Kommentarer till Kycklinggryta Thai - Sida 1

"Recept på en god kycklinggryta med thaismak. Enkelt och gott med kokosmjölk, röd currypasta, champinjoner."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
person Svar till susnet penna Skrivet av Susanne 2015-12-18 13:24
Nu är receptet uppdaterat med nya bilder steg för steg!
person Svar till Magnus penna Skrivet av Susanne 2015-10-18 13:22
Ja kycklinglårfilé är ett bra alternativ, jag gillar verkligen det också, det är ju lite mer fett på det och blir saftigare smak.
person Svar till Em penna Skrivet av Magnus 2015-10-16 11:07
Jag köper gärna lårfilé som är saftigare
person Svar till Em penna Skrivet av Susanne 2015-10-15 22:17
Ja det är viktigt att man inte steker köttet för länge, då blir det torrt. Stek först på lite högre värme för att få färg och sänk sedan och stek på längre värme. Men stek som sagt inte för lång tid - det är då det blir torrt. Självklart ska köttet vara genomstekt, men tänk på att det är köttsaften man ska titta på, den ska vara klar och genomskinlig. Kycklingköttet kan se lite rosa ut men ändå vara klart. Om man skulle steka köttet för kort tid och det inte är klart går det alltid att rädda upp genom att köra i mikron någon minut så blir det klart på nolltid. Det är för övrigt också en källa till torrt och överkokt kött om man gör matlådor och mikrar redan tillagat kött - det blir torrare då det blir tillagat ännu en gång.
penna Skrivet av Em 2015-10-15 18:02
Hej! Jag tycker alltid att kycklingfilé blir så torrt när man steker, har du något tips på hur man får det saftigare? Jag har provat både fryst och färsk bröstfilé. När jag gjorde det här receptet skar jag filéerna i mindre bitar och stekte med hög värme på båda sidorna, men utan att genomsteka dem.
person Svar till Anders penna Skrivet av Susanne 2012-08-21 12:44
Tack för dina synpunkter. Det är inte jättenoga, tanken är att det ska vara lagom för 4 portioner så 1 kg kanske är lite för mycket. Jag ska lägga till vikt i receptet eftersom det är så olika hur mycket olika filéer väger. Generellt väger fryst kycklingfilé mycket mer, dels för att de ofta är större men också för att de sprutar in en massa vatten i dem. Därför är de inte heller så billiga som det ser ut på prislappen och därför brukar jag själv alltid köpa färsk kycklingfilé när de har extrapris på den.
penna Skrivet av Anders 2012-08-19 09:51
Vore bra om du kunde skriva hur många gram kyckling som behövs. Köpte en 1kg påse med fryst kyckling med fyra stora filébitar i. Ska vara så mycket?
penna Skrivet av Bennykock 2011-07-01 18:35
Jätte bra recept!!!
Hela familjen blev nöjd.
person Svar till nickan penna Skrivet av alf 2011-01-26 11:40
Har man inte Currypasta går det bra med Currypulver och sambal oelek. testa med andra grönsaker som kålrot och palsternacka. Gör storkok med ett antal billiga kycklingklubbor från Lidl. Går utmärkt att frysa in.
person Svar till anna penna Skrivet av Susanne 2011-01-21 23:14
Ja men då ska det vara röd curry, inte den gula som har en helt annan smak. Men jag tror det blir bäst med currypasta. Tänk på att måtten inte stämmer om du tar pulver, du får isf smaka dig fram.
person Svar till kalle penna Skrivet av Pytt 2011-01-11 14:27
Haha, alltså Kalle, vad fan tror du när du har ketchup i thaimat? xD

Jag gjorde receptet men tog vattenkastanjer istället för champinjoner, då jag inte gillar svamp, och det blev väldigt gott. Rekommenderas! :)
penna Skrivet av Linda 2010-08-29 18:22
Lättlagat och enkel kycklingrätt men lite för starkt för vår familjs smak. Ändå tog jag bara 1 tsk currypasta.
