Kommentarer till Köttbullar

"Hemgjorda köttbullar är de godaste! Så här gör du dem enkelt! Även recept på god sås. Jättegoda och perfekt både på julbordet och till vardags."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Emma Louise
Inte de godaste köttbullarna jag gjort. Helt ok! Går lätt sönder och är torra.
Följde receptet till punkt och pricka!
penna Skrivet av Bodil Olsson
Jag passar på att göra många köttbullar när det är extrapris på blandfärs. Sådär 100 - 150, styckfryser dem på brickor och lägger dem snabbt i plastpåsar ( jag brukar ha 12 i varje), så att de ligger i ett lager bara och sedan i frysen igen staplade på varandra. Då är de lätta att hitta när de har sin plats. Ta sedan ut efter behov, lägg i micron, en minut på varje sida om de är normalstora och stek som vanligt! Då är de som nygjorda! Klarar minst två månader i frys!
besökare Svar till lina penna Skrivet av Susanne
Jag brukar frysa in dem efter jag stekt dem så är det klart - en mindre sak att göra på julafton. Men de går säkert att frysa in ostekta också, dock är ju hållbarheten på rå färs ca 1 dygn så det gäller att man fryser in dem snabbt och tinar dem snabbt i så fall så de inte hinner bli dåliga. Färdigstekta köttbullar håller sig minst 5 dygn i kylskåp.
penna Skrivet av lina
Hej,
tänkte göra dessa till jul, kan man rulla de dagen innan jul och sedan frysa in? Eller ska man steka de innan man fryser in? Eller ska de vara i kylen?

Tack gör fina recept.
penna Skrivet av Magnus
Jag brukar strunta i ströbröd och riva löken
besökare Svar till Hanna Dymek penna Skrivet av Susanne
Vad roligt och vad duktig du är! Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Hanna Dymek
Hej! Jag testade göra det här receptet till mamma pappa och mina syskon och dom älskade det! PS, jag är 10 år <333
besökare Svar till Flávia penna Skrivet av Susanne
Kul att du uppskattar receptet! Tack för att du skrev! :)
penna Skrivet av Flávia
Tack Susanne för det här underbara recept! Jag lagade det i går och det gick utmärkt. Hälsningar från Brasilien
penna Skrivet av Pernilla Pii
superbra recept, go kryddning behövde inte ens korrigera smaksättningen efter provstekningen. Jag tog dock endast hälften av ströbrödet + 3/4 av gräddmjölken och de fick perfekt konsistens.
besökare Svar till Fanny penna Skrivet av Susanne
Grädde är alltid gott, det ska jag också prova nästa gång! :)
penna Skrivet av Fanny
Ren delikates det är vad dem är! Min enda rekommendation är att ha i lite grädde i färsen men annars så var dem otroligt goda!
penna Skrivet av Senita
Har letat eter ett gott recept på klassiska köttbullar och dessa blir mycket goda. Det kommer jag fortsätta med... tack!
besökare Svar till Jojo penna Skrivet av Susanne
Vad bra! Tack för att du skrev! :)
penna Skrivet av Jojo
Detta recept kommer jag följa varje gång vi ska ha köttbullar. Jättegott!
besökare Svar till thomas penna Skrivet av Susanne
Nej hemgjorda köttbullar är godast! :)
penna Skrivet av thomas
första gången jag gjorde egna köttbullar kasta i lite extra vitlök och peppar så det blev lite drag i dom men slutsatsen är då inge mer SCANS färdiglagade tack för mig :)
besökare Svar till Pippi penna Skrivet av Susanne
Nej man behöver förstås inte följa mina recept till punkt och pricka :) Det låter gott med vitlök i!
penna Skrivet av Pippi
Jag följer aldrig recept till punkt och pricka. Hade i mer salt och peppar samt 2 finhackade gula lökar och 5 vitlöksklyftor till 1½ kg nötfärs. Kanongoda bullar *tummen upp*
besökare Svar till Rickard penna Skrivet av Susanne
Roligt att höra! Nej det är svårt att få till runda köttbullar, men riktigt goda blir dem tycker jag också! :)
penna Skrivet av Rickard
Mina köttbullar blev riktigt bra. Inte så runda och fina, men både jag och barnen älskade dem.
besökare Svar till Christian penna Skrivet av Susanne
Tråkigt att höra! Det är viktigt att man låter smeten stå och svälla eftersom vätskan då sugs upp och binds av ströbrödet. Sedan så kan smeten bli för lös om man använder ett större ägg och olika sorters ströbröd kan svälla olika mycket. Det man kan göra om smeten blir för lös är att blanda i mera ströbröd eller potatismjöl som suger och binder vätskan och så klart kan man även ta mindre vätska från början om du provar receptet igen.
penna Skrivet av Christian
Köttbullarna blev helt mosiga och gick sönder. Riktigt dåligt recept detta! 1 timmes arbete åt skogen.
besökare Svar till Jassa penna Skrivet av Susanne
Ja det tror jag.
penna Skrivet av Jassa
Kan man göra såsen utan grädde och med laktosfri mjölk?
besökare Svar till Teresa penna Skrivet av Susanne
Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Teresa
Supergoda köttbullar! De bästa jag nånsin gjort :) Och såsen blev urgod fast jag bara hade mjölk å ingen grädde. Hade i rödvinbärs gelé också.
penna Skrivet av Failodor
Jag råkade använda mjöl istället för mjölk Dx
penna Skrivet av Andrea
JÄTTEGODA! Och dom trillade inte sönder alls, vilket alltid brukar hända när jag gör köttbullar.
penna Skrivet av Johan Gustafsson
Mycket mycket bra recept! Supernöjd! :)
penna Skrivet av Frida
Jag brukar alltid koka dom en liten stund innan jag steker för då håller dom sig runda under stekningen!
besökare Svar till Emil Wiklund penna Skrivet av Susanne
Javisst. Så noga med exakta mängder är det inte.
penna Skrivet av Emil Wiklund
Går det att slänga i lite extra köttfärs för paketet är på 552g ?
besökare Svar till David penna Skrivet av Susanne
Tack för alla bra tips!
besökare Svar till susnet penna Skrivet av David
Fast det är nog att nästan alltid att rekommendera att ha lite fläskfärs i också, tycker jag (de blir lite saftigare då) om man nu inte har något emot gris.

