Kommentarer till Ostkaka - Sida 1

"Recept på egen hemmagjord ostkaka, ljuvligt god. Följ bara de beskrivande bilderna så är det enkelt att lyckas med sin ostkaka."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
penna Skrivet av Reija 2017-12-04 20:16
Går denna att göra på laktosfri mjölk?
Och var köper man ostlöpe?
Ser supergott så tänkte bjuda mina gäster på ditt recept i jul ☺️
penna Skrivet av Maja GV 2017-02-04 20:44
Jag, o hela familjen älskar ostkaka, och jag skaffade ingredienserna enl ert recept, o satte igång. Jag var noga med temperatur o dubbelkollade innan jag slog i löpet. Efter tre kvart hade inget hänt till min stora förvåning.. jag värmde upp grytan igen till 37 grader o rörde ner en msk löpe igen. Samma igen!!! Mjölken var bara lite 'skuren' på ytan... Jag tänkte att det måste vara fel på löpet som jag köpte på Apoteket. Datumet var OK, 7 mån framåt. Då kom vi på vad som måste vara felet!! Mjölken! Den är köpt på Netto, från Engholms, alltid bra datum, men den är HÖGPASTÖRISERAD! Vad tror ni, det är ingen bra mjölk att göra ostkaka på, eller hur, är det orsaken??
penna Skrivet av Ola 2016-12-25 19:42
Receptet funkade strålande. Blev osäker vid första omrörningen eftersom jag trodde den skulle blivit hårdare. Höll dock ut och gav ca 20 min extra. Lät det ta drygt 10 min att krama ur och hälla av i omgångar. Nästa gång blir det nog lite mer mandel och även hackad. Bra att den inte blev så söt! Tack!
penna Skrivet av Dagmar 2016-12-05 21:49
Hej! Jag log lite åt att du skrivit en reservplan i beskrivningen. Jag plockade fram termometern och tänkte att det här kommer att gå fint. Fast det gjorde det inte. Då var jag väldigt glad åt reservplanen så jag inte behövde slänga bort all mjölk. Ostlöpe hade jag ju gott om. På andra "löpningen" blev det bra!
penna Skrivet av Catrine 2016-12-02 09:17
Hej! Jag följde receptet som det stod men jag lät ostlöpet få stå längre och det blir bättre och lättare att kunna krama ur vasslen då. När jag gjorde ostkakan för första gången så blev dom för blöta, men nu blir det jättebra resultat och så gott! Tack för bra recept! Återkommer alltid till din sida och bakar med bra resultat!
penna Skrivet av Nat 2016-05-25 16:33
Hej!

