Klassisk cheesecake

En mycket god klassisk cheesecake. Kakan blir mäktig och räcker till många. Passar bra till dessert och blir väldigt god med lagom len och syrlig smak när man tillsätter lime enligt receptet.
klassisk cheesecake
Klassisk cheesecake serverad med hallon.
Timglas Tid: 100 min varav 60 min i ugnen
Portioner 8-12 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion, beräknat på 12 portioner (124 g): 378 kalorier, 27 g kolhydrater, 27 g fett, 7 g protein

Ingredienser:

Botten:

Fyllning:

laktosfritt Laktosfritt - Välj laktosfri färskost. Smör är i princip laktosfritt, annars finns även det att köpa laktosfritt.
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 175 °C i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Smält smöret.

    (När drygt hälften smält kan man stänga av värmen och ta bort kastrullen från värmen så slipper smöret bli onödigt varmt.)

  2. Krossa digestivekexen.

    (Jag brukar använda en mortel men man kan även köra dem i matberedaren så går det supersnabbt.)

  3. Tillsätt kexsmulorna till det smälta smöret och rör tills allt smör sugits upp.

  4. Häll i en pajform, ca 24 cm i diameter och tryck ut kexsmuleblandningen så den fördelar sig jämnt över pajformens botten.

    Ställ in i kylskåp.

  5. Mät upp färskost, strösocker, vaniljsocker, vetemjöl och salt i en vispskål.

  6. Om du vill smaksätta med lime så tvätta skalet och riv av det och pressa sedan ur saften och tillsätt limeskal och saften.

  7. Rör ihop till en jämn smet, använd gärna elvisp eller köksmaskin.

  8. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa mellan varje ägg till en jämn smet (ca 5 sek med elvisp eller köksmaskin).

  9. Häll smeten ovanpå kexsmule-bottnen i pajformen.

  10. Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i ca en timme tills pajen fått fin färg.

    Kakan är mjuk men sjunker ihop lite när den svalnar och stelnar när den kallnar.

    Förvara cheesecaken i kylskåp och servera kylskåpskall.

servera Serveringstips:

Servera t.ex. med färska bär och lime i skivor.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara i kylskåp.

Se även dessa recept

| Efterrätter | Kräftskiva |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Elisabeth
Wow den blev så bra. Tack för att du delar med dig. Den kommer att göras flertal gånger
✏️ Skrivet av elin
Gjorde denna igen men med krossade pepparkakor istället och det blev väldigt gott, ett jättebra alternativ till julfikat :)
✏️ Skrivet av elin
ååå tack för detta recept. Kakan blev jättegod. Påminner om den man köper på starbucks. Använde mig av en form på 28 i diameter för att vara på den säkra sidan! Super! Kommer göras fler gånger.
✏️ Skrivet av Susanne
Ja det stämmer! Ja det blir mycket smet, som du ser på mina bilder så blir det fullt i min pajform som är 24 cm i diameter. Men det går bra och det bubblar inte över i ugnen. Hoppas din cheesecake blev god!
✏️ Skrivet av Mikael
Hej, är nyfiken skall det verkligen vara 800 gram färskost!?! Det blev galet mycket smet hade inte fått plats i min pajform. Cheesecaken sitter i ugnen just nu så vet inte hur slut resultatet blir dock.

Visa alla kommentarer