Kommentarer till Kokosgodis Bounty - Sida 1

"Gör ditt eget kokosgodis - blir som Bounty, fast godare. En otroligt god chokladbit med kokosfyllning. Recept med bilder steg för steg."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
penna Skrivet av Malin 2016-12-19 16:15
Gott! Tack för receptet!
Pressa till bitarna lite innan jag doppade dem i chokladen så lossnade inte kokos. Använde gaffel så chokladen kunde rinna av lite bättre. Och 200g räckte knappt. 3 bitar som blev utan choklad:)
penna Skrivet av Mona 2016-12-14 15:57
Kanske dem smaker god men mina kunde jag inte delar ändå smeten var i 4 timmer i kylen, kokosflingor lossnade i såsen, chokladen räckte bara till hälften sen gav jag upp.
penna Skrivet av Elise 2016-10-12 17:04
Gör ÄN EN GÅNG dessa mums bitar som hela familjen älskar. Toppen recept
penna Skrivet av Maria 2015-12-25 22:44
Top notch...
Använde f.ö. riktigt eko smör, inte margarin, och kung markanta kokosolja som kanske vände resultatet till min fördel.
penna Skrivet av Maria 2015-12-25 21:39
Fick beröm och höra att det var "konditorvarning" på dessa läckerheter, som doppades i mörk choklad. Hade smeten en halvtimme i frysen, kunde fortfarande forma till bitarna innan jag doppade dem då översta kommentarerna nämnt kokos som lossnat. Hade då inte det problemet. Blev säkert 1/3 choklad över. Hade varken tillgång till stekpincett, utan sked, eller ngt droppgaller, vilket hade varit bra. Nu blev det en del choklad som fick skäras bort runt bitarna innan de kunde läggas upp och serveras. Annars typ notch.
person Svar till elin penna Skrivet av Susanne 2013-04-18 02:50
Tack så mycket för att du delar med dig! Det blir säkert svårare också med kokosen som börjar lossna ju längre de ligger framme i rumstemperatur. Kanske skulle man prova att lägga in dem i frysen 5-10 minuter efter att man skurit upp dem och så tar man ut några i taget från frysen och doppar dem i choklad.
penna Skrivet av elin 2013-04-16 11:45
Det blev jätte gott och uppskattat :)
Jag gjorde hälften av vit choklad och andra hälften av mellan choklad samt dekorerade med varannan jordnött och valnött på toppen. Samt doppade tandpetare i smält choklad och gjorde olika dekorationer...

Däremot var det svårt att få runt smält chokladen på kokosen då kokosen började gå sönder lite runt om.
Så jag hade kvar kokosen i bitar och tog smält choklad med en sked runt kokosen istället medans de låg kvar där nere.
person Svar till elin penna Skrivet av Susanne 2013-04-12 01:08
Chokladen smälter inte, däremot kan den bli kladdig på ytan och det beror på hur varmt det är i rummet och vilken chokladsort det är. Hos de flesta kan chokladen ligga framme hela dagen om man så vill, men chokladbitarna känns ju fräschare när de är kalla och inget kladd på ytan alls tycker jag så jag skulle rekommendera att ställa fram dem när de ska serveras och sedan får de stå framme så länge man vill.
penna Skrivet av elin 2013-04-10 10:45
Hej,

Hur länge kan chokladen vara ute i rumstemperatur innan chokladen börjar smälta igen?
person Svar till Malin Jansson penna Skrivet av Susanne 2013-04-10 01:24
Tack för tips! :)
person Svar till Bel penna Skrivet av Malin Jansson 2013-04-06 16:36
Detta recept är ju ursprungligen "bountys". När jag följde ett likadant recept i en tidning så skulle man koka smeten i 10 min. Testa :)
penna Skrivet av Bel 2012-12-24 12:32
Igår kväll hann jag äntligen testa kokosgodiset igen. Jag vet inte vad jag gör fel. Jag följer receptet, och nu lät jag smeten stelna i kylen i typ åtta timmar. Men när jag tog ut den igen var den lika mjuk som förra gången. Den gick att skära upp i bitar, men den böjde sig lätt och det lossnade kokosflingor i chokladen så att den blev grynig igen. Denna gång provade jag vattenbad istället för mikro, och de 8-10 första bitarna gick ganska lätt att vända i chokladen, men sen stelnade den mer och mer (och mer grynig) fast vattnet runt omkring t.o.m. kokade ibland. Denna gång räckte chokladen inte ens till hela satsen, utan bara till halva, så just nu står min sambo och tar sig an resten av satsen med ytterligare bakchoklad som vi inhandlat.

