Kommentarer till receptet på Mörkt bröd - Sida 1

Skriv gärna en kommentar till receptet på Mörkt bröd.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   nästa sida
   kommentar  Skrivet av  Roland  2017-05-18 11:12
Har precis satt in dom i ugnen, spännande! Hade önskat att veta storlek på formarna.
   kommentar  Skrivet av  Lisa  2016-06-10 00:09
Vad gott detta brödet blev! Smakar lite som lingongrova (fast godare). Använde turkisk yoghurt och ljus sirap.
 svar  Svar till  Ylva    kommentar  Skrivet av  Susanne  2016-03-11 12:17
Jag kan inget om gasugnar men jag tror man kan grädda bröd i dem men vet som sagt inte hur man går tillväga. Kanske vet någon annan, prova att googla på hur man gräddar bröd i gasugn så kanske du hittar?
   kommentar  Skrivet av  Ylva  2016-03-04 16:16
Hej!
Har bara gasugn hemma, funkar det att baka detta bröd i den tror du? Man tänder underifrån så tänker att den mesta värmen då kommer därifrån. Ska man flytta upp bröder något för att undvika att det blir bränt i botten?
Tack
   kommentar  Skrivet av  Susanne  2016-02-02 19:49
Ja det går bra men brödet blir då lite ljusare och lite annan smak men det blir säkert gott!
   kommentar  Skrivet av  Linnéa  2016-02-02 19:21
Hej! Går det att göra det här brödet med ljus sirap? Har bara det hemma.
 svar  Svar till  Anonym    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-11-19 12:42
Möjligen att det går att justera lite men risken är stor att ytan blir bränd och så blir inte brödet färdiggräddat i mitten. Så det är inget jag rekommenderar att experimentera med.
   kommentar  Skrivet av  Anonym  2015-11-13 17:20
Hade man kunnat öka temperaturen och istället minska tiden i ugnen om man har ont om tid?
 svar  Svar till  Agne    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-06-14 14:55
Roligt att höra! Tyvärr har jag inget tips på glutenfritt alternativ. Om du kommer på något som fungerar så skriv gärna!
   kommentar  Skrivet av  Agne  2015-06-11 15:34
Jag har nog bakat 30st bröd till mina barn och barnbarn, de älskar brödet.
Kan man ersätta vanligt mjöl med något glutenfritt, har ett barn och ett barnbarn som inte tål mjöl
 svar  Svar till  Juanita Lizarraga    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-05-14 14:58
Du hittar kanske svaret på min sida om måttomvandling?
   kommentar  Skrivet av  Juanita Lizarraga  2015-05-08 00:41
Susanne Hej, jag har en fråga, jag skulle vilja veta hur man tänker i dina recept, antalet milliliter med en kopp och likaså gramos. Esto hjälpa mig en hel del.

Tack.
 svar  Svar till  Johanna    kommentar  Skrivet av  Susanne  2015-03-14 14:57
Ja du kan ta mer rågsikt eller vetemjöl istället för grahamsmjöl. Dock blir ju inte brödet lika grovt då. Varsågod! :)
   kommentar  Skrivet av  Johanna  2015-02-17 09:51
Hej! Om man jag slut på grahamsmjöl, kan man ta ngt annat då? Mer rågsikt/vetemjöl? Tack för superbra recept!
 svar  Svar till  lois    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-10-31 12:05
Jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar men lite längre tid får du nog räkna med.
   kommentar  Skrivet av  lois  2014-10-29 19:51
om man gör hela smeten i 1 större form, hur länge behöver brödet gräddas då?? lite akut nu.... haha
 svar  Svar till  Pär Pettersson    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-09-06 00:02
Kul att höra! :)
   kommentar  Skrivet av  Pär Pettersson  2014-09-03 13:11
Hej!
Bakat detta bröd i dag blev kanongott !!!!
Hälsningar
Pär Pettersson
Leksand
 svar  Svar till  Ellen    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-07-16 00:24
Ja naturell yoghurt går bra. Tänk på att det behövs någon syra när man använder bikarbonat. Ju syrligare yoghurt desto bättre. Mjölk är därför inte att rekommendera.
   kommentar  Skrivet av  Ellen  2014-07-15 08:15
Hej Susanne, jag bor i Kina och kan inte köpa fil, kan jag använda mjölk och yoghurt i stället?
 svar  Svar till  Marita    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-05-26 00:38
Roligt att höra! Tack för tips! :)
   kommentar  Skrivet av  Marita  2014-05-25 21:18
Hej, Detta bröd var mycket lätt att göra och lika gott att äta. Men nästa gång tar jag nog i lite mera salt. Saknade den smaken något. Tog en blandning av solrosfrön, valnötter, torkade äpplen och fikon. Blev jättegott. Och så himla lätt att göra. Tack för ett mycket lätt och gott bröd :)
 svar  Svar till  Soso    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-05-15 18:27
Varmluft är bara en funktion på ugnen som du inte behöver använda. I det här receptet och alla andra när inget annat står angivet så ska du ställa in över- och undervärme samt följa det som står i receptet. Jag har också varmluftsfunktion på min ugn men det är ganska sällan jag använder den.
   kommentar  Skrivet av  Soso  2014-05-15 17:46
Ska man placera bröden i den nedersta delen av ugnen i en varmluftsugn också?
 svar  Svar till  susnet    kommentar  Skrivet av  Ellina  2014-04-08 14:45
Tusen tack för ett snabbt svar!
/Ellina
 svar  Svar till  Ellina    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-04-08 14:33
Hej! Ja det är ett väldigt gott bröd! :) Mina brödformar är 1,5 liter. Tar du en dubbelt så stor form borde det ta längre tid i ugnen eftersom det blir ett tjockare lager smet som ska genomgräddas. Hur lång tid det tar vet jag tyvärr inte. Du skulle kunna mäta med en stektermometer med spetsen i mitten av brödet. När det är ca 98-100°C så bör det vara klart. Berätta gärna hur det blev om du provar! Lycka till! /Susanne
   kommentar  Skrivet av  Ellina  2014-04-08 14:26
Hej! Låter fantastiskt gott, vill gärna prova göra det ikväll. Undrar dock hur stora är dina brödformer? Det finns de som rymmer 1,5l men även 2,8l. Jag råkade köpa en som är 2,8l, går det att ha hela smeten i en sån stor form utan att det blir konstigt? Förändras då baktiden?
Tacksam för svar.
/Ellina
 svar  Svar till  Dan    kommentar  Skrivet av  Susanne  2014-04-02 00:32
Roligt att höra att du gillar receptet och tack för bra tips! :)
   kommentar  Skrivet av  Dan  2014-03-31 18:04
Bra recept detta, brukar baka fyrdubbel sats när jag gör brödet, (har för litet kärl så jag blandar i två omgångar)
Har ungefär lika delar av solrosfrön, linfrön och pumpakärnor i. Utöver det lägger jag i lite russin och ibland rårörda lingon om jag har hemma....

