Kommentarer till Morotskaka - Sida 2

"Mycket god och saftig morotskaka med len och fin färskostglasyr. Kakan går extra snabbt och enkelt att göra i matberedare."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

förra sidan   1   2   3   4   5   nästa sida
penna Skrivet av matiss 2012-11-18 08:29
man kan även göra muffins på smeten (det är godare utan söt mandel i muffinsen).
penna Skrivet av Oskar 2012-11-14 22:21
Sjukt god morotskaka! Den blir mycket snabbt uppäten varje gång jag gör den! :)
penna Skrivet av Yuum 2012-11-04 15:24
Jag vill veta vad kan man använda om man är glutens intolerans för det här? Tack!
person Svar till Hadeel penna Skrivet av Susanne 2012-08-09 14:48
Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Hadeel 2012-08-07 15:19
Min absolut favorit kaka! Har gjort den fleeera gånger av det här recepten och den blir super god varje gång! Plus alla som smakar den tycker också att den är jätte god! :) TACK för dina underbara recept! Ska prova ditt recept på kärleksmums idag :)
person Svar till liz penna Skrivet av Susanne 2012-07-09 23:31
Ja det är kortare tid i ugnen och högre temperatur generellt när man gör muffins. Det är också skillnad på om man gör stora amerikanska muffins eller normalstora. Men du kan kolla dessa ugnstider i andra recept t.ex. receptet på äppelmuffins där jag har skrivit detta både för normala och stora muffins.
penna Skrivet av liz 2012-07-07 15:57
Superbra recept, morotskakan blev jättegod! Tack så mycket. Har hört att man kan göra kakan i muffinsformar också så jag tänkte prova det nästa gång, behöver man göra några ändringar på ugnstemperatur och tid då? :)
person Svar till Margareta penna Skrivet av Susanne 2012-05-21 23:28
Varsågod och tack för variationstipsen! :)
penna Skrivet av Margareta 2012-05-18 21:01
Tack för receptet. Det var den godaste morotskakan jag ätit/gjort. Första var lite våt/kladigt men vi var ändå supernöjda.
I andra bakning har jag ersatt 0,5dl vetemjöl med grov dinkel, vispat ägg och minskat på olja. Det blev nyttigare så klart och lika god (och lite torare och luftigare). Nästa gång tar jag bara dinkel mjöl fast inte bara grov.
person Svar till Marlene penna Skrivet av Susanne 2012-03-18 18:10
Ja det går bra. Du kan lägga på glasyren/garneringen 2 dagar innan också.
penna Skrivet av Marlene 2012-03-14 18:19
Går denna att baka 2 dagar innan servering om den förvaras i kylskåp? Ska man i så fall vänta med krämen tills samma dag eller lägga på den i samma veva och låta hela kakan stå och vänta? Eller är det inte att rekommendera?
penna Skrivet av Dennis 2012-02-10 00:31
Till min matberedare så finns det en tillsats som gör så den funkar som ett rivjärn.
Annars använd ett manuellt rivjärn och riv, för det är att föredra att ha kvar just de tunna strimmorna av morot. det gör den extra saftig och god.
mycket bättre än att använda morotspure :).

