Kommentarer till Kyckling i ugn med sambal oelek - Sida 2

"Ett riktigt superrecept! Supergott och endast 10 minuters arbetsinsats. Perfekt recept på bjudrätt! Bilder steg för steg!"

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

person Svar till Pytt penna Skrivet av Susanne 2011-03-04 01:38
Ja du kan även öka mängden soja och sambal oelek om du vill ha mera smak. Senast när jag tillagade detta så hade jag både lite mer soja och en halv tesked extra sambal oelek och det tyckte jag blev riktigt gott. Men jag har inte provat med röd currypasta. Blev det gott?
penna Skrivet av Pytt 2011-03-03 19:47
La nyss in kycklingen i ugnen och det luktar redan fruktansvärt gött! Provsmakade såsen lite innan jag hällde på den också och är säker på att detta kommer bli ännu en lyckad rätt från recepten.se!
Hade förresten i lite röd currypasta också, eftersom jag och pojken gillar när det är lite extra starkt.
penna Skrivet av Oskar 2011-02-28 11:44
Ok det ska jag testa med att göra en kall sås till istället!

Tack för hjälpen=)
person Svar till Oskar penna Skrivet av Susanne 2011-02-25 22:49

Nej den borde inte skära sig så länge du inte kokar den. Vill varna dock för mikro.

Ett problem är dock att du nog inte får samma smak på sås och kött eftersom det inte får vara tillsammans i ugnen. Dessutom är det väldigt viktigt att kycklingen nästan täcks av vätska annars kommer den bli bränd.

Så kanske är det bättre att grilla kycklingen i ugnen med lite olja och kryddor och så kan du göra en kall sås med kesella och äta till. Jag brukar alltid göra kalla såser med kesella, aldrig varma.

penna Skrivet av Oskar 2011-02-25 15:40
Jo jag vet att det är kolhydraterna som oftast är boven när det gäller vikten, men jag har gymmat nu i några månader och vill deffa nu till sommaren, men samtidigt behålla så mycket som möjligt av musklerna. Då är det att äta väldigt mycket protein som gäller, och det kan bli tajt att äta mycket fett då samtidigt som jag vill gå ner i vikt.

Men vad tror du om att byta creme fraiche mot kesella och sen hälla på såsen efter att kycklingen är färdigstekt i ugnen, mest bara för att värma upp såsen? Då borde den väl inte hinna skära sig, om den inte kokar vill säga?
person Svar till Oskar penna Skrivet av Susanne 2011-02-25 14:22
Det blir ju god smak på köttet av att ugnssteka det i såsen. Sedan behöver man ju inte äta massor av sås när man äter detta - är kanske det enklaste. Annars så fungerar det väldigt bra att äta en hel del fett och ändå gå ner i vikt utan att förlora muskelmassa så länge man inte äter för mycket kolhydrater. Så jag hävdar att det är kolhydraterna man ska jaga, fettet spelar ingen större roll. Det fungerar så för mig iaf och jag tränar både kondition och styrka en hel del.
penna Skrivet av Oskar 2011-02-24 20:36
Svar till det Susanne skrev till jim tidigare:

Ok nu vet jag vilka ingredienser det var som gjorde att det skar sig, tackar!

Det jag är ute efter är att försöka få så mycket protein som möjligt i maten, och såsen i detta fallet. Jag vill få bort lite fett men samtidigt behålla min muskelmassa så vill äta mycket protein. Finns det något sätt att göra såsen så där är mer protein i och mindre fett? Fick t.ex. rådet av någon på ett annat forum att först steka kycklingen i ugnen, och sedan hälla på såsen när kycklingen är klar, bara för att värma upp såsen lite. Vad tror du om detta?

Annars får jag helt enkelt köra på bara kycklingfilé till vanliga måltider, och köra på detta receptet när jag vill lyxa till det=)
penna Skrivet av Faranak 2011-02-22 12:27
Tack för ett JÄTTE gott recept !
person Svar till Oskar penna Skrivet av Susanne 2011-02-21 12:38

Eftersom varken kesella eller gräddfil är kokbara så skär det sig.

Du kan blanda vispgrädde och vatten, det är samma sak som matlagningsgrädde fast du slipper alla tillsatser och skräpingredienser i matlagningsgrädde och det blir billigare. Créme fraiche finns med lägre fetthalt men även den innehåller en del tillsatser. Så jag rekommenderar att köpa de äkta varorna utan tillsatser och om man vill blanda med vatten.

