Kalops på högrev

Kalops är en mycket god köttgryta med högrev (nötkött) som är enkel att lyckas med. Eftersom köttet får koka så länge blir det mört och får god smak. Klassisk svensk husmanskost.
kalops
Mycket god kalops - en mycket god köttgryta med högrev som blir riktigt mört, saftigt och smakrikt nötkött!
Timglas Tid: 2,5 timmar varav 2 timmar kokning
Portioner 6-8 portioner
matlåda Denna rätt är lämplig för matlådor.

Ingredienser:

laktosfritt Laktosfritt
glutenfritt Glutenfritt - Uteslut vetemjölet.

Gör så här:

  1. Skär köttet i ca 3x3 cm bitar eller så stora bitar du vill ha, det är inte jättenoga med storleken.

  2. Hetta upp en stekpanna med smör och stek köttbitarna i omgångar på hög värme så att köttbitarna får färg runtom utan att bli genomstekta (vänd på dem efter 1-2 minuter så de får färg runtom). Salta och peppra under tiden.

    Lägg över köttbitarna i en stor gryta.

    Under tiden du steker köttet: Skala lök och skär i klyftor. Skala morötter och skär i ca 2 cm bitar.

  3. Strö över mjöl över köttet och rör om så att allt mjöl sugs upp. Detta steg kan hoppas över. Mjölet gör att såsen blir lite tjockare men är inte nödvändigt.

  4. Lägg på lökklyftorna och morotsbitarna på köttet. Häll på vattnet och tillsätt alla kryddor: kryddpeppar, vitpeppar, lagerblad, köttbuljongtärning, grönsaksbuljong och salt. Låt koka upp.

  5. Sänk värmen och låt koka på svag värme under lock i ca 1,5-2 timmar så att köttet blir mört och fint.

    Smaka av med salt och peppar.

    Servera gärna kalops med kokt ris eller kokt potatis.

servera Serveringstips:

Servera gärna kalops med kokt ris eller kokt potatis. Mer grönsaker till som t.ex. kokt broccoli passar också bra.

GI GI Tips:

Servera endast med grönsaker eller en mindre portion fullkornsris eller potatis.

LCHF LCHF Tips:

Servera endast med grönsaker.

tillsatstips Tips för att undvika tillsatser:

Se upp med buljongtärningarna som kan innehålla alla möjliga tillsatser.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Kalops håller sig i kylskåp minst 5 dygn.

Se även dessa recept

| Nötkött |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Magnus
Tänkte ersätta en del av vätskan med en ljus lager. Är det någon som testat?
✏️ Skrivet av Elias Jonsson
Tack Susanne för den bästa webbplatsen i landet att hitta recept som visar vägen till god mat!
Måste dock påpeka att livsmedelsverket rekommenderar att man inte äter just fullkornsris eftersom det innehåller mer av det cancerframkallande ämnet arsenik. Mitt förslag är att du ändrar till vanligt ris, alltså ej fullkornsris.
✏️ Skrivet av Anna TS
Jag har gjort den här fantastiska kalopsen i flera år nu, och i söndags fick min pappa smaka den. Hans betyg var: Det här receptet måste du spara, bättre kryddad kalops har jag aldrig ätit!

Det är vitpepparn som gör det! Tack för att du delar med dig! (Gör just nu dina äppelmuffins, och de doftar ljuvligt)
💬 Svar till Sandra ✏️ Skrivet av Susanne
Det går bra även med köttbuljong.
✏️ Skrivet av Sandra
Måste man ha grönsaksbuljong? Har bara köttbuljong

Visa alla kommentarer