Kommentarer till Kanelbullar - Sida 2

"Baka klassiska kanelbullar. Mycket goda och saftiga bullar med kanel och kardemumma som är enkla att göra med mitt kanelbullerecept."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

förra sidan   1   2   3   4   5   6   7   nästa sida
penna Skrivet av Martin Nilsson 2013-11-24 21:02
Med anledning av EUs nya gränsvärden för kanel (egentligen kumarin) i bakverk ( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/matvarorna-som-hotats-av-forbud_8724742.svd?sidan=5 ), hur mycket väger en sån här sats bullar när den är färdiggräddad?
person Svar till H.U. penna Skrivet av Susanne 2013-11-23 12:56
Thanks! :) All the best to you too!
penna Skrivet av H.U. 2013-11-22 17:38
Juhuuh,Susanne:-) Thank you sooo much for your nice recept...i have try them out and it´s easy to make kanelbullar! They taste so breath-taking good:-) Lot´s of greetings to you and team from Södermanland!Wishing you all a very nice, relaxed x-mas time!
penna Skrivet av Khattin 2013-11-03 16:07
För att få vaniljsmaken brukar jag istället lägga i marsanpulver! jättegott :)
person Svar till Daniel penna Skrivet av Susanne 2013-10-28 17:16
Tack för bra tips! :)
penna Skrivet av Daniel 2013-10-28 14:36
Bra recept! Jag brukar lägga till vaniljsocker, kardemumma och russin i fyllningen för att göra dem extra goda.
person Svar till Alpi penna Skrivet av Susanne 2013-10-20 12:47
Tack, roligt att höra! :)
penna Skrivet av Alpi 2013-10-19 18:06
Jättebra recept, blev stora och god bullar. Tack för ett tydligt recept med bra bilder.
person Svar till Wiola penna Skrivet av Elisabeth 2013-10-18 20:01
Jag fick 35st bullar, de var kanonstora (och goda)
:-) Tror absolut att om jag hade skurit dem lite mindre hade jag fátt ut 50st.
person Svar till Wiola penna Skrivet av Sofia 2013-10-12 00:12
Wiola.. Jag har precis gjort bullar på detta receptet. Fick ut 42st bullar och då kan jag meddela att dom är super stora. Hade jag gjort dom normalare storlek kan jag garantera att jag hade fått ut mer än 50bullar
person Svar till Lina penna Skrivet av Susanne 2013-10-06 14:52
Värm inte mjölken och smöret för mycket, rör om i botten och känn efter. Det ska vara 37°C. Är det för varmt dödar du jästen och då jäser inte kanelbullarna som de ska och då blir de små och kompakta. (Har du tagit för kall degvätska då tar det längre tid att jäsa och du får utöka jästiderna tills du ser att det jäst till ungefär dubbel storlek.)
Sedan ska du även tänka på att inte ta för mycket mjöl. Tar man för mycket mjöl blir de torra. Häll upp mjölet i litermått och häll inte i mera än att degen börjar släppa bunkens kanter. Alla dessa tips står i receptet. Hoppas det hjälper!
person Svar till Wiola penna Skrivet av Susanne 2013-10-06 14:46
Receptet är korrekt, jag har gjort det många gånger och du ser alla kommentarer från folk som gjort receptet. (Tidigare var det dock hälften av alla ingredienser men då blev det 25 bullar så det är ingen skillnad.) Det finns även liknande recept i många receptsamlingar och kokböcker så det är inget konstigt. Du måste göra något fel om det blir så få bullar för dig. Läs alla tips jag skrivit noggrant. Tänk dessutom på att det smälta smöret ger ytterligare vätska.
penna Skrivet av Wiola 2013-10-06 01:23
I receptet står att man ska använda 5 dl mjölk och om jag ska ska få ut 50 st av den degen får jag använda knäckformar.
penna Skrivet av Lina 2013-10-05 21:37
Min kanelbullar blir inte så stora och dom
Blir hårda efter ett tag plus så är dom helt torra inuti där jag ströar med kanel kan du hjälpa mig med något bra tips???
person Svar till Wiola penna Skrivet av Susanne 2013-10-05 18:34
Jo det blir ca 50 st numera. Jag uppdaterade receptet nu i veckan då jag dubblade alla ingredienser, tidigare var det hälften av alla ingredienser och då blev det ca 25 st. Gör en refresh på sidan om kanske din webbläsare har cachat den gamla versionen.
person Svar till Birgit penna Skrivet av Susanne 2013-10-05 18:32
Det är numera 50 st kanelbullar det ska bli. Jag har dubblat receptet men hade glömt att uppdatera just antalet bullformar men det är fixat nu så bra att du skrev det!
penna Skrivet av Wiola 2013-10-05 15:11
Inte blir det några 50 bullar av den degen, 25 st ligger närmare sanningen.
penna Skrivet av Birgit 2013-10-02 16:47
Har dem i ugnen nu. Men jag undrar om angivna mängder är till 25 eller 50 st? Det
står 50 st men det står sen 25 bullformar.
Fyllningen verkar vara snålt tilltagen till 50 st men vi får se nu när jag tar ut dem.
penna Skrivet av Susanne 2013-10-01 18:02
Nu är receptet uppdaterat med nya bilder och tydligare beskrivning steg för steg, hoppas ni gillar! :)
person Svar till Máté penna Skrivet av Susanne 2013-09-13 20:18
Vad roligt att höra! :) Du kan läsa mer om torrjäst här. Där står nog svaret på din fråga.
penna Skrivet av Máté 2013-09-08 09:01
Jättebra recept! Jag har bakat med detta recept i flera år nu och bullarna blir alltid en stor succé bland alla japanska utbytesstudenter som jag ofta umgås med.
Fråga: det finns tydligen bara torr jäst (pulver) i Japan, ingen färsk, som vi har. Är det någon som vet hur mycket torr jäst 25g färsk gäst motsvarar?
person Svar till Melissa penna Skrivet av Susanne 2013-07-14 17:39
Jag håller med om att man kan ta mera krydda efter smak. Kan även tipsa dig som gillar kardemumma att köpa en kardemummakvarn om du inte har det så kan du mala färsk kardemumma över degen vilket är ännu godare och smakar ännu mera. :) Jag fick en sådan liten kvarn i present en gång och den har jag använt mycket!
penna Skrivet av Melissa 2013-07-10 23:04
Hej! Tycker det här receptet är ett perfekt grund-recept! Själv brukar jag dubbla satsen och ha på vaniljsocker och socker (och smör) så att det blir vaniljbullar :) Gillar också att ha i mer än vad du skrivit för kardemumman, gillar när det smakar kardemumma ;) Men det är ju en smaksak :)