Brukar bli bra som bara den... :-)
 svar  Svar till  Annika    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-12-05 11:52
Roligt att höra och tack för alla variationstips! Vad gäller filmjölken så tänk på att för att bikarbonatet ska fungera och göra sitt jobb med jäsningen så måste man ha syra i brödet vilket finns i filmjölken. Men det kan hända att det inte behövs lika mycket filmjölk som i receptet och du kan ju även tillsätta syra i någon annan form t.ex. citronsaft. Men tänkte ändå påpeka det så du är medveten om vikten av syra tillsammans med bikarbonat.
Tack igen och skriv gärna igen och berätta om dina variationstips! Det går som sagt jättebra att experimentera med det här receptet så länge man håller sig inom vissa ramar. :)
   kommentar  Skrivet av  Annika  2013-12-05 03:19
Mer lättbakat än så här blir nog inte bröd. Jag hade ingen rågsikt så körde med 50/50 vete och graham, och jag använde ljus sirap för jag hade ingen mörk, men brödet blev rätt mörkt iallafall. Min fröblandning var mest pumpa och sesam, med lite vallmo, lin och svart sesam för skojs skull. Och så slängde jag i en tesked vardera av pomeransskal och kardemumma (kommer nog dubbla den dosen nästa gång).

Jag är riktigt nöjd med brödets konsistens, form, doft och färg, men vad gäller smak lyser saltet med sin frånvaro, och jag hade ändå i en knapp tesked. Dubbla eller trippla nästa gång, och jag råder alla som bakar för första gången att börja med en limpa (halv sats), och sen justera efter smak och tycke.

Jag kommer att leka med det här receptet fler gånger. Funderar redan på vad som händer om man ersätter lite av filmjölken och/eller sirapen med äpplemos, pumpapuré, och så vidare. Roligt recept, och en riktigt bra och pålitlig matsida i övrigt.
 svar  Svar till  Viviana    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-10-29 09:49
Bra tips! Ja vissa filmjölksförpackningar är ju omöjliga att få ut allt ur så när 10-15% blir kvar i förpackningen så är det klart att det påverkar resultatet när man bakar. För övrigt är det riktigt dåligt att de inte kan ha bättre förpackningar, vilket otroligt slöseri!
   kommentar  Skrivet av  Viviana  2013-10-28 21:59
Jag mäter alltid upp filmjölken också för det e aldrig 1 liter i förpackningen. Märkte att smeten blev lättare att röra om till skillnad när man bara häller direkt från förpackningen...en liten parentes bara :) annars mitt favoritrecept när det gäller bröd :D
 svar  Svar till  Johan B    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-10-27 13:24
Tack, roligt att höra! :)
   kommentar  Skrivet av  Johan B  2013-10-25 17:29
Grymt bra recept, överlägset alla liknande jag hittat på nätet. Stort tack! :)
 svar  Svar till  John Skoglund    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-07-17 11:40
Varsågod! :) Tack för bra tips!
   kommentar  Skrivet av  John Skoglund  2013-07-15 23:01
Hej

Först vill jag tacka för din sajt, mycket bra!!

