Kommentarer till Mjuk pepparkaka - Sida 1

"Mycket god mjuk pepparkaka. En underbart god sockerkaka med pepparkakskryddor som är enkel att göra."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
penna Skrivet av Elina 2017-12-07 19:55
Hej!
Gjorde kakan förra veckan och den blev mycket omtyckt. Men undrar om du tror det går att göra den i en långpanna istället då jag skulle vilja ha den som botten och cremecheese frostig på i rutor.
Tack för ett mycket bra recept!
penna Skrivet av Gunvor 2016-11-15 15:57
Hej!
Jag blev lite fundersam då jag hade ett recept utskrivet härifrån sen tidigare men ser nu att mjölmängden är minskad med 0.5 dl. Vad beror det på?
person Svar till Simone penna Skrivet av Susanne 2016-04-15 14:08
Nej du bör använda vanligt vetemjöl som det står i receptet. Om kakan blir torr - tänk på hur du mäter upp mjölet (som står i receptet). Men kan hålla med om att det kan vara lite för mycket mjöl i receptet och nu när jag provade senast så tyckte jag det blir bättre med lite mindre mjöl så jag har nu uppdaterat receptet till 2.5 dl vetemjöl istället för tidigare 3 dl.
penna Skrivet av Simone 2016-04-15 10:39
Hej!

Det blev en väldigt torr kaka. Är det tillåtet rågsiktsmjöl?
person Svar till Emma penna Skrivet av Susanne 2015-12-03 11:03
Det ska vara något som är syrligt. Både yoghurt och crème fraiche borde gå bra, även gräddfil. Crème fraiche är ju lite fastare konsistens så om du tar det kanske du ska ta lite mindre mängd och röra ut med lite vatten så du får samma mängd som i receptet men att den blir lite lösare. Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det blev om du provar! :)
penna Skrivet av Emma 2015-12-03 00:24
Hej, kan man använda något annat än filmjölk? Bor i ett land där det inte finns. Yoghurt, créme fraiche?
person Svar till Johanna penna Skrivet av Susanne 2014-12-22 23:24
A-fil är ju filmjölk så det går bra.
penna Skrivet av Johanna 2014-12-22 22:36
Måste det vara filmjölk? Eller kan man ha A-fil?
penna Skrivet av Anna 2014-12-14 21:42
Åh, vad god den blev! Tack för ett bra och enkelt recept! :)
person Svar till VonHusby penna Skrivet av Susanne 2014-12-13 14:20
Ja om man mal själv blir det mycket mer smak så då kanske man bör ta lite mindre mängd i så fall. Glöm inte att man alltid kan prova sig fram och smaka på smeten och ha i mer av nejlikor eller kardemumma om man vill ha mer smak av det (men det gäller att inte ha i för mycket av något från början bara, så kanske utgå från halva mängden i receptet och därefter smaka sig fram). Bra att den blev god ändå! :)
person Svar till VonHusby penna Skrivet av sofia 2014-12-13 12:44
Mal inte nejlikorna själv, det bästa är att köpa santa Marias malda nejlikor. Det har jag alltid i min mjuka pepparkaka och då tar inte nejlikorna över men smakar lika gott. Att tillsätta 1 tsk kademumma gör och kakan godare.
penna Skrivet av sofia 2014-12-13 12:41
Om man tillsätter 1 tsk kademumma blir det ännu godare o smakar extra mycket jul!
penna Skrivet av VonHusby 2014-10-07 00:26
hej...
detta är andra gången med denna recept för mig nu...
dena gång användes färk malen nejlika och det dominerade smaken alldeless för mycket och gav en stark eftersmak...
gott o mjukt blev det i varjefall...
kakan blev även några nyanser mörkare än den du har på bild...

