Kommentarer till Kokosdrömmar - Sida 1

"Recept på kokosdrömmar, klassiska spröda drömmar med kokosflingor. Mycket goda småkakor."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
person Svar till :) penna Skrivet av Susanne 2014-11-26 01:08
Tyvärr inte.
penna Skrivet av :) 2014-11-19 21:49
Hej!
Jag har bakat dessa en gång innan, blev jätte goda! Nu ska jag baka till klassen, finns två glutenintoleranta. Har du något förslag på vad man kan ersätta mjölet med?
person Svar till Love penna Skrivet av Susanne 2012-10-25 23:28
Nej det går inte att ersätta hjorthornssalt med salt. Hjorthornssalt är ett jäsmedel. Klicka på hjorthornssalt i ingredienslistan för mer info om vad du kan ersätta det med. Jag kan även rekommendera min app Kökshjälpen till detta, den listar ingredienser och vad du kan ersätta dem med.
penna Skrivet av Love 2012-10-25 08:29
istället dör hjorthornssalt kan man använda vanlig salt????
person Svar till Lou penna Skrivet av Susanne 2011-12-14 00:43
Vågar ej lova något. Det säkraste är att frysa in dem, då håller de sig.
penna Skrivet av Lou 2011-12-09 21:39
Dem är jätte goda ! Planerar att ge bort som julklapp. Men hur länge i förväg kan man göra dem? Kan man förvarar dem i en cellophanepåsa 2 veckor innan jul? Blir dem lika knaprigt som nybakat?
person Svar till Sara penna Skrivet av Susanne 2011-08-11 22:48

Koppar är olika stora så det är inte en så bra idé.

Det finns ju litermått, halvlitermått m.m. Men att ha ett decilitermått är nog ganska bra eftersom det används ganska mycket när man bakar och lagar mat. Eftersom en hel måttsats i plast brukar kosta ca 5-10 kr i affären så är det bästa kanske att köpa det.

penna Skrivet av Sara 2011-08-09 16:22
Hej! jag undrar vad man kan använda istället för decilitermåtten när man bakar, alltså ersättning till de? en kaffekopp kanske ?
person Svar till Mikaela penna Skrivet av Susanne 2011-05-29 11:08
Nej de får knappt någon färg alls i ugnen. Undersidan på kakorna får en gyllene färg.
penna Skrivet av Mikaela 2011-05-26 17:42
Dom blev sååå goda mums vill bara ät upp alla
fasten jag la salt i dom blev dom goda
men ska dom få färg asso ska dom bli lite bruna eller ska jag ta ut dom vita för nu har dom varit 20 min i ungnen och dom är fortfarande vita men den jag smaka nyss var jätte god
person Svar till Jonathan penna Skrivet av Susanne 2011-05-02 12:00
Ja så kan man ju göra. Det bästa är om man lär sig att mäta upp rätt mängd så går det fortare. Om man vill använda decilitermått så får man inte gräva för mycket så det packas hårt. Man kan gräva lite och skaka måttet. Det är viktigt att mjölet ska vara löst i måttet utan råge. Då blir det rätt mängd.
penna Skrivet av Jonathan 2011-04-30 18:08
Mhm, men ändå hade jag tagit en hel dl mindre fasten du skrivit när du har svara en annan att man bör ta en halv dl mindre än det står i receptet. Om man ska ta mjölen med dl mått vilket jag tycker är lättast så kanske man bör blanda efter varje dl man häller i fram tills man får den mängd som räcker...
Tror du det skulle kunna fungera?
person Svar till Jonathan penna Skrivet av Susanne 2011-04-13 23:23

Ja om smeten blir smulig så har man sannolikt tagit för mycket mjöl. Tänk på att inte gräva med decilitermått i mjölpåsen utan häll upp i litermått eller använd våg. Gräver man med decilitermått så blir mjölet packat och det blir för mycket. Detta gäller alla recept!