Sen, när det gäller svenskt fläsk, finns det varken salmonella eller trikinos att oroa sig för idag. Det betyder att man kan, om man vill, låta köttbullarna vara rosa/provsmaka färsen rå utan att oroa sig för smitta.

Det där med att fläsk måste vara genomstekt är något som lever kvar sen gammalt. Allt var inte bättre förr.

(Se www.svensktkott.se/gris)
besökare Svar till Maja penna Skrivet av David
Det är ju också bra att bara frysa in dem ett par timmar innan stekning, för då håller de formen betydligt lättare (och man kan också steka lite fler köttbullar åt gången, utan problem). Men varför ska man koka dem hastigt innan infrysning? Är det bara för att bli av med eventuella bakterier som uppstått?
besökare Svar till joge penna Skrivet av Amanda
Man får kanske tillsätta kryddor då???
penna Skrivet av anonym
Ska gör såna här åt mamma när hon kommer hem :D
besökare Svar till Emelie penna Skrivet av Susanne
Stekte du köttbullarna tillräckligt länge?
penna Skrivet av Emelie
Jag prövade med timjan i och det var inte gott! :/ Köttbullarna blev även väldigt kletiga inuti...
penna Skrivet av christer
Testa detta men kändes underligt mot det jag är van med vet inte om det är mjölken

så mitt betyg blev 5 av 10
inte äckliga men inget man kan äta mycket av
penna Skrivet av Pytt
Jättebra tips att skölja händerna då och då, trodde inte att det skulle funka så bra som det faktiskt gjorde! :) Köttbullsreceptet är jättebra också, enkelt och gott, och funkar jättebra att variera efter egen smak. :)
Tack för en bra sida!
penna Skrivet av anna
köttbullarna trillade i sönder så rekomenderar inte detta receptet
penna Skrivet av Alexandra
Blev riktigt gott, hade även i ett paket med bacon!
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Maja
Ja! Allt blir bättre ;)
besökare Svar till Maja penna Skrivet av Susanne

Tack för bra tips! Jag ska prova det!

