Kommentarer till Ostkaka - Sida 2

"Recept på egen hemmagjord ostkaka, ljuvligt god. Följ bara de beskrivande bilderna så är det enkelt att lyckas med sin ostkaka."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

penna Skrivet av Fredrik 2011-01-15 14:29
Jag gjorde detta recept men hade svårt att få vätskan till att stelna. Jag ställde den på en avstängd platta på spisen. Ugnen var igång och jag lagade mat på de andra plattorna. Den ökade temperaturen gjorde att det funkade till slut.

Det blev ganska sent på natten så jag tog och gjordet ostmassan färdig och la den i en skål och drog gladpack över. Dagen efter fortsatte jag enligt recept. Ostmassan hade stelnat och klumpat sig lite men jag smulade upp den och fortsatte enligt recept. Det fungerade!

En sak som kan poängteras är att mängderna låter stora men det blir inte så mycket av det. Jag gjorde 2/3 recept till 5 grabbar. Om jag skulle gjort om det idag hade jag tagit fullt recpet till samma mängd personer.

Det kan tilläggas att jag gillar när den är riktigt hög, jag tror min blev ca 5-6 cm hög i en keramikform. Gick bra, men hade den inne i ca 2 timmar.

Mvh

F
person Svar till Dennis penna Skrivet av Susanne 2010-12-22 16:52
Det kan bero på att ostlöpen är gammal/dålig och inte gör sitt jobb eller också fel temperatur.
penna Skrivet av Dennis 2010-12-22 15:05
Hej,
Jag håller på att göra en ostkaka, och den har stått i ca. 1,5 timmar och vasslen delar sig inte från resten. Vad beror det på tro?
MVH
person Svar till JESSICA penna Skrivet av Susanne 2010-12-21 03:44
Man måste inte ha bittermandel men det blir mycket godare med det tycker jag.
penna Skrivet av JESSICA 2010-12-20 20:03
Hej!
Ska göra receptet imorgon till julafton, har dock inte köpt bittermandel. Kan man hoppa över det?

/ Jessica
penna Skrivet av Susanne Kalix 2010-12-20 17:59
Hej!
Fantastiskt god ostkaka.
Jag bytte ut en halv deciliter mjölk mot en halv deciliter grädde, krämig och god... tack för receptet. Ha en god jul!
person Svar till Linda penna Skrivet av Susanne 2010-11-22 12:14

Tack för bra tips! :) Kul att du gillar receptet! :)

Jag använder ingen kökshandduk utan jag silar 2 ggr om det behövs.

penna Skrivet av Linda 2010-11-19 10:36
Väldigt god ostkaka, ett recept som jag kommer att spara! Jag fick dock klämma ut vasslen genom en ren kökshandduk så att enbart ostmassan blev kvar för att ostkakan inte skulle bli blaskig.

Ett tips från mig är att göra kakan ett par dagar innan den ska serveras och förvara den i kylskåpet för att sedan värma kakan lätt innan den ska serveras, konsistensen blir så mycket bättre då.

