Kommentarer till Pasta carbonara - Sida 2

"Enkelt recept på jättegod pasta carbonara med spaghetti, bacon, ägg, lök, grädde och parmesanost."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

person Svar till Marianne penna Skrivet av Susanne 2013-07-10 20:22
Låter gott det med! :) Tack för bra tips!
penna Skrivet av Marianne 2013-06-30 10:57
Jag brukar använda rimmat sidfläsk istället för bacon, tycker det är godare. Tycker det är gott både med och utan grädde. Den som inte äter fläsk kan använda lövbiff och lite extra grädde - men då kanske man inte ska kalla det carbonara? Men gott blir det.
person Svar till Ullis penna Skrivet av Susanne 2013-04-21 07:33
Trevligt att höra! :) Det är precis det som var min ambition när jag gjorde det här receptet! :)
penna Skrivet av Ullis 2013-04-20 18:40
Bästa carbonaran ever! Enkelt, snabbt och förbaskat gott och omtyckt av stora som små. Tack!
person Svar till Anna penna Skrivet av Richard 2013-04-17 21:15
Nej det blir inte godare utan grädde, det blir bara torrare. Varför tror du det är så ovanligt utanför fattiga södra italien med carbonara utan grädde? Jo för det smakar bättre med grädde.
penna Skrivet av euevo 2013-03-19 17:22
Bästa jävla snabbversionen på en carbonara jag varit med om. BIG UPS ! Alla förståsigpåare jalla bye ingen bryr sig om erat jävla brölande. Men förstår att det är härligt att för en gångs skull få ha lite "rätt" om någonting. Era värdelösa svin
person Svar till Robin penna Skrivet av Susanne 2013-03-13 06:29
Jag har gjort min variant på Pasta Carbonara som jag tycker både blir jättegott och dessutom är enklare att göra. Att döma av kommentarerna så är det ju många som verkar gilla det men alla kan inte gilla allt så klart. Smaken är som baken.
penna Skrivet av Robin 2013-03-12 19:00
Förmodligen det sämsta receptet på Carbonara på internet!
penna Skrivet av Anna 2013-02-06 17:44
Pasta Carbonara är av familjens favoriter. När vi gjorde veckomatsedeln denna vecka, så valde vår 12-åringen i familjen den rätten som sin rätt.
Läs vår matsedel: http://wila.nu/2013/february/sondag-dags-att-strukturera-upp-kommande-vecka-2.html
penna Skrivet av Anna 2013-01-09 20:03
Trist att ALLA svenska Carbonara recept innehåller grädde, det gör nämligen inte det italienska originalet. Våga testa utan - mycket godare!
penna Skrivet av Mums 2012-11-18 11:09
Just nu sitter jag och 1åringen och mumsar denna rätt, men vi dissade parmesanen och tog vanlig ost, farligt gott :D
penna Skrivet av Adam 2012-06-28 17:24
Det är ett jättebra recept, oavsett om det är "äkta" eller inte.
Jag kör med facon (Tärningar à la bacon) för att göra den vegetarisk.

Mums!
penna Skrivet av Jonas 2012-06-19 22:05
Trött man blir på alla kommentarer!
Äkta hit och äkta dit, man ska göra si och så. Det finns antagligen lika många carbonara-recept som det finns människor på jorden.

Det kan väl inte finnas "fel" när det gäller matlagning?

Alla sätter sin touch på en maträtt. Så är det bara, alla förståsigpåare kan hävda annat men det förändrar ingenting. Ni får väl starta en egen receptsite där allt är det äkta enligt någon sorts mat-lagbok.
penna Skrivet av Susanne 2012-03-08 04:25

Tanken med det här receptet är att det ska vara enkelt att göra och bli gott! :) Vilket också är temat på hela recepten.se. Att leta specialvaror i mataffären tar också tid och kräver även planering. Bacon har många hemma i kylen eller i frysen. Därför är det bacon i receptet. Jag har även valt att ha hela ägg istället för äggulor för att slippa få överblivna äggvitor, plus att det går fortare.

recepten.se är en receptsajt för alla oss (inklusive mig själv) som vill ha goda och enkla recept i första hand!