Tack för ett bra recept, jag älskar den här ostkakan speciellt mycket eftersom den inte är för söt och jag lyckades till och med göra den med löpe som var lite för gammal enligt bäst före-datum. Jag undrade ifall du hade något tips på var man kan "pausa" ifall det råkar bli så att man måste göra det. Jag märkte att det lätt tar längre tid än det ska, ex. så sätter jag på lock direkt, det verkar för mig som att massan stelnar snabbare i början av receptet.
person Svar till Åsa penna Skrivet av Susanne 2016-03-22 00:44
Ja det är så klart jättetråkigt när det misslyckas! Det ska inte behövas mer löpe än vad som står i receptet. Är du säker på att det inte är för varmt i botten, viktigt att röra om så att värmen fördelas och ta bort kastrullen från värmen när den uppnått rätt temperatur, fortsätt röra om för ibland stiger temperaturen ytterligare efter att man tagit bort kastrullen från värmen. Det får inte vara mer än 37°C. Bättre att ha lite marginal till 37°C. Att göra ostkaka är kemi och det måste vara rätt temperatur för att löpen ska "göra jobbet".
penna Skrivet av Åsa 2016-03-20 20:24
Jag har provat detta recept 2 gånger och ena ggn med rekommenderade mjölken i receptet och andra med "riktig komjölk" från gården.
Det blir dåligt resultat trots att jag följer receptet till punkt och pricka, urtrist. En hel flaska löpe gick i båda gångerna för att få något resultat. Begriper inte detta....
2 ostkakor blev det till slut och det var ett 8 timmars-projekt. Blä!
person Svar till Annika penna Skrivet av Susanne 2016-01-22 00:40
Jag vet inte om det fungerar med laktosfri mjölk, men skulle gissa på att det inte gör det för jag inte hört talas om laktosfri ostkaka. Däremot finns ju laktosfri keso som man kan använda för att göra en "fusk"-ostkaka som nästan blir lika god som äkta. Recept finns här.
penna Skrivet av Annika 2016-01-06 20:39
Kan man använda laktosfri mjölk? Jag får inte någon ostmassa.
person Svar till Martin Söderlund penna Skrivet av Susanne 2015-12-23 14:22
Jaha så kanske det är. När jag gjort den här ostkakan så har jag använt standardmjölk med 3 % fett. Men nästa gång kommer jag garanterat göra den med ej homogeniserad mjölk eftersom jag alltid köper just den mjölken (lantmjölk som är ej homogeniserad från Arla) nuförtiden. Den är ju så mycket godare tycker jag och mer naturlig. :) Det är ju inte bara fettklumparna som slås sönder av homogeniseringen utan även annat förändras i mjölken, så tydligen även det som påverkar den kemiska processen när man gör ostkaka! Det var verkligen intressant att veta, så tack så mycket för att du skrev det! :)
penna Skrivet av Martin Söderlund 2015-12-22 20:18
Hej!

Provade ditt recept på ostkaka och fick till ett resultat som till slut smakade väldigt gott, tack för det! Däremot hade jag problem med att få ostmassan att bli så pass fast att jag kunde bli av med all vassle, varpå ostkakan blev ganska blöt. Jag läste på Wikipedia att man bör använda ohomogeniserad mjölk istället för vanlig då den förra lättare separerar, är det något du har provat?

Med vänlig hälsning
Martin
person Svar till Getbonden penna Skrivet av Susanne 2015-08-27 14:36
Vasslen är väl väldigt proteinrik också. Tror att man använder mycket vassle till att göra diverse proteinpulver och proteinbars i matindustrin. Även glass man köper brukar ju innehålla vassle. Vassle kan ju även användas som degvätska när man bakar bröd. Hursomhelst, tack för bra tips! Det är ju väldigt bra om man kan minska på matsvinnet!
penna Skrivet av Getbonden 2015-08-25 22:06
Hej! Vill bara avråda från att "hälla bort" vasslen, dvs hälla i slasken, då vassle är otroligt fett och kan sätta igen avloppet på nolltid.
Om du har djur - utfodra med vasslen då den är oerhört näringsrik. Eller vattna i trädgårdslandet!
person Svar till Stefan penna Skrivet av Susanne 2015-08-23 14:29

Jag brukar inte skala mina mandlar men man kan göra det om man vill. Det är ju mest en estetisk fråga. :)

1. Tack för bra input, så kan det säkert vara!

2. Jag tror inte det eftersom det är så liten mängd ostlöpe i förhållande till mjölkmängden att temperaturskillnaden borde vara försumbar.

Hoppas din ostkaka blev god! :)

penna Skrivet av Stefan 2015-08-10 03:27
Vart osäker på om mandlarna skulle skalas eller ej eftersom det inte stod något om det. Skalade mina iaf, 4 formar står i ugnen nu. ;)

Angående att folk har problem med att få löpen att fungera så har jag 2 tankar kring det. 1. Jag trodde jag hade misslyckats för jag hade fått för mig att det redan vid första vispningen skulle se ut mer som klumpiga separerade bitar, fast det såg mer ut som lite tjockare mjölk. Men efter att tagit det lugnt och väntat 30 minuter efter vispningen så hade vasslen separerat sig och det gick utmärkt att sila och gå vidare i processen.
Jag tror att många *tror* att det misslyckades när dom kommer till steget att vispa första gången fast det inte gjort det. Mitt råd är att vänta 30 minuter i alla fall och se om vasslen separerat, annars gå överctill reservplanen.

