Kommentarer till receptet på Pannacotta - Sida 1

Skriv gärna en kommentar till receptet på Pannacotta.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   nästa sida
 svar  Svar till  Ida    kommentar  Skrivet av  Susanne  2017-04-21 11:23
Du kan låta dem stå och svalna lite i rumstemperatur först och sedan ställa in i kylen. Du behöver inte täcka med plastfolie, men ska du ha dem stå längre tid i kylen (flera dagar) kan det var bra med plastfolie.
   kommentar  Skrivet av  Ida  2017-04-20 22:16
Hej
Jag har en fråga Ang pannacotta när jag hällt den i portionsglas är den ju fortfarande varm, det står att man kan sätta in den i kylen täckt med plastfolie. Menar du att jag ska täcka den varma pannacottan med plastfolie och sedan sätta in den i kylen ?
Mvh och tack Ida
 svar  Svar till  Ida    kommentar  Skrivet av  Susanne  2017-04-18 21:47
Bra fråga som jag också funderat på! Jag vet faktiskt inte hur länge de kan ligga men 20 minuter vet jag i alla fall att mina har legat och pannacottan har blivit bra!
   kommentar  Skrivet av  Ida  2017-04-18 21:43
Hej! Hur länge kan gelatinbladen ligga i kallt vatten? Tänker på då man gör pannacotta, det står ju på gelatinbladspåsen att de ska ligga i kallt vatten 5 min. Men det tar ju längre tid att koka upp grädden? Kan man helt enkelt lägga gelatinbladen i vatten och låta de ligga där till det andra är färdigt även om det tar ex en tjugo minuter?
Mvh Ida
 svar  Svar till  Fanny    kommentar  Skrivet av  Susanne  2017-03-18 18:50
Kul att du tyckte om receptet på pannacottan!
   kommentar  Skrivet av  Fanny  2017-03-18 13:13
Jette godt resept
 svar  Svar till  emelie    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-12-21 12:40
Det står i receptet. Dock blir det aldrig exakt samma smak med vaniljsocker som vaniljstång. Då får du i så fall använda vaniljpulver, det kanske är det du menar? Vaniljpulver är ju malda vaniljstänger. Jag tror det står på vaniljpulver-burken. Men annars skulle jag ta 1-2 tsk vaniljpulver. Börja med 1 tsk och låt koka någon minut, smaka av och tillsätt mera om du vill ha mer vaniljsmak. Det gör inget om det kokar några minuter extra under tiden du smakar av.
   kommentar  Skrivet av  emelie  2015-12-17 20:25
om man använder vanlijsocker istället för vaniljstång, hur mycket ska man använda då för att få samma smak som om jag gjort med vaniljstång?
 svar  Svar till  Lily    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-11-10 00:53
Ja häll upp direkt!
   kommentar  Skrivet av  Lily  2015-11-08 11:55
Skall man hälla i gräddblandningen i glasen medan den fortfarande är varm eller skall man låta den svalna något?
 svar  Svar till  gullbritt    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-10-01 18:36
Nej det är inget fel, vaniljfröna sjunker till botten. Inte heller smaken finns ju så mycket kvar i fröna eftersom man kokt dem i grädden så det gör inget smakmässigt heller att de sjunker till botten. Inget att bry sig om alltså!
   kommentar  Skrivet av  gullbritt  2015-10-01 16:21
Hej, Håller på att prova din pannacotta, har en liten fråga, alla fröna från vaniljstången lägger sig på botten, har jag gjort något fel?
Med vänliga hälsningar
GullBritt
 svar  Svar till  Angelica    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-08-30 14:14
Jag håller med! Receptet är nu ändrat till 2 gelatinblad. Jag vet inte om gelatinbladen på senaste tiden blivit mer "effektfulla" eller om det är jag som ändrat smak. Jag tyckte tidigare att 3 gelatinblad var lagom men nu senaste året när jag gjort pannacottan med både 3 och 2 gelatinblad flera gånger så blir den för fast med 3 gelatinblad och lagom mjuk och krämig med 2 gelatinblad.
   kommentar  Skrivet av  Angelica  2014-12-31 13:24
Lägg endast i 2 blad,3 st blir för mycket om man vill ha en krämig pannacotta.
 svar  Svar till  Sabina    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-10-27 11:38
Trevligt att höra! :)
   kommentar  Skrivet av  Sabina  2014-10-26 18:22
Jättegod pannacotta! Jag tog också bara i 2 gelatinblad. Familjen tyckte den var väldigt god! Jag värmde upp hallon och hällde över :)
   kommentar  Skrivet av  Desirée Engvall  2014-07-14 07:04
Fördrar 2 gelatinblad istället för 3. Får en god och krämig konsistens.
   kommentar  Skrivet av  Pillan  2014-07-02 23:49
Underbart god pannacotta. Tack för dina fina instruktioner.
 svar  Svar till  Petra    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-01-07 03:29
Roligt att höra!
   kommentar  Skrivet av  Maja  2014-01-04 19:07
Hej! Tack så mycket för den goda receptet. Har aldrig gjort pannacotta förut, gjorde den första gången igår och den blev super bra och god och inte allt för söt.
 svar  Svar till  Tilda    kommentar  Skrivet av  Patrik  2013-12-30 13:06
Hej Tilda

