Marängtårta / Pinocchiotårta

En klassisk marängtårta med sockerkaksbotten som göras antingen rund eller fyrkantig. Så otroligt god med den frasiga marängen mot den mjuka sockerkakan och med grädde och frukt eller bär som fyllning. Andra namn på denna tårta är Mammas marängtårta samt Pinocchiotårta.
marängtårta eller pinocchiotårta
Smaskig marängtårta som kan varieras med olika fyllningar. Denna tårta kallas även pinocchio tårta.
Timglas Tid: 2 ½ timme
Portioner 8 bitar
Näringsvärde Näringsvärde per bit (158 g): 454 kalorier, 50 g kolhydrater, 26 g fett, 5 g protein, 1 g fibrer

Ingredienser:

Bottnar sockerkaksdel:

Bottnar marängdel:

Fyllning:

laktosfritt Laktosfritt - Byt ut smör, mjölk och grädde mot mjölkfria alternativ som t.ex. havredryck och havregrädde.
glutenfritt Glutenfritt - Byt ut mjölet mot Finax glutenfria italienska mjölmix (samma mängd) så blir tårtan glutenfri.

Utrustning:

Ugn:

  • 150 °C i mitten av ugnen i ca 45 minuter med över- och undervärme

Baka marängtårta så här:

  1. Ta fram den form eller formar du ska använda. Välj antingen en långpanna ca 20x35 cm och klä den med bakplåtspapper eller också väljer du två runda formar med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter som du smörjer och bröar.

    Gör du tårtan i långpanna så får du en rektangulär tårta (man delar marängen på mitten och lägger i två lager). Gör man tårtan i runda formar får man en rund tårta, varje form ger en tårtbotten. Jag gör oftast tårtan i runda formar.

    Om du vill göra tårtan i runda formar kontrollera gärna att formarna du använder går in i ugnen samtidigt så slipper du grädda en i taget. Tänk också på att inte välja större form än angiven, ca 20 cm i diameter för det blir svårt att breda ut smeten då.

  2. Mät upp smör och strösocker. Låt gärna detta stå framme i rumstemperatur en stund så att smöret blir mjukt.

    Rör smör och socker till en jämn smet. Använd gärna elvisp med vispar.

  3. Tillsätt bakpulver. Rör ihop till en jämn smet (gärna med elvisp).

  4. Dela äggen, ett i taget. Lägg äggulan i smeten och vispa till en jämn smet för varje äggula. Häll äggvitorna i en torr och fettfri djup bunke som du senare ska vispa dem i.

  5. Tillsätt vetemjöl och mjölk. Vispa snabbt ihop till en jämn smet (gärna med elvisp). Vispa inte längre tid än att det är blandat.

    (Tänk på när du mäter upp vetemjölet att undvika att gräva med decilitermått i mjölpåsen för då packas mjölet och man tar för mycket. Häll istället upp mjölet eller väg det. Tar man för mycket mjöl blir smeten tjock och svår att breda ut.)

  6. Bred ut smeten i formen/formarna. Häll ut smeten på mitten och ta sedan en slickepott eller kniv och bred inifrån och ut, var försiktig eftersom det fastnar och det är lätt att smorda och bröade från formen släpper och följer med. Du behöver inte breda ut smeten ända ut i kanterna.

  7. Gör rent visparna, viktigt att de är fettfria och torra. Vispa äggvitorna till ett fast skum.

    Tillsätt strösockret och fortsätt vispa till ett fast skum igen, det ska gå att vända upp och ner på bunken utan det rinner ut.

  8. Bred marängsmeten ovanpå smeten i långpannan/runda formarna. Strö eventuellt över mandelspån om du vill ha det.

  9. Grädda tårtan mitt i ugnen i 150°C i ca 45 minuter.

  10. Låt tårtan kallna helt innan du tar loss den från pappret eller lossar kanterna på formarna.

    Vispa grädden till fyllningen och ta fram frukt eller bär.

  11. Om du gjort kakan i långpanna: Dela tårtan på mitten. Flytta försiktigt den ena bottnen till ett fat. Om du gjort kakan i rund form. Ta försiktigt loss den ena bottnen från formen med hjälp av en stekspade och flytta den till ett runt tårtfat.

  12. Bred på grädden på bottnen och fördela frukt/bär. Lägg på den andra bottnen (ta försiktigt loss den också). Klart!

    Tårtan bör serveras helst inom ett dygn, den kan sjunka ihop något, men om man vispar grädden tjock och breder ut den i ett täckande lager och är noga med att en blöt fyllning som t.ex. hallon inte kommer i kontakt med marängen - att det är ordentligt med grädde mellan så brukar tårtan hålla sig hög och fin minst 1 dygn. Det viktiga är alltså att det inte kommer rinnande vätska i kontakt med marängen på den understa bottnen som då smälter för då sjunker tårtan.

servera Serveringstips:

Tårtan bör ätas samma dag som den lagts ihop, annars sjunker den ihop en del och blir inte lika tjusig eftersom grädden i fyllningen gör att marängen i den understa bottnen smälter.

glödlampa Tips & tricks:

Tips från Nadja: Stoppa bottnarna i frysen innan du ska flytta o hålla på med dom.. jag brukar göra i långpanna o har då bakplåtspapper under.. och när den är klar i ugnen så låter jag den svalna och sedan stoppar jag den i frysen så jag kan vrida o vända på den när jag ska ta bort bakplåtspappret.

planera Planeringstips:

Tårtbottnarna går bra att göra i förväg. Gör man dem dagen innan servering går de bra att förvara i rumstemperatur över natten. Annars går de även att frysa. Undvik kylskåp som ofta är fuktigt som kan göra att marängen smälter.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Tårtbottnarna kan frysas. Hållbarhet ca 3 månader. Färdig överbliven tårta kan förvaras i kylskåp eller frysas in. Den håller sig minst 5 dygn i kylskåp men tänk på att den sjunker ihop allteftersom då marängen smälter.

Se även dessa recept

| Sommarmat | Tårtor & bakelser |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Ulrika
Hej ska man täcka tårtbottnarna när man fryser ner dom eller kan man bara stoppa ner dom som dom är?
Tacksam för svar snarast mvh Ulrika
✏️ Skrivet av Sussi
Hej! Jag kan inte få marängen att bli sprödig. Jag har gjort maräng förut och förstår tekniken men just för denna tårta blir den alltid mjuk. Varför då? Ska marängen vispas till soft eller stiff peak? Jag tror misstaget är pga att jag vispar tills den är stiff peak. Hjälp! Jag har lyckats en gång men vet inte vad för skillnad jag gjorde då. Har testat ha längre i ugnen men marängen blir som sagt mjuk ändå. Kan du ge en tid på hur länge jag bör vispa med och utan socker?
💬 Svar till Camilla ✏️ Skrivet av Susanne
Alltid innermått. 😊
✏️ Skrivet av Camilla
Hej, en fundering. När det står att man ska ha en långpanna 40x30, är det yttermått eller innermått man menar då? 😀
💬 Svar till Monika ✏️ Skrivet av Susanne
Tack för bra tips!

Visa alla kommentarer