vitt vin eller mjölk.
Busenkelt och gott!
penna Skrivet av Anders 2009-07-30 21:00
Klockrent recept :)
penna Skrivet av Sofia 2009-07-28 16:59
Super recept har gjort den flera gånger nu såååååååå gott!!!!
penna Skrivet av Anna 2009-07-24 17:08
Att folk orkar, det är helt fantastiskt.. Ett jävla översittargnäll på många! :/ Bra recept, tack!
penna Skrivet av Oskar 2009-07-14 18:30
Äkta eller inte, gott är det i alla fall.

Tycker själv det upplevs lite krämigare om man bara använder gulan, och inte hela ägget. Det blir det ikväll. Tack o bock.
penna Skrivet av Jessicka 2009-07-01 15:07
Super duper gott! Så HÄR smakar den bästa carbonaran. Ett av mina nya favoritrecept
penna Skrivet av Fia 2009-06-24 09:52
Herreud vad alla tjabbar. pröva detta receptet och se om ni gillar de, spelar väl ingen roll vad som "ska" va i eller inte. Barnsligt...
penna Skrivet av fyfan 2009-05-18 19:27
det är väll du själv som bestämmer hur en äkta carbonara ska se ut, det står ju inte direkt skrivet som en lag att carbonara ska innehålla salami etc. det finns heller inget som säger att den inte får innehålla ärtor mm.
penna Skrivet av Susanne 2009-05-13 00:09
Svar till "..": Du kan ta vilken grädde du vill. Det går bra med både vispgrädde och matlagningsgrädde (valfri fetthalt).
penna Skrivet av .. 2009-05-12 18:51
Ska man ha vanlig grädde eller matlagningsgrädde?
penna Skrivet av Susanne 2009-04-20 01:35
Svar till Sara: Jag har tyvärr inget recept på det. Kanske någon annan har det? Annars, har du provat att googla?
penna Skrivet av Sara 2009-04-16 22:42
Finns det recept på hemmagjord pasta? Hellst nyttigare variant av pasta. Tack på förhand.
penna Skrivet av sarah 2009-03-02 15:02
en sak som jag stör mig på är att folk ändrar recept TOTALT och sen säger att det är en viss rätt. T.e.x sånna som har i salami istället för bacon, och ärtor, paprika och champinjoner och påstår att det är en carbonara. det är så långt ifrån en carbonara som man kan komma. Det är som att jag skulle lägga upp ett recept på köttbullar, uatn kött, med riven paprika, uan ströbröd, utan lök, med champinjoner och ris.. Det spelar ingen roll om det är en svensk sida som receptet är på, receptet ska vara rätt iaf. Detta recept är ganska bra. kanske inte 100% rätt, men helt okej..
penna Skrivet av anonym 2009-02-27 10:10
jag håller inte alls me dej davide
penna Skrivet av Petra 2009-02-17 21:17
Du som tror att "äkta" carbonara är med salami" åkt till spanien/Italien och säg det!
Jag har ätit carbonara på många vis, i sverige, rom, barcelona, malaga you name it! Och detta recept var gott.
penna Skrivet av Davide Moretti 2009-02-16 17:34
Okej, detta recept är det riktigt en Carbonara, men här ger man tips på varianter och egna recept. Ni som klagar på vad en äkta Carbonara är kan inte förvänta er att hitta det på svensk receptsida, så att ens komma hit och tro att man ska få den äkta varan är ganska korkat. Ni som klagar vet gott och väl att ni inte skulle hitta det "äkta" receptet här, utan ni är såna som bara surfar omkring på internet och klagar bara för att klaga och hävda sig, få uppmärksamhet och leka smarta, för att ni inte blir tagna på allvar i ert riktiga liv. Inte nog med det, ni har dessutom ingen aning om vad Carbonara är, en skojare nedanför sa att en äkta Carbonara är med Salami??!! Mamma Mia!! Hur god kan den ha varit?? Försök använd Pancetta ska du se. Anyways, gott recept var det iallafall, även fast det inte riktigt var en Carbonara.
penna Skrivet av vemfan bryr sig? 2009-02-09 18:02
Seriöst JAG skiter i vart du kommer ifrån och vad en äkta Carbonara är gjort på denna är perfekt och smakar gott sen skiter jag fullständigt i ditt recept gå till nån som bryr sig fan va trött jag är på jävla gnällspikar som ska komma och tro dom är bäst för jag gör ''äkta carbonara'' ...
penna Skrivet av mammas recept 2009-01-26 19:54
äkta carbonara är med salami
penna Skrivet av Anna N 2009-01-20 08:13
Jag tycker det här receptet va lätt och enkelt, och smakade underbart.
penna Skrivet av Petrini 2008-12-05 14:55
Denna Carbonara, har inget med en äkta Carbonara att göra. Där jag kommer ifrån görs denna på ett helt annorlunda sätt, solmogna tomater, fläsk kött t.ex. bog eller kottlett, paprika, vitlök, tryffel, oregano, salt och peppar och tagliatelle.
Serveras med hyvlad parmesan. det är en äkta Carbonara..
penna Skrivet av Marcus 2008-11-02 19:16
Äkta italiensk carbonara tillagas utan lök.
penna Skrivet av Robin 2008-10-19 18:20
Jättegott och enkelt recept! Jag upplever dock att resultatet blev bättre när jag blandade i knaperstekt bacon och lök samt svartpeppar i äggsmeten innan den hälldes i pastan.
penna Skrivet av Maria 2008-10-11 12:57
Denna rätt var succé hemma i mitt hus,jag och min far gjorde den, den smakade mycket mycket gott .
tack för receptet det kommer användas mycket hemma hos oss : )
person Svar till sandra penna Skrivet av Susanne 2008-09-21 22:30
Skriv gärna vad som inte blev bra. De flesta andra som skrivit kommentarer är ju positiva så det är intressant att veta _varför_ du inte tyckte receptet var bra.
penna Skrivet av sandra 2008-09-20 17:52
är INTE nöjd med detta receptet!
tyvär