Kommentarer till Kladdkaka - Sida 2

"Underbart god kladdkaka, en kladdig chokladtårta som är superenkel att göra med detta recept! Perfekt till fikat med en klick vispad grädde."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

förra sidan   1   2   3   4   5   6   7   nästa sida
person Svar till Jill Dela Pena penna Skrivet av Susanne 2014-05-14 20:05
Du får räkna om alla ingredienser. Multiplicera med 1,5. Det blir då 3 dl vetemjöl.
penna Skrivet av Jill Dela Pena 2014-05-14 19:19
hej
skulle fråga hur många dl mjöl om jag använder 3 ägg..
person Svar till Therese penna Skrivet av Susanne 2014-05-03 00:01
Ta 1,5 ggr så mycket av allt, dvs 150 g smör, 3 st ägg etc.
person Svar till Leonardo penna Skrivet av Susanne 2014-05-02 23:59
Thank you! :)
penna Skrivet av Therese 2014-05-02 18:18
Jag har en form som är 26 centimeter i diameter. Hur mycket mera "deg" borde jag göra för att kakan inte skall bli för låg?

God, kladdkaka. Borde baka den oftare.
penna Skrivet av Leonardo 2014-05-01 17:44
Thank you very much for all your recipes. Great work with the step-by-step images also.

I'm from Brazil and I'm loving to taste these swedish flavours!

Best regards,
Leonardo.
person Svar till Jenny penna Skrivet av Susanne 2014-04-25 20:56
Roligt att höra att du gillar mitt recept och tack för alla tips på varianter på kladdkaka! :)
penna Skrivet av Jenny 2014-04-23 20:51
Jag har bakat kladdkaka minst 1 gång i veckan varje år. Jag har haft mitt "egna" recept och den har blivit jätte god. Den har till och med varit så god så folk ringer och ber mig komma och göra kladdkaka hemma hos dem. Jag har känt att det kanske går att piffa upp den och av en slump hittade jag till din sida. Läste ditt recept och eftersom jag har gjort kladdkaka så många gånger kan jag via recepten räkna ut vad det kan smaka. Nu har jag gjort efter ditt recept 2 ggr eller ja, jag har lite mer vaniljsocker och kakao, men det är ju såklart efter smak,Första gången blev den väldigt god men jag råkade ha värmen på 200 grader. Idag (nyss) gjorde jag exakt samma men jag hade ugnen på 150 grader i 17 minuter och sen drog jag upp ugnen 175 grader i 4 min och den blev supergod. Min pojkvän tvingar mig nu i skrivande stund att göra en till och skäller på mig för att jag har ätit så mycket på den :) haha
penna Skrivet av Bajen1001 2014-02-19 19:37
Glömde att smörja. OBS! GÖR INTE DET! GLÖM INTE!
person Svar till Frida penna Skrivet av Susanne 2014-02-16 03:37
Ja formens storlek spelar stor roll. Tar man en mindre form så ligger ju smeten i ett tjockare lager och då blir gräddningstiden längre.
penna Skrivet av Frida 2014-02-13 18:12
gissar jag vet vad problemet var för den som den inte vart gräddad för. samma hände mig. skar i den och innehållet rann ut. använde mig av engångsformar. dom är mindre än formarna receptet är tänkt för. gjorde dubbelsats och då räckte de till 3 sånna formar och då vart dom bra gräddade:D
person Svar till charlotte penna Skrivet av Susanne 2014-01-19 18:42
Trevligt, hoppas den smakade bra! :) Hälsningar från vinter-Sverige :)
penna Skrivet av charlotte 2014-01-19 15:01
Nu är min första kladdkaka i ugnen... hoppas den blir god med detta recept! :)
En hälsning från Málaga, Spanien :)
person Svar till Florin penna Skrivet av Susanne 2013-12-14 23:24
Roligt att höra och tack detsamma! :)
penna Skrivet av Florin 2013-12-14 10:15
Hej,
tack för det fina receptet. Alltid kul att kunna sprida lite glädje med en svensk favoritkaka även i utlandet :) God jul och hälsningar från Tyskland.
person Svar till Annica penna Skrivet av Susanne 2013-11-23 12:59
Tack för bra tips! :)
penna Skrivet av Annica 2013-11-20 12:34
Tips!
Ha i lite snabbkaffe i smeten för en smaskig kaffesmak!
person Svar till Ida penna Skrivet av Susanne 2013-11-18 14:37
I så fall skulle jag nog kolla om min ugn verkligen håller rätt temperatur. För det låter fysiskt omöjligt att smeten inte skulle bli gräddad överhuvudtaget på 20 minuter om det verkligen är 175°C med över- och undervärme på. Det har verkligen inget med receptet i sig att göra utan oavsett vilket kladdkakerecept du väljer med ungefär samma mängd ingredienser och samma storlek på form så ska smeten bli gräddad på den tiden.
Sedan gäller det förstås att du inte tagit en för liten form än det som står i receptet för då blir förstås gräddningstiden längre, men fortfarande inte helt smetig som du skrev att din blev så jag tror inte att det är därför utan jag fortsätter att envisas med att hävda att detta beror på din ugn på något sätt eftersom du säger att du följt receptet med rätt mängd av ingredienser o.s.v.
Hoppas att du kommer på vad felet var och skriv gärna igen! Det är ju inte roligt när det misslyckas men det beror ju alltid på något och det känns ju alltid bättre om man vet varför. /Susanne
person Svar till susnet penna Skrivet av Ida 2013-11-18 14:26
Med tanke på att jag ofta bakar, så är jag väl medveten om hur ugnsinställningarna var. Över och undervärme, som alltid när jag använder ugnen vid bakning, och 175 grader precis som det stod på receptet. Jag är väldigt noggrann när jag bakar och följer recept och beskrivningar på nya recept till punkt och pricka.
Men sen kan man ju inte alltid lyckas tyvärr. Bättre lycka nästa gång.
person Svar till Ida penna Skrivet av Susanne 2013-11-18 14:17
Du måste ha haft felaktiga ugnsinställningar, det ska vara över- och undervärme och rätt temperatur i ugnen. Sedan ska den ju vara lite smetig när man tar ut den, men blir bra när den svalnar och stelnar. Men när du säger att det var ren smet då har du definitivt haft fel ugnsinställningar.

