Kommentarer till Hallonmoussetårta - Sida 1

"En ljuvligt god och lyxig hallonmoussetårta med chokladmandelbotten som är glutenfri. Tårtan går bra att förbereda och förvara i kylen."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
person Svar till Marie penna Skrivet av Susanne 2015-10-04 01:30
Ja det tror jag skulle fungera!
penna Skrivet av Marie 2015-10-02 19:14
Kan man göra den LCHF? byta ut socker mot sötströ?
person Svar till Margareta Roos penna Skrivet av Susanne 2015-09-03 14:09
Det var de mixade hallonen jag menade. Det blir ju som nästan som saft. Men jag håller med dig om att det var otydligt skrivet. Nu har jag uppdaterat receptet med tydligare beskrivning och dessutom lagt till bilder steg för steg!
penna Skrivet av Margareta Roos 2015-08-16 12:34
God tårta! Tack. En fråga dock: i anvisningarna står : vänd därefter ner resten av grädden och hallonsaften. Hittar ingen hallonsaft bland ingredienserna?
penna Skrivet av Em 2014-04-16 21:52
Någon som provat byta ut gelatinet mot gelésocker?
person Svar till Kristina penna Skrivet av Susanne 2014-01-27 17:34
Ja det tror jag.
penna Skrivet av Kristina 2014-01-27 09:45
Hej,
Undrar om tårtan blir bra om man fryser den?
Tack på förhand!
person Svar till Johanna penna Skrivet av Susanne 2013-04-20 14:51
Ja det låter väldigt troligt. Jag ska ta och skriva in det i receptet. Tack!
person Svar till susnet penna Skrivet av Johanna 2013-04-18 18:14
Tårtan blev bra, bara man inte fick en bit med hallongeléklumpar. Tror att mitt misstag var att hälla den värmda hallon/gelé blandningen i bunken med resten av hallonen som fortfarande var rätt så kalla från frysen. Så gelén hade antagligen stelnat av kylan vilket gav klumparna och att den inte stelnade.
Så har man hallon som fortfarande är kalla så kan det vara en ide att blanda i resten i kastrullen sedan också så att man är säker på att allt blandas ordentligt och sedan låta det svalna innan man blandar med grädden.
person Svar till Johanna penna Skrivet av Susanne 2013-04-18 03:35
Hej Johanna,
Svårt att säga, det låter ju som att du gjort rätt.
Till gelén så behövs nog lite mer gelatinpulver, någon matsked kanske.
Blev tårtan bra annars?
penna Skrivet av Johanna 2013-03-30 22:58
Hej. Jag provade detta recept och det blev nog lite fel.
Nu har jag haft den i kylen i flera timmar men den har fortfarande inte stelnat. I övrigt har jag lagt den i frysen nu istället, men jag funderar lite över vad som kan ha blivit fel.
Jag använde 8 gelatinblad, hade dem i blöt 5 min i kallt vatten, kramade ur och smälte i kastrull och blandade med de mixade hallonen o.s.v.

I övrigt misslyckades gelén också men det beror mer på att jag inte hade gelésocker utan provade med vanligt socker och gelatinpulver. Vet inte om man kan det eller om 1 tsk helt enkelt är för lite gelatinpulver.

Förhoppningsvis blir det gott i alla fall, frågan är mer för framtida bruk. Tack för trevligt recept.
penna Skrivet av Moot 2012-04-21 13:15
Jag bakade tårtan till en vän som fyllde år. Alla verkade tycka om den och den räckte långt eftersom den är ganska mäktig i smak och innehåll. Tack ska du ha!
person Svar till Eli penna Skrivet av Susanne 2011-07-27 03:26
Troligtvis så fungerar det. Moussen blir lite mindre fast helt enkelt utan gelatinbladen.
penna Skrivet av Eli 2011-07-26 18:30
Hej hej!

Undrar om det går bra att använda det här receptet till desserter i färdiga portioner? Antar att det går, men undrar i så fall om man kan strunta i gelatinbladen, eftersom moussen då inte behöver "stå på egna ben".

Tack på förhand!
person Svar till Valeria penna Skrivet av Susanne 2011-05-11 03:18
Det ska vara i mitten av ugnen! Tack för att du påpekade att det saknades! Det är nu tillagt i receptet.
penna Skrivet av Valeria 2011-05-10 13:09
Hej !
Måste göra denna tårta och undrar om man skall grädda den i mitten av ugnen eller nederdelen det står bara att den ska gräddas i 175c i 20 min!
Mvh Valeria
person Svar till gloria penna Skrivet av Susanne 2011-03-18 21:41
Ja grädden ska vara vispad.
penna Skrivet av gloria 2011-03-17 17:51
hej! tänkte baka detta goda hallonmoussetårta men , jag undrar om grädden ska hällas vispad i hallon gelatin blandningen????det framgår inte i hur den ska vara ,tacksam för svar ,tänkte göra den nu imorgon den 18 mars ,
mvh gloria
  1