never the less så smakar den utsökt...=)
person Svar till Sötsugen penna Skrivet av Susanne 2014-04-25 20:54
Ja det kan man men det är annan ugnstemperatur, placering i ugn och tid i ugn för muffins jämfört med en hel kaka.
penna Skrivet av Sötsugen 2014-04-24 14:46
Kan man göra dessa i muffinsformar istället eller blir de för torra då?
person Svar till Jessica penna Skrivet av Susanne 2014-01-26 10:49
Nejlikor bidrar med en ganska stor del av den karaktäristiska pepparkakssmaken så det kommer inte smaka så mycket pepparkaka om du utesluter den kryddan.
person Svar till Jessica penna Skrivet av Anders 2014-01-25 20:38
Ja kryddorna kan du nog ändra på. Jag sätter tex lite kardemumma i. Men varför ta bort nejlikan, det passar riktigt bra? Blir lite "asiatiskt" med ingefära och mörka kryddor.
penna Skrivet av Jessica 2014-01-25 01:33
Jag skulle prova den, men jag undrar om man kan strunta i nejlikor?
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2013-12-23 02:54
Roligt att höra! :) Helt ok förstås även med den färdiga pepparkakskryddblandningen, den innehåller ju samma sak som att köpa kryddorna var för sig.
penna Skrivet av Anna 2013-12-22 19:09
Otroligt god mjuk pepparkaka! Tack för den enkla och mycket bra receptet. Har gjort lite "latare" variant och tog färdigblandade pepparkakskryddor (5tsk) från Santa Maria.
person Svar till Alice penna Skrivet av Susanne 2013-12-18 01:27
Kan och kan, jag skulle inte göra det för nejlika har en väldigt karaktäristisk smak som man förknippar med pepparkaka. Utan nejlika så smakar det inte pepparkaka utan något annat som förstås även det kan vara gott. Det finns ingen krydda som smakar liknande nejlika vad jag vet. Vill du ta bort den så kan du ta mer av de andra kryddorna. Smaka på smeten.
penna Skrivet av Alice 2013-12-17 22:02
Kan man ta något annat istället för nejlika?
penna Skrivet av marion 2013-11-26 09:15
tack so mycket!
Vielen Dank f. d. Rezept. Es ist Weihnachtszeit und ich werde den leckeren Kuchen backen - freue mich schon auf Duft und Geschmack!!!
Liebe Grüße und DANK aus dem Värmland - MM
person Svar till Linnea penna Skrivet av Susanne 2012-06-17 02:47
Tack för bra tips!
person Svar till Linnea penna Skrivet av Linnea 2012-05-15 17:14
Så det blir att smaka mer lingon i grädden, menar jag.
penna Skrivet av Linnea 2012-05-15 17:12
Det är gott att blanda rårörda lingon/lingonsylt i grädden så den blir det att smaka mer lingon till. Detta receptet använder jag alltid när jag bakar (mamma älskar mjuk pepparkaka!), men tar med att kryddorna och även kardemumma.
person Svar till Maria penna Skrivet av Susanne 2012-03-08 04:17
Trevligt att höra att kakan blev bra! :)
penna Skrivet av Maria 2012-03-07 19:24
Filmjolk finns inte i England sa jag tog naturell yoghurt istallet och det gick jattebra. Kakan var helt graddad efter 30 minuter men jag tror det beror pa att min ugn har nagon slags varmluftsflakt! Tack for receptet!
person Svar till Linnea penna Skrivet av Susanne 2011-12-27 19:12
Ja, prova gärna att ta halva mängden kardemumma istället.
penna Skrivet av Linnea 2011-12-24 11:03
Kan man strunta i ingefäran? Tål inte det!
person Svar till Kristina penna Skrivet av Susanne 2011-12-14 01:31
Läs gärna mitt svar till Therese.
penna Skrivet av Kristina 2011-12-05 10:19
Undrar samma sak som Therese; om man redan har färdigblandad pepparkakskrydda hemma som man vill använda, hur mycket ska man ha i?
person Svar till Therese penna Skrivet av Susanne 2011-11-07 00:05

Hej!
Du kan ju kolla innehållsförteckningen på de köpta pepparkakskryddorna och jämföra det med vad som står i receptet. Du får även jämföra mängden. Så att du helt enkelt tar samma mängd pepparkakskryddor som de kryddor du utesluter i receptet. Gissningvis är det ingefära, kanel och nejlika.