Kommer absolut göra den igen med ännu mindre currypasta samt lägga i lite bambuskott och vattenkastanjer.
Helt suverän sida med massa goda recept.
penna Skrivet av anna 2009-12-30 13:52
kan man ta curry pulver istället för currypasta?
penna Skrivet av Henke 2009-11-30 17:17
Hur gott som helst!
penna Skrivet av Monica 2009-11-30 09:17
Hej! Blev bjuden på denna gryta på en tjejträff och vi tyckte alla att det var supergott :o> Vi fick cashewnötter och sallad till.Rekommenderas verkligen!!!! (Kan tillägga att den var gjord enligt recept och UTAN ketchup)
penna Skrivet av Susanne 2009-11-26 15:19
Svar till kalle: Tråkigt att din kycklinggryta inte blev god även om jag inte är särskilt förvånad om du blandat i ketchup. Tyvärr kan jag inte ge några garantier för att alla människor som provar mina recept ska lyckas med dem och tycka att det blev gott, allra minst när de inte ens följer recepten. Hoppas du förstår det.
penna Skrivet av kalle 2009-11-26 08:41
jag testade detta, men min mamma tyckte inte om det. tycker att jag borde få pengarna tillbaka för att det är inte kul att leta efter det recept i en timme , dessutom har jag inget bredband så det är svindyrt! Och sen blev inte resultatet på denna "kycklinggryta" god heller, jag åt den med pasta för jag tål inte ris... Dessutom tillsatte jag ketchup för att det står så i ett annat recept.. jag blev besviken när jag smakade.. var ju rejält hungrig så klart man blev lite deppig. pröva inte detta recept, ha det gött ! kalle
penna Skrivet av Susanne 2009-10-26 00:47
Svar till Cina: Jag har inte provat att frysa men jag är ganska säker på att det går bra. Skriv gärna om du provar!
penna Skrivet av Cina 2009-10-25 19:04
Jätte gott, men kan man frysa in det som blev över?
penna Skrivet av Viktoria 2009-04-19 17:45
Mycket god, satte i skivad ananas blev jätte gott tror säkert det blir gott om man även skulle lägga i mini majs och paprika
penna Skrivet av Madde 2009-01-16 22:37
Jätte god! Men hade i grädde, bambuskott och casewnötter. Så var tvungen att ha i dubbelt med currypastan. Men blev en mycket populär bjudrätt. Ska göra den imorgon igen! Tack för toppen recept och en toppen sida!
penna Skrivet av Em & J 2008-09-01 23:03
Sviin gott verkligen, fast vi skippade champinjonerna. ;)
penna Skrivet av Amra 2008-04-27 16:18
Verkligen supergott. Jag la i morötter, riven ingefära och hackad röd chili, hur trevligt som helst.
penna Skrivet av Madde 2008-04-14 18:14
Det blev supergott! Jag la i minimajs, vattenkastanjer och bambuskott också. Blev mycket godare... än bara svamp.
penna Skrivet av Nisse 2008-02-15 17:42
Det var super gott,jag blandade i lite chili också SMASKENS!!!
penna Skrivet av John 2007-12-30 15:11
Lite morötter också så blir det riktigt gott :) Gärna stavar!
penna Skrivet av Malin 2007-10-09 22:30
väldigt lätt att laga och supergott
penna Skrivet av Anders 2007-07-29 15:12
Inte alls dumt, ja la även i lite paprika och bambuskott, det blev kanon.
penna Skrivet av Thomas 2007-04-24 18:14
Härligt god och lättlagad. Värt att prova!
penna Skrivet av sofiiiia 2007-01-30 19:53
super gooood. Prova du me =)
penna Skrivet av nickan 2007-01-16 09:30
Riktig god tai-smak! Kanske inte så barnvänlig med tanke på styrkan men vi vuxna uppskattade den
  1