Sega Kolasnittar

Otroligt goda, sega och knapriga kolasnittar bakar du med detta recept.

Dessa snittkakor är verkligen en av de enklaste kakor att baka och det går snabbt att göra många kakor!

Kolasnittarna är perfekta att servera till fikat. En favoritkaka man gärna tar en extra av.

kolasnittar
Goda knapriga och lite sega kolasnittar.
Timglas Tid: ca 45 minuter
Portioner ca 50 st
Näringsvärde Näringsvärde per kaka (12 g): 52 kalorier, 7 g kolhydrater, 3 g fett, 0 g protein, 0 g fibrer

Ingredienser:

laktosfritt Laktosfritt - Smör är nästintill laktosfritt så de flesta tål det men annars finns även laktosfritt smör.
vegetariskt Vegetariskt

Ugn:

  • 175 °C i mitten av ugnen i ca 13 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Mät upp smör, strösocker och ljus sirap i en bunke.

    Dela gärna smöret i mindre bitar och låt stå framme en stund i rumstemperatur så att smöret blir mjukt.

    Vispa till en jämn smet. Använd gärna elvisp med vispar eller köksmaskin.

  2. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver och salt.

    Vispa till en jämn smet.

  3. Tillsätt vetemjölet.

    (Tänk på att väga eller hälla upp mjölet i litermått när det mäts upp. Gräv ej med decilitermått i mjölpåsen för då blir för mycket mjöl och då kommer kakdegen inte gå ihop.)

    Vispa tills det blir tjocka smulor av smeten som sedan kan tryckas ihop till en enda stor kakdeg.

    (Är det problem att få ihop den till en kakdeg så har man antagligen tagit för mycket mjöl. Rädda då kakdegen genom att tillsätta lite vatten och mera smör tills degen går att få ihop till en klump.)

  4. Dela kakdegen i 4 lika stora degbitar (om du gör en sats).

    Rulla ut varje degbit så den blir lika bred som plåten (ca 38 cm och kakdegen blir ca 2,5 cm i diameter).

    Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Jag lägger 2 st längder på varje plåt för jag vill inte riskera att de flyter ihop men man kan lägga dem tätare, 3 går utmärkt och 4 brukar gå också, hade jag bakat bara till mig själv utan att fotografera hade jag nog lagt alla 4 på en plåt.)

  5. Tryck med en gaffel längs med längden så att längden blir tillplattad och ca 3,5 cm bred.

  6. Grädda kakorna mitt i ugnen i 175°C i ca 13 minuter tills de fått gyllene färg.

    Vänta ett par minuter och skär därefter med en vass kniv i sneda bitar, ca 2,5 cm breda.

tillsatstips Tips för att undvika tillsatser:

Kolasnittarna är fria från tillsatser. Baka alltid med smör (ej margarin) för godast och nyttigast resultat.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Kolasnittarna går utmärkt att frysa och håller sig då minst 3 månader. De kan även förvaras i en lufttät burk i rumstemperatur i minst en vecka.

Se även dessa recept

| Småkakor |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Nicole
Världens godaste alla gäster blir alltid lika lyckliga när dessa står på bordet
✏️ Skrivet av Blanca
Bästa recepten ❤️😊🙏
✏️ Skrivet av Cornelia
Otroligt goda, och receptet är som vanligt enkelt att följa.
✏️ Skrivet av Linda
Utgår alltid från detta recept när jag ska baka kolasnittar. När vi vill ha extra snask så garnerar vi med Polly (godiset).
Eller har kolasnittsdegen som botten på en kladdkaka. Mums!
✏️ Skrivet av Elisabeth
SÅÅÅ goda , varierade grundreceptet med att ta en 1/3 till att blanda i hackad choklad och 1/3 till att strö över flingsalt sista delen blev som orginalet.

Super!

Visa alla kommentarer