2. Kan ostlöpens temperatur ha betydelse, om man tar den direkt från kylen eller låtit den stå framme under alla förberedelser?

Tack för bra recept! Nu piper ugnen!
person Svar till Marie penna Skrivet av Christina 2014-03-06 15:11
Hej Marie! Jag har gjort Ostkaka med glutenfri mjöl en gång och det fungerade jättebra.
person Svar till susnet penna Skrivet av Marie 2014-03-02 15:36
Hej! Jag undrar om man kan göra den glutenfri, kan man utesluta vetemjölet eller ersätta det med ngt? mandelmjöl?
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2014-02-17 13:45
Tack för jättebra tips!
person Svar till Christina penna Skrivet av Malin 2014-02-16 09:21
Utmärkt!
Någon tidigare i tråden provade yoghurt i stället för löpe (rennet på engelska). Yoghurt kan också få mjölkproteinerna att stelna, men inte riktigt på samma sätt som löpe. Om man är osäker på hur bra löpen är, kan man kanske prova att ta löpe och lite yoghurt i mjölken, för att få ner pH-värdet och hjälpa löpen på traven lite.
Man ska inte röra för snabbt sedan, för då går ostkornen sönder och det blir svårt att sila bort bara vasslen (whey på engelska). Ostkornen rinner också genom silen om de är för små. Vad man kan göra då är att filtrera genom en silduk eller en väldigt finmaskig sil, men då tar det lång tid för vasslen att rinna igenom eftersom silen täpps till av ostkornen.
När man gör "riktig" ost så skär man ostmassan i tärningar efter löpningen, genom att skära med en vanlig kniv som ett rutmönster genom hela ostmassan ända ner till botten, först som ränder och sedan vinkelrätt till rutor, därefter kan man försöka luta kniven och skära snett igenom om man kommer åt (1,5-2 cm stora tärningar brukar vara lagom). Sedan rör man försiktigt så att kornen/tärningarna inte går sönder för mycket, och låter kornen dra ihop sig tills de får halvfast konsistens så att man kan sila bort vasslen.
person Svar till Christina penna Skrivet av Susanne 2014-02-16 03:39
Jag tycker ditt svar är jättebra och hoppas det hjälper Hanna och alla andra med liknande problem! Tack!
person Svar till Hanna penna Skrivet av Christina 2014-02-14 07:40
Hej! Sorry for writing english, it takes me so long to write Swedish correctly :-)
I have made many ostkakor with this receipe and some times I did wrong so I can give you some advises in regard of what went wrong for me :-)

Dosing of löpen counts! I can only buy high concentrated löpe in Austria so it took me a while to find the right dose. If you buy the one in Sweden then one matsked is perfect in my experience.
2) Not only the milk must have right temparature (I heat it up to 39°C first so that it still has 37°C after I put it the cold mjölblandningen)
but it must not be too cold in the room as well! I usually close all windows and put a lid on the pot.

I usually wait 40 minutes after I put in mjölblandningen and löpen, then the consinstence is like pudding. Then I stir carefully so it separates but I don't fully mix it up.
Then I wait another hour usually. Then I have the yellow liquid up and the cheese on the bottom and I can sieve it little by little (I sieve several times to get out all whey)