Rekommenderar varmt detta recept!
Mvh Linda S
person Svar till A-C Andersson penna Skrivet av Susanne 2010-10-16 17:55
Tack för mycket bra tips! Jag skriver in det i receptet! 
person Svar till susnet penna Skrivet av A-C Andersson 2010-10-10 08:29
Du kan frysa in vasslan i mjölkförpackningar. Det går även att göra risgrynsgröt av vassle. Man tar vassle istället för mjölk.
person Svar till A-C Andersson penna Skrivet av Susanne 2010-10-10 01:56
Tack för bra tips! Jag brukar göra det, problemet är dock att det blir så himla mycket vassle att det räcker till mer än en brödbakning. Vet du hur länge vasslen håller sig och om den kan stå i rumstemperatur?
penna Skrivet av A-C Andersson 2010-10-06 21:47
Ta gärna vara på vasslan. Det går att använda det som degvätska när man bakar bröd.
penna Skrivet av Benny Knutsson 2010-05-20 16:55
Fan vad gott!!!
penna Skrivet av Johan 2010-03-13 10:22
Härligt gott! En favorit som passar året om :-D
jag brukar använda en saftsil (tygpåse) som är väldigt tät. Tar lång tid och det har vi ju gott om!
Tror nämligen inte torrheten påverkas - saftigheten uppnås av tid o temp. i ugnen.
Mumma för magen och själen helt enkelt!
Tack.
penna Skrivet av Susanne 2010-03-05 15:27
Svar till Kerstin: Hade du färsk oöppnad löpe som förvarats i kylskåp? Det går bra med opastöriserad mjölk från en bonde. Det ska se ut som keso ungefär. Min ostkaka blev inte torr. Jag hällde av nästan all vassle, men det går ju inte att få bort allt om man inte står och silar väldigt lång tid. Jag silade en stund så det mesta rann av sedan tog jag det och då var det lite vassle kvar.
penna Skrivet av Lotta 2010-03-04 13:00
Om man får tag på mjölk hos en bonde, kan man ha den till ostkaka? Den värms ju till 175 grader så det kan väl inte vara skadligt.
penna Skrivet av Kerstin 2010-03-04 12:56
Har fått samma grej som Elin. Jag hällde i mycket löpe och då funkade det. Har en annan fråga. Ska man vrida ur all vassle? Någon sa att man ska ha lite kvar så att den inte blir torr. Hur gör man?.
penna Skrivet av Susanne 2009-12-22 16:57
Svar till Elin (igen): Tack också för bra tips med kardemmma och kanel, hur mycket hade du i?
penna Skrivet av Susanne 2009-12-22 16:56
Svar till Elin: Jag tror det beror på att det måste varit något fel på din ostlöpe. Jag har själv märkt det att den håller sig inte så länge efter man öppnat den. Det är också viktigt att förvara den i kylskåp. När ostlöpen blir "dålig" så blir det precis som du skriver att man måste ösa i mycket mer för att den ska verka. Så mitt råd är att köpa en ny flaska och förvara den i kylskåpet. Hoppas det går bättre för dig nästa gång för det låter verkligen som du gör allting rätt. God Jul!
penna Skrivet av Elin 2009-12-21 21:02
PS, jag hadei endeciliter extra grovhackade mandlar för härligt krunch och dessutom en del kardemumma och kanel, ändå smakade den inte kardemumma och kanel, bara gott. Jag rekommenderar att man kryddar den lite.
penna Skrivet av Elin 2009-12-21 21:00
Jag följde receptet till punkt och pricka och lyckades till slut med en tämligen lösmen ändå samanhållen ostkaka. Jag värmde mjölken till 37 grader, följde receptet, men ingenting hände. Jag gjorde om det hela med dubbelt så mycket ostlöpe, men ingneting hände. Till sist gjorde jag om det och dumpade hela flaskan i mjölken. Då gick det. Enligt min erfarenhet funkar detta recept inte alls med en matsked ostlöpe. Jag har kollat in andra recept, där man värmer mjölken upp till 39 grader. Var min mjölk för kall? Ändå värmde jag till exakt 37 grader oh mitt hus är varmt (20 grader). Mycket mystiskt!
penna Skrivet av Susanne 2009-10-14 17:04
Svar till Erica: Ja det måste du i det här receptet. Annars rekommenderar jag "Ostkaka med keso", där du använder keso, mycket enklare och utan ostlöpe.
penna Skrivet av Erica 2009-10-14 16:39
Måste man ha ostlöpe i??
penna Skrivet av Irene Hellqvist 2009-08-31 14:53
Ostlöpe finns att köpa i kyldisken i den vanliga livsmedelshandeln.
penna Skrivet av Susanne 2009-08-29 13:11
Ja man måste ha i ostlöpe annars fungerar det inte alls. Ostlöpe finns att köpa på apotek.
penna Skrivet av ostkaka 2009-08-29 11:07
måste man ha med i ostlöpe ?
penna Skrivet av Åsa 2009-07-07 09:28
Tack för ett jättebra recept och tydliga beskrivningar. Nu har jag gjort ostkaka för första gången och det blev jättebra. Svårt var det inte heller.
penna Skrivet av Susanne 2009-06-07 19:34
Svar till Maria: Det är viktigt att du har ostlöpe som är färsk (kolla utgångsdatum) och att den förvarats i kylskåp hela tiden. Sedan är det också viktigt att mjölken är 37 grader. Rör om i den så att den har samma temperatur.
penna Skrivet av Maria 2009-06-07 18:47
Har försökt göra denna ostkaka men misslyckats helt. "smeten" mjölken och ostlöpen delar inte tillräckligt mycket på sig utan blir mest en sörja som ser ut som bebis spyor. Har haft i mer ostlöpe och låtit den stå ännu längre men det blir bara skit. vad gör jag för fel ?
penna Skrivet av Daniel 2009-03-02 19:47
Nu är kakan inne i ugnen och på god väg. Tack för mycket bra recept och beskrivningar!
penna Skrivet av Susanne 2008-06-23 13:58
Svar till Lena: Den här ostkakan är otroligt god, men den med keso är god den också men inte riktigt lika god som den här. Vi har recept på ostkaka med keso också.
penna Skrivet av Lena 2008-06-23 09:58
Ser underbart god ut. Jag brukar göra en ostkaka med keso i, den är superläcker och lätt att göra.
penna Skrivet av Lisa 2008-03-29 13:04
Dem var super goda när jag gjorde dem hemma