Underbart recept, och ett tips från en kock..
sikta/sila mjölet så du pudrar ner det i bunken så får du en extra fluffig o saftig kaka.
Funkar på alla recept som man använder mjöl i.
person Svar till Moa penna Skrivet av Susanne 2011-10-14 20:22
Bikarbonat är ungefär som bakpulver. Utan bikarbonat blir kakan mera kompakt så om du inte har bikarbonat ersätt med bakpulver. Klicka på bikarbonat i ingredienslistan för att läsa mer om detta, var man hittar det i affären och hur man ersätter det mot bakpulver.
penna Skrivet av Moa 2011-10-12 12:01
smakar det lika bra utan bikarbonat? och vart kan man köpa bikarbonat?
person Svar till Klara penna Skrivet av Susanne 2011-08-22 01:02
Använd rivjärnet i matberedaren istället för kniven när du river morötterna så går det nog bättre.
person Svar till Klara penna Skrivet av Susanne 2011-08-22 00:55
Ja den brukar sjunka ihop lite så den blir platt efter att man tagit ut den ur ugnen.
penna Skrivet av Klara 2011-08-21 13:41
Hur kommer det sig att kakan reser sig mot mitten när jag gräddar den? Har den i ugnen nu. Kommer den att sjunka ner och bli mer slät när den får svalna något? Ser så tråkigt ut när det blir som en topp i mitten...
penna Skrivet av Klara 2011-08-21 13:32
Stavmixer fungerade bäst för mig när jag skulle finhacka morötterna. Det blev för grötigt för matberedaren och knivarna gick knappt runt. Så när jag hällde i ägg och socker var det fortfarande stora bitar morötter i smeten. Det var då jag använde stavmixern, sen syntes inga bitar till alls. Blev jättebra!
penna Skrivet av Maria 2011-05-14 22:44
Jag hade två tsk vanillinsocker också, för jag hade tänkt göra en kladdkaka först... och hälften av nötterna, för det var det som fanns hemma :) men den blev SUPERGOD... och då har jag inte lagt på någon glasyr. Det funkar utan.
Och bara en morot, men STOR. :D

Ja, det var mina tips och feedback. Tack för receptet!
penna Skrivet av Aj 2011-05-01 14:14
Jättegod morotskaka! Ett tips är att ha i lite vaniljsocker i glasyren också för att få det extra gott :)
penna Skrivet av Albin 2011-04-10 13:19
Tack för receptet!
Redet go' kaga!
person Svar till Abir penna Skrivet av Susanne 2011-03-08 15:00

För kort tid i ugnen är väl det troligaste. Använder du en mindre form så behövs längre tid i ugnen. Likaså om du gräddar längre ner i ugnen. Kolla att du har rätt ugnsinställningar - över och undervärme (standard).

Kolla med en provsticka att den är klar. Det ska inte fastna något på provstickan. Blir det kladd på provstickan så fortsätt grädda kakan.

penna Skrivet av Abir 2011-03-06 20:50
Hej!

Tack för en underbara morotskaKa. Första gången var den bästa men nu när jag gör den är den alltid lite degig vet inte varför, lyckas inte göra den som första gången tänkte kanske du kunde tips nått.
person Svar till Sophie penna Skrivet av Susanne 2011-03-06 14:02
Nej, precis som det står under variationstips så kan mandeln uteslutas.
penna Skrivet av Annie 2011-03-06 13:53
Supergod! Jag valde att göra dubbelt så mycket kräm
Och det blev helt perfekt! Verkligen att rekommendera, denna kaka kommer definitivt serveras vid nästa kalas.
penna Skrivet av Sophie 2011-03-06 12:05
Hejsan svejsan!! jo jag undra om man måste ha mandel?? :)
penna Skrivet av .:Justme:. 2011-02-05 14:28
Tips: Ha på Glasyren när Kakan har svalnat. Annars kmr Glasyren att Smälta! xD
Lycka Till! ska baka de nu<3
penna Skrivet av Gunnar 2011-01-30 11:16
Har gjort flera olika sorters morotskakor men detta receptet är det godaste och saftigaste som jag har hittat och kakan är suveränt god.
penna Skrivet av Niclas 2010-11-29 21:42
Har aldrig gjort morotskaka förr, har knappt bakat alls, och följde till min frus födelsedag receptet och även rekommendationen från en kommentar och använde dubbelt så mycket glassyr och det blev succé!!

