Nougatkladdkaka

En otroligt god nougatkladdkaka. Enkelt recept på en krämig, kladdig kladdkaka med smak av nougat som riktigt smälter i munnen. Receptet är glutenfritt om man använder hasselnötsmjöl men man kan även använda vetemjöl men då blir den inte glutenfri (och inte riktigt lika god, men nästan).
nougatkladdkaka
En bit nougatkladdkaka pudrad med florsocker och serverad med vispad grädde.
Timglas Tid: ca 40 minuter + tid att stelna
Portioner 8-10 bitar
Näringsvärde Näringsvärde per bit, beräknat på 1 kaka = 10 bitar (128 g): 563 kalorier, 23 g kolhydrater, 50 g fett, 7 g protein

Ingredienser:

Servering:

glutenfritt Glutenfritt
vegetariskt Vegetariskt

Ugn:

  • 175 °C i mitten av ugnen i ca 23 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Smält smöret på svag värme. Tag bort kastrullen från värmen och tillsätt nougaten och rör tills den smält och blivit blandad med smöret.

    smält smör
    Smält smör.
    nougat tillsatt
    Nougat tillsatt.
    nougat och smör blandat
    Nougat och smör blandat.
  2. Smörj en rund form ca 22 cm i diameter. Beströ den med hasselnötsmjöl eller kokosflingor, man kan även använda ströbröd men då blir inte kakan glutenfri. Om man har en bra form som det inte fastnar i så lätt så kan detta steg hoppas över.

    smord och mjölad form
    Smord och mjölad form.
  3. Tillsätt ägg, strösocker, hasselnötsmjöl (eller malda hasselnötkärnor eller vetemjöl), kakao, vaniljsocker och salt.

    Vispa ihop till en jämn smet för hand eller med elvisp. (Jag brukar först köra på låg effekt så det blir lite blandat och därefter vispa ca 30 sekunder på full effekt med elvisp.)

    ägg, strösocker, hasselnötsmjöl, kakao, vaniljsocker och salt tillsatt
    Ägg, strösocker, hasselnötsmjöl, kakao, vaniljsocker och salt tillsatt.
    nougatkladdkakssmet
    Nougatkladdkakssmet klar.
  4. Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 23 minuter. Tänk på att gräddningstiden är avgörande för kladdigheten. För en perfekt kladdig kaka, öppna ugnsluckan och testa att skaka försiktigt på formen, när det dallrar i den mittersta hälften av kakan så är den klar. Dallrar hela kakan är den för ogräddad, dallrar ingenting är den för välgräddad. Tänk på att tiden i ugnen förändras om du tar en annan storlek på form - en större form ger kortare gräddningstid.

    ogräddad nougatkladdkaka
    Ogräddad nougatkladdkaka.
    färdiggräddad nougatkladdkaka
    Färdiggräddad nougatkladdkaka.
  5. Låt nougatkladdkakan svalna. Ställ in den i kylskåp minst en timme så att den stelnar.

    Vid servering: Pudra över florsocker och servera med vispad grädde.

    svalnad och stelnad nougatkladdkaka
    Svalnad och stelnad nougatkladdkaka.
    nougatkladdkaka med florsocker
    Nougatkladdkaka med florsocker.
    en bit nougatkladdkaka med vispad grädde
    En bit nougatkladdkaka med vispad grädde.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara kladdkakan i kylskåp där den håller sig minst 2 veckor. Den kan även frysas och håller sig då minst 3 månader.

Se även dessa recept

| Efterrätter |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Isak ✏️ Skrivet av Susanne
Hur menar du enklare recept? Mer vanliga ingredienser? Det finns recept på "vanlig" kladdkaka på sajten och många andra recept som bara innehåller de vanligaste ingredienserna. Eller menar du något annat?
✏️ Skrivet av Isak
Olle och jag tycker att man borde kunna göra kladdkaka i skolan så gör recepten enklare
✏️ Skrivet av Susanne
Tråkigt att det inte blev bra. Det du beskriver är ju en kaka som varit för länge i ugnen och då blir inte smaken den rätta. Olika anledningar till att ugnstiden skulle behövt vara kortare för dig är om din ugn varit för varm, fel inställningar (ska vara över- och undervärme) eller det kanske vanligaste är att om man väljer en större form än angiven så kortas gräddningstiden avsevärt, mer än man tror. Ytterligare en felkälla är att om man inte vispar smeten ordentligt med elvisp som jag skrivit i receptet så blir faktiskt även då gräddningstiden kortare. Hoppas du kan få några tips genom detta för den här kladdkakan är verkligen superdupergod när man lyckas. Det man kan göra också är att sänka graderna i ugnen till 150°C och grädda lite längre tid, en del ugnar är lite varmare än det man ställer in och då är det också en lösning.
✏️ Skrivet av Bo Jönsson
Tyvärr inte ätlig. Stod 23 min i ugn i receptet och tog den redan efter 17 minuter. Trots detta var kakan helt genombakad och torr, tyvärr ingen smak heller. Dessutom noll smak av nougat. Detta trots att jag följde receptet precis som det stod.

Visa alla kommentarer