Vad är det jag gör fel? När jag skurit upp den halvstelnade smeten och tar upp bitarna, är de som oljiga i bottnen, och själva bakpappret är också oljigt. Jag känner att det är för mycket smör, grädde eller nåt, men alla andra verkar ju ha lyckats med samma recept?
penna Skrivet av Bel 2012-12-21 18:23
Jag använde riktigt smör, så det var åtminstone inte där felet låg. Minns inte hur fast smeten blev i kastrullen. Men jag återkommer ikväll - de blev nämligen sanslöst sjukt supergoda senast jag skrev, så min sambo fullkomligt vägrar fira jul om jag inte fixar en till sats. Ikväll är det dags :D
person Svar till Bel penna Skrivet av Susanne 2012-12-02 23:36

Ja felet är förstås att smeten inte stelnade (resten du beskriver blir ju följdfel av det). Då är förstås frågan varför smeten inte stelnade. Jag använder alltid smör, gjorde du också det? När du hade kokat smeten i 5 minuter och blandat ner kokosflingorna var smeten fast då eller väldigt rinnande?

Det borde också ha stelnat om du låtit dem stå ännu längre tid i kylen. Kanske tar det längre tid innan det stelnar om man använder margarin eller om det kanske inte kokat tillräckligt länge och smeten är för lös. Eventuellt kan koktiden variera något beroende på kastrull.

penna Skrivet av Bel 2012-12-01 20:52
Har inte ännu smakat på dem (de är säkert goda), men de blev inte alls som på bilden. Hade "kokossmeten" i kylen i 3 t, men den var mjuk ändå. Lyckades skära den i bitar, men fick ta upp dem med en tesked och de blev missformade. Chokladen (coops bakningschoklad) smälte jag i mikron och gick bra att vända (de oformliga) kokosbitarna i först, men efter kanske 10 bitar hade chokladen stelnat för mycket, och trots en lång vända i mikron blev den bara grynig (det hade väl blivit kvar en och annan kokosflinga i, men ändå). De sista 20 bitarna blev alltså bara en oformlig kokoskladd med en oformlig grynig chokladkladd på. Säkert gott ändå, men inte det minsta likt bilden!
penna Skrivet av Maria 2010-12-02 12:29
SUPER GODA! Gjorde dessa förra året och det var en slukande åtgång på dessa. I år gör jag dubbel sats.

God jul
penna Skrivet av Ulrika 2010-06-26 22:25
GALET GOTT!!!! DET KAN MAN KALLA NJUTNING!!!
penna Skrivet av Adiba. R 2010-03-25 17:00
Jag tycker om att laga mat. Allt som finns på recepten.se. Allt vi lagade smakade perfekt.
Jag har bara två ord att säga till de som skall smaka:
Bon apetit.
penna Skrivet av Sofia 2010-02-13 15:16
Dom är jätte gooooodaaaa!
penna Skrivet av imimim 2009-12-23 18:20
gott!
penna Skrivet av Diana 14 år 2009-12-23 12:40
Gjorde nyss kokosgodiset. Sitter nu och väntar på att chokladen ska stelna, resultatet ser jätte bra ut :) Gjorde även vanliga och chokladknäck igår som blev perfekt!
penna Skrivet av Felix och Gunilla 2009-12-19 22:00
ganska lätta
svårt att få ihop
mmmmmmmmmmmmmm!
penna Skrivet av Ellen 2009-12-19 20:31
tack för det underbara tipset om dom goda kokosgodisaran! det vart jättegott, kommer äta upp alla på fem minuter :)
penna Skrivet av Godistjejen 2009-12-19 13:55
Dom här äger! Jag undrar bara vart och hur man ska förvara dom! Håller dom länge om man har dom i en påse i kylskåpet?!
penna Skrivet av Ali 2009-12-18 22:27
Tack så mycket! Det blev succé! Jag använde godiset på min födelsedag. Det var knappt 1 kvar efter. Tack // Ali
penna Skrivet av Sofia 2009-12-13 18:36
Åh! Otroligt gott blev det. Precis som Bounty, fast bättre! Nät jag bjöd på dem så frågade alla efter receptet.
penna Skrivet av Godistjejen 2009-12-10 20:04
Vi gjorde dom i skolan på elevensval i går och dom blev succé. Vi hade kvar till i dag men vi åt upp allt när vi läste högt.
penna Skrivet av Kristian 2009-12-09 21:52
Tack för ett fint recept!
Dom här gör jag mera av, dom blev väldigt goda. Smeten stelnade inte helt utan var fortfarande ganska lös då jag doppade dom i chokladen, men det var helt ok för dom blev mycket saftiga.
Lade till en matsked kakaopulver och honung med apelsinsmak
penna Skrivet av Susanne 2009-12-09 13:38

Svar till Yasmiin<3: Kan kanske man kan men då får man inte den goda kolasmaken.

