Jordgubbssylt

Gör enkelt din egen jordgubbssylt med detta recept som blir mycket godare än köpt.
jordgubbssylt
Gör din egen jordgubbssylt, snabbt och enkelt. Mycket godare än köpt!
Timglas Tid: 20 minuter
Portioner ca 1 liter sylt
Näringsvärde Näringsvärde för hela mängden (1475 g): 2291 kalorier, 550 g kolhydrater, 0 g fett, 10 g protein

Ingredienser:

laktosfritt Laktosfritt
glutenfritt Glutenfritt
vegetariskt Vegetariskt

Gör så här:

  1. Skölj och rensa jordgubbarna. Lägg dem i en kastrull.

    • 2 liter (1 kg) jordgubbar (färska eller tinade frysta)
    instruktion steg 1 jordgubbssylt
    Rensade jordgubbar.
  2. Häll på syltsockret och mosa lite med en gaffel.

    (Hur mycket man mosar beror på hur stora bitar jordgubbar man vill ha i sin sylt, jag tycker det är gott med lite större bitar så jag mosar inte så mycket. Vill man ha helt slät sylt kan man använda en mixer.)

    instruktion steg 2.1 jordgubbssylt
    Syltsocker.
    instruktion steg 2.2 jordgubbssylt
    Mosa jordgubbarna.
    instruktion steg 2.3 jordgubbssylt
    Färdigmosat.
  3. Låt sedan koka upp på medelvärme under omrörning. Låt koka ca 10 minuter. Om det skvätter, sänk värmen, men inte mer än att det fortfarande kokar.

    Om det skummar mycket kan man ta bort skummet med en sked, det gör att jordgubbssylten får längre hållbarhet.

    instruktion steg 3 jordgubbssylt
    Koka jordgubbssylten.
  4. Häll upp i rena glasburkar med tätslutande lock.

    För längre hållbarhet kan man ställa in glasburkarna i 100°C varm ugn innan man häller upp sylten.

    instruktion steg 4.1 jordgubbssylt
    Färdigkokt jordgubbssylt.
    instruktion steg 4.2 jordgubbssylt
    Häll upp i glasburk.

glödlampa Tips & tricks:

Sylten blir bäst om man gör en sats åt gången.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Oöppnade syltburkar kan förvaras i rumstemperatur. Öppnade syltburkar får bättre hållbarhet om de förvaras i kylskåp. Min sylt höll sig mer än 6 månader i kylskåpet, troligtvis ännu längre men då var min uppäten!

Se även dessa recept

| Sommarmat | Tillbehör |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Annelie
Lätt att göra och god. Men lite för söt för mig. Läste inte kommentarerna förrän efteråt. Ska försöka lägga på minnet att minska sockermängden till nästa gång.☺️
✏️ Skrivet av Christer Winroth
Sylten blev jättegod enkelt att göra
✏️ Skrivet av Anna
Hej! Gjorde denna sylt nu i veckan och den blev helt suverän! Godaste sylten nånsin och med perfekt konsistens! Tack Susanne! =D
✏️ Skrivet av Viktoria
Svar till Marie-Louise: Jag häller i den varma sylten i varma, steriliserade glasburkar, sätter på locken och vänder burkarna uppochner. Sedan får de svalna i rumstemperatur. Då bildas ett vakuum, som borde öka hållbarheten. /mvh
✏️ Skrivet av Marie-Louise
Ska man sätta på locken direkt efter man hällt i sylten, eller ska den svalna?

Visa alla kommentarer