Kommentarer till Knäck - Sida 3

"Koka din egen jättegoda knäck. Ett klassiskt julgodis med smak av kola och mandel eller nötter. Enkelt recept med tydliga instruktioner."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

förra sidan   1   2   3   4   5   nästa sida
penna Skrivet av Camilla 2009-11-28 21:03
Ökade receptet till 2,5 dl av allt. När smeten började koka sänkte jag plattan successivt ner till 2:an (av 6 steg) kokade i 35 min, efter två timmar i kylen var de helt perfekta!!!
Slevade upp i formarna med ett teskedsmått, enkelt och kladdfritt, och lagom med en tesked smet i formarna. Fick ut 132 st.
Ska göra fler imorgon, för dessa kommer gå åt!
penna Skrivet av adam 2009-11-26 15:21
det var jätte gott!!!
penna Skrivet av Susanne 2009-11-24 15:49
Svar till "från Norge": Nja smeten tjocknar lite men den är fortfarande flytande. Du måste göra kulprovet eller använda termometer för att veta när det är klart. Följ det som står i receptbeskrivningen.
penna Skrivet av från Norge 2009-11-24 14:55
min svenske samboer ønsker seg knäck og jeg har prøvd å lage dette men lurer på: skal ikke blandingen tykne etterhvert som den koker? min er bare veldig flytende og har kokt i ca 80 min! har den kokt på for lav varme kanskje?? Hjelp meg!! :-)
penna Skrivet av Susanne 2009-11-24 03:43
Svar till anonym: Det är frivilligt. Mandel eller nötter kan uteslutas.
penna Skrivet av anonym 2009-11-23 17:55
måste man ha i mandel eller nötter eller e de frivilligt
penna Skrivet av Savannah 2009-11-08 12:04
Ser ut som ett gott recept. Jätte gott, mmm, längtar redan till julafton när vi ska baka knäck, jag längtar också till på tistag, den 10:onde November. För då fyller jag 9 år.
penna Skrivet av anonym 2009-10-25 19:07
allt gick perfekt fast det stelnar jätte snabbt när man tappar runt om svårt att tvätta bort fast ett tips tvätta med varmt vatten
penna Skrivet av Susanne 2009-10-17 22:13
Svar till Annika: Jag tror de håller sig ett halvår i frysen. Så om du gör dem nu lär de vara fina till jul, det är ju bara 2 månader kvar!
penna Skrivet av Annika 2009-10-17 13:55
Hur länge kan man frysa knäck? kan man baka nu (17 okt) och sen ta upp dom på självaste julafton?
penna Skrivet av Susanne 2009-09-25 23:00
Svar till "besviken knäckälskare": Sänk värmen när det börjat koka, men sänk inte mer än att det fortsätter koka. Så är det ju när man kokar det mesta att man inte ska stormkoka, utan man sänker plattan när det börjat koka men inte mer än att det fortsätter koka. Jag ska förtydliga det i receptbeskrivningen.
penna Skrivet av besviken knäckälskare 2009-09-25 16:42
KNÄCKEN BRÄNDES EFTER 15 MIN??? det står ju att den ska koka? i hur hög värme egentligen?
penna Skrivet av Göran Pettersson (Ägare till GMS AB) 2009-06-06 02:30
Perfekt att göra när man kommit hem från jobbet!
penna Skrivet av sara 2009-04-15 16:20
OMG VA GOTT!
penna Skrivet av josefine 2009-03-06 13:57
jag bara älskar knäck o detta recepten är så lätt att göra också juu... :)