Vad gäller smaken så kan man alltid ta mindre socker och mer kakao om man gillar det men att döma av de flesta kommentarer här så gillar de flesta receptet precis som det är liksom jag själv. Smaken är ju förstås olika men i och med att din kladdkaka inte blev gräddad som den skulle så blir ju inte smaken den samma heller, det smakar ju mer sött och mindre kakao när smeten är ogräddad tycker jag iaf. Så tänk på nästa gång att ha rätt ugnsinställningar. Lycka till!
penna Skrivet av Ida 2013-11-18 12:41
Måste tyvärr säga att jag misslyckades totalt med min kladdkaka. Den var inne i 20 minuter, om inte ytterligare lite till. Tog ut den och möttes av ren smet. Ja, ugnen var på, och kladdkakan var varm. Men alldeles för kladdig. Och jag som älskar kladdkaka blev även besviken på smaken. Alldeles för söt och för lite kakao. Men en läxa lärd till nästa gång.
person Svar till Nann penna Skrivet av Susanne 2013-10-29 13:30
Receptet stämmer men självklart kan man ta mindre vaniljsocker om man vill, det kommer bli gott det med! ;)
penna Skrivet av Nann 2013-10-29 12:17
Är det sant att det är en matsked vaniljsocker.
Det måste varit fel men jag tänkte inte det så jag lägger 1msk vaniljsocker. :( :( :(
person Svar till Filippa penna Skrivet av Susanne 2013-09-18 11:12
Nej receptet är rätt. Men du kan ta mindre vaniljsocker om du vill. Du kan ta 1-2 tsk vaniljsocker om du hellre vill det. Det påverkar inte så mycket mer än att det blir lite mindre vaniljsmak. 1 msk = 3 tsk.
penna Skrivet av Filippa 2013-09-17 17:38
Jag vill bara säga att ni har skrivit fel på receptet, det kan omöjligt vara 1 msk vaniljsocker! Ni menar säkert 1 tsk vaniljsocker.
person Svar till Josefine penna Skrivet av Susanne 2013-08-12 11:08
Om du vill ha en högre kaka så kan du ta en mindre form och kanske aningen längre tid i ugnen.
penna Skrivet av Josefine 2013-08-10 22:16
hehe Susanne jättegod kaka, man får vara noga med tiden när den ska tas ut så den inte blir för torr och jag föredrar en högre kaka, roligt svar till florencia som skrev på engelska och fick svar på svenska hehe. tack iaf för din sida :)
person Svar till Florencia penna Skrivet av Susanne 2013-07-10 20:23
Roligt att höra!
penna Skrivet av Florencia 2013-06-26 04:27
I like your recipe so much! I gonna make it tomorrow! Thanks!
person Svar till SDI penna Skrivet av Susanne 2013-05-31 05:12
Gräddningstiden blir längre ju mer smet det är i formen. Du kan förmodligen dubbla gräddningstiden.
penna Skrivet av SDI 2013-05-27 16:23
hej!
jag undrar hur den blir när man sedan ska ta dubbelsats för den blir rätt tunn faktiskt men kladdig o good, gräddade min i 9 minuter.
så hur blir gräddtiden men med samma panna när man då kör på dubbelsats?
person Svar till Tina penna Skrivet av Susanne 2013-05-18 15:35
Det går förstås bra att ta mer kakao om man vill det. :)
Flytande margarin, jag tror inte det har så stor betydelse för konsistensen däremot blir det ju mycket godare med smör, normalsaltat smör har ju även lite sälta i sig som gör sig bra i kladdkakan, det höjer verkligen smaken av chokladen. Så om man har osaltat smör eller någon form av margarin så är det nog bra att tillsätta ca 0.5-1 krm salt. Men det är vad jag tror för jag har inte provat med flytande margarin, jag använder alltid smör till allt. Det finns ingen form av margarin i mitt kylskåp. :) Tur att den inte gick till spillo iaf, men det ska väl mycket till i fallet med kladdkaka, det brukar ju oftast bli ätbart med ingredienser som smör, socker och kakao. ;)
penna Skrivet av Tina 2013-05-18 15:18
Jag tyckte själv den var helt ok men föredrar ändå recepten med mera kakao (1dl). Kan det ha betydelse för smak/konsistens att jag använde flytande margarin (milda)? Brukar annars använda riktig smör men nu hade jag inte den hemma. Dottern tyckte däremot att den var god så den gick inte helt i spillo :)
person Svar till Tina penna Skrivet av Susanne 2013-05-18 13:16