Men om man tar för mycket mjöl så kan man rädda det genom att göra som du beskrev - tillsätt vätska eller fett.

penna Skrivet av Jonathan 2011-04-09 23:42
Har testat detta recept två gånger och blev första gången väldigt besviken, av den anledningen att smeten var smulig och att kakorna smackade hjorthornssalt när dom var klara.Har läst att andra skrivit att doms smet också blivit smulig. Ett tips till er som misslyckats med smeten på det viset är att blanda i en halv dl vatten och sedan dela upp degen i tre delar genom att göra det tre delarna till en boll. Då är det där med lättare att rulla degen till en fingertjock korv som Susanne beskriver det i receptet. :)
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2010-08-14 19:51
Varsågod! ;) Det är inte lätt att veta allt! Ett tips är att du kan hålla musen över ingredienserna i ingredienslistan (på de flesta recept) och få information om vad det är och sedan kan man även klicka på dessa ingredienser för att komma till en infosida om ingrediensen.
person Svar till susnet penna Skrivet av Malin 2010-08-14 16:13
Åh, tack så mycket för svaret :)
Hade ingen aning om att det inte var salt :$
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2010-08-14 14:18
Hjorthornssalt går inte att ersätta med salt. Hjorthornssalt är ett jäsmedel och det som går bäst att ersätta med är bikarbonat men jag skulle istället rekommendera att baka någon annan sorts kakor där inte hjorthornssalt ingår. Hjorthornssaltet gör att kakorna blir spröda och det blir inte samma sak om man byter ut hjorthornssaltet mot något annat.
penna Skrivet av Malin 2010-08-13 17:49
Om man inte har hjorthornssalt hemma, kan man ta vanligt salt då? Och hur mycket skulle det innebära då?
penna Skrivet av Ardo Abdirisak 2010-07-25 17:17
hej jag har provet kokosdrömmar den är jätte gott tack att du har uppvisningen den kaka
penna Skrivet av drömmen 2010-04-17 11:00
det ska jag pröööva!!!
penna Skrivet av sandra 2010-04-07 11:16
verkligen superlätta att baka åå super goda:)
så lätta att baka att man kan ha en 5 månaders bebis hängandes på armen samtidigt;)
penna Skrivet av Susanne 2010-02-25 21:49
Svar till eliiin: Det finns recept på "Drömmar" som inte innehåller kokosflingor. Däremot detta recept på "Kokosdrömmar" innehåller kokosflingor. Googla på "recept drömmar".
penna Skrivet av eliiin 2010-02-25 14:48
måste man ha kokos i kakorna?
penna Skrivet av Bageri Filippus 2010-01-31 15:39
Jag bakade kakorna... Men gästerna blev tyvärr mistnöjda!:(
Men jag själv tyckte att dem smakade helt normalt. Fråga gästerna varför de tyckte som det gjorde! Jag är förbanad på alla gäster jag haft genom åren.. Alltid tycker det att det är något fel på kakorna!!!! :( Jag like kakorna verry match!
penna Skrivet av gökan 2010-01-19 18:34
mm ser gött ut
penna Skrivet av Susanne 2009-02-20 21:40
Svar till Lillin: Det är viktigt att man inte packar mjölet när man mäter upp det. Det bästa är att använda ett större mått än decilitermått när man ska mäta upp mycket mjöl. Om man använder decilitermått tänk på att mjölet ska ligga luftigt i utan råge för att få rätt mängd. Sedan kan du ju ta lite mindre mjöl först, kanske 4,5 dl och om detta blir en bra deg så behöver du inte ta mera mjöl. Blir det lite kladdigt så häll på mera mjöl. Det är också bra att använda elvisp för då går allt mycket fortare och smöret blir jämnt fördelat enkelt. Rör man för hand är det lätt att det finns smörklumpar kvar utan att man märker det. Det är också lättare att få smöret jämt fördelat om det är rumsvarmt. Margarin går också bra men det blir mycket godare kakor med smör och dessutom hälsosammare eftersom margarin kan innehålla lite allt möjligt (härdat fett, transfetter m.m.) Smör är en naturlig produkt.
penna Skrivet av Lillin 2009-02-20 14:52
Snälla webmaster, kan du tala om för mig varför jag inte lyckades med mina kakor? När jag gjorde degen (följde detta punkt till pricka)kunde jag inte rulla de till 3 längder eftersom det bara smulade ihop. Degen knådades en bra stund och fick göra kulor för allt eftersom. Var det för mycket/lite smör eller mjöl?
Sen blev de stenhårda, goda i smaken, men man kunde nog ha slängt en i golvet för att inte gå sönder.
penna Skrivet av UM 2009-02-19 22:02
Hej

tack för receptet , den blev jättegooo

jag undrade en sak

jag gjorde som det stod , fast degen blev aldrig fast form och den var typ smulor och jag kunde inte göra bullar eller rulla den

