Kommentarer till Janssons frestelse - Sida 1

"Krämig och god Janssons Frestelse. Mammas klassiska recept. Enkel att göra. Ett måste på julbordet!"

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
person Svar till Sofia penna Skrivet av Susanne 2017-03-18 18:49
Så bra! 😊
penna Skrivet av Sofia 2017-03-18 17:34
Den hjälpte min mamma!!!!!
🥞🥞🥞🥞🎂🎂🎂🍛🍛🍛🍛🍱🍱🍱🍝🍝🍝🥙🥙🌮🌯🌯🌯🥗🥗🥗🍥🍥🍥🍚🍚🍚🍨🍨
person Svar till Micke penna Skrivet av Susanne 2016-12-23 18:42
Roligt att höra! :) God Jul!
penna Skrivet av Micke 2016-12-23 09:44
Jag har inte bott i Sverige på många år, och varje gång jag söker efter ett recept på svensk mat blir det alltid samma google sökning för att hitta på recepten.se.

Jag har gjort denna Jansson i tre olika lände än så länge och idag ska jag på julmiddag i det fjärde landet.

Jag vet att den kommer bli lika god som alltid!
person Svar till Marika penna Skrivet av Susanne 2016-12-22 23:39
Ja jag skulle nog hälla på lite grädde och salta lite extra. Det blir ju mer som en potatisgratäng utan ansjovis. Ansjovis är ju ganska salt så ta som sagt extra salt.
penna Skrivet av Marika 2016-12-22 22:32
Om jag vill göra denna utan ansjovis, bör jag tillsätta vätska (grädde?) då? Eller hur gör jag? :)

Tack på förhand!
person Svar till Björn penna Skrivet av Susanne 2016-01-03 18:36
Så trevligt att du äntligen fick till din Jansson så den blev så där krämig och fin som den ska! Det är tack vare alla värdefulla kommentarer från alla trevliga människor som skrivit här som jag fick veta det för ett antal år sedan och så har jag skrivit in det i receptet. 
penna Skrivet av Björn 2016-01-01 13:59
Vill säga tack! Att du betonade att stärkelsen ska vara kvar! Jag har gjort motsatsen i alla år. Nu blev den krämig och fin!
person Svar till Moni penna Skrivet av Susanne 2015-12-02 21:26
Varsågod! Ja visst är Janssons frestelse god! :)
penna Skrivet av Moni 2015-10-16 14:27
Tack för det underbara receptet. Jag älskar Janssons!
Moni
person Svar till Angela penna Skrivet av Susanne 2015-04-10 21:25
Tack för bra tips, det tror jag också det gör, det är kryddningen som är det viktiga.
penna Skrivet av Angela 2015-04-03 17:57
Jag brukar använda ansjoviskryddad sill till min Jansson,
det går minst lika bra tycker jag.
person Svar till Göran penna Skrivet av Susanne 2015-04-02 21:23
Jag har aldrig varit med om att gratängen skurit sig. Jag brukar aldrig steka löken.
penna Skrivet av Göran 2015-04-02 14:50
Ett tips är att steka löken så att inte gratängen skär sig
person Svar till Christina penna Skrivet av Susanne 2015-04-02 14:21
Kul! Vad glad jag blir! Tack snälla du för att du skrev! <3
penna Skrivet av Christina 2015-04-01 20:35
Så jättegod denna Janssons är. Den gick bra att förbereda. Gräddade den i Måndags utan ströbröd och smör. Igår när den skulle avnjutas hällde jag på en skvätt vispgrädde, ströbröd och smörklickar. Den blev så underbart krämig och god. Jobbar som församlingsvärdinna och lagar mat 1 gång i veckan under höst och vårtermin.Använder dina recept 8 av 10 gånger. Väldigt ofta får jag beröm för god mat och hur många recept jag gett har jag tappat räkningen om. Tack snälla Susanne för allt gott. Mvh Christina,
person Svar till per penna Skrivet av Susanne 2015-01-13 21:20
Hur är ditt recept då? Skriv gärna! :)
penna Skrivet av per 2015-01-11 11:32
en väldigt vanlig typ den som finns i alla kokböcker, men visst den vart ok i alla fall, dock gör min egna fortsättningsvis, blir mkt mer tryck o smak i den trots bara en burk ansjovis !
person Svar till Charlotta penna Skrivet av Susanne 2014-12-22 23:26
Jag brukar ta 2 burkar. Men man kan ta lite mindre mängd också om man vill det. Det är ju en smaksak. Men du har rätt i att jag borde uttrycka mig tydligare i receptet så jag ska fixa det. Tack! :)
penna Skrivet av Jocke 2014-12-22 18:28
Nu drar det ihop sig för tredje året med din goda Jansson, men jag kom på att jag faktiskt inte följt receptet helt sedan första gången. Jag har bara 2/3 Mängd ansjovis i mot ditt recept. Den blir inte fullt så vass då.