Dock är min rekommendation att göra receptet som det står. Det blir godare, man blir mättare och man mår bättre tycker jag. Det är inte fettet man blir tjock av det är kolhydraterna...

penna Skrivet av Oskar 2011-02-16 20:42
Jag gjorde denna idag men blev inte så nöjd med resultatet. Jag bytte ut creme fraiche mot 3 dl kesella 10% och 2 dl gräddfil, och jag använde matlagningsgrädde 15% istället för vanlig. När jag tog ut det från ugnen så hade såsen skurit sig helt. Den var väldigt vattnig och svart, och det hade bildats klumpar. Vet du varför?

Jag använde kesella för jag ville få den lite nyttigare=) Vet du om det fungerar om man bara använder kesella, alltså ingen gräddfil? Eller något annat sätt att få den lite nyttigare, mindre fett, mer protein?=)

Tack för ett toppen recept annars!
person Svar till Saya penna Skrivet av Susanne 2010-12-22 16:51

Ja det är en smaksak hur man vill ha såsen. Men du kan ta crème fraiche till sambalkotletterna också!

Jo håller med om att detta är ett superrecept! Mycket gott och lite arbete! :)

penna Skrivet av Saya 2010-12-22 15:10
Tack för det här receptet (och många andra på den här sidan). Det här tillagas minst en gång i månaden och det är så gott jag slickar såsen ur formen när vi är klara!

Gjorde sambalkotletterna häromdagen men det blev inte lika gott, i det receptet fanns ingen creme fraiche och såsen blev för rinnig.
person Svar till Ingegerd penna Skrivet av Susanne 2010-11-06 15:49
Ja och det finns t.o.m. ett sånt recept här på recepten.se: sambal-kotletter heter det!
penna Skrivet av My 2010-11-02 16:36
Såå gott! Tack för tipset!
penna Skrivet av Ingegerd 2010-09-18 18:54
Detta recept går lika bra att använda på benfria kotletter. Superenkelt och gott.
person Svar till Karin penna Skrivet av Susanne 2010-09-10 02:58
Det är för att den ska bli helt genomstekt och mör. Nej, detta recept är lite annorlunda, men det blir verkligen jättegott! Har gjort det massor av gånger!
penna Skrivet av Karin 2010-09-05 17:48
varför ska den vara så länge inne i ugnen? har aldrig haft inne kyckling så länge.
penna Skrivet av Carina 2010-06-11 22:37
Jag gjorde denna rätten för några år sedan men då hade jag i fläskkotletter. Vansinnigt gott! Ska göra med kyckling också.
penna Skrivet av monica 2010-04-27 12:13
gör denna såsen tillsammans med oxrullader fyllda med Feta och bacon småputtrar i ett par timmar! mmmmmm.
penna Skrivet av Jessica 2010-03-28 16:50
Jag älskar den här rätten, perfekt bjudmat när man kommer hem från jobbet och ska fixa både sig och maten innan gästerna kommer, hinner med både och :) Super gott också! Även perfekta som matlådor med ex. bulgur
penna Skrivet av Linda 2010-03-03 21:21
Det är kanon gott!!!
penna Skrivet av Anette 2010-02-26 17:05
Har precis gjort iordning för ugnen, såsen smakar mums! Det här blir nog gott!!
penna Skrivet av Nana 2010-02-14 18:24
anmäld post Posten är anmäld och väntar på att godkännas eller tas bort.
penna Skrivet av Birgitta Gustavsson 2010-01-31 13:27
Jag har provat kyckling i ugn med sambal oelek och det blev jättegott. Och det går helt utmärkt att sätta in fryst kycklingfilé direkt i ugnen, behöver inte tinas först. Blev supegott helt enkelt och älskades även av barn.
penna Skrivet av lala 2010-01-30 22:47
Kan man laga "fryst kycklingfilé"? Borde man inte tina de innan???
Vill prova receptet...
penna Skrivet av Lotta 2010-01-30 16:37
Fick receptet av en kompis, har inte sett det fast jag är inne på denna sidan varje vecka! Och...jag bara älskar detta recept, det står i ugnen nu, tredje gången på kort tid. Det här är definitivt bästa receptsidan, bra med alla tips som finns med. Längtar till middagen...
penna Skrivet av Carla 2010-01-25 22:47
Gud så gott! Jag tog lite mer samba oelek, några chili flingor, hade lite mindre kyckling. 4 st file bitar, men jag tog i lite fläskfile bitar och blandade.. Köttet blir så saftigt och gott :)
penna Skrivet av Ola 2009-12-18 08:07
Vi åt detta igår, ringlade över lite honung, eller ganska mycket faktiskt, och tog 3ggr så mycket sambal och lite mera salt och åt det tillsammans med kokt potatis.