Russin, valnötter och torkade fikon gör brödet till en upplevelse!
 svar  Svar till  Cissi    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-04-12 01:25
Solrosfröna blir gröna på grund av en kemisk reaktion med bikarbonatet så det går inte att göra något åt. Det är helt ofarligt. Annars får du ta några andra frön eller baka annat bröd med jäst eller surdeg om du vill ha normalfärgade solrosfrön i brödet. Jag bakar mycket rågsurdegsbröd med solrosfrön i, det är faktiskt lika enkelt som det här brödet eftersom man bara rör ihop smeten. Dock krävs lite mer planering och att man håller liv i sin surdeg, dock har jag sett att man kan köpa surdeg i affären nu.

Brödet blir mörkt av den mörka sirapen och ju mer sirap man tar desto mörkare blir brödet, dock blir det ju också mera onyttigt. Men du kan ta dubbelt så mycket sirap om du vill eller kanske ännu mer. Jag har ätit det här brödet med dubbelt så mycket sirap och det var jättegott och väldigt mörkt, men som sagt onyttigare. ;)
   kommentar  Skrivet av  Cissi  2013-04-10 09:58
Hej Susanne.

Jag har gjort detta bröd och tyckte det var supergott. Tänker absolut göra det fler gånger, speciellt nu när jag har alla ingridienser hemma.

Dock så har jag två frågor:

1. hur gör jag så att solrosfröna inte blir gröna? Det smakar ju inget men tycker inte det ser så trevligt ut.... Jag hade ganska mycket solrosfrön (2 dl tror jag). Kanske var det därför. Jag gorde dock i olika formar. ett bröd i vanlig brödform och ett i springform. Det i springformen hade jag inne i ugnen kortare stund.. blev ej grönt.

2. Hur får jag brödet att bli ännu mörkare? Mitt inte lika mörkt som ditt på bilden och jag följde receptet fullt ut. Som blandade frön hade jag 2 dl solrosfrön och 2 dl vetekli....

Tack tack
 svar  Svar till  sosso    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-02-24 21:04
Det låter spännande! Hur gjorde du bullarna? Använde du muffinsformar? Degen är ju rinnande. Fast det är klart om du bytte fröna mot mjöl så blev kanske inte degen rinnande längre? :)
   kommentar  Skrivet av  sosso  2013-02-19 20:17
Bakade detta idag men gjorde stora bullar istället, blir då 16 st :) bytte också ut de valfria fröna mot hälften vetemjöl och hälften rågsikt...riktigt knaprig skorpa fick de!
   kommentar  Skrivet av  helle  2013-02-07 15:26
bakar detta bröd precis nu :)
Luktar ljuvligtb från köket, Hoppas det blir gott för när ja kom hem efter inhandlingen upptäckte ja att ja inte hade vetemjöl hemma , men men de funkar nog ändå :)

Väntar med spänning på första smakbiten :)
 svar  Svar till  Björn    kommentar  Skrivet av  Susanne  2013-02-01 18:01
Det finns ingen direkt anledning att göra detta bröd i bakmaskin. Det är bara att röra ihop smeten med en slev och sedan hälla i en form och in i ugnen.
Jag tror dels inte att smeten får plats i bakmaskinen och dessutom så är det ett väldigt riskfyllt projekt med att hitta ett program som fungerar, brödet ska ju gräddas väldigt länge och inte jäsas alls. Bakmaskinen är inte designad för den här typen av bröd.
   kommentar  Skrivet av  Björn  2013-01-29 13:42
Någon aning om man kan göra detta bröd i bakmaskin? Det finns ju program som inte jäser så mycket.
 svar  Svar till  Lisa    kommentar  Skrivet av  Susanne  2012-09-21 17:42
Det låter gott, tack för bra tips! :)
   kommentar  Skrivet av  Lisa  2012-09-19 16:48
Jag tillsätter alltid 3-4 msk brödkryddor och ett gäng torkade, hackade aprikoser till detta recept. Blir HUR gott som helst då. :)
   kommentar  Skrivet av  Emma  2012-09-10 14:08
Jag undrar om någon vet eller har möjlighet att räkna ut kcal per 100g?
   kommentar  Skrivet av  Natte  2012-06-26 23:17
Det är rågsikten som gör det mörkt!!!
 svar  Svar till  susnet    kommentar  Skrivet av  fanny  2012-02-20 20:06
http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumvätekarbonat

Bikarbonatet gör att det blir någon slags kemisk reaktion.. Jag har bakat vitt bröd med dubbla mängden mörk sirap ett flertal gånger utan att brödet blivit ett dugg mörkt. Men.. iallafall är detta ett jätte gott recept! :)
 svar  Svar till  fanny    kommentar  Skrivet av  Susanne  2012-02-15 01:27
Nej bikarbonat ger inte någon färg. Bikarbonat är ett jäsmedel. Färgen kommer från sirapen och från gräddningen i ugnen.
  1   2   3   nästa sida