Ostkaka LCHF

Mycket god LCHF-ostkaka med få kolhydrater som är glutenfri. Perfekt som dessert eller mellanmål! Servera med vispad grädde och bär.
ostkaka lchf
Ostkaka LCHF - mycket god ostkaka med få kolhydrater, på bilden serverad med en skivad jordgubbe.
Timglas Tid: 50 min varav 40 min i ugnen + 30 min att svalna
Portioner 4 portioner

Ingredienser:

glutenfritt Glutenfritt

Ugn:

  • 175 °C i mitten av ugnen i ca 40 minuter med över- och undervärme
  • Dubbel sats: 175 °C i mitten av ugnen i 70 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Smörj en form med smör. För en sats ostkaka så bör formen rymma 0.75 liter.

    (Tips: Använd slickepott när du smörjer formen så går det snabbt och kladdfritt.)

  2. Knäck äggen i en bunke och tillsätt sötströ. Vispa till en ljusgul fluffig smet, använd gärna elvisp.

  3. Tillsätt mandelmjöl. Vispa till en jämn smet.

  4. Tillsätt mjölk eller grädde, keso och ev. bittermandelarom eller mald bittermandel. Vispa till en jämn smet.

  5. Häll smeten i den smorda formen.

  6. Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 40 minuter tills ostkakan fått fin färg och smeten stelnat.

    Observera att om du gör dubbel sats så brukar ugnstiden bli ca 1 timme och 10 minuter.

  7. Låt ostkakan svalna minst 30 minuter före servering, annars kan den bli blöt på botten.

    Servera med vispad grädde och bär eller kokta äpplen (utan socker).

servera Serveringstips:

Servera gärna med vispad grädde och bär.

glödlampa Tips & tricks:

Går bra att göra dubbel sats, men då blir tiden i ugnen längre, ca 1 timme och 10 minuter.

GI GI Tips:

Denna ostkaka har mycket lågt GI. Tänk på att servera med tillbehör utan socker t.ex. osockrade bär och vispad grädde.

tillsatstips Tips för att undvika tillsatser:

Fritt från tillsatser om du använder inte använder bittermandelarom.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara överbliven ostkaka i kylskåp.

Se även dessa recept

| Efterrätter | GI | Glutenfritt | LCHF | Mellanmål |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Céline
Hej. Jag undrar ifall det skulle fungera att byta ut sötströ mot honung eller möjligtvis bitsocker? Det är nämligen de enda söta sakerna jag har hemma plus torkade dadlar.
💬 Svar till Anki ✏️ Skrivet av Susanne
Jo ren stevia har en bismak, man kan bara ta ytterst lite utav den flytande sorten för att det ska smaka lite sött utan att smaka beskt men det är väldigt lätt att ta för mycket och tar man lagom så blir det ju inte alls den där söta smaken man är van vid. Men sötströ är ju något helt annat, faktiskt riktigt gott, det bästa sötningsmedlet jag provat som är väldigt likt strösocker både i konsistens och smak. ICA har verkligen lyckats med den produkten. Kul också att du gillar min receptsida!
✏️ Skrivet av Anki
Hasse Svensson

Jo, men ren stevia smakar som sagt vidrigt. Jag odlade plantan själv innan det fanns några steviaprodukter på den svenska marknaden, och jag torkade och malde, och nej, fy. Den där bi-smaken vill jag inte ha att göra med.
✏️ Skrivet av Hasse Svensson
Anki:
Om du inte vill använda ICA Sötströ, så prova med ren Stevia. "Stevia Drops" finns i Life-butikerna och är ganska koncentrerad. Men då får du inte i dig ngt annat än ren Stevia.
✏️ Skrivet av Anki
Inte det bedrövliga fiasko man förväntar sig av en LCHF-efterrätt! Hurra!

Jag tycker egentligen inte att ostkaka är särskilt upphetsande ens när den innehåller riktigt socker och vetemjöl, men denna var ju inte sämre än en riktig. Så om man faktiskt GILLAR ostkaka, så gillar man nog denna också.

Tack, förresten, för en pedagogisk sida full av pålitliga recept som aldrig misslyckas. Dig kan man verkligen räkna med. Till och med när det gäller LCHF-efterrätt.

Och tack för introduktionen till sötströ - jag har länge varit skeptisk mot att det skulle finnas något att söta med som varken innehåller kolhydrater eller smakar vidrigt eller är rent av giftigt, men enligt google och authoritynutrition så verkar kombinationen stevia och erythritol inte helt oacceptabelt. Utav principen "För bra för att vara sant = antagligen lurigt" kommer jag ändå att använda det ytterst sparsamt, men nu finns det i alla fall något som det ännu inte finns någon bestämd anledning att undvika. Så: tack. Sötströ får ersätta sockret i mina söndagsefterätter. Jag har nämligen upptäckt att socker triggar igång mitt sockersug, så att jag inte ens kan unna mig någon gång ibland utan att omedelbart vilja trycka i mig kilovis med kolhydrater. Något sådant slapp jag idag efter ostkakan. Så nu ser jag fram emot att testa din LCHF kladdkaka (med 90% kakao i chokladen och hasselnötter istället för jordnötter) också.

Visa alla kommentarer