Dom två som jag bjöd tyckte det var FANTSTISKT gott! Jag också!! Tack för en lyckad kväll!
penna Skrivet av Emma 2009-11-04 16:25
Jag har gjort samma rätt men jag använde mig av fläskfilé istället och det var super gott!
penna Skrivet av Susanne 2009-10-20 01:16
Svar till Rob: Tack för bra tips!
penna Skrivet av Rob 2009-10-18 17:53
jag kör ett kg tinade kyckling-filér lr lår.
1½ paket oatley grädde. Hälften av soyan o andra hälften ostronsås. Krossad torkad Chilli. 200 grader i 50 minuter ca.
Blir toppenbra. Samma funkar till kotletter lr carré oxå.
penna Skrivet av Susanne 2009-09-13 01:45
Svar till Lotta: Ja de kan vara frysta. Om du har färska eller tinade kycklingfiléer kan du ta ca 10 min kortare tid i ugnen. Jag har inte själv provat att frysa, men jag tror att man kan göra det. Skriv gärna hur det blev om du provar !
penna Skrivet av Lotta 2009-09-12 14:45
Ska kycklingfileerna vara frysta när man stoppar in dom i ugnen? Sen undrar jag om det funkar att frysa in rester och tina en annan dag? :)
penna Skrivet av NP Möller 2009-08-22 18:33
Det där var faktiskt riktigt gott:)
penna Skrivet av Susanne 2009-08-21 13:06
Svar till Galna Kocken: Nej, det blir faktiskt både saftigt och gott trots den långa tiden i ugnen. Tänk på att kycklingfiléerna ska ligga i såsen.
penna Skrivet av Galna Kocken 2009-08-17 15:11
1,5 timme i ugnen måste väl vara minst 40 minuter för länge för att de skall vara fräscha?
penna Skrivet av jen 2009-08-11 20:10
låter sjukt gott, sattes nyss in i ugnen :D
penna Skrivet av Susanne 2009-07-14 01:35
Svar till ...: Vetemjöl används när soja tillverkas men i slutprodukten så finns inte gluten i detekterbara mängder enligt Livsmedelsverkets och Celiakiförbundets analyser. Enligt experterna ska därför glutenintoleranta kunna äta mat med soja i.
penna Skrivet av ... 2009-07-13 10:41
hur kan ni skriva att det är glutenfritt? det är gluten i dom flesta soyorna bara så ni vet!
penna Skrivet av I n i s e n . c o m 2009-05-16 17:58
Kycklingen står i ugnen just nu. Ska servera med ungnstekta rotfrukter, tror det blir jättegott!
penna Skrivet av Hanna 2009-05-16 13:54
Underbart gott! Tillagar det just nu, kryddar den med lite xtra sambal, MUMS!
penna Skrivet av kocken 2009-05-06 17:46
Nya favoriten i hemmet! Mums!!
penna Skrivet av Robin 2009-04-26 16:49
De ligger i ugnen nu, detta ska bli intressant, tack så mycket för receptet ^_^
penna Skrivet av Madelen 2009-04-24 18:19
Tillagat den här ett flertal gånger. Helt klart en favorit :D
penna Skrivet av Otto 2009-03-28 08:07
Måste provas, enkelt och mycket gott.
penna Skrivet av Susanne 2009-03-19 19:36
Svar till Lena: Jag har inte provat men du kan nog ta 15 minuter kortare tid.
penna Skrivet av Lena 2009-03-19 11:45
Kan man göra på färsk och hur lång tid beräknar man i ugnen?
penna Skrivet av Karin 2009-03-07 19:07
Min sambo bjöd mig på denna rätt för ett tag sen, suuuper gott! Nu ska vi äta den ikväll igen, har längtat hela dagen! =) Vi åt den med coscos, passar mycket bra, saftigt och gott.
penna Skrivet av Annelie 2009-02-22 19:59
En mycket god rätt och enkelt att göra. rekomenderar den varmt.
penna Skrivet av Susanne 2009-02-15 14:37
Svar till Karl: Tack! Det står rätt i receptbeskrivningen men jag har lagt till det under bildtexten också nu så att det är rätt även där.