Tycker du även att köttbullarna blir godare när man gör så?

penna Skrivet av Maja
tips!
innan ni steker köttbullarna, lägg ner dem i kokande vatten och ta upp dem så fort de flyter upp till ytan. Då kan du välja, steka dem eller lägga i påsar och frysa in. Perfekt att bara ta upp sen och steka! :)
besökare Svar till Marina penna Skrivet av Susanne
Ja det går bra med vilken färs som helst. Se bara till att de blir helt genomstekta om färsen innehåller fläskkött eller kyckling.
penna Skrivet av Marina
kan man göra köttbullarna med vilken färs som helst? ex lammfärs eller annan "sund" färs?
penna Skrivet av Susanne
Ja man kan göra köttbullar bara genom att blanda färs och kryddor. Det som kan vara lite svårare är att få det blandat så att kryddorna blir jämnt fördelade så man får röra lite extra.
penna Skrivet av Ragnar
Finns det en möjlighet att kunna göra hemmagjorda köttbullar utan att blanda i ägg, mjölk etc, alltså bara rulla ihop köttfärset till bollar?
Snabbt svar Tack.
besökare Svar till martin penna Skrivet av Malin
Nötfärs enligt mig...
penna Skrivet av Malin
Det var lätt att göra. Och jättegott blev det! Aldrig mer halvfabrikat.
penna Skrivet av Marie
Bra, recept, kommer helt klart att använda det igen! Jag bytte ut ströbrödet mot 2 mosade potatisar eftersom det är så min mamma brukar göra =). Sen tillsatte jag ett kryddmått vitlökspulver. Tycker att smeten blev lite för lös, så nästa gång kommer jag nog testa att minska mjölkmängden.
penna Skrivet av Kenneth
Man kan strunta i ströbrödet och ägg.Jag blandar kryddorna i mjölken och vevar runt med en gaffel.
Ströbrödet och ägget gör att köttbullarna lättare bränns vid.
Lite riven morot frächar upp köttbullarna om man blandar in det i smeten.
penna Skrivet av martin
vilken färs är godast att använda? mer smak med bandfärs?
penna Skrivet av juha
Blev goda! Prövade 400g nötfärs & 400g älgfärs, blev nästan 80st, samt 2 vitlöksklyftor. Även jag tillaga i ugnen... någon som vet hur många kcal per kötbulle? mamma scan är ca 22/st, mer eller mindre?
penna Skrivet av David
Underbara! Tillagade köttbullarna 10 minuter i ugnen på 220 grader, det gick bra det med :)
penna Skrivet av Susanne
Svar till Anna: Ja du kan ta annan buljongtärning eller annan fond. Till exempel blir det gott med mörk oxfond eller kött- och vinfond.
penna Skrivet av Anna
Kan man istället för köttbuljongstärning ta en vanligt buljong?
penna Skrivet av Kurt Johansson
Blanda lite kapris i färsen. Ger god smak - om man gillar kapris.
penna Skrivet av Megan
Riven morot är inte fel att ha i smeten.
penna Skrivet av Alice
Jag brukar göra såhär som det står i receptet, men det blir ännu godare om man häller i lite citronsaft. MUMS!! Hälsningar Alice 10 år
penna Skrivet av Ann-Sofie
Jag har i lite hackade oliver och fetaost. Mums!
penna Skrivet av Alex
Vill man ha lite mer smak på köttbullarna går det bra att tillsätta aromat :)
penna Skrivet av maxadhanna
köttbullarna blev precis som på bilden!!!
penna Skrivet av anders
de var de sämsta receptet jag någonsin gjort fy fan hade ätit hund mat hellre..
penna Skrivet av Cipollina
Saftiga och goda blir de - håller på och steker dom nu! :)
penna Skrivet av Maria
Blev de godaste köttbullar jag har gort.
Kommer att göra dem igen.
penna Skrivet av Ari
Blev goda köttbullar, jag gjorde de lite för stora i början bara, jag förstekte löken också. Tack!
penna Skrivet av aGGe
Blev de godaste köttbullar jag ätit.
Kommer aldrig mer köpa färdiga halvfabrikat.
jag gjorde dock 2 kg köttfärs på en gång. stekte upp alla så de fick en liten yta.. sen in i ugnen så att de blev genomstekta.