Men tack för alla tips på hur man gör en "äkta" carbonara, det är alltid intressant att veta! :)

penna Skrivet av Carina 2012-03-06 20:47
Det finns alltid nån annan som har det "rätta" receptet på en maträtt. Och det står ju ganska klart och tydligt i beskrivningen av receptet att det är på ett "enklare sätt", vilket förmodligen kan menas med att man använder sig av de mer svenska råvarorna som bacon till exempel. Istället för att pipa iväg till affären och köpa hem pancetta och pecorino och allt vad det heter. Det är ju meningen att det ska vara enkelt, så varför inte använda sig av bacon i det läget. Och vissa av oss kanske inte är så noga med om det verligen är "rätt" ost osv. Som någon nämnde så har väl alla italienska familjer sitt eget recept på carbonara. Alla svenska familjer har ju inte samma recept på hur falukorv ska serveras eller tillagas heller...
person Svar till Failcake penna Skrivet av Andreas 2012-02-22 14:43
Nej, det viktigaste är att all mat lagas på rätt sätt och enligt det äkta receptet. Skönt att Failcake är så duktig och upplyser om hur det ska vara, eftersom ingen i hela Sverige vet vad äkta Carbonara innehåller. Nu ska jag laga spaghetti med svenskt bacon, gul lök, vispgrädde och parmigiano-reggiano enligt det här receptet, för det blir jättegott! Men jag borde ju egentligen låta bli eftersom det inte är ÄKTA Carbonara.

Ironisk? Ja.. Det skulle inte finnas många mattrådar på nätet om det bara fanns ett äkta recept på varje rätt...
penna Skrivet av Marina 2012-01-04 12:36
Grädde eller ej, riktig carbonara innehåller inte grädde, men gillar man grädde så visst... däremot ska man INTE blanda allt i kastrullen. När spaghettin är färdig, häll av nästan allt vatten, spara en del av kokvattnet i kastrullen. Häll över allt i en varm stekpanna där du tidigare har brynt löken och pancettan (bacon). Därefter tar du bort stekpannan från plattanoch först då tillsätter du äggblandningen. Rör sedan om, eller "kasta" pastan (dvs, samma rörelse som man skulle göra för att steka plättar när man svänger dem). Äggblandningen ska absolut inte blandas i när du har pannan på plattan, då blir det en "omelett". Kokvattnet behövs för att det inte ska bli för torrt. Hurudan ost man vill använda, grädde eller ej, spelar ingen roll, alla kan göra sin egen version, det viktigaste är att pastan inte blir för torr, och det blir den inte enligt denna procedur. Dessutom behövs ingen olja i kokvattnet, det räcker med att man använder en stor kastrull med mycket vatten, och rör om spaghettin då och då.
penna Skrivet av Failcake 2011-11-18 15:01
Äkta Carbonara innehåller varken grädde eller gul lök. Dessutom använder man pecorino ost inte parmesan ost och pancetta inte bacon!
penna Skrivet av Na 2011-11-07 19:05
Detta blev succé, riktigt gott
penna Skrivet av Fredde 2011-10-13 00:51
Äkta carbonara är gjord på rökt falukorv och västerbotten-ost, punkt slut!
penna Skrivet av cribbe667 2011-08-19 01:05
kul att kolla in receptet, jag brukar köra med en creamfresh som faller en i smaken, blanda ägg och riven ost samt svartpeppar i en bunke.. steka bacon (färdig tärnad) och koka pastan.
häller av vattnet, blandar bacon å pastan och häller över "smeten"..lite mixing, bon apetit! hehe
penna Skrivet av Gabriella 2011-05-20 15:10
En carbonara är olika var från man kommer i italien, jag kommer från norra Italien och där har vi ungefär samma recept som här fast inte bacon utan pancetta som det egentligen är i italien.
Så jag lovar, alla familjer har sin speciella egna carbonara i italia :)
penna Skrivet av Anna 2011-04-28 17:58
Förstår inte varför alla ska tjata om att det inte är en äkta italiensk carbonara,det står inte att det är en sån heller.
Italiensk pizza ser/smakar inte lika som här i Sverige men inte går man in på pizzerian och tjatar med bagaren att det inte är så den ska vara??
person Svar till Mästerkocken penna Skrivet av Susanne 2011-04-19 02:30
Det står i receptet att man ska strö över grovmalen svartpeppar vid serveringen men jag ser att det saknas i ingredienslistan så jag ska lägga till det där.
penna Skrivet av Mästerkocken 2011-04-18 20:37
Skribenten har glömt det mest väsantliga - carbonaran=svartpepparen!
penna Skrivet av Clas 2011-03-18 13:03
Grädden skall vara med men löken tycker jag också att man kan hoppa. Glöm inte den hela äggulan på toppen vid servering.
person Svar till Henke penna Skrivet av Fredde 2011-03-07 19:05
Fett gott mé grädde!
penna Skrivet av Henke 2011-03-04 11:06
Grädde hör inte hemma i ett klassiskt carbonara recept. Inte heller gul lök. Skippa grädden och ta en extra ägggula :)
person Svar till Robin penna Skrivet av anders 2011-02-21 19:52
ta lite mer grädde då kära Robin
penna Skrivet av Robin 2011-01-25 20:20
Jag tyckte att den blev förr torr. För lite grädde.
penna Skrivet av sa 2010-12-20 17:18
gottgottigottgott
person Svar till Sven-Erik penna Skrivet av gooner 2010-10-31 12:07
Att du inte sett ett enda recept på riktig spaghetti alla carbonara beror nog mer på dig än på att det inte finns. Som så många påpekat här tidigare innehåller äkta carbona endast spaghetti, guanciale eller pancetta, pecorino romano, äggula samt peppar. Allt annat är hitte på, säkert gott men inte carbonara.
penna Skrivet av Lisa 2010-10-09 16:47
Jag hade ingen grädde hemma så jag använde mjölk :) Lika gott :D
penna Skrivet av Sakke 2010-09-30 18:02
Väldigt gott det här! Ronny, kan det bero på att du använde hela ägg istället för bara äggulorna?
penna Skrivet av Ronny 2010-09-16 17:39
Var väldigt mums detta =)
penna Skrivet av malingo 2010-08-31 19:07
Den smakade omelett..
penna Skrivet av Matilda 2010-08-17 22:20
Strunt samma om den ska innehålla grädde eller ej, det här receptet blev jättegott!
person Svar till Sven-Erik penna Skrivet av Daniel Doria 2010-06-20 19:57
En äkta Carbonara innehåller bara pasta, äggulor, svartpeppar, riven peccorino romano ost och tärnad pancetta och lite olivolja! Ingen grädde!
Det bara person som har noll koll som använder lök och grädde!

