Lussekaka

Lussekakan är en ljuvligt god julkaka med julkänsla eftersom den innehåller apelsinskal och korinter eller russin. Tillsammans med det knäckiga nöttäcket på den mjuka kakan blir den fantastiskt god!
lussekaka
Baka lussekaka - en sockerkaksbotten med korinter eller russin och syltade apelsinskal toppad med ett knäckigt nöttäcke - en ljuvligt god julkaka!
Timglas Tid: 1 timma och 20 minuter, varav 50 minuter i ugnen
Portioner 1 kaka, ca 10 bitar
Näringsvärde Näringsvärde per bit (112 g): 481 kalorier, 52 g kolhydrater, 27 g fett, 6 g protein

Ingredienser:

Till formen:

Mjuk kaka:

Nöttäcke:

laktosfritt Laktosfritt - Välj laktosfritt smör
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 175 °C i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Mät upp smör och strösocker i en vispskål.

    Låt stå framme tills smöret blivit rumsvarmt, skär gärna smöret i mindre bitar så går det snabbt.

    smör och strösocker
    Smör och strösocker.
  2. Smörj en rund form med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter och beströ den med ströbröd.

    smord och bröad form
    Smord och bröad form.
  3. Rör det rumsvarma smöret och socker till en jämn smet.

    (Använd gärna elvisp med vispar eller köksmaskin.)

    smör och strösocker blandat
    Smör och strösocker blandat.
  4. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa kraftigt så det blir blandat.

    (Jag kör ca 5-10 sek med elvisp.)

    första ägget tillsatt
    Första ägget tillsatt.
    alla äggen tillsatta och nervispade
    Alla äggen tillsatta och nervispade.
  5. Skär russinen i mindre bitar om du använder russin istället för korinter.

    russin i småbitar
    Russin i småbitar.
  6. Tillsätt vetemjöl, apelsinskal, korinter (eller russin).

    Blanda till en jämn smet. (Det går bra att använda elvisp men vispa inte mer än att det är blandat.)

    vetemjöl, apelsinskal, russin tillsatt
    Vetemjöl, apelsinskal, russin tillsatt.
    smeten är blandad
    Smeten är blandad.
  7. Bred ut smeten i formen.

    (Bred ut försiktigt, tryck där smeten är som tjockast så att inte ströbrödet kladdas in alltför mycket.)

    smeten i formen
    Smeten i formen.
  8. Knäck ägg i bunken och tillsätt farinsockret. Vispa till en ljus fluffig smet med elvisp.

    (Du kan använda samma bunke och visp som förut, behöver ej diskas mellan).

    (Både brun farin och farinsocker strö går bra, det gör inget om sockret innehåller hårda klumpar för det löser upp sig av vätskan i ägget.)

    ägg och brun farin
    Ägg och brun farin.
    ljusbrun fluffig smet
    Ljusbrun fluffig smet.
  9. Hacka nötterna grovt för hand med en vass kniv eller fint i maskin.

    (Det går alltså bra både med grovhackade, finhackade eller malda hasselnötter. Jag föredrar att grovhacka för hand för då kan jag ta bort de nötter som är dåliga, man ser lätt när man hackar att de är mörkare i färgen inuti.)

    hackade nötter
    Hackade nötter.
  10. Tillsätt nötterna och blanda till en jämn smet.

    nötterna tillsatta
    Nötterna tillsatta.
    smeten till nöttäcket blandad
    Smeten till nöttäcket blandad.
  11. Bred nötsmeten ovanpå den andra smeten i formen.

    nöttäcket utbrett i formen
    Nöttäcket utbrett i formen.
  12. Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 50 minuter.

    färdiggräddad lussekaka
    Färdiggräddad lussekaka.
  13. Låt kakan kallna under bakduk. Lossa sedan kanten och därefter kan du enkelt lyfta över kakan till ett fat. Den lossnar lätt från botten och håller ihop väldigt bra så den är väldigt lätt att flytta.

    Skär kakan i bitar med en vass kniv eftersom nöttäcket är knäckigt och därför lite hårt.

    lussekakan serveras
    Lussekakan serveras.
    en bit lussekaka
    En bit lussekaka.

servera Serveringstips:

Man kan om man vill sikta över florsocker.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Lussekakan, hel eller i bitar, går bra att frysa, håller sig minst 3 månader. Håller sig annars minst 5 dagar i rumstemperatur.

Se även dessa recept

| Baka till jul | Muffins & Mjuka kakor |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Susanne

Nu är receptet uppdaterat med nya bilder och tydligare beskrivning!

Jag har också ändrat mängden syltade apelsinskal från 60 g till 100 g och så har jag minskat mängden korinter från 100 g till 60 g och även lagt till russin som alternativ till korinter. Självklart fungerar det att göra enligt det gamla receptet också (eller blanda hur man vill) men jag tycker det är lite godare med apelsinskal och så är ju förpackningen man köper 100 g så det är ju smidigare att använda en hel förpackning så slipper det bli över som ändå bara brukar stå och torka ihop. 😊

✏️ Skrivet av Åsa
Tack för ditt svar ...ja det är inte lätt att va allergisk i alla fall inte mot ägg.För det är svårt att baka för i de flesta recept ska det va ägg .Men jag får väl pröva mej fram och omvandla Lussekakan till en Expresskaka där det bara är bakpulver i som jag har recept på.
:)
Hälsningar Åsa
💬 Svar till Åsa ✏️ Skrivet av Susanne
Tyvärr har jag inget bra svar på det. Att ersätta ägg är inte det lättaste särskilt inte när det är mer än ett ägg.
✏️ Skrivet av Åsa
När man är allergisk mot ägg..vad tar jag istället ? Räcker det med bara bakpulver för att den ska bli fluffig ?
✏️ Skrivet av Susanne
Svar till Johan: Nej det ska inte vara något bakpulver i den. Den blir fluffig ändå av äggen.