Kantarellsås

God och lyxig krämig kantarellsås som går att göra med vanliga gula kantareller eller trattkantareller.
kantarellsås
Mycket god och krämig kantarellsås. Såsen på bilden är gjord utan soja med lite mer salt istället. Då blir färgen lite ljusare.
Timglas Tid: ca 30 minuter med färsk svamp, 10 minuter med svamp på burk
Portioner 4 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion (198 g): 308 kalorier, 11 g kolhydrater, 27 g fett, 5 g protein

Ingredienser:

vegetariskt Vegetariskt

Gör så här:

Om du använder färsk svamp:

Rensa svampen. Borsta av jord och skräp och skär av fula kanter.

Lägg kantarellerna i en kastrull. Sätt på plattan på svag värme. Efter en stund börjar det fräsa, det är vattnet i kantarellerna som börjar sippra ut. Om det bränner fast på botten av kastrullen, sänk värmen och/eller tillsätt någon tesked matolja eller smör eller en matsked vatten.

När det fräst ett tag märker man att svamparnas volym blivit betydligt mindre. Det beror på att vattnet sipprat ut. När det blivit en del vätska på botten av kastrullen så kan man höja till medelhög värme. Låt det mesta av vätskan koka bort. Det tar ca 5 min.

Häll på grädde, mjölk, soja, salt och vitpeppar. Vispa och låt koka upp och sänk värmen och låt småkoka ca 3 min.

Gör en toppredning så här: Blanda ut mjölet med hälften av vattnet i en liten skål. Blanda ner resten av vattnet. Vispa ner detta i såsen. Låt småkoka ca 3 min.

Späd med mjölk eller vatten ifall du tycker såsen är för tjock. Smaka av med salt.

Om du använder kantareller på burk:

Lägg mjölet i en kastrull. Vispa ut det med lite av grädden och späd vartefter med grädden så det blir en jämn och klumpfri blandning. Låt koka upp. Tillsätt kryddorna och kantarellerna. Sänk värmen och låt puttra några minuter. Smaka av med kryddorna. Späd med mjölk eller vatten ifall du tycker såsen är för tjock.

kantarellsås steg 1-3
1. Lägg de rensade kantarellerna i en kastrull. Sätt på plattan på svag värme. Efter en stund börjar det fräsa, det är vattnet i kantarellerna som börjar sippra ut. 2. När det fräst ett tag märker man att svamparnas volym blivit betydligt mindre. Det beror på att vattnet sipprat ut. 3. När det blivit en del vätska på botten av kastrullen så kan man höja till medelhög värme.
kantarellsås steg 4-6
4. Låt det mesta av vätskan koka bort. Det tar ca 5 min. 5. Häll på grädde och mjölk. 6. Tillsätt soja, salt och vitpeppar.
kantarellsås steg 7-9
7. Vispa och låt koka upp och sänk värmen och låt småkoka ca 3 min. 8. Lägg mjölet till toppredningen i en liten skål. 9. Tillsätt hälften av vattnet.
kantarellsås steg 10-12
10. Rör till en jämn tjock smet. Det är viktigt att det inte är några klumpar. 11. Tillsätt andra hälften av vattnet. 12. Rör till en jämn smet.
kantarellsås steg 13-15
13. (Rör i toppredningen så att mjölet inte sjunkit till botten.) Vispa ner redningen i såsen. 14. Låt koka upp. Nu blir såsen tjock och fin. Låt småkoka ca 3 min. Om du tycker såsen blev för tjock kan du späda ut den med mjölk eller grädde. 15. Servera såsen till något gott!

GI GI Tips:

Kantarellsås har lågt GI.

LCHF LCHF Tips:

Kantarellsås innehåller visserligen vetemjöl men väldigt lite.

tillsatstips Tips för att undvika tillsatser:

Fritt från tillsatser om du använder äkta vispgrädde. Grädde med lägre fetthalt brukar innehålla tillsatser så om du vill ha en mindre fet sås så kan du istället ta mindre mängd grädde och större mängd mjölk.

byt ut Variationstips:

Soja kan uteslutas och ersättas med lite mer salt som du kan smaka av med när såsen är klar.

Se även dessa recept

| Varma såser |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till mellis ✏️ Skrivet av Susanne
Jo det kan man men det blir inte lika gott med mindre fett. Fettet lyfter fram kantarellsmaken. Om du gör den utan grädde så kan du göra den på mjölk istället och ju fetare mjölk desto bättre.
✏️ Skrivet av mellis
Hej! Jag undrade om man kunde göra såsen utan grädde ?
✏️ Skrivet av Eva
Den godaste såsen jag någonsin lagat och ätit! Äntligen kan jag bjuda på sås utan att skämmas. Bra och enkel beskrivning.
✏️ Skrivet av kjelle
Hej ! Vad bra bildbeskrivet de är,,bravo.
💬 Svar till Margareta ✏️ Skrivet av Susanne
Receptet är nu omarbetat och innehåller inte någon fond alls. Fritt från tillsatser och helt vegetariskt. Mycket godare också!

Visa alla kommentarer