I övrigt är den kanon (med King Edvard såklart ;) )
penna Skrivet av Charlotta 2014-12-10 21:11
Hej!
Jag undrar om mängd ansjovis är avrunnen vikt eller inte. En burk på 125 g är 81 g avrunnen vikt. Tänker det blir stor skillnad :).
person Svar till sahar penna Skrivet av Susanne 2014-09-05 23:59
Ja det kan man men det blir inte lika gott med oäkta grädde. Dessutom finns ingen anledning egentligen att använda matlagningsgrädde, du kan lika gärna köpa vispgrädde och blanda med vatten. Det blir både nyttigare och mycket billigare eftersom matlagningsgrädde innehåller en del tillsatser (läs på förpackningen). Bättre med den äkta varan! :)
penna Skrivet av sahar 2014-09-03 20:56
Kan man laga den maten med mat gradde. Tack
person Svar till Richard penna Skrivet av Susanne 2014-03-20 16:27
Tack för tipset!
penna Skrivet av Richard 2014-03-19 13:27
Tipps: I Farmor Jinnas recept ingår även hackad inlagd gurka. ca 15-20 skivor hackas och strös över varje löklager. Höjer smakupplevelsen.
penna Skrivet av MOISES 2014-01-03 07:17
Min kära vän Susanne!
Ditt receptar är jättebra och din förklaring är stor.
Hälsningar och lycka till.
Moises
penna Skrivet av Jocke 2013-12-30 04:59
Både jag själv och våra gäster tyckte att den smakade väldigt bra, fast det skulle den säkert göra med någon annan potatissort också. Egentligen skulle det nästan vara lite värt att göra två olika, med endast potatissorten som skillnad för att se om någon av dem blir "bättre".

Min reflektion var kanske mer allmän, man ser aldrig i recept någon rekommendation på potatissort, vilket jag tycker är märkligt då just sorternas karaktär skiljer sig markant, och därmed också anrättningens smak.
person Svar till Jocke penna Skrivet av Susanne 2013-12-28 19:58
Jag tycker nog det fungerar bra med både fast och mjölig potatis men min mamma skulle nog säga mjölig d.v.s. King Edward.
Jag tycker inte att potatissorten spelar så stor roll utan det mest avgörande är att man tänker på att inte skölja potatisen efter man strimlat den eller använda maskin som gör att stärkelsen rinner bort. Sedan att den får vara i ugnen tillräckligt länge så potatisen är mjuk och fin och att ugnen inte är så varm att den blir bränd ovanpå. Då har man lyckats enligt mig! :)
Hur tycker du att din Jansson blev med King Edward? Stor skillnad mot en fast sort?
person Svar till Rickard penna Skrivet av Susanne 2013-12-25 02:31
Hoppas den smakade bra!
penna Skrivet av Rickard 2013-12-23 17:54
Detta recept blir julens Janssons. Ska in i ugnen om 30 minuter när skinkan är färdig.
penna Skrivet av Jocke 2013-12-23 14:44
Dags att följa ditt recept för andra året i rad, men en sak har jag tänkt på: Ingen skriver någonsin rekommendation på vilken sorts potatis man skall ha, jag köpte nu för denna King Edward, vilket jag är säker på gör att den kommer smaka bättre än om jag använt Asterixen vi hade i skafferiet..

Vad har du?
person Svar till susnet penna Skrivet av Hans Leander 2013-10-29 16:39
Okay, jag ska skriva ut ditt recept och följa det nästa gång. Tack!
person Svar till Hans Leander penna Skrivet av Susanne 2013-10-29 11:03
Mitt bästa tips är att följa mitt recept! :)
Sedan är det viktigt att inte lägga potatisen i blöt innan. Läs mer om detta i mitt recept.
penna Skrivet av Hans Leander 2013-10-21 22:32
Hej Susanne!

I de flesta recept på Janssons frestelse som jag sett står det att man ska slå i spad och grädde till i nivå med övre delen av gratängen. Jag gjorde det i går (fick spä på med kaffegrädde), men när rätten var färdig så simmade den in grädden. Smakade väldigt gott i alla fall, men ... Kan du ge mig råd.

Tack!

