Vaniljpannacotta med rabarber

En riktigt god smakkombination är den lena pannacottan med smak av vanilj tillsammans med den söt-syrliga rabarbertoppingen. Mycket gott och enkelt recept.
vaniljpannacotta med rabarber
Riktigt god efterrätt gör du med det här receptet på vaniljpannacotta med rabarbertopping.
Timglas Tid: 5 timmar, varav 20 min jobb
Portioner 6 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion (129 g): 360 kalorier, 13 g kolhydrater, 33 g fett, 3 g protein, 1 g fibrer

Ingredienser:

Pannacotta:

Rabarbertopping:

glutenfritt Glutenfritt

Utrustning:

Gör så här:

    Pannacotta:

  1. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i en djup tallrik.

    instruktion steg 1 vaniljpannacotta med rabarber
    Gelatinbladen i kallt vatten.
  2. Snitta vaniljstången och skrapa ur vaniljfröna. Lägg vaniljstången och fröna i en kastrull. Om du använder vaniljsocker istället så mät upp och häll det i kastrullen.

    instruktion steg 2.1 vaniljpannacotta med rabarber
    Skär ett snitt i vaniljstången.
    instruktion steg 2.2 vaniljpannacotta med rabarber
    Skrapa ur vaniljfröna.
    instruktion steg 2.3 vaniljpannacotta med rabarber
    Lägg vaniljen i en kastrull.
  3. Tillsätt strösocker och häll på vispgrädden.

    instruktion steg 3.1 vaniljpannacotta med rabarber
    Vanilj och strösocker.
    instruktion steg 3.2 vaniljpannacotta med rabarber
    Häll på vispgrädden.
  4. Rör om. Låt koka upp. Sänk värmen och låt koka ca 2-4 minuter för att dra ut mer smak ur vaniljstången. Fiska upp vaniljstången och släng den. (Använder man vaniljsocker räcker det om det bara får ett uppkok.)

    Ta bort kastrullen från värmen.

    instruktion steg 4.1 vaniljpannacotta med rabarber
    Rör om. Låt koka upp.
    instruktion steg 4.2 vaniljpannacotta med rabarber
    Koka några minuter.
    instruktion steg 4.3 vaniljpannacotta med rabarber
    Fiska upp vaniljstången.
  5. Krama ur gelatinbladen och vispa därefter ner dem i den varma gräddblandningen efter att du tagit bort kastrullen från värmen. Gelatinet smälter direkt och det bör endast ta ca 30 sekunder tills det smält och blandats med grädden.

    Viktigt: Det är noga att man tar bort kastrullen från värmen då det inte får koka för då kan det skära sig när man vispar ner gelatinet.

    instruktion steg 5.1 vaniljpannacotta med rabarber
    Krama ur gelatinbladen.
    instruktion steg 5.2 vaniljpannacotta med rabarber
    Vispa ner gelatinbladen.
    instruktion steg 5.3 vaniljpannacotta med rabarber
    Pannacotta-grädd-blandningen klar.
  6. Häll upp i portionsglas. Ett tips är att använda tratt, candy funnel eller någon bra slev om det är svårt att hälla.

    Ställ kallt och låt stå 1-2 timmar tills pannacottan stelnat.

    instruktion steg 6 vaniljpannacotta med rabarber
    Häll upp i portionsglas.
  7. Rabarbertopping:

  8. Skär rabarber i ½-1 cm tjocka skivor. Lägg dem i en kastrull. Tillsätt vatten och strösocker.

    (Mängden strösocker beror på hur sur rabarber man har och hur syrlig rabarberkompott man vill ha.)

    instruktion steg 7.1 vaniljpannacotta med rabarber
    Rabarber i bitar.
    instruktion steg 7.2 vaniljpannacotta med rabarber
    Rabarberbitar, vatten, strösocker.
  9. Sätt kastrullen på svag värme. Rör om lite då och då. Efter en stund börjar rabarbern smälta och koka i sin egen vätska.

    Låt koka tills den blir mjuk och går sönder, brukar ta ca 10 min. Ta av kastrullen från värmen och låt svalna.

    instruktion steg 8.1 vaniljpannacotta med rabarber
    Värm på svag värme.
    instruktion steg 8.2 vaniljpannacotta med rabarber
    Rabarbern börjar smälta.
    instruktion steg 8.3 vaniljpannacotta med rabarber
    Färdigsmält (kokt) rabarber.
  10. När rabarbertoppingen är ljummen, tar ca 30 min i rumstemperatur, kan du skeda upp den ovanpå vaniljpannacottan. Ställ sedan in i kylen igen och förvara upp till 2 dygn innan servering.

    instruktion steg 9.1 vaniljpannacotta med rabarber
    Avsvalnad rabarbertopping.
    instruktion steg 9.2 vaniljpannacotta med rabarber
    Pannacotta som stelnat.
    instruktion steg 9.3 vaniljpannacotta med rabarber
    Pannacotta med rabarbertopping.

planera Planeringstips:

Gör vaniljpannacottan upp till 2 dygn innan servering. Låt den stå i kylskåp. Sätt bara lite plastfolie över.

Se även dessa recept

| Efterrätter | Glutenfritt | Sommarmat |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Susanne ✏️ Skrivet av Therese
Jag brukar använda syltsocker när jag gör pannacotta eftersom jag är vegetarian. Det är inga E-nummer i det och det är superlätt att använda.

Ska absolut prova detta recept, ser jättegott ut! (fast med pektin istället för gelatin då förstås =P)
✏️ Skrivet av Pytt
Glöm vad jag sa förresten, fanns ett liknande pannacottarecept på gelésocker-paketet, så kan översätta därifrån. :)
💬 Svar till Susanne ✏️ Skrivet av Pytt
Hur mycket gelésocker motsvarar ett geléblad då? Jag råkar ha gelésocker hemma, så hade vart gött att använda det istället för att köpa ännu mer gelé-produkter, haha. ^^
💬 Svar till Vegetarianen ✏️ Skrivet av Susanne
Ja det kan man göra. Tyvärr är det ett par e-nummer i gelésocker som jag gärna slipper och därför föredrar jag gelatinblad. Många vegetarianer äter gelatin så det är lite olika.
✏️ Skrivet av Vegetarianen
Det går alldeles utmärkt att göra pannacotta med gelésocker. Då behöver man inte använda gelatinblad. Dessutom mycket enklare!