Nötchokladrutor

Mycket goda mjuksega chokladkakor med goda knapriga nötter som är enkla att göra med detta recept. Nötchokladrutorna går snabbt att göra och de brukar ha strykande åtgång!
nötchokladrutor
Mycket goda och enkla nötchokladrutor som går snabbt att göra.
Timglas Tid: ca 40 minuter
Portioner ca 30 st
Näringsvärde Näringsvärde per kaka (15 g): 69 kalorier, 6 g kolhydrater, 4 g fett, 1 g protein, 0 g fibrer

Ingredienser:

laktosfritt Laktosfritt - Ta laktosfritt smör.
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 200 °C i mitten av ugnen i ca 8 minuter med över- och undervärme
  • Varmluft: 175 °C i mitten av ugnen i 10-12 minuter med varmluftsfunktion

Gör så här:

  1. Mät upp smör och strösocker i en bunke och låt stå framme så smöret blir rumsvarmt.

    Ta under tiden fram en långpanna eller en plåt, ca 25x35 cm eller större och smörj den ordentligt eller klä den med bakplåtspapper som du smörjer. Om du tagit en större plåt eller form så behöver du bara smörja en yta av ca 25x35 cm eftersom smeten inte ska bredas ut mer än så.

    Hacka nötterna grovt.

    smör och strösocker
    Smör och strösocker.
    smord yta 25x35 cm på bakplåtspapper
    Smord yta 25x35 cm på bakplåtspapper.
    grovhackade nötter
    Grovhackade nötter.
  2. Vispa smör och socker till en jämn smet, gärna med elvisp eller använd matberedare.

    smör och socker blandat
    Smör och socker blandat.
  3. Tillsätt bakpulver och kakao och vispa till en jämn smet.

    bakpulver och kakao tillsatt
    Bakpulver och kakao tillsatt.
    en jämn smet
    En jämn smet.
  4. Tillsätt ägget och vispa ordentligt till en jämn smet (ca 30 sekunder med elvisp).

    tillsätt ägg
    Tillsätt ägg.
    en jämn smet
    En jämn smet.
  5. Tillsätt vetemjölet och rör ihop eller vispa på lägsta hastighet till en jämn smet.

    (Tänk på att inte ta för mycket vetemjöl vilket man nästan alltid gör om man gräver med decilitermått i mjölpåsen för då packas mjölet. Häll istället upp mjölet eller väg det. För mycket mjöl leder till att smeten blir svår att breda ut och kakorna blir torrare.)

    vetemjöl tillsatt
    Vetemjöl tillsatt.
    chokladsmeten klar
    Chokladsmeten klar.
  6. Bred ut smeten på det smorda området ca 25x35 cm. Strö över nötterna.

    chokladsmeten utbredd
    Chokladsmeten utbredd.
    utströdda nötter
    Utströdda nötter.
  7. Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 8 minuter med över- och undervärme. Med varmluft 175°C i 10-12 minuter.

    grädda i ugnen
    Grädda i ugnen.
  8. Låt chokladkakan svalna endast några minuter och skär sedan i rutor och lossa dem från bakplåtspappret eller plåten.

    Låt kakorna svalna och lägg dem sedan i burkar.

    nötchokladkakan färdiggräddad
    Nötchokladkakan färdiggräddad.
    kakan skuren i rutor - nötchokladrutor
    Kakan skuren i rutor - nötchokladrutor.

glödlampa Tips & tricks:

Om du använder matberedare kan du göra hela smeten i den och sedan när du brett ut smeten kan du i matberedaren hacka nötterna grovt och strö över dem.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Går bra att frysa och håller sig minst 3 månader.

Se även dessa recept

| Småkakor |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av lilusan
hade man tagit bort nötterna hade det blivit kladdkaka
✏️ Skrivet av lilusan
det är så gott eller jag vet inte en men jag testade smeten och det var bland den godaste bakelsen jag någonsin smakat och lukten fantastisk
✏️ Skrivet av Gudrun
8 minuter är alldeles för lite, tittar man på andra recept är 15 min vanligare
✏️ Skrivet av Marlene
Jättegott! Jag gjorse en glutenfri variant där jag bytte vetemjöl mot 1 dl bovetemjöl. Minskade sockret till 0,75 dl, funkade fint. Kakan blev mer en kladdkaka, håller inte ihop så där som vetemjöl gör men funkar fint att äta på fat med sked och en klick vispad grädde.
✏️ Skrivet av Maria
Hej! En snabb enkel fråga! Jättefina bakrecept förresten :)

Jag håller på att göra lite av dina kakor bl.a. Dessa nötchokladrutor sen ska jag göra syltkakor etc. Fungerar det att förvara dessa kakor i plastburk (typ matlåda) i rumstemperatur (ska ätas på söndag). Eller blir kakorna dåliga/mjuka av att ligga i plastburk?

Tacksam för svar