Hans i Cleveland, Ohio, USA
person Svar till Mia penna Skrivet av Susanne 2013-07-10 20:31
Tack så mycket!! :)
Ja jag är kompis med Google så jag rankar bra på många recept! ;)
Tack igen & ha det bra!
penna Skrivet av Mia 2013-06-21 02:44
Vilken bra sajt du har! Vad duktig du ar, forlat om jag later kondenserande (condescending)men du ser sa ung ut pa bilden.

Recepten.se ar ju en jattebra address. Vet du att jag bor i Nya Zealand och du kom upp forst nar jag googlade Janssons Frestelse recept pa min Nya Zealandska google sajt! Hoppas du far manga reklam skribenter sa du tjanar pengar pa din fina sajt. lycka till med allt. :-)
person Svar till Pauline penna Skrivet av Susanne 2013-03-07 02:36
Tack! Roligt att höra! :)
penna Skrivet av Pauline 2013-02-22 09:51
Tack så mycket för receptet. Det är svart att finna svenska recepter på franska. Jag tycker om att laga mat och det är intressant att prova svensk mat. Denna rätt är lite lik vår "Hachis Parmentier". Beklagar för fel.
Hälsningar från Frankrike !
penna Skrivet av Jocke 2012-12-23 17:10
Då får vi se om din Jansson blir höjdpunkten på julbordet, jag tror stenhårt på det iaf. Det doftar fantastiskt från ugnen.

Fin sida du byggt btw =)
person Svar till Bengt Grahn penna Skrivet av Susanne 2012-03-08 04:20
Man kan behöva lägga på folie sista tiden i ugnen men det brukar alltid bli bra, men tack för ditt tips jag får prova det någon gång! :)
penna Skrivet av Bengt Grahn 2012-03-07 15:38
Gräddning i 225' i en timme är på tok för lång tid.
Den kommer att bli bränd! Grädda med mjölk i ca 180`i 30 min.och tillsätt ca 2dl av grädden. Öka sen tempen till 225`i ca 15-20 min. Kolla med provsticka!
penna Skrivet av uno 2011-12-24 13:28
Endast Grebbestad hela ansjovis bör användas.
Kraftigare smak, lätt att rensa.
person Svar till Siv Tingberg penna Skrivet av Susanne 2011-12-15 17:19

Formstorlek är inte jättenoga en av mina formar som jag använde senast är 25x30 cm.

Jag rekommenderar Grebbestads ansjovis.

Jag har inte provat matjesill men om du använder det så skär den i tunna skivor. Jag tycker dock inte att ansjovisen har en stark smak, men smaken är ju olika. Ta annars mindre mängd ansjovis i så fall och tänk på att ta äkta vispgrädde. Fettet i grädden gör smaken mildare.

person Svar till robban penna Skrivet av Tommy 2011-10-22 16:07
Det är bara grebbestads som duger resturang-filé går inte att jämnföra på samma dag.
person Svar till robban penna Skrivet av Amanda 2011-05-04 12:53
Du kan väl inte mena att ansjovis är dyrt? Köper "grebbestads" från abba, 125gr för 15:-...
person Svar till robban penna Skrivet av Öjvind 2011-04-23 11:57
Ett bra tips är att lätt svetta löken i panna med smör, ger en bra sötma med löksmak till janzonen
penna Skrivet av robban 2011-04-22 10:54
Eftersom ansjovis är så pass dyrt kan jag tipsa om något som heter "restaurang-filéer" och säljs av bl.a. ICA. Lite större bitar men smakar exakt likadant till 1/3 av priset.
person Svar till Christina penna Skrivet av Susanne 2011-04-09 16:44

Jag har aldrig själv gjort detta men jag har hört om andra som gjort det. Dels gjort den ogräddad men också en annan variant att man gräddar den dagen innan utan ströbröd tills potatisen är mjuk, kyler ner den och sedan gräddar den 5-10 min med ströbröd så den får färg.

Om du förbereder den ogräddad så är det viktigt att all potatis täcks av vätska för annars blir den missfärgad.

Skriv gärna om du provar hur det blev!

penna Skrivet av Christina 2011-04-05 15:57
Låter smaskens. Tänkte göra denna på jobbet till 20 pers i Påskveckan. Kan man förbereda den dagen innan? Hälsn. Christina
penna Skrivet av Siv Tingberg 2010-12-28 10:59
Hur stor form behövs till detta recept?
Vilken sorts anjovis är lämplig? Har läst om
Grebbestads.
Kan man använda matjessill för mildare smak?
  1   2   nästa sida