Kiwiyoghurtglass

Enkelt recept på kiwiyoghurtglass, en god glass som är enkel att göra med kiwi och turkisk yoghurt. Receptet kan dubbleras och det går även att använda glassmaskin om man har en sådan.
kiwiyoghurtglass
Enkelt och gott recept på kiwiyoghurtglass.
Timglas Tid: 4 h 15 min varav 4 h i frysen
Portioner 2 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion (161 g): 247 kalorier, 20 g kolhydrater, 16 g fett, 7 g protein, 1 g fibrer

Ingredienser:

glutenfritt Glutenfritt
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Gör så här:

  1. Skala och mosa kiwin med en gaffel. (Man kan även mixa kiwin med en mixer.)

    mosad kiwi
    Mosad kiwi.
  2. Mät upp äggulor och strösocker i en bunke.

    Vispa till en ljusgul smet, använd gärna elvisp.

    äggulor och strösocker
    Äggulor och strösocker.
    äggulor och strösocker vispat
    Äggulor och strösocker vispat.
  3. Tillsätt den mosade kiwin och den turkiska yoghurten.

    Vispa eller rör ihop till en jämn smet. (Det går bra att använda elvisp eller röra för hand.)

    kiwi och yoghurt tillsatt
    Kiwi och yoghurt tillsatt.
    glassmeten blandad
    Glassmeten blandad.
  4. Häll glass-smeten i en plastburk, sätt på locket och ställ in i frysen.

    Låt stå i frysen i minst 4 timmar. Rör om en gång i halvtimmen under de första 2 timmarna för att minska iskristallerna. (Använd gärna en gaffel och tryck sönder det som fryst och rör om så blir glassen mindre isig.)

    (Glass-smeten går även att köra i glassmaskin. Den blir då krämigare och mindre isig.)

    glassmeten i plastburk
    Glassmeten i plastburk.
  5. Låt tina en halvtimme i rumstemperatur eller en timma i kylskåp före servering.

    (Ett tips är att ställa in det porslin man ska servera och äta glassen på i frysen före servering så de blir riktigt kalla. Då smälter inte glassen så den rinner ut särskilt mycket.)

relaterade artiklar Läs gärna:

servera Serveringstips:

Garnera gärna med en kvist citronmeliss. Man kan även servera med skivad kiwi.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Glassen håller sig minst 3 månader i frysen.

Se även dessa recept

| GI | Glass | Glutenfritt |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Susanne
Nu är receptet på kiwiyoghurtglassen uppdaterat med nya bilder steg för steg och sockermängden är nu 2 msk, tycker det räcker (var tidigare 4 msk) och jag tycker receptet är lagom till 2 portioner.
💬 Svar till Pytt ✏️ Skrivet av Susanne
Kul att du tyckte om receptet på kiwiyoghurtglassen! Ja ju mer och ordentligt man rör om under infrysningen desto krämigare och mindre isig blir glassen!
✏️ Skrivet av Pytt
Supergott! Jag har ingen glassmaskin, så rörde istället om en gång i timmen och tycker konsistensen blev jättebra. Det fryser ju såklart snabbast i kanterna, så rekommenderar att verkligen röra om ordentligt och skrapa loss det som stelnat på sidorna och i botten, samt att trycka sönder de bitar som stelnat med en sked eller gaffel.
💬 Svar till Iza ✏️ Skrivet av Susanne
1. Proteinpulver har jag aldrig köpt så det har jag inget recept på. 2. Ta naturell yoghurt istället för grädde. 3. Sockermängden kan minskas så mycket man vill. Sockret kan också helt eller delvis ersättas med bär! Blanda ner blåbär och/eller hallon som du kan mosa om du vill. Det är både gott och nyttigt. 4. Sätt igång glassmaskinen med rotorbladet som roterar under tiden du häller i glass-smeten. Rotorbladet måste hela tiden rotera så du får inte stoppa maskinen under tiden.
✏️ Skrivet av Iza
Snälla, jag söker recept till glassmaskin som är gjord på proteinpulver dvs smalare och mindre socker i. Har någon ett recept på:
1. Proteinpulverglass
2. Mindre fet glass
3. Mindre socker (mindre kolhydrater)
4. VARFÖR fryser det fast på min isplatta istället för att bli glass?

Snart ger jag upp och lämar tillbaka maskinen.

Please help me!