Kommentarer till Kokostoscakaka - Sida 4

"Seg chokladkaka med kokostoscatäcke. Himmelskt god och mycket enkelt recept som bakas i långpanna."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

förra sidan   1   2   3   4   5   6   7   8   nästa sida
penna Skrivet av Mirela 2012-11-18 22:17
Hej,

Vill bara tacka för det här recepten. Gjorde halv sats på smeten (använde mindre form) men hel smet på glasyren. Supergott!

Kan också tillägga att du gjort mina vardagar lättare. Jag har nu lagat mat i 2 veckor efter dina recept. Sitter precis och skall skriva veckomatsedel för veckan som kommer.

Med vänlig hälsning
Mirela
penna Skrivet av Mia 2012-11-12 14:21
Hej
Ska pröva göra denna imorgon, ser super smarrigt ut. Men 200 gr i ugnen. Varmluft eller vanlig? Brukar väl säga 25 gr lägre med varmluft men är tiden densamma då?
person Svar till Marre penna Skrivet av Susanne 2012-10-19 00:52

Om du behöver dubbla receptet eller inte beror ju på hur stora kakor du vill göra och hur många du tror att dina gäster vill äta. Personligen tror jag en sats räcker. Det blir ju 30-40 st kakor.

Om du vill dubbla så behöver du antingen en dubbelt så stor form (ca 35x45 cm) eller två stycken mindre formar. Jag tror inte ugnstiden förändras nämnvärt så länge du tar en dubbelt så stor form och inte mindre. Kladdkakebottnen ska vara lite kladdig, så det är svårt att testa. Det enklaste är nog att titta på bilderna här i receptet så ser du ungefär hur den ska se ut.

Lycka till!

penna Skrivet av Marre 2012-10-18 23:55
HEJ!! Tänkte göra den här kakan till mina släktingar, ca (21-25 Pers) behöver jag dubbla receptet kanske? O hur stor form tror du ja behöver ifall jag dubbla receptet?
Och ja förstår isåfall att kladdkakebottnen behöver vara inne längre tid men när man sticker in en kniv så ska den va helt torr då antar jag och inte lite kladdig?
Tacksam för svar!!
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2012-10-17 12:42
Tack! Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Malin 2012-10-15 20:57
Hej, vill bara säga att kokostoscakakan var jättegod. Tog med till fikat på jobbet och alla älskade den. Lätt recept att följa, har du gjort bra. Med vänlig hälsning, Malin Fastland
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2012-09-02 12:12

Nej det blir kortare tider för muffins. Generellt gäller för mindre muffins 10-20 minuter i 180-210°C i mitten av ugnen och större muffins 170-180°C i 15-25 min i mitten av ugnen.

Vill man ha denna information lättillgänglig så rekommenderar jag min app Kökshjälpen.

penna Skrivet av Anna 2012-08-22 22:40
Jag har gjort denna kaka tidigare och den är otroligt god! Tänkte testa göra muffins, men rekommenderar du att man använder samma tider och värme som för långpanna?
person Svar till Albin penna Skrivet av Susanne 2012-08-15 19:34
Varsågod! :)
penna Skrivet av Albin 2012-08-15 14:21
Super god ! Tack för receptet :)
person Svar till leo penna Skrivet av Susanne 2012-08-04 01:50
Varsågod och trevligt att höra!! :)
person Svar till Pia penna Skrivet av Susanne 2012-08-04 01:50
Tack, roligt att höra! :)
penna Skrivet av Pia 2012-08-02 21:39
Köpte en ljus kokoskaka på vårt stenugnsbageri och ville prova göra något liknande , gjorde denna utan kakao - blev kanon!