jag blev tvungen att ha lite vatten i den

så vad tror ni felet var?
penna Skrivet av Susanne 2008-11-23 18:30
Svar till Sara: Det finns recept på "drömmar" och de innehåller normalt inte kokos. Det här receptet är på "kokosdrömmar" så de innehåller kokosflingor, till skillnad från vanliga drömmar.
penna Skrivet av sara 2008-11-23 12:57
måste man ha med i kokos? :P
penna Skrivet av paulina 2008-11-19 12:10
jag bakade dem idag och jag hade både flytande och vanligt smör jätte goda. prova!
penna Skrivet av Mallan 2008-11-01 00:04
dom vart jätte goda!
penna Skrivet av Susanne 2008-09-23 23:36
Svar till JJ: Det borde gå, men riktigt smör blir mycket godare.
penna Skrivet av JJ 2008-09-23 15:15
Hej ! Kan man ha flytande smör??
penna Skrivet av Susanne 2008-07-10 22:52
Svar till Jag: Om inget hände med kakorna i ugnen så kan den inte ha varit tillräckligt varm, långt ifrån 150 grader. Frågan är om du satt på ugnen på rätt sätt? Man måste dels ställa in rätt temperatur men även vilken typ av värme man vill ha. Det normala är över- och undervärme och det är också det du ska ha för dessa kakor.
penna Skrivet av Jag 2008-07-10 20:34
Jag vet inte var felet sitter men det fungerade inte. Jag hade i kakorna i nästan 40 min men de var ändå likadana som när man satte i dom i ugnen dvs deg! Mycket märkligt..
penna Skrivet av BM 2008-05-19 14:35
Jättegoda kakor inte lika sötsliskiga som de man köper.
penna Skrivet av Susanne 2008-04-10 00:35
Svar till Carina: Ja det sticker i näsan när man gräddar kakorna, men denna doft sitter inte kvar i kakorna när de är färdiggräddade. De blir spröda och goda. De blir sprödare med hjorthornssalt än bakpulver så jag rekommenderar det samt att man inte står för nära ugnen och andas allt för mycket där under gräddningen. ;)
penna Skrivet av carina 2008-04-09 22:13
jag var så glad innan när jag hittade receptet - är inget stort fan av kokos i vanliga fall men tyckte att det här verkade toppen! MEN... fick lite panik när det plötsligt stank ammoniak i hela köket - det var på gränsen att jag kräktes... så ut flög kakorna och efter 10 minuters vädring och lite googlande förstod jag att det kanske inte var så konstigt... det var verkligen illa!! - vill inte ta kål på alla tanter som jag ska bjuda på kaffe i morgon :) Ska testa med bakpulver i morgon!
penna Skrivet av Marina 2008-04-08 11:13
Läste inte kommentarerna innan jag "slängde" iväg min fråga! Ser att den redan har blivit besvarad! Tack ändå för en toppensida!
penna Skrivet av Marina 2008-04-08 11:10
Jag bor i Spanien och har inte en chans att få tag i hjorthornssalt. Vad är hjorthornssalt egentilgen? Utav namnet tänker man sig alla hjortar utan horn....Kan kan eventuellt använda t.ex. bikarbonat istället?
penna Skrivet av Feilcia, 2008-03-15 15:33
Dessa kakorna är jätte goda hoppas man när man gör dom´:)
penna Skrivet av jaaaf jaaf 2008-02-18 15:37
hihihihhhigillar att buusaaa, skojar bara kakorna blev himmelska alla ville ha dem. jag ska snart bli bagare så det var roligt att göra dem
penna Skrivet av Susanne 2007-12-25 03:02
Svar till lisa: Jag rekommenderar att använda hjorthornssalt för att kakorna ska bli riktigt spröda. Bikarbonat är näst bästa alternativet och bakpulver därefter. Ta dubbel mängd bakpulver jämfört med hjorthornssalt.
penna Skrivet av lisa 2007-12-19 17:37
kan man ta bikarbonat istället för bakpulver?
penna Skrivet av Susanne 2007-12-02 02:40
Svar till Emmel: Du kan ta bikarbonat istället för hjorthornssalt, samma mängd.
penna Skrivet av Emmel 2007-11-29 16:29
Måste man ha hjortronsalt?
penna Skrivet av Jag också... 2007-11-15 04:59
dem e godare att köpa....jag piffa till dem med chokladglasyr.....
penna Skrivet av Susanne 2007-11-14 19:11
Om du följt receptet och din ugn är ok så är det väl bara att konstatera att smaken är som baken. Själv tycker jag kakorna smakar kokos.
penna Skrivet av BORTKASTADE INGREDIENSER 2007-11-14 19:04
Jag har gjort kakorna 2 ggr, jag älskar baka o d brukar bli bra. Dem här kakorna däremot smakar bara mjöl och socker. Blev blev fula och MKT tråkiga i smaken...BESVIKEN
  1   2   nästa sida