weeii!
penna Skrivet av girl_best 2009-01-21 17:24
aså det är det godaste jag har set yeah
penna Skrivet av hej 2009-01-20 14:15
muums! jag ällskar knäck!=)
penna Skrivet av ska baka 2008-12-31 12:30
Ska bara knäck ida:)Med mamsen
penna Skrivet av Susanne 2008-12-30 16:10
Svar till Linnéa Hagström: Den blir lite mörkare under tiden den kokar.
penna Skrivet av linnea 2008-12-29 16:10
det var goda knäck :D
penna Skrivet av Linnéa Hagström 2008-12-28 22:44
Hej, jag gör knäcken nu, men den ser lite ljus ut?:S ska den vara det? ;P
penna Skrivet av Susanne 2008-12-27 18:27
Svar till Sandra: Jag tror jag köpte min för ca 150 kr, men som mycket annat så finns det billigare varianter och dyrare varianter. Det brukar finnas i de flesta större mataffärer att köpa. Men kolla gärna IKEA om du bor i närheten om det finns där. IKEA brukar ha bra kvalitet på sina köksgrejer till ett bra pris tycker jag.
penna Skrivet av Susanne 2008-12-27 18:24
Svar till Bea: Ja, det ska vara ljus sirap om man vill ha den klassiska goda kolasmaken. Tar man mörk sirap så blir det lite annan smak men det är nog gott det med. Brödsirap var det också någon som provat som skrivit en kommentar här (om du letar) och tyckte det blev bra. Så man kan alltså ta annan sirap än ljus sirap, men det blir lite annan smak.
penna Skrivet av isabelle. 2008-12-26 18:50
Mina blev jätte goda plus att den inte kostar så jätte mycket. Dessutom så vad det bara jag som tyckde de var goda, resten som smakade vågade ent ta fleeeer, ja men då får man ju alla för sig själv :)
penna Skrivet av Sandra 2008-12-26 18:48
Mitt tog ca 45 minuter.
Men det var verkligen jätte seg med kulorna och de -.-' iaf vad kan en sån kosta som du sa innan, att den piper så fort den är klar .. vad kan en sån kosta? :D
penna Skrivet av Bea 2008-12-26 17:35
spelar det någon roll om vilken sirap man använder?
penna Skrivet av Ekhamra 2008-12-24 21:33
Ett gott tips!
Kör man knäcksmeten i micron istället för
koka den på spisen går det kanonfort!
Fick mycket god knäck på 7min i micron.
penna Skrivet av Susanne 2008-12-24 03:30
Svar till nina: Det spelar stor roll vilken kastrull och vilken temperatur på spisen man har. Jag har inte upplevt att det handlar om några sekunder för när knäcken är perfekt, men jag håller med om att kulprovet är jobbigt och därför köpte jag mig en termometer förra året och sedan dess blir det perfekt resultat med mindre ansträngning. Den piper när rätt temperatur nåtts så jag behöver inte ens stå och vakta. Rekommenderas!
penna Skrivet av Susanne 2008-12-24 03:26
Svar till Cecilia: Man kan inte säga en exakt storlek på gryta utan man måste anpassa värmen på spisen efter den gryta man har. Dock är det bra med en stor gryta och jag ska så fort jag hinner uppdatera det här receptet utifrån alla era synpunkter och tips och nya bilder jag tagit på hur man gör, så det blir så bra och tydligt som möjligt.
penna Skrivet av Susanne 2008-12-24 03:04