Mycket enkel och supergod, mycket bra "arbetsbeskrivning"
penna Skrivet av leo 2012-08-01 21:46
Jag har gjort denna recept säkert 10 gånger o har lyckats varje gång. blir godare o godare för varje gång. Tack för den goda receptet:-)
penna Skrivet av Izabella 2012-07-21 19:54
Min kaka blev också heeeeeeelt misslyckad, men antagligen för att jag valde fel form, men då vet jag det till nästa gång! ;)
person Svar till Jessan penna Skrivet av Susanne 2012-06-07 15:37
Ja receptet stämmer. Tråkigt att det misslyckades. Skriv gärna vad som gick fel så kanske jag eller någon annan kan hjälpa dig att analysera varför.
person Svar till Matilda penna Skrivet av Susanne 2012-06-07 15:36
Varsågod! :)
penna Skrivet av Jessan 2012-06-05 20:19
Totalt misslyckad kaka. Stämmer verkligen ingredienserna???
penna Skrivet av Matilda 2012-06-04 15:32
Jag vill tacka så mycket för det här receptet, det är bland det godaste jag ätit och den försvinner snabbt när man bjuder på den. :)
Jag har en i ugnen just nu - underbart!
penna Skrivet av Linnea 2012-05-12 09:41
Jag vill bara säga att det är det absolut godaste fikabröd jag ätit! Har alltid tyckt att något fattas på kladdkaka men inte nu längre =) Tack så himla mycket för receptet =)
person Svar till Elenor penna Skrivet av Susanne 2012-04-30 12:14
Jo det är klart man kan men då blir det svårt att skära rutor, blir många bitar med konstig form. :)
penna Skrivet av Elenor 2012-04-25 21:17
Måste man göra i en långpanna? Går det inte i en rund form? :)
penna Skrivet av Karin 2012-03-25 19:11
Supergod kaka!
Tyckte nästan den blev ännu godare när den var fryst. Riktigt seg och god!
penna Skrivet av maryam 2012-03-09 18:16
Den har kakan min favoritkaka älska den här kakan loveeeeee
person Svar till Hej penna Skrivet av Susanne 2012-02-27 11:41
Tar du för lite smör så blir kakan lite sötare, men förstås är detta ändå en väldigt söt kaka, ungefär som kladdkaka så tycker man kladdkaka är för sött så bör man även tycka att denna kaka är för söt.
person Svar till susnet penna Skrivet av Hej 2012-02-27 01:33
Jag hade inte alls mycket farinsocker hemma (och inget strösocker heller) och inte tillräckligt mycket smör heller, så det var mycket som saknades. Och trots det blev kakan ändå väldigt söt, så söt att jag blev proppmätt efter bara två tuggor. Men efter att ha haft den i kylskåpet under natten så blev den betydligt mindre söt, och mycket godare. Dock är det ingen kaka jag bakar igen.
person Svar till Titti penna Skrivet av Susanne 2012-02-26 22:26
Japp det har jag också provat och inte en smula fick jag med mig hem! ;)
penna Skrivet av Titti 2012-02-24 10:24
Sjukt goda kakor! Bakade till jobbet o de försvann i ett nafs! :-)
person Svar till Hej penna Skrivet av Susanne 2012-02-22 12:08

Jag har inte provat med farinsocker så jag vet inte hur det blir men det borde väl gå, blir lite annan smak om inte annat. ;)

200 g kokosflingor är ca 5-6 dl och jag har skrivit in det i receptet!

Skriv gärna och berätta hur det blev om du provar med farinsocker! :)

penna Skrivet av Hej 2012-02-18 22:32
Kan jag använda farinsocker istället för strösocker?
Och hur många dl är 200 g kokosflingor? :)
person Svar till Malin Bergman penna Skrivet av Susanne 2012-01-16 07:28

Japp den är riktigt god! :)

Ta gärna en form med mindre yta om du vill ha en lite högre kaka. Gräddningstiden kan då bli något längre.

penna Skrivet av Malin Bergman 2012-01-09 12:12
Har nu testat denna supergoda relativt enkla kaka, blev riktigt bra om än lite platt, mums!!
person Svar till sara penna Skrivet av Susanne 2012-01-04 00:01
frp betyder förpackning. Men jag ändrar i receptet så det bara står vikten i gram, det blir tydligare, även om det är ganska vanligt att en påse kokosflingor väger just 200 g, men alla gör ju inte det så det blir bättre utan. Tack för en bra synpunkt och fråga!
penna Skrivet av sara 2012-01-03 19:42
vad betyder ''frp à 200 g kokosflingor'' ? är det ett slags mått? tacksam för svar!
person Svar till Helena penna Skrivet av Susanne 2011-11-14 15:42
Ja det tror jag. Ta en ugnsform som har dubbelt så stor yta då. Om den inte har dubbelt så stor yta så kan gräddningtiderna skilja sig.
penna Skrivet av Helena 2011-11-10 23:35
blir kakan bra om man gör den i dubbel sats? Har en större ungsform hemma.
person Svar till Nattis penna Skrivet av Susanne 2011-11-09 14:24
Nej, man kan använda margarin men det blir mycket godare med smör. Detta gäller alla bakverk. Dessutom är smör en naturlig produkt fri från härdat fett och transfetter. Jag rekommenderar att alltid använda smör. Läs mer om margarin.
penna Skrivet av Nattis 2011-11-09 11:19
Måste man Använda smör eller går det bra med margarin?
penna Skrivet av Marika 2011-10-15 12:19
Helt UNDERBART god kaka! Även jag har förlängt tiden något under den första gräddningen. Bjöd på kakan på jobbet = fått skicka länken då fler ville kunna baka denna smarriga godsak.
person Svar till Sasoo penna Skrivet av Susanne 2011-10-09 08:36

