Hollandaisesås

Gör din egen goda hemgjorda hollandaisesås enkelt med detta recept och du vill aldrig mera ha någon pulversås. En klassisk god sås baserad på smör och äggulor, smaksatt med citron som passar bra till fisk och fågel.
hollandaisesås med stekt röding
Hollandaisesås är gott att servera till fisk.
Timglas Tid: 15 minuter
Portioner 4 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion (63 g): 344 kalorier, 1 g kolhydrater, 38 g fett, 3 g protein

Ingredienser:

laktosfritt Laktosfritt - Välj laktosfritt smör.
glutenfritt Glutenfritt
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Gör så här:

  1. Smält smöret i en kastrull. När ungefär hälften av smöret smält, ta bort kastrullen från värmen och låt resten smälta av redan befintlig värme så att inte smöret kokar och det slipper bli onödigt varmt (risken att det skär sig minskar då).

    instruktion steg 1.1 hollandaisesås
    Smält smöret.
    instruktion steg 1.2 hollandaisesås
    Färdigsmält smör.
  2. Lägg äggulorna i en såskastrull och häll på grädden. Vispa ihop.

    Man kan istället för grädde ta vatten eller vin. Tar man grädde är det egentligen inte en äkta hollandaisesås MEN grädden gör att risken för att såsen skär sig minskar väldigt mycket och smaken blir inte sämre. Därför rekommenderar jag grädde särskilt om man är nybörjare.

    instruktion steg 2.1 hollandaisesås
    Äggulor och grädde.
    instruktion steg 2.2 hollandaisesås
    Vispa.
  3. Låt koka upp på svag-medelvärme under kraftig vispning tills såsen börjat tjockna. Ta av kastrullen från plattan direkt när det börjar tjockna.

    (Detta steg är kritiskt, så var noga med att följa denna instruktion. Om du använder vispgrädde så tjocknar smeten vid drygt 80°C. Om du använder vatten eller vin så koagulerar äggulorna vid ca 65°C - en temperatur som nås efter att såsen tjocknat - så var noga med vispa kraftigt hela tiden och att ta bort kastrullen från plattan när såsen börjar tjockna så att det inte blir för varmt. Låter du det bli för varmt kommer äggulorna stelna - såsen spricker då och ser ut som äggröra.)

    instruktion steg 3 hollandaisesås
    Tjock sås.
  4. Vispa ner det smälta smöret i en fin stråle, lite i taget så att såsen hela tiden är blank och fin. Vispa kraftigt. Använd gärna elvisp så blir det inte så jobbigt och tidskrävande som det annars blir om man använder en handvisp.

    instruktion steg 4.1 hollandaisesås
    Jag använder elvisp för att vispa ner smöret.
    instruktion steg 4.2 hollandaisesås
    Allt smör nervispat.
  5. Tillsätt vitpeppar och citron. Vispa. Smaka av med salt och du kan även tlllsätta mer citron om du vill ha mer citronsmak.

    (Det kan behövas mer salt om du använder osaltat smör. Jag använder normalsaltat smör så angiven mängd salt är anpassad efter det.)

    instruktion steg 5 hollandaisesås
    Tillsätt vitpeppar, citron, salt.
  6. Såsen är nu färdig att servera. Såsen kan hållas varm i ca en halvtimme vid en temperatur på ca 50°C. Rör då och då. Blir den för kall eller för varm kommer den spricka. Om du använt vispgrädde är det inte lika lätt att såsen spricker.

    instruktion steg 6 hollandaisesås
    Färdig hollandaisesås.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Överbliven hollandaisesås kan förvaras i kylskåp och håller sig minst 5 dygn, men den går inte att värma upp igen. Den kommer då att spricka (smöret och ägg separerar).

Se även dessa recept

| LCHF | Varma såser |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Eva Nehrer ✏️ Skrivet av Susanne
Jag tror du kan späda den med lite vatten. Skriv gärna hur det blev om du provar!
✏️ Skrivet av Eva Nehrer
Hej! har gjort hollandaisesås till ugnsbakad lax idag. Såsen blev för tjock tycker jag.
Vad späder jag den lämpligast med?

Glad för svar är Eva
💬 Svar till Lena ✏️ Skrivet av Susanne
Min definition av vegetarisk är "inga döda djur" vilket är vad de flesta anser att vegetarisk innebär och därför har jag valt att ha det så på min receptsida. Det du syftar på utan mjölk och ägg kallar jag vegansk. Jag vet att det finns specifika namn för detta, många gillar att påpeka det men jag vill ha det enkelt på min receptsida. Det är väldigt tydligt vilka ingredienser ett recept innehåller så det är ingen risk att någon skulle råka få i sig något den inte vill ha vilket ju är det viktigaste. Alla får äta precis det de vill.
✏️ Skrivet av Lena
Men denna sås är inte vegetarisk.. innehåller både ägg, och mjölkprodukter.
💬 Svar till Antonia ✏️ Skrivet av Susanne
Riktigt smör smakar mycket godare än flytande smör, det är stor skillnad. Likaså smakar vanligt smör mera salt och även det gör stor skillnad. Om du använder vatten istället för grädde spelar ingen roll för smaken. Grejen är ju att den här såsen består till väldigt stor del av smör så här spelar det stor roll att du använder just smör och det ska vara normalsaltat (tillsätt annars extra salt).