Tack för ett riktigt bra recept! Och har aldrig haft problem med det!

Mvh Melissa
person Svar till Emmi penna Skrivet av Melissa 2013-07-10 23:00
Kan ju vara så att din mjölk/margarin blandning var för varm eller kall... det ska vara fingervarmt (37 grader) för att jästen ska trivas....
person Svar till Ludde penna Skrivet av Susanne 2013-07-09 00:04
Roligt att höra att du gillar receptet! :)
Nej det är inget fel på receptet, jag har själv gjort det massor av gånger, men självklart går det alltid att förbättra och förtydliga så att det blir svårare att misslyckas även om man är ovan vid att baka med jäst. :)
penna Skrivet av Ludde 2013-07-08 12:37
Tack så mycket för receptet. Det var ett mycket bra recept som jag ska dela till mina nära och kära. Jättefina och goda bullar. Det folk skriver om jäst tjosanet stämmer inte, inget var fel med receptet. Bara folk som måste öva lite mer
// Ludde
person Svar till Annica penna Skrivet av Susanne 2013-06-08 01:06
Långsidan. Jag ska förtydliga det i receptet!
penna Skrivet av Annica 2013-06-07 16:32
Hej!
Kanske en dum fråga, men rullar man från kortsidan (tjock, kort rulle) eller från långsidan (smal, lång rulle)?
person Svar till jakob penna Skrivet av Susanne 2013-04-18 04:20
Tråkigt att höra! Jag ska se över receptet och vara tydligare med detta.
person Svar till Helen penna Skrivet av Susanne 2013-03-16 00:58
Trevligt att höra! :)
person Svar till Wisam penna Skrivet av Susanne 2013-03-07 02:44
Ja det gäller att degspadet inte blir för varmt för då dör jästen. Tänk på att röra om i botten när du värmer. Jag tror det vanligaste felet är att man bara känner på ytan utan att röra om och då kan degspadet vara alldeles för varmt i botten. Det kan också vara så att om man ställer undan degspadet så kan eftervärmen i botten värma på för mycket under tiden man rör ut jästen. Det sista gäller framförallt om man brassat på för mycket effekt på plattan. Alla dessa tips gäller alla recept med jäst. Jag ska försöka förtydliga detta på något sätt så att det blir omöjligt att misslyckas hoppas jag! Tack för feedback och hoppas dessa tips hjälper dig till nästa bak! :)
person Svar till evelina den fina penna Skrivet av Susanne 2013-03-07 02:42
Varsågod! :)
person Svar till Jenna penna Skrivet av Susanne 2013-03-07 02:41
Vad bra, roligt att höra! :)
person Svar till Rebecca penna Skrivet av Susanne 2013-03-07 02:35
Tack för dina synpunkter. Jag kommer förmodligen ändra det i receptet efter att jag bakat dem nästa gång. :)
penna Skrivet av Rebecca 2013-02-22 16:08
Saftiga bullar, men behövs mera fyllning och mera kardemumma i degen
penna Skrivet av Jenna 2013-02-17 20:48
Hej och tack
det var nog enklaste gången jag bakade bullar och fort gick det, enkelt och lätt att följa receptet.
Tack än en gång....blev perfekta!
penna Skrivet av evelina den fina 2013-02-17 16:18
tack för ett enkelt och lättläst recept, mina bullar blev otroligt lyckade, mumsar för fullt! :)
penna Skrivet av Wisam 2013-02-17 14:15
Tyvärr misslyckades jag idag. :( jag tror dat var lite oklart vad gäller jäst!