Kan annars tipsa om att det blir betydligt billigare att köpa varje krydda för sig om du använder dem till något mer och du kan ju använda dem till t.ex. pepparkakor (franska och vanliga), bröd och andra mjuka kakor.

penna Skrivet av Therese 2011-11-06 14:31
Hej
Tänkte baka denna men undrar om man använder papparkakskryddor (köpta färdig blandade i påse)istället, vad ska man utesluta av kryddorna i receptet och hur mycket kan vara rimligt att ta?
Tack för hjälpen!
penna Skrivet av Emma 2011-08-26 20:07
Jag bor som några andra utomlands och har inte heller tillgång till filmjölk. Jag använder dock Actimel drickyoghurt (typ activia), gör även att kakan blir lite "nyttig" då actimel innehåller aktiv bakteriekultur.. ;) Underlättar för samvetet lite iaf! Annars superbra och riktigt gott recept.
person Svar till susnet penna Skrivet av Linda 2011-01-13 23:16
Hej1
Ett tips är att byta ut filmjölken mot creme freche, jättegott :)
person Svar till Aisha penna Skrivet av Susanne 2010-12-29 13:00
Yoghurt borde gå bra.
penna Skrivet av Aisha 2010-12-29 06:32
Jag bor i Sydamerika och har darfor inte tillgang till filmjolk. Vad kan jag anvanda istallet?
person Svar till th penna Skrivet av Susanne 2010-12-20 17:55
Den blir som en normalstor sockerkaka i storlek. Hur många bitar det blir beror på hur tjocka du skär dem. Men jag skulle säga minst 12 bitar utan att de känns tunna.
penna Skrivet av th 2010-12-20 02:14
hur många personer räcker den till?
penna Skrivet av Christina 2010-12-13 21:50
Jag bakade kakan tillsammans med mina barn som är ett, två och tre år gamla ( jo det gick men visst fick jag torka sen- roligt hade vi i alla fall och vilken underbar doft...) och vi gjorde den i dag på självaste Lucia.Lättgjord, GOD och ja det här receptet ska sparas!Jag gillar när det smakar mycket krydda så jag dubblerade faktiskt mängderna nejlika, ingefära och kanel + 1/2 tsk. extra bakpulver.
penna Skrivet av Christina Linusson 2010-10-22 18:38
En god mjuk Pepparkaka.
penna Skrivet av Prologen 2010-10-12 21:13
Vet någon hur det blir om man tar naturell soygurt istället för filmjölk? Reagerar det också med bikarbonatet eller ska man hellre ta något annat veganskt alternativ?
person Svar till paige penna Skrivet av RobertYogurt 2010-04-28 05:47
Filmjölken som har ett lågt ph värde och därmed är sur reagerar med bikarbonatet som då producerar koldioxid.

Du kan säkert använda vanlig mjölk också men då måste du ha bakpulver för jäsningen istället.
penna Skrivet av Matilda 2010-02-17 19:54
Om man häller i lite kardemumma så smakar den lite mer, ett gammalt knep som min mormor lärde mig :)
penna Skrivet av Rickard 2009-12-22 23:27
Släng med fördel i lingonsylt i smeten! Gjorde jag när jag var liten, och den touch det ger kakan är ojämförbar.
penna Skrivet av paige 2009-12-16 20:37
hmm...måste man ha i filmjölk? kan man inte ha vanlig mjölk? vad blir det för skillnad?
penna Skrivet av Christina Linusson Florida 2009-12-14 22:14
Den smakade bra, latt att gora. Jag gjorde sma pepparkakshus, det blev 11 stycken, en speciell plat som jag fick av min son Martin i present.
penna Skrivet av Fanny 2009-12-13 14:08
Den här kakan är riktig smaskig =)
penna Skrivet av bengt 2009-12-13 13:28
Öka mängden bakpulver till 3 tsk om du ska göra muffins så blir de riktigt "toppiga".
  1   2   nästa sida