Man vispar äggulorna och tillsätter riven peccorino och den stekta pancettan, svartpeppar och lite salt om så önskas. Spaghettin blandas sedan i skålen.
penna Skrivet av Italiano 2010-06-17 17:33
En äkta italiensk carbonara innehåller varken grädde eller lök. Det blir väldigt gott klassiskt.
person Svar till Sven-Erik penna Skrivet av Katrin 2010-05-22 19:54
Faktiskt så går det bra utan grädde. Ett väldigt enkelt recept är att bara koka pasta (med salt), steka bacon och ev. lök. Blanda med pastan. Servera tillsammans med en äggula per portion och krydda med peppar och riven parmesan.

Det är det som ursprungligen kallades Pasta Carbonara.
person Svar till Sven-Erik penna Skrivet av Sara 2010-05-09 11:49
En äkta italiensk carbonara innehåller inte grädde.
penna Skrivet av Progrobban 2010-04-23 20:09
Äggulan är essentiell! Prova gärna med två st och låt dem rinna in bland spaghettistråna
person Svar till Anna penna Skrivet av Sven-Erik 2010-04-23 16:51
Jag tror inte jag sett ett enda recept utan grädde. Självklart är grädde en huvudingrediens !
person Svar till Julia penna Skrivet av Susanne 2010-04-19 01:39
Jag tror precis som Linda att det går bra även utan ägg. Skriv gärna hur det blev om du provar!
person Svar till Dallie penna Skrivet av Susanne 2010-04-19 01:38
Det blir inte lika krämigt utan ost. Skriv gärna hur det blev om du provar utan ost!
penna Skrivet av Anna 2010-04-01 20:24
Säkert jättegott. Men en carbonara har ingen grädde i. Med grädde blir det något annat.
person Svar till Julia penna Skrivet av Linda 2010-03-23 16:10
Du kan ta bort ägget helt:-)
penna Skrivet av Julia 2010-03-16 16:04
Om man är allergisk mot ägg, vad kan man ta istället eller kan man bara skippa ägget helt?
penna Skrivet av Niklas 2010-03-13 16:34
Jag brukar ta tre ägg och göra mig av med lite äggvita, inte nödvändigtvis all. Sen brukar jag även ha skivade champinjoner och hackad paprika i den här rätten. Riktigt gott.
penna Skrivet av Emma 2010-03-02 11:51
JÄTTEGOTT o suuupereneklt!