Kakan blir kladdig och chokladig som den ska vara även med detta recept om man har den lagom länge i ugnen och följer receptet. Det som jag kan tänka mig gått fel för dig är troligtvis att du använt en större form än jag och då blir gräddningstiden kortare. Man bör också undvika att ta för mycket mjöl, alltså inte gräva med decilitermått i mjölpåsen så att det packas och/eller ta råge. Men det troligaste är att du gräddat kakan för länge i förhållande till ugnsform, då blir den torr och tråkig med vilket recept som helst. Hoppas du tror mig, jag har verkligen gjort det här receptet massor med gånger och det har funnits på nätet i många år och fått massor av positiva kommentarer. Men generellt så blir de flesta kladdkakerecept goda och kladdiga, men det är mest just ugnstiden som är det avgörande. Jag har provat att göra mitt recept med ditt tillvägagångssätt också, men jag tycker det blir bättre textur när man vispar ägg och socker. Men det är väl kanske en smaksak, har dock inget med kladdigheten att göra. :)
penna Skrivet av Tina 2013-05-18 12:55
Kakan blev en besvikelse, tyvärr! Inte alls chokladig och kladdig som en kladdkaka brukar vara, sonen som älskar kladdkaka ville inte äta upp sin bit :( Varför ska man förresten vispa äggen med socker? Jag brukar göra enligt den klassiska recepten i vanliga fall där man först smälter smöret, tillsätter socker, vaniljsocker o kakao, sen äggen och sist mjölen. Rör bara ihop allt i en smidig smet utan elvisp. Nåväl, smaken är som baken - delad - vi håller oss till den recepten vi alltid gjort :)
person Svar till Becca penna Skrivet av Susanne 2013-04-10 01:26
Varsågod! :) Kul att höra!
person Svar till hiba penna Skrivet av Susanne 2013-04-10 01:26
Tack så mycket!! :)
penna Skrivet av hiba 2013-04-04 21:14
mycket bra och smidigt recept! har länkat till dig på min blogg.
penna Skrivet av Becca 2013-04-04 21:01
ÄLSKAR detta recept! Enkelt och tar inte en timme i ugnen... Så less på att baka kakor som tar skit lång tid att baka/grädda! denna är snabb och fruktansvärt god! Tack ^^
person Svar till fatim penna Skrivet av Susanne 2013-03-16 00:59
Kolla gärna in receptet på banankladdkaka.
person Svar till Heléne penna Skrivet av Susanne 2013-03-13 06:36
Ja kladdkaka är det mest populära receptet som folk bakar mest i Sverige faktiskt. Enkelt och gott! :)
person Svar till Alwa penna Skrivet av Susanne 2013-03-13 06:33
Hoppas kladdkakan blev god! :)
penna Skrivet av Alwa 2013-02-13 10:48
Jag är endast 12 år och har precis bakat en kladdkaka med detta bra och enkla recept! Den står just nu i ugnen så vi får väl hoppas att den blir god!
penna Skrivet av Heléne 2013-02-12 17:30
Kladdkaka är alltid gott. :-)
Har många olika varianter av recept.
person Svar till susnet penna Skrivet av fatim 2013-02-08 21:14
är det god med banan
person Svar till Lisa penna Skrivet av Susanne 2013-01-29 00:36
Tack, ja det är ett bra tips, håller med om att det blir gott! :)
penna Skrivet av Lisa 2013-01-27 11:53
Hej! Jag skulle vilja tipsa om att lägga till en gnutta salt, ca ett kryddmått. Det ger ytterligare en smakdimension och är väldigt gott tillsammans med chokladsmaken!

Mvh, Lisa
person Svar till Zahra penna Skrivet av Susanne 2012-12-13 03:11
Ja det går bra. Kladdkakan har inte så stor volym, det är snarare så att det är formens bottenyta som är det intressanta. Har formen en större bottenyta så blir kladdkakan tunnare och gräddningstiden kortare. Om formens bottenyta är mindre blir kladdkakan tjockare och gräddningstiden längre.
penna Skrivet av Zahra 2012-12-11 19:51
Hej, jag undrar om det går bra att baka kakan med en form som rymmmer 14dl?
penna Skrivet av Bagaren 2012-10-19 16:43
hej igen! tog ut kakan efter bara 15 min! den bblev jätte god och kladdig! vill bara säga till dig Sussane att du är grym! puss!! från en nöjd tjej!
förra sidan   1   2   3   4   5   6   7   nästa sida