That's the way it works well for me, maybe one of my tips can help :-) Otherwise of course Susanne is the expert and can certainly help.
penna Skrivet av Hanna 2014-02-13 18:42
Hej!
Har inte läst alla kommentarer så ursäkta om frågan ställts tidigare...
Provade detta receptet för att det verkade relativt lätt men någonstans gick det fel...
Jag tyckte att jag var jättenoga med temperaturen, precis som du skrev. Rörde om noga och länge i grytan och såg till att det var "fingervarmt" innan jag hällde i redningen och sedan löpen. Jag väntade 45 min rörde om och väntade 30 min till och visst delade det sig men jag fick ingen tjock ostmassa utan när jag hällde det genom silen följde allt med igenom.
Provade då att göra om och tillsätta ny löpe ifall vätskan kanske var lite för varm ändå, denna gång med ännu svalare vätska, samma resultat.
Where did I go wrong?
Jag tycker inte om när det går fel så jag vill gärna prova igen (när mitt självförtroende har slickat såren :P) men det kan vara bra att veta vad som kan ha gått fel så att jag inte gör samma grej igen. Tack på förhand :)
person Svar till Sara penna Skrivet av Malin 2013-12-21 10:17
Löpe heter rennet på engelska (kanske du har full koll på redan? :) ). I Sverige kan det finnas på apotek och i vissa mataffärer - kanske i USA också?
person Svar till Sara penna Skrivet av Susanne 2013-12-20 23:15
Roligt att höra att det blev bra!
penna Skrivet av Sara 2013-12-19 04:49
Jag använder mig nästan bara av dina recept. Ar dock i USA och vet inte var jag kan hitta ostlöpe sa jag använde mig av yoghurt istället och det gick jättebra. Fantastiskt gott! Tack for en kanonsida.
person Svar till Adrian penna Skrivet av Susanne 2013-11-05 23:26
Tack, roligt att höra! :)
penna Skrivet av Adrian 2013-11-04 16:35
Tack för detta underbara recept älskar ostkaka både jag och min sambo njöt för fullt när vi åt upp den ostkakan vi gjorde från detta recept:) receptet var väldigt bra och väldigt lätt. Tack så mycket för ett mycket mycket välkomnande recept.
person Svar till Donk penna Skrivet av Susanne 2013-07-08 23:58
Tack för tipset! :)
penna Skrivet av Donk 2013-07-07 18:19
Man kan göra messmör av vasslen också, om man inte skall baka eller koka gröt.
Lite jobbigt, men godare än den köpta.
person Svar till Barbro Philipson penna Skrivet av Susanne 2013-05-15 14:17
Tack för ditt svar och roligt att höra att du gillar min receptsajt nu när du kollat in den lite närmare! :)
Jag försöker verkligen göra extremt tydliga recept för att minimera risken att misslyckas.
Tack igen och hoppas du provar några av mina recept och välkommen att skriva igen! :)
penna Skrivet av Barbro Philipson 2013-05-08 07:45
Ber om ursäkt för mitt snabba fördömande av Dina recept. Var i största allmänhet irriterad när jag bläddrade bland olika recept tillverkare som slarvar och gör att folk får kasta dyra ingredienser. Du har verkligen tydliga och genomtänkt upplägg på Dina recept. Gör själv en hel del ost och kikar ofta runt. Så en eloge. Jag ska i stället gå på de som utesluter temperaturen på ostlöpe eftersom det är att betrakta som jäst och just, jäst dör om det blir för varm vätska.
Lycka till i fortsättningen
Barbro
person Svar till susnet penna Skrivet av Malin 2013-05-07 22:35
Helt otroligt vad folk kan klaga!.. Tack för en bra och trevlig websida! :)
person Svar till Barbro Philipson penna Skrivet av Susanne 2013-05-07 16:08
Temperaturen står ju på minst 4 ställen i receptet så jag förstår inte alls vad du menar.
penna Skrivet av Barbro Philipson 2013-05-07 15:58
Mycket märkligt att det inte anges vilken temperatur som man inte ska överstiga med ostlöpe,, i recept på både egentillverkad ost m.m. Ska det vara så svårt att skriva till det, i recepten ? När man bakar står det ju överallt att vätskan till baket inte ska överstiga 37 grader för då dör jästen.
Kanske fler lyckas om det står klart och tydligt,,,,
person Svar till Haald penna Skrivet av Susanne 2012-11-09 03:33
Man kan alltid hacka mandeln om man vill och jag håller med om att det blir gott, det är en smaksak förstås. Men vad menar du med att bittermandel är för snåljåpar? Vad skulle det vara istället menar du? Bittermandel ger en väldigt god smak tycker jag. Bittermandel är uppenbarligen så pass dyrt att det ersätts med arom i många ostkakor man köper eller i andra färdiga bakverk.
penna Skrivet av Haald 2012-10-31 20:27
Nja, ostkaka är det ju inte, om man ställer lite krav på den. Malen mandel är en styggelse och bittermandel är för snåljåpar
person Svar till eki penna Skrivet av Susanne 2012-03-08 04:42
Tack, kul att höra att jag lyckats med beskrivningen för det är ju precis det som är meningen - att det ska vara i princip omöjligt att misslyckas! :)
Hoppas ostkakan blev god också! ;)
penna Skrivet av eki 2012-03-06 17:50
provade att göra min första ostkaka efter detta receptet idag... och hade det inte varit för att du skrivit hur man gjorde om man misslyckades hade jag aldrig klart det XD får se om dom blev goda!
penna Skrivet av Susanne 2012-01-25 08:10

