Kommentarer till Grova rågkakor - Sida 1

"Recept på goda och nyttiga Grova Rågkakor. Enkla att göra. Bilder steg för steg."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Stefan 2017-06-08 20:23
Hej Susanne.
Varför brödsirap istället för vanlig ljus eller mörk sirap?
person Svar till Lena penna Skrivet av Susanne 2015-05-29 01:43
Tråkigt att höra. Jag tror det beror på att din degvätska varit för varm och dödat jästen. Du kan även ha tagit för mycket mjöl. Se punkt 1 och 3 i mitt svar nedan till Karin. Vad tror du efter att ha läst det? Skriv gärna igen!
penna Skrivet av Lena 2015-05-28 19:57
Jag gjorde dubbel sats. Fick kasta allihop. Oätbara. Platta torra jästsmakande bröd blev det. Fattar inte vad jag gjorde för fel.
person Svar till Karin penna Skrivet av Susanne 2015-05-27 12:53
1. När du mäter degvätskans temperatur, rör om i botten ordentligt då så att värmen fördelar sig annars är det lätt att det är för varmt i botten när man mäter närmare ytan. 2. Dinkelmjölet du använder (när du ersätter vetemjölet med det i receptet) ska vara siktat (det ser ut som vanligt vetemjöl ungefär). Dinkelmjöl fullkorn motsvarar grahamsmjöl eller grovt rågmjöl och det är väldigt svårt att baka bröd på bara grovt mjöl då blir bröden platta och kompakta. 3. När du mäter upp mjölet gör det genom att hälla upp det i litermått eller väg det. Gräv inte med decilitermått i mjölpåsen eftersom mjölet då packas och man tar då nästan alltid för mycket, faktiskt ofta 50% för mycket så undvik det. För mycket mjöl leder också till dålig jäsning = platta kompakta torra bröd. Vad tror du? Kan något/några av dessa tips hjälpa? Skriv gärna igen!
person Svar till Hanna penna Skrivet av Susanne 2015-05-27 12:49
Hej Hanna! Kul att du gillar min receptsida! :) Hur stora rågkakorna blir beror på hur stora du bakar ut dem till. Plattar man ut dem mycket blir de tunnare men man kan ju också göra färre till antalet. Så det är helt upp till dig när du bakar ut dem. Jag har ingen erfarenhet av brödförsäljning, jag bakar bara till min familj så jag har ingen aning tyvärr. Hur som helst önskar jag dig Lycka Till! <3
penna Skrivet av Hanna 2015-05-22 12:09
Har besökt din sida många gånger i jakt på recept och gillar den starkt! Enkla och tydliga recept, och jag har aldrig blivit besviken på resultatet! Nu är det så att jag ska sälja hembakat bröd med klassen för att spara ihop till en klassresa, och jag funderar stark på detta bröd. Tror du det lämpar sig? Ungefär hur stor blir en kaka, och vad hade du satt för pris per styck om du var i min situation? :)
penna Skrivet av Karin 2014-02-06 12:12
Hej! Provat 2 ggr. Använt dinkelmjöl men degen jäser ej??? Mätte degvätskans temp. noga o mängden mjöl 2:a ggr. God smak men platta.... Vad är felet? Gillar dina recept.
Mvh Karin
  1