Om den inte blir för lös så kan du göra den i någon form av plastmugg eller glas som du kan riva eller klippa upp sedan skall det gå att bara vända ut den. Men den får inte bli för lös så den rinner ut när du vänder den.

Hälsningar Patrik
 svar  Svar till  Samuel    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-12-30 07:41
Jag skulle nog ta två men det är möjligt att det räcker med en.
   kommentar  Skrivet av  Samuel  2013-12-28 22:30
Hej! Om jag ska göra dubbelsats av detta recept, använder jag mig av två vaniljstänger eller räcker det med en?
 svar  Svar till  Tilda    kommentar  Skrivet av  Marcus  2013-12-27 13:39
Det borde fungera som när man gör fruktgele. Det du kan göra för att få ut dom lätt som jag brukar göra är att värma dom lite i ett vattenbad. Värm lite vatten i en kastrull och doppa glasen med pannacottan ett litet tag så släpper dom lätt sen.
   kommentar  Skrivet av  Tilda  2013-12-27 10:57
Tror du att man kan få ut pannacottan på något snyggt sätt dvs att jag får ut den från glaset/formen och servera den på en tallrik
 svar  Svar till  Charlotte    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-10-08 18:05
Ja du kan minska på sockret och ta precis så mycket du vill ha. Om du vill ha mindre gräddig smak kan du ersätta en del av grädden med mjölk eller vatten.
   kommentar  Skrivet av  Charlotte  2013-10-06 15:37
Jag tycker att receptet är bra, enkel och mycket god.. Dock är den lite för söt, kan man lägga till något eller korta ner något för att det inte ska bli så söt och gräddig?
 svar  Svar till  Magnus    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-08-06 11:34
Tack för tipset! :)
   kommentar  Skrivet av  Magnus  2013-07-20 14:31
Testa denna variant Susanne :)

http://thime.blogg.se/2011/february/vit-chokladpannacotta-med-marinerade-hallon.html
 svar  Svar till  Zeinab    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-06-20 05:35
1 tsk gelatinpulver motsvarar 2 st gelatinblad. Gelatinpulvret löser upp sig i varm vätska men det kan bli klumpar om du vispar i det direkt i pannacotta-blandningen så ta bara en del av den, kanske 1 deciliter som du häller över i en skål där du vispar ner gelatinpulvret. Sedan vispar nu ner det i resten av pannacotta-blandningen. Observera alltså att du måste koka upp pannacotta-blandningen först så att vätskan är varm när du vispar ner gelatinpulvret.
   kommentar  Skrivet av  Zeinab  2013-06-02 10:58
Hej! Jag har gelatinpulver hemma och vill använda den istället för gelatinbladen, hur ska jag göra?
 svar  Svar till  Bengt    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-04-02 22:11
Enda anledningen att jag skrev att man får göra det i omgångar är att jag tänkte att man inte har en så stor gryta. Annars kan man så klart göra allt på en gång så länge det inte tar längre tid än att grädden fortfarande är varm precis som du skriver. Tack för ditt svar! :)
 svar  Svar till  Maria    kommentar  Skrivet av  Bengt  2013-04-02 22:10
Du kan gladeligen göra hela satsen på en gång!!
Bara multiplicera receptet. Håll sedan grädden lite småljummen efter det att du tillsatt gelatinbladen så den inte stelnar innan den kommit i avsedd form.
Lycka till!!
 svar  Svar till  Maria    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-03-19 15:54
Du får multiplicera receptet och sedan får du nog göra det i omgångar.
   kommentar  Skrivet av  Maria  2013-03-17 15:32
Hej jag ska göra pannacotta till ca 90 personer hur blir receptet då?
 svar  Svar till  Lyredal    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-03-07 02:14
Hej, du kan koka grädden med vaniljstången först ett par minuter och sedan häller du i gelésockret och kokar 30 sekunder. Jag tror att de 30 sekunderna handlar om att gelésockret ska lösa upp sig. Jag vet inte om gelésockret kan koka längre tid. När man har gelatinblad så får det ju inte koka för då skär det sig men gelésocker är ju en helt annan kemisk historia så det kanske kan koka längre tid också. Man kan ju också koka vaniljstången kortare tid men jag tycker man får ut lite mer smak om man låter koka den ett par minuter. Lycka till! :)
   kommentar  Skrivet av  Lyredal  2013-03-04 05:52
Hej!
Detta låter väldigt gott! Skall göra en dessert till 14 pers där några är laktosfria och två är vegetarianer. Tänkte använda mig av laktosfri grädde och sen gelésocker som du beskriver men i original receptet kokar man vaniljstången 1-2 minuter och sen i med gelatinet men i den vegetariska blandas allt och kokar bara 30 sec? Har jag förstått rätt eller är det meningen att man kokar grädden med stången först och sen kokar upp med gelésocker?
Ha det så länge och tack för ett annars gott recept.
//Patric
   kommentar  Skrivet av  Pannacottalover  2013-02-03 09:28
Högsta betyg. Min syster gillar verkliggen inte efterrätter men denna gick ner och hon bad om en till!!!!!!!!<3
 svar  Svar till  englishroastdinner    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-02-01 17:56
Nej det räcker med att bara plocka bort den. Jag ska ändra det i receptet, man ska inte krångla till det i onödan, bra att du påminde om detta! Har själv tänkt på det också och i de nyare recepten på pannacotta har jag skrivit det. Men detta recept behöver uppdateras! Tack för påminnelsen! :)
   kommentar  Skrivet av  englishroastdinner  2013-01-29 18:27
Måste man "sila" bort vaniljstången? Räcker det inte med att bara plocka ur den med en sked?
   kommentar  Skrivet av  Olivia  2013-01-10 22:54
Har gjort det här receptet flertalet gånger och den är så himla god. Dock så har jag nu på senare tid fått den lite annorlunda konsistensmässigt, att den liksom har blivit mer stabbig än tidigare. Vad jag kan komma på så har jag inte gjort någonting annorlunda, så jag vet inte riktigt vad det kan vara. Vet du?