Tar en förbannat lång tid att göra allt det där.
penna Skrivet av Sara
Det blev jätte gott:D
penna Skrivet av Martin
Blev bra, men jag la i lite fetaost. blev bättre :)
penna Skrivet av sofie j
Blev jätte bra
penna Skrivet av hansome_bad
jättegott =)
penna Skrivet av wilma
Jättegoda!
penna Skrivet av Linda
Blev jattegoda kottbullar!
penna Skrivet av joge
totalt smaklösa köttbullar!!
penna Skrivet av Caisa
Ett litet tips som jag lärde mig i storkök är att om man gör många köttbullar så kan man steka på lite högre värme och vända ofta så de får fin färg och sen lägga dem i en ugnsform i ugnen på ca 150 grader i 30-45 min beroende på storlek. Köttbullarna blir då mjuka, saftiga och fina!
penna Skrivet av Susanne
Svar till kaka: nej det står faktiskt i receptbeskrivningen om du läser noga.
penna Skrivet av kaka
Du glömde bort att skriva när man ska lägga upp soyan.....
penna Skrivet av Alexandra
Jag måste i alla fall alltid steka mina minst 6 minuter...och då är inte mina speciellt stora. Men det här receptet är verkligen kanon bra! Till och med jag lyckas med det!
penna Skrivet av Daniel
Det blir julköttbullar av det här :-)
penna Skrivet av Peter
Kung på julbordet igen. Tack!
penna Skrivet av Lisa
Gjorde dom här köttbullarna igår kväll och dom var helt underbara! Såsen var fenomenal, garanterat något jag kommer fortsätta göra. Tack!
penna Skrivet av Sanna
Bra tips om man har svårt att få jämn storlek på köttbullarna: ta lite kött och stoppa det i rummet mellan tummen och pekfingret när du formar dom till en ring.
penna Skrivet av Romma
Brukar stoppa i en två till tre vitlök klyftor oxå. Smaskens!
penna Skrivet av Susanne
Svar till Abdullah: Du kan ta köttbuljong. Kalvfond är koncentrerad flytande buljong från kalv. De brukar stå i affären i små flaskor inte långt ifrån buljongtärningarna. Kalvbuljong finns på tärning också. Men det är inte så noga vilken sort du tar, det är en liten skillnad i smak. Fördelen med fond eller flytande buljong är att det är lättare att ta olika mängd av den jämfört med att skära av bitar av en tärning när man vill smaka sig fram till rätt mängd buljong.
penna Skrivet av Abdullah
i såsen måste man ha kalvfond elr kan man ha köttbuljong där också? vet inte vad kalvfond är :S
penna Skrivet av Kerstin Hammarin
Jag njuter av varje "bulle"
penna Skrivet av Patrik W
Yes tack för receptet, mkt goda blev dom
penna Skrivet av Siv Wärnström
DENHÄR receptsidan tycker jag om. Väldigt lätt att hitta vardagsgott som inte ens blir dyrt.
penna Skrivet av Camilla
Jag har provat många köttbullerecept, men inget slår de här! Vääärldens godaste!! Gör många för de går åt!!
penna Skrivet av Sandra
Det här är iaf de godaste köttbullarna jag ätit!
penna Skrivet av Linda
Ta lite socker i köttbullarna, det förhöjer smaken och blir sååå mycket godare!
penna Skrivet av Linda
Får jag ge ett enkelt receptråd angående köttbullar? Jag gör så att jag blandar i en påse med franslöksoppepulver per 400g köttfärs, samt ett ägg för att hålla i ihop bullarna bättre. Inget annat behöver tilläggas i smeten, och de blir supergoda. Alla älskar dem!
penna Skrivet av Susanne
Maria: Använd vispgrädde, men ta mindre och ersätt med mjölk. Jag tycker det går bra att värma köttbullar i micron.
penna Skrivet av Jürgen Hundt
Uteslut ägg och ströbröd till köttsfärsdeg!Det är gammalmodigt att använda dessa ingredienser, som hör hemma på 1700-talet, då man inte kunde mala kött, utan bankade sönder det!
Är köttfärsdegen för lös, knåda den så att den blir fast. Är den för fast, spåd med mjölk eller grädde!Forma därefter köttbullarna och lägg dem i kallt vatten, som får koka upp. Efter 5 minuter tar man upp köttbullarna, torkar av dem och steker dem som vanligt därefter! Har man en skvätt cognac eller whiskey över kan man yttreliga flambera dem för bättre smak! HÄPP!
penna Skrivet av Maria
hej igen - undrar om du vet vad for gradde man kan anvana har i USA istallet for'matlagningsgradde'. Undrar ocksa, hur man bast varmer upp kalla kottbullar - i micron kanske?
penna Skrivet av carina
jag lagar mina såhär : 500 g köttfärs,en lök , krydd o vitpeppar,salt,ett ägg,en dl matl.grädde , lite ströbröd och lite potatismjöl .
de blir godare !
penna Skrivet av Stefan Mandén
En riktig klassiker!
  1