Tack så mycket
penna Skrivet av becca 2010-11-17 10:05
Dubbla glasyren så blir det perfekt! Blir väldigt lite annars... Och för er som inte har i ingefära, jag rekommenderar er att testa för det blir verkligen jättegott :)
penna Skrivet av Yasmin 2010-09-13 00:36
Jag bakade bara för 8-12 personer och det räckte för hela familjen och + till mina svärföräldrar :)...alla älskade morots kakan :) Lyckad dag:) Tack för receptet <3
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2010-09-10 03:04

Kul att du gillar min receptsajt och morotskakan! :)

Ja ibland tabbar man sig, men nu kommer du säkert komma ihåg bakpulvret ett bra tag fram över! ;)

person Svar till Yasmin penna Skrivet av Susanne 2010-09-10 02:39
Du kan göra 2 st morotskakor. Annars måste du nog hitta en rektangulär form som har dubbelt så stor yta som en rund form med det angivna måttet.  
penna Skrivet av Yasmin 2010-09-09 23:13
8-12 bitar är för lite för familjen :))...tänkte om jag kan dubbla ingredienserna blir det lika god?
penna Skrivet av Anna 2010-09-03 12:46
Jättegod morotskaka!! Denna har jag gjort många gånger, men denna gång blev den dock väldigt platt - jag glömde bakpulvret! hehe :) Jättebra hemsida, nästan alla recept tar jag härifrån när jag bakar!!
penna Skrivet av Dominique 2010-08-13 13:31
Jättegod speciellt när man lägger lite lite extra bikarbonat i ;) så den blir lite luftig och tjock
person Svar till muhammed penna Skrivet av petra 2010-08-12 10:56
Men det är väl bara att ändra då =))
person Svar till uffe penna Skrivet av petra 2010-08-12 10:55
Håller med dig, var bra beskrivning
penna Skrivet av petra 2010-08-12 10:45
Hej, använder ALLTID detta recept när det gäller morotskaka =)
penna Skrivet av uffe 2010-08-07 21:12
Mums den var jätte god lätt att baka bra beskrivning,tack för bra recept.
penna Skrivet av muhammed 2010-07-30 15:40
öööh.. finns ju laktosfri philiadelphia annars.. soja är inte att rekomendera, usssh
person Svar till Ifrah penna Skrivet av Susanne 2010-07-05 00:23
Kul att höra och att du lyckades så bra med morotskakan! :-)
penna Skrivet av Ifrah 2010-07-01 21:35
Den bler superlyckad. tack vare ett bra recept och utan bilderna skulle jag nog inte veta om jag gjorde rätt eller fel. det här är en topp sida om recept. tack, ni gjorde min dag!
penna Skrivet av Linnéa 2010-06-27 22:54
Jättenöjd faktiskt. Den blev jättegod och fin. Tack så jättemycket.
penna Skrivet av Tina 2010-06-09 11:02
Den blev supergod och fin, inga problem att flytta den från formen om den får kallna helt och bli fast. Man behöver 200g philadelphiaost tycker jag, jättegott att garnera med fint rivet apelsinskal!
person Svar till hanna penna Skrivet av Susanne 2010-06-07 12:50
Tråkigt! Jag brukar använda två stycken stekspadar när jag lyfter ut kakor. Men ibland så undviker jag faktiskt att flytta  överhuvudtaget. Då tar jag bara bort den löstagbara kanten och ställer botten av formen på ett fat och serverar (med plasttårtspade som inte repar beläggningen på formen).
penna Skrivet av hanna 2010-06-06 18:38
min gick sönder när man hade tagit ur den ur formen :(
person Svar till Linda penna Skrivet av petra 2010-05-15 13:42
hej, håller med!

Tog också 200g philadelfiaost och 2dl florsocker, fast hoppade över citron =)
penna Skrivet av Linda 2010-04-19 22:15
Jag tyckte att det blev lite lite glasyr, så jag tog 200 gram philadelfia ost, 3 tsk pressad citron, 1 tsk vatten, o nästan 2 dl florsocker, blev super!
penna Skrivet av Emsan 2010-03-18 14:48
Blev en toppen god morotskaka, jag bytte dock ut 1,5 dl av vetemjölet mot fullkornsmjöl på dinkel samt sockret till rårörs socker! Ville ha den lite mer Gi:ig :)
förra sidan   1   2   3   4   5   nästa sida