Hälsningar
penna Skrivet av Helen 2013-02-10 23:35
Ett enkelt recept att följa och bullarna blev jättegoda!
De ska jag bjuda på när vi firar vår sons 1 års dag.

MVH Helen
person Svar till susnet penna Skrivet av jakob 2013-02-08 19:31
Jag gjorde två portioner för att göra 50 st. Nu måste jag slänga båda degarna för att jästsvamparna dog.

Jag tycker det är väldigt oklart gällande det. Och jag kan tycka att du bör varna för det. Hellre för kallt än för varmt.

Ha det gött!
person Svar till pea penna Skrivet av Susanne 2013-01-29 00:48
Nice to hear! Thanks for writing! :)
penna Skrivet av pea 2013-01-20 15:03
In the english country side wanted to do some swedish "kanelbullar" and finding this sajt..made me and my kiddis very happy!!
Now enjoying them with a glass of milk..yummy!!
Super thanks
pea
penna Skrivet av Katarina 2012-12-23 15:13
jätte-goda och enkla att göra
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2012-11-17 18:31
Tack så mycket! :)
person Svar till Emmi penna Skrivet av Susanne 2012-11-17 18:00
Om bullarna inte jäser så beror det förmodligen på att du värmt degvätskan (alltså smöret och mjölken) för varmt så att jästen dött. Tänk på att det är bättre att degvätskan är för kall än för varm. Tänk på att röra runt i degvätskan så att det inte är varmt i botten och ljummet på ytan. Vad tycker du är oklart i receptet? Jag ändrar gärna om det är otydligt.
penna Skrivet av Emmi 2012-11-17 07:37
Jäste inte efter 30 min, inte heller efter en timma.
Jäste inte heller i bullformarna varken 30 min eller 1 timma. I ugnen hände det lite men dom ser hemska ut.
Jag följde receptet till punkt och pricka, så frågan är vart
Det gick fel..mycket som dock är oklart i receptet.. Rekommenderas INTE!!
penna Skrivet av Anna 2012-10-31 03:55
Hej Susanne,
Nu har jag funnit ett ännu godare recpet på kanelbullar, lite mer kryddiga med pumpapure i smeten och cream cheese frosting. :-) Enjoy!
http://www.thefoodmethod.com/2012/10/spicy-cinnamon-buns-with-pumpkin.html
Om du har förslag på andra smakkombinationer du tycker jag ska prova så skriv gärna en kommentar. Skulle vara kul med nya ideer.
penna Skrivet av Jocke 2012-10-29 14:58
De bästaste bullarna någonsin i hela vida världen. Supergoda och enkla att göra.

Me Gusta
person Svar till Maja Davidsson penna Skrivet av Susanne 2012-10-28 13:29
Tack, jag skriver nya recept hela tiden :)
penna Skrivet av Maja Davidsson 2012-10-26 13:06
as goa!!!!!:D
snälla skriv mer goa recept!
förra sidan   1   2   3   4   5   6   7   nästa sida