Svar till du som misslyckats med kulprovet: Det är inte helt lätt, men övning ger färdighet och man får vara lite envis. Det allra bästa är dock tycker jag att inhandla en kökstermometer och använda den så slipper man hålla på med kulprovet.

Angående att kritiska inlägg tas bort så är det inte alls så (om du läser igenom alla kommentarer här så ser du det), däremot kan (alla) inlägg anmälas och då syns de inte tills dess att webmaster godkänner dem. Endast oseriösa och irrelevanta kommentarer tas bort.

penna Skrivet av tomte mor 2008-12-23 23:55
jag tyckte knäcken vad jätte go.. Kul provet gick jätte bra.. tack för ett bra recept god jul önskar tomte mor med familj
penna Skrivet av Besöker ej recepten.se mer. 2008-12-23 21:25
Jag är besviken på att knäcken var så svårlagad. "Kulprovet" fungerade inte för MIG, (men uttrycker jag det här så blir inlägget borttaget. Här får inläggen bara synas om man uttrycker sig som någorlunda eller mycket nöjd med sin knäck.)
penna Skrivet av cecilia 2008-12-23 19:44
det står ju inget krav om hur stor kastrullen ska va det kokade ju nästan över!!!
penna Skrivet av Nina 2008-12-23 15:59
Ska tilläggas att det tog 7 h eftersom jag var tvungen att upprepa proceduren många ggr, för att knäcken skulle få den rätta konsistensen, det handlar om sekunder när det gäller att koka lagom länge, en sekund eller minut för länge o knäcken blir stenhård, en sekund för kort så blir den för mjuk. Lycka till med detta knäckrecept, det lär ni behöva!
penna Skrivet av Nina 2008-12-23 15:43
Gjorde kulprovet sjuttioelva ggr, men fattar inte vitsen med det, knäcken blev stenhård o bränd till slut, trots att smeten gick att "forma till en kula". Gjorde en sats till, fick koka i flera timmar innan den fick konsistensen som jag gillar. Var så rädd att den skulle bli bränd så jag kokade en stund, hällde upp smeten i en form, lät den kallna, sen visade sig det att den var för mjuk, så då fick jag koka upp smeten igen några minuter, allt som allt tog detta arbete 7 h. Knäcken blev helt okej till sist. Kulprovet är helt meningslöst ville jag bara att folk ska veta.
penna Skrivet av tess 2008-12-23 10:03
blev hur bra som helst!första gången!=)
penna Skrivet av Dennis 2008-12-23 00:53
Honungs knäcket blev lyckat! Helt perfekt. Aningen ljusare än vanligt knäck men helt OK i smaken. Det tog 40 min på låg värme med vid kastrull. 108 stycken blev det!
penna Skrivet av Pelle 2008-12-22 23:32
Ååååh.. detta får mig att minnas julbaket uppe hos morföräldrarna uppe i norrbotten. ställa ut en plåt knäck i vinterkylan, och smyga ut för att snatta en innan dom blev hårda. sådär halvsega i vinterkylan. minnen, minnen.
penna Skrivet av Dennis 2008-12-22 22:14
Till Webmaster: Jag har nog inget val än att pröva med honing :) Vi får se hur det blir...
penna Skrivet av Linnéa 2008-12-22 17:51
Faan vad bra det blev tog ca, 10 min goottt!
penna Skrivet av Jessica 2008-12-22 15:53
Tog ca 45 minuter, kokade på lite svagare värme då det höll på att koka över! Resultatet blev kanon, jättegott!!
penna Skrivet av Viktor 2008-12-22 15:44
Jättebra recept! Jag kokade i nästan precis 20 minuter på 7 av 9 i värme. Och det resulterade i 73st perfekta knäck(ar?) :)
penna Skrivet av nina 2008-12-21 22:40
30 minuter tog det, och blev helt perfekt knäck.
Tackar.
penna Skrivet av Susanne 2008-12-21 21:24
Svar till Dennis: Jag skulle inte rekommendera det i det här receptet eftersom sirapen ger knäcken sin kolasmak och utan den tror jag inte det smakar som man förväntar sig knäck ska göra utan det blir något helt annat, men kanske kan det bli gott det med, honungsknäck. Skriv gärna och berätta hur det blev om du provar!
penna Skrivet av Dennis 2008-12-21 20:54
Kan man använda honung om man inte har tillgång till sirap? Det brukar funka i bakverks recept.
penna Skrivet av Andy 2008-12-21 19:12
Hur många formar knäcken räcker till beror också till stor del på hur länge man kokar den. Längre koktid = tjockare knäck = mindre volym = förre knäckar (och hårdare ajaj). Det vanligaste felet är att man kokar för länge. Då smälter knäcken inte omedelbart i munnen och är också mycket svårare att hälla upp.
penna Skrivet av Susanne 2008-12-21 14:16
Svar till Andreas: Det kanske beror på hur mycket man fyller formarna för jag använder också de formar som funnits typ 100 år ;) Att göra dubbel sats rekommenderas inte, men gör gärna två gånger.
penna Skrivet av Andreas 2008-12-21 00:35
Receptet funkade bra, däremot blev det bara 40-50 st och inte 100 i vanliga knäckformar, samma sort som har funnits de senaste 100 åren.

Skulle rekommendera att göra dubbel sats, eller att göra den två gånger.
penna Skrivet av Puffsan 2008-12-20 16:06
Min knäck blev perfekt, kanonrecept. Jag ökade mängderna till 2,5 dl av allt (för enkelhetens skull då jag hade ett amerikanskt cup-mått till hands) och fick 65 bitar. Och tipset med gräddförpackningen var ju to die for, gud vad det förenklade mitt knäckmakeri. :)
penna Skrivet av Sofia 2008-12-19 18:17
När jag gör knäck blir den alltid perfekt om man får upp temperaturen till 110 grader.
förra sidan   1   2   3   4   5   nästa sida