Kommentarer till Paella - Sida 1

"Här är ett gott och enkelt recept på Paella. 4 portioner. Tid ca 40 min. Du behöver saffran, kyckling, paprika, räkor..."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
person Svar till Juan "paellamanen" Redon penna Skrivet av Amanda 2014-02-24 20:45
Det är ju inte så lätt att veta vad en ''riktig'' paella är om man inte är från den landet. Det som Susanne gett oss recept på är en variant av paella, så istället för att bara skriva ''Det är ingen riktigt paella'', skriv istället receptet på den ''riktiga'' paellan som du pratar om.
penna Skrivet av vivianne 2011-03-30 18:50
Jättegott och så enkelt recept

Tack för det!
Vivianne
penna Skrivet av Juan "paellamanen" Redon 2010-03-30 16:29
Detta som du skriver är ingen Paella.
Paella Komer ifrån Valencia, Spanien som jag själv. Kanske en Paella som ni har ättit på Mallis eller Canaris görs så men inte den ryktiga Paella.
penna Skrivet av Rebecka 13 år 2010-03-28 12:35
vad är pilaffris??
penna Skrivet av lillemor 2010-02-17 13:46
paella är både lätt lagat och gott så pröva paella.....!!!!!!!!!!
penna Skrivet av Tofsen 2009-12-23 21:44
Mats lärare hade nog rätt. Paella och risotto är båda faktist ursprungligen husmanskoster med en bas av ris och sedan råvaror som har funnits till hands. Enda skillnaden är då att paella kommer från spanien och risotto från italien.
penna Skrivet av Eva 2009-11-28 10:56
Till: Mats från Finland (kock). Om man ska jämföra med pytt-i-panna, har du eller din lärare på restaurangskolan nog blandat ihop paella med risotto. Men jag håller med om att det finns många varianter av paella.
penna Skrivet av Mats från Finland (kock) 2009-09-17 14:45
I restaurangskolan lärde jag mig för 20 år sedan att paella och pytt-i-panna går ut på samma sak. Man tager vad man haver. Därför fins det inget rätt eller fel när det gäller paella.

Men det är givetvis klart att miljön därifrån rätten ursprungligen kommer ger riktlinjerna. Detta paella recept är mycket bra som grund! Sedan är det bara att vara kreativ och anpassa receptet enligt smak. Själv tycker jag om att sätta med mellanstark choritzo. Kan rekomenderas.
penna Skrivet av Alf 2009-09-11 14:24
Vet inte var spanjorskan fått det ifrån att paellan inte skulle innehålla saffran. Både på solkusten och i madrid har jag fått fin Paella med saffran i. Därmed inte sagt att det SKALL vara saffran i alla paellor. Det ingår i de lokala variationerna precis som med svenska köttbullar vilka mammas är bäst.

Någon undrade var man skulle få färgen ifrån om man inte hade Saffran i och det är mycket enkelt. Ta i Gurkmeja så får Du det hur gult som helst.

Och för mig är det självklart med både skaldjur, fisk samt kycklig för en RIKTIG Paella!
penna Skrivet av Alsn 2009-08-17 18:38
Till Spanjorskan: Du får lov att komma ifrån var helst du vill men enligt wikipedia och källan författaren där har hittat sin information ifrån så skrevs det i en spansk tidning 1840 att där ska vara saffran i paella.
penna Skrivet av Barcelona 2009-08-08 08:52
I barcelona har vi åtminstone saffran i vår paella, har ni inte gult ris? Var tror du färgen kommer av????
penna Skrivet av Spanjorskan 2009-08-07 01:04
Det finns ingen Saffran i Paella!
Det är en myt som Sverige har anammat på ngt vis!

Jag Kommer från Valencia provinsen där Paellan härstammar ifrån, vet alltså vad jag pratar om:)
penna Skrivet av Susanne 2009-06-29 17:26
Svar till sofia: Receptet är för 4 portioner, så titta på din risförpackning och ta 4 portioner. Det brukar vara ca 2-3 dl ris.
penna Skrivet av soofia 2009-06-25 14:37
hur mycket ska man ha ris i?
penna Skrivet av Karin 2009-04-07 21:44
Detta blev kalas-gott!
Jag var dessutom sjö-tokig och hade i en choritzo-korv och lite stekta champinjoner!
penna Skrivet av engelbrektsskolan 2009-03-17 09:41
ååh va gott det ska bli med paella.
penna Skrivet av cassandra 2009-02-04 15:12
de verkar jättegod. ska laga de nån dag.
penna Skrivet av Jocke 2008-11-06 12:44
Så man måst bo i Spanien för att göra många paellor?
penna Skrivet av Påklädda kocken 2008-10-11 18:06
Vad är det för jävla gnäll om kött och räkor, Bacon. Tack för receptet.
penna Skrivet av lena 2008-08-02 10:01
äkta paella är det väl inte riktigt. Riset är det viktigaste. Annars kan man visst blanda räkor med kött. Bor i Spanien sedan 30 ár, sá nog har jag gjort mánga paellor under mina ár.
penna Skrivet av Linda 2008-02-09 09:42
Jag tycker att det här är ett alldeles utmärkt recept på paella. Gillar verkligen blandningen av kyckling och räkor. Däremot valde jag vitlöksklyftor i stället för pulver.
penna Skrivet av erika 2008-01-13 13:53
nej, det var det konstigaste recept på paella som jag någonsin har sett... blanda kyckling med räkor, endera så gör man en paella "de marisco" eller en med kött. Att göra en riktig buljong är nog det viktigaste för att få en god smak =) svartpeppar och vatten, aj stackare den som följer detta recept!

Här har ni en link till mitt recept på en lyckad paella;

"madremiamadremiaque.blogspot.com/2008/01/recept-paella-recipe-paella-receta.html"

Lycka till!
penna Skrivet av Mamma 2007-10-08 22:25
Ingen riktig paella detta inte,, Helt rätt Jack! ceep on cooking! jag håller med dej! sen kan man ju även göra en paela "marine" ännu godare!
penna Skrivet av Ante 2007-07-27 22:28
Jack är en man som vet vad han pratar om. Står det dessutom San Miguel på flaskan är det hat-tric.
penna Skrivet av Jack 2007-07-23 01:25
Det är kanske du som är beige Elias?

Jag hoppas att du inte följde receptet slaviskt.
Paella är ju gott ifall man piffar till den lite mer med vin, hönsbuljong, vitlök, chili, musslor, mer grönsaker och kanske en klick aioli på toppen.
Sen brukar det gå lättare att laga till den med ett glas öl på bänken o Manu Chao i högtalarna!
Keep on cooking!
penna Skrivet av Elias 2007-05-19 21:34
Paella är en ganska beige maträtt. Lagade detta, sdär måste jag säga.
penna Skrivet av Björk 2007-03-21 11:03
Paella äger!
penna Skrivet av Sandcee 2006-11-11 13:25
Jag älskar Paella, det är sååå gott. TAck för receptet jag ska nog laga det i veckan ;)
penna Skrivet av Narva 2006-10-27 15:24
Hej och hå!
  1