Annars vill jag bara tacka för en toppenbra receptsida, kikar ofta in här för inspiration och recept! :)
   kommentar  Skrivet av  ell  2013-01-06 03:14
4 valdigt sma portioner... tur att man kan gora den 1 dag innan iaf.. annars valdigt god :)
 svar  Svar till  Tom    kommentar  Skrivet av  Marie  2012-12-20 21:30
Gelatinblad är enklare, man doppar dem i vatten och sen lägger i det som man ska använda. Socker brukar vara jobbigare och det hamnar över allt. Just saying.
 svar  Svar till  susnet    kommentar  Skrivet av  Marie  2012-12-20 21:28
Tycker Gelatin blad är bättre, bara doppa i vatten sen lägga i, socker brukar hamna lite här och där. Blir bara mer stökigt, enligt mig.
 svar  Svar till  Mike Hunt    kommentar  Skrivet av  Susanne  2012-10-13 18:12
Det man absolut inte ska göra med pannacotta är att låta det koka efter att man tillsatt gelatinbladen. Det kanske är anledningen? Därför har jag skrivit i alla mina panncotta-recept att man ska ta bort kastrullen från plattan innan man tillsätter gelatinet.
 svar  Svar till  Lina    kommentar  Skrivet av  Mike Hunt  2012-10-10 12:14
Nej, jag använder alltid vispgrädde. Jag var nog lite otydlig. Jag har inte fått den grynig själv, men kocken jag lärde mig av sa att man inte skulle låta grädden koka, för att den då blev grynig.
Jag har även en kompis som har sagt att han låtit den koka och fått en grynig pannacotta. Vad han använde vet jag inte, men det var på restaurangskola så jag tvekar att de använder "låtsasprodukter".
 svar  Svar till  Mike Hunt    kommentar  Skrivet av  Susanne  2012-10-08 23:25

Instämmer med Lina, det brukar gå alldeles utmärkt att koka grädde om man använder vanlig äkta vispgrädde. Grädde kokar man ju i många såser och t.ex. när man gör knäck.

Däremot får grädden inte koka efter att du vispat ner gelatinbladen.

I det här receptet måste man dock inte låta grädden koka men anledningen till att jag har skrivit det är för att man ska få ut mer smak ur vaniljstången.

svar  Svar till  Mike Hunt    kommentar  Skrivet av  Lina  2012-10-06 06:32
Va?! Du måste gjort nått annat fel. Jag låter alltid grädden koka och det har aldrig blivit grynigt.
Använder du nån slags vegogrädde eller fetreducerad låtsasprodukt?
   kommentar  Skrivet av  Mike Hunt  2012-10-05 19:12
"...och låt puttra 1-2 minuter" Det ska inte koka alls. Man måste ta bort grädden vid första bubblan, annars blir den grynig.
   kommentar  Skrivet av  Irene  2012-06-24 16:01
Kanongott! Serverade tillsammans med marinerade jordgubbar vilket blev en succé.
  1   2   3   4   nästa sida