Fullkornspannkakor

Goda, lite nyttigare fullkornspannkakor med lägre GI gör du enkelt med detta recept. Den stora skillnaden med det här receptet mot "vanliga" pannkakor är att vetemjölet är utbytt mot fullkornsvetemjöl alternativt en blandning av grahamsmjöl och vetemjöl. Sedan gör även tillbehören stor skillnad med färska bär istället för sylt eller socker.
fullkornspannkakor
Servera gärna fullkornspannkakorna med bär. Mycket gott och nyttigt! Pannkakor med fullkorn är också lite mer matiga och mättande än vanliga pannkakor, men minst lika goda tycker jag.
Timglas Tid: 30 minuter
Portioner ca 10 pannkakor
Näringsvärde Näringsvärde per pannkaka (98 g): 147 kalorier, 13 g kolhydrater, 8 g fett, 5 g protein, 1 g fibrer
matlåda Denna rätt är lämplig för matlådor.

Ingredienser:

Pannkakssmet:

Serveringstillbehör:

vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Gör så här:

  1. Mät upp mjöl och salt i en bunke. Blanda.

    mjöl och salt
    Mjöl och salt.
    mjöl och salt blandat
    Mjöl och salt blandat.
  2. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet.

    Vispa sedan i resten av mjölken.

    hälften av mjölken tillsatt
    Hälften av mjölken tillsatt.
    en jämn smet
    En jämn smet.
    tillsätt resten av mjölken
    Tillsätt resten av mjölken.
    vispa till en jämn smet
    Vispa till en jämn smet.
  3. Knäck i äggen och vispa till en jämn smet.

    Låt smeten stå och svälla, gärna ca 20 minuter (eller längre tid), så håller pannkakssmeten ihop bättre.

    vispa ner äggen
    Vispa ner äggen.
    pannkakssmeten klar
    Pannkakssmeten klar.
  4. Hetta upp en stekpanna på medelhög effekt med en klick smör (för varje pannkaka). När smöret slutar bubbla är det lagom varmt och dags att börja steka.

    dags att börja steka
    Dags att börja steka.
  5. För varje pannkaka:

  6. Vispa i botten av pannkakssmeten (mjölet sjunker snabbt till botten så det behövs för att få en jämn smet). Gör alltid detta precis innan du häller upp smeten i stekpannan.

    Häll i 0,5 - 1 dl smet beroende på hur stor stekpanna du har och hur tunna pannkakor du vill ha. Man får prova sig fram. När du hällt på smeten, ta upp stekpannan och vinkla den så att smeten rinner ut över hela stekpannans yta.

    häll smet i stekpannan
    Häll smet i stekpannan.
    pannkakssmet i stekpannan
    Lyft och vinkla stekpannan så smeten rinner ut och fördelar sig.
  7. När ytan stelnat och blivit matt och den fått lite färg längst ut på kanten (brukar ta ca 1-2 min) är det dags att vända och grädda andra sidan. Lyft med en stekspade och vänd pannkakan och stek den på andra sidan som brukar gå fortare (ca 30 sek - 1 min). Färgen ska vara ljust gulbrun på båda sidorna när de är klara.

    Lägg den färdiga stekpannan på ett fat.

    Lägg en klick smör i stekpannan och stek sedan nästan pannkaka. Justera värmen på spisen om det behövs. Upprepa tills smeten är slut. Glöm inte att röra om i botten av smeten för varje pannkaka.

    Om pannkakorna gräddas för långsamt, höj effekten på plattan och blir de brända utan att bli genomgräddade så sänk.

    vänd pannkakan
    Vänd pannkakan.
    stek andra sidan
    Stek andra sidan.
  8. Servering:

  9. Förbered tillbehören. Tina bär och vispa grädde. Servera pannkakorna med tillbehören.

    blåbär och hallon
    Blåbär och hallon.
    fullkornspannkaka serverad med vispad grädde, blåbär och hallon
    Fullkornspannkaka serverad med vispad grädde, blåbär och hallon.

glödlampa Tips & tricks:

Om dina fullkornspannkakor går sönder så beror det antagligen på att du inte rört om i smeten ordentligt precis innan du hällt på smeten, eller att pannkakan inte är tillräckligt genomgräddad när du vänder på den vilket kan bero på för hög värme eller att du inte väntat tillräckligt länge. Det är också bra om smeten har fått stå och svälla minst 20 minuter innan man börjar grädda.

planera Planeringstips:

Använd två stekpannor så går gräddningen fortare.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara överblivna fullkornspannkakor i kylskåpet med plastfolie över. Pannkakorna kan också frysas och håller sig då 3-6 månader.

Se även dessa recept

| GI | Lunch |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Ayman
Än idag (2023) använder jag mig av denna recept. Tack för det.
✏️ Skrivet av Lena
Jag provade alternativet med fullkornsdinkel och siktat dinkelmjöl. Hade i en skvätt vaniljpulver också. Det blev succé i min familj 🙂👍.
✏️ Skrivet av Viktoria
Precis lika goda som "vanliga" pannkakor! Jag äter dem med rivet äpple och kanel, gott och mer mättande än sylt. Tack för receptet!
💬 Svar till pk ✏️ Skrivet av Susanne

Du behöver ingen pannkakslagg. Jag steker alltid med vanlig stekpanna och det går jättebra!

Tänk på att vispa på botten i bunken med smet innan du häller upp smet i stekpannan VARJE gång! Det är absolut viktigast och vanligaste felet.

✏️ Skrivet av pk
Någon som har tips på hur man ska få pannkakorna att bli "bra" även om man inte har en pannkakslagg?!