Receptet är nu uppdaterat med ännu tydligare beskrivning och också en beskrivning hur man gör om det misslyckas så att man kan rädda sin ostkaka och inte behöver kasta några ingredienser.

Nu hoppas jag verkligen att det är i princip omöjligt att misslyckas med ostkakan!

person Svar till Elin penna Skrivet av Susanne 2012-01-19 07:11

Hej Elin. Jättetråkigt att det misslyckats. Det är dock inte fel på receptet, det är kontrollerat till punkt och pricka och om du googlar så kommer du hitta flera stycken likadana recept. Därmed inte sagt att receptet inte kan förbättras så det blir ännu bättre och tydligare.

Läs gärna alla tips som jag redan skrivit och som även andra har skivit bland kommentarerna.

Särskilt måste du tänka på att du måste röra om i mjölkblandningen. Risken är stor annars att det blir för varmt i botten av blandningen och då "dör" ostlöpen.

Men som sagt läs allt så som står i receptet och alla kommentarer och gör gärna ett nytt försök, annars om du vill ha ett enklare recept så kan jag rekommendera ostkaka med keso.

penna Skrivet av Elin 2012-01-18 14:45
Är så besviken...... :( Mjölkvätskan vill inte alls koagulera. Har följt receptet till punkt och pricka och tom använt termometer. Skulle ha läst kommentarerna först.
Förstår inte att ni har kvar receptet när det är fel på det uppenbarligen!!!
penna Skrivet av Fia 2012-01-11 10:08
Hej!
Min mjölkvätska skiktade sig inte heller som den skulle. Men lät den stå över natten och då hade den gjort det någorlunda. Silade den sen. Tycker att receptet bör ändras, onödigt att så många misslyckas. I andra recept ska mjölken vara 37 grader och inte 30-37 som i detta. Min mjölk var ev för kall? ostlöpen var nyöppnad.

Varna gärna i receptet att mer oslöpe kan behövas och mer tid kan behövas till den skiktar sig.

Hälsningar Fia
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2011-10-24 15:59
Tack!!!
penna Skrivet av Malin 2011-10-22 23:51
Man ska vara försiktig med löpe, inte vispa ner den, utan röra ner den försiktigt och sedan låta blandningen stå stilla tills man bryter den efter någon halvtimme-trekvart. Temperaturen kan vara 30-37 grader.
person Svar till Frida penna Skrivet av Susanne 2011-04-17 17:08

Tråkigt att höra att det misslyckades. Tyvärr är det svårt att veta varför men jag är den första som skulle vilja veta.