Ja, grädda kakan längre tid, prova ca 20 minuter. Är kokossmeten klar så vänta tills kakan blir klar, håll den på svag värme och håll koll på den och rör runt i den. 

Om du gör kokossmeten efter att kakan är klar så hinner temperaturen sjunka en del och det blir inte riktigt samma sak. Så gör kokossmeten under tiden istället precis som det står i receptet.

person Svar till Katariina penna Skrivet av Susanne 2011-10-09 08:33

Tänk på att om man tar en mindre form än vad som står beskrivet i receptet så behöver ugnstiderna ökas några minuter.

Konsistensen på kakan ska vara att den ser gräddad ut över hela kakan, den ska ha en torr yta, som på bild 8. Som sagt så ska ju inte glasyren blanda sig med resten av smeten. 

I ditt fall skulle jag prova med 20 min eller kanske några minuter till.

penna Skrivet av Katariina 2011-10-08 20:14
Har gjort denna kaka två gånger. Smaken är det ingen fel på men för mig blir det precis som för många andra, att kakan inte är klar efter 15min och att kokosen sjunker ner i mitten och blandar sig lätt med kakan. Har haft rätt inställningar på ugnen och testat göra hela satsen med rätt storlek på formen och en halva satsen i en springform.

Jag tror det helt enkelt har att göra med att olika ugn har olika effekt. Vet att tider för vanlig kladdkaka skiljt sig från ugn till ugn i de olika lägenheterna vi bott i.

Nu till min fråga: Vad vill jag uppnå för konsistens på kakan innan jag lägger på kokosen?
Vill ju inte att de resterande tio minuterna gör kakan helt torr ifall jag haft i den för länge i början.

Katariina
person Svar till susnet penna Skrivet av Sasoo 2011-10-03 21:28
jag hade ugnen rätt inställd, men samma sak hände mig :(
penna Skrivet av Sasoo 2011-10-03 21:22
Jag har gjort denna kaka en gång förut, men med ett annat recept. Den gången lyckades jag, tyvärr inte denna gång.
Jag har sådan lust att prova igen, men har en fråga innan jag ger mig på detta igen.
Om kokossmeten är klar, men inte kakan efter 15 min, kan man då vänta tills kakan blir klar eller blir kokossmeten förstörd då? hur ska man göra annars? Kan man göra kokossmeten efter att kakan är klar kanske?
person Svar till Anonym penna Skrivet av Susanne 2011-10-01 13:01
Du måste ha haft fel ugnsinställningar. Kakan kan inte ha blivit gräddad om den blandat sig med glasyren. Kontrollera att du har ugnen inställd på över- och undervärme (standardinställning) och rätt temperatur.
penna Skrivet av Anonym 2011-09-27 16:33
Jag gjorde precis ett försök till att göra den här kakan... Men usch vad besviken jag blev :( Efter att ha haft inne kakan i 15 minuter tog jag ut den och skulle bre på tosca glasyren... den rann ihop med kakan och blandades till en inte så aptitlig smet... Gick inte överhuvudtaget att bre ut den. Jag vart så glad när jag hittade receptet för har ätit en sån här kaka tidigare och jag tyckte den var sååå god. Men så nu blev det såhär. Bara att kasta :(
person Svar till Madeleine penna Skrivet av Susanne 2011-08-20 05:05
Ja det låter som en god variant! :)
penna Skrivet av Madeleine 2011-08-19 15:05
Jag tog bort kakaon, ökade på mjölet med ca 1/2dl, hackade 100g vit choklad och smälte ihop med smöret och petade ner blåbär i kakan. det blev supergott!
person Svar till Sune penna Skrivet av Susanne 2011-08-11 22:22
Nej, jag tror du bör använda vispgrädde eftersom glasyren blir som en kolasmet och då behövs fettet.
penna Skrivet av Sune 2011-08-11 16:20
Kan man använda mjölk istället för grädde i det här receptet?
förra sidan   1   2   3   4   5   6   7   8   nästa sida