Kanske kan du annars prova honung.

penna Skrivet av Yasmiin<3 2009-12-08 19:44
Kan man andvända något annat än sirap ?
penna Skrivet av Susanne 2009-10-20 12:55

Svar till Annika: Jag har inte provat själv men jag är ganska säker på att de kan frysas och håller sig minst 3 månader. Tänk på att de får tina långsamt bara, helst i kylskåp annars i rumstemperatur. Det som kan hända när man fryser choklad är att färgen på chokladen kan bli något ojämn, ingen jättestor skillnad men man kan se det lite grann på kanterna särskilt på mörk choklad. Men det är så liten skillnad så det är inget som jag bryr mig om.

Jo tanken är att det ska finnas förvaringstips på alla recept. Jag brukar skriva dit frystips efter att jag själv eller någon annan provat, så jag säkert vet. Så hör gärna av dig igen och bekräfta om frysningen gick bra!

Kul att du gillar min receptsida! ;)

penna Skrivet av Annika 2009-10-20 09:09
Hej igen webmaster, undrar om tid i frysen på dom här med? klarar dom sig till jul? på vissa recept står det under tips hur det bra det funkar att frysa, super bra. föresten tavk för en jättebra sida överhuvudtaget.!!! /mvh Annika
penna Skrivet av Jimmy 2009-06-16 22:02
Gjorde dom med vit choklad. Det var godare än med vanlig ljus.
penna Skrivet av Susanne 2009-02-28 00:05
Svar till Zahra: Ljus sirap har en kola/karamellsmak som vit sirap saknar. Vit sirap är mer bara söt. Därför blir det inte samma sak, det blir sött och gott men det blir inte samma kolasmak. Så svaret är ja, det går men det blir inte samma smak.
penna Skrivet av Zahra 2009-02-24 12:17
Kan jag använda vit sirap istället för ljussirap i recepten?
penna Skrivet av sandra 2008-12-30 23:23
Jättebra recept men ändrade en aning på receptet, hade i lite mindre sirap eftersom jag tyckte dem smackade lite för mycket sirap annars. Jag hade också i en nöt (valnöt,mandel,hasselnöt) i varje bit och efter att jag doppat dem i (mörk) choklad satt jag lite krossade nötter ovanpå. Det blev superläckert och för er som gillar nöter är det ett MÅSTE!
Tack för en jättebra sida :) Och gott nytt år!
penna Skrivet av julbagaren 2008-12-26 19:30
min sats stelnade aldrig så jag fick bara blanda ner kokosen i chokladen och sätta upp det i små högar
penna Skrivet av Maria 2008-12-21 21:06
Jag brukar smälta choklad, röra ner kokos o sedan hälla i ischokladformar. Det är lite enklare och kanske en aning nyttigare. Ibland har jag i några droppar pepparmyntsolja.
penna Skrivet av Elizabeth 2008-12-21 11:49
Mmmmmm verkligen supergoda, lätta att göra och perfekt som godis efter all julmat.. Nu ska jag och barnen göra en sats till, den första gick åt som "smör i solsken" Tack för många bra recept. God Jul!
penna Skrivet av Susanne 2008-12-16 00:16
Svar till Anna: Det är godis. Som Bounty ungefär. Mycket goda tycker jag.
penna Skrivet av Anna 2008-12-15 18:45
Är det som godis eller mer som fika?
E de goda?
penna Skrivet av Susanne 2008-12-11 00:53
Svar till Nena: Ja, jag skulle säga att de håller sig åtminstone en månad i kylskåp.
penna Skrivet av Nena 2008-12-10 10:46
Hur länge håller godiset? Kan man göra det nu och ge bort till jul?
penna Skrivet av Lillin 2008-12-09 14:10
Jättegoda!!!!
penna Skrivet av ET 2008-12-05 10:31
Så gott,det måste jag bara prova att göra till jul.
penna Skrivet av Susanne 2008-12-04 23:36
Svar till Lillin: Du bör använda en olja som inte har mycket smak. Vanlig matolja går bra.
penna Skrivet av Lillin 2008-12-03 16:27
Spelar det någon roll vad för olja man använder?
penna Skrivet av Johanna 2008-11-30 23:14
Mums, supergoda! Hur länge kan jag ha dem i kylen, utgångsdatum? Kan man frysa in dessa? (Har även gjort kola och rischoklad, med lyckat resultat:o)
Hur länge håller d? Går d att frysa in?)
penna Skrivet av Susanne 2008-11-25 11:03
Jag använde en tandpetare. Den längre sorten...
fungerade bra
penna Skrivet av joakim 2008-11-20 10:47
super gott
bra recept
  1   2   nästa sida