Det jag kan säga är att receptet är helt korrekt och om du googlar och kollar andra recept så är de ungefär likadana och jag har läst kommentarer även på andra recept där folk har gjort samma recept flera gånger och lyckats flera gånger i rad för att sedan misslyckas helt plötsligt.

Problemet är ju att mjölken inte stelnar och det är ju två faktorer som påverkar detta 1. mjölkens temperatur och 2. ostlöpen.

Om du haft rätt temperatur på mjölken 37°C (och rört om så att det verkligen var 37°C och t.ex. inte 45°C i botten av kastrullen) så borde det i så fall varit fel på ostlöpen. Det kan ju vara så att affären inte förvarat den på rätt sätt?

penna Skrivet av Frida 2011-04-17 16:50
Försökte mig på det här receptet igår kväll, började vid klockan 20.

45 minuter väntade jag på löpen skulle tjocka till mjölken, men det hade inte hänt ett dyft vid första kollen, hällde i en msk till löpe och väntade igen. Inget hände!

Vid 01 provade jag att värma upp allt igen, samt hällde i den resterande mängd som fanns kvar av ostlöpen (hade vid det här laget använt en HEL flaska). Fortfarande inte tjockt vid 04, gav upp och gick och lade mig. Stoppade byttan i kylen.

Skulle fortsätta nu dagen efter, silade vätskan och kvar blev en lös smörja inte alls kesoliknande, mer rinnande. Fick tillräckligt för att fylla en liten form, tänkte stoppa in den i ugnen om en stund för att se hur det här slutar? Just nu verkar det dock inte så lovande.

Har läst igenom receptet minst 5 gånger och kan inte hitta vart eller hur felet kan ha uppstått. Löpen var inköpt igår, så den var helt ny och oöppnad. Mycket tråkigt att det här misslyckades, vågar nog inte testa det här receptet igen.
penna Skrivet av Lena 2011-03-22 13:53
Hej! Jag håller på att göra denna ostkaka och efter att ha gjort precis som det står i receptet kunde jag bara konstatera att den inte stelnade som den skulle, trots att jag tog två msk ostlöpe.
förtvivlad gick jag in på denna sida och fick se andras kommentarer. Nu blir det lite experiment för jag kan ju inte kasta bort det. Jag har hällt tillbaka det som jag försökt sila bort och värmde upp allt till 38 grader. Sen stängde jag av plattan och vispade i drygt en matsked ostlöpe till och lät grytan stå kvar på spisen med lock på.
Nu ska det bli spännande att se om det händer nåt. Vad ska jag göra annars?
person Svar till Rebecca penna Skrivet av Susanne 2011-03-04 01:42

När jag gjorde detta med en helt ny flaska som ej varit öppnad innan så gick det alldeles utmärkt med 1 msk ostlöpe.

När jag vid ett senare tillfälle provade samma flaska som då stått i kylskåpet en tid men fortfarande med utgångsdatum kvar för att göra löpespannkaka så fungerade det inte heller och jag behövde ta mycket mera löpe.

Min gissning är att löpen helt enkelt "faktar av" efter att man öppnat den så därför krävs större mängd löpe om man använder en flaska som stått öppen ett tag.

Vad tror ni andra? Någon som vet?

penna Skrivet av Rebecca 2011-03-03 16:52
testade först en gång men inte ett skit hände.De förblev rinnande som mjölk och jag var nu riktigt irriterad. Testade att värma upp det till nästan 50 g och inget hände. Läste tipsen från de andra som lyckats och att en hade värmt upp mjölken ordentligt och låtit den stå kvar på en varm platta och dumpat rejält mkt mer löpe i. Jag tog halva flaskan....och då jäklar så började det omgående klumpa i hop sig på bara 2 min högst. Min löpe har utg.dat. 2012 och förvarats i kyl, så det var inte det som var felet utan som någon annan oxå hade konstaterat att de INTE räcker med 1 msk ostlöpe utan de beh minst mellan 1 msk en halv flaska för att få de att tjockna
  1   2   nästa sida