Kommentarer till Kola - Sida 1

"Mycket god kola, gräddkola som du enkelt gör själv. Recept med tydliga instruktioner så att alla lyckas."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
penna Skrivet av Sassa 2017-12-13 12:41
Bra recept, bra beskrivet! Jag kryddade smeten på slutet med pepparkakskryddor. Blev jättebra. Ska göra denna igen och sen ha i lite kakao!
penna Skrivet av Karina 2017-11-25 20:56
Hej Susanne!
Hur lång tid tar det för kolan att stelna innan man kan skära upp den? Det är första gången jag gör kola, så är lite på helspänn, haha :)
person Svar till Matias penna Skrivet av Susanne 2016-12-23 18:32
Ja, jag har använt ett halvlitermått i plast. Men senaste åren har jag använt en chokladtratt när jag gjort knäck som ju blir lika varm. Men så klart gäller det ju att det man använder tål de höga temperaturerna på kolan på bortåt 130°C. 
penna Skrivet av Matias 2016-12-23 12:52
Hej Susanne! Det ser ut som du använde en plastkanna när du hällde upp kolan (kan ju vara glas också fast det inte syns). Jag använde en tillbringare av plast en gång, problemet var bara att den inte tålde den heta kolasmeten, så allt rann ut i botten på kannan. Inte så kul... Ska prova att göra din kola nu :-)
person Svar till Sandra penna Skrivet av Susanne 2016-12-15 15:37
Jag tror det kan bero på att den sockrat sig lite. Rör försiktigare i smeten, alltså följ instruktionerna i receptet där jag beskrivit detta. Skriv gärna och berätta om det blev bättre om du provar!
penna Skrivet av Sandra 2016-12-15 12:48
Hejsan,
Undrar om du som expert kan svara på en sak som brukar hända när jag kokar kola, både med ditt recept och andra.

Den brukar bli rätt i smak och konsistens, men så fort den stelnar så blir det som en vit beläggning uppe på ytan. Ser ut lite som stearing och smakar lite knasigt...

Har du en aning om vad det beror på och vad jag kan göra för att slippa det vid årets kolakokande? =)

Tack på förhand!
/Sandra
person Svar till Nicklas penna Skrivet av Susanne 2016-11-29 22:06
Vad kul att det blev så bra! :) Ja jag tycker också att det är svårt att hinna med med kultestet iaf när jag kokar i en stor kastrull för då går det så fort. Vips har kolan kokat lite för länge under tiden man testar.
penna Skrivet av Nicklas 2016-11-27 12:32
Tydligt och bra recept! Kokat kola förut men detta var första gången jag använde termometer istället för kultestet och resultatet blev perfekt! Tack!
person Svar till Magnus penna Skrivet av Susanne 2015-12-22 17:30
Hoppas det blir bra! Det är stor risk att det inte blir bra om man gör dubbel sats så därför är det inte att rekommendera. Men jag håller tummarna! :) Skriv gärna och berätta hur det gick!
penna Skrivet av Magnus 2015-12-22 17:09
Fantastiskt gott men gör dubbla sats tar då två timmar
person Svar till Jenny penna Skrivet av Susanne 2015-12-21 12:49
Hoppas din kola blev bra! Oftast går det lite segt ett tag med temperaturhöjningen men så plötsligt börjar den stiga och då går det snabbt. Ja det är viktigt att man inte rör för kraftigt för då kan kolan sockra sig och det blir fudge. Lite kan man röra i kolasmeten men som sagt man får vara lite försiktig (så som jag skrivit i receptet). Tack för att du skrev! God Jul!
penna Skrivet av Jenny 2015-12-20 11:25
Tack för fantastiskt bra instruktion för kolakok! Gör efter annat recept, men saknade där tid/temperatur etc. Bytte också till större kastrull under koket eftersom man tydligen ska röra så lite som möjligt enligt ditt recept. Inte riktigt klar ännu. Nu har smeten fastnat runt 107 grader en stund men bidar min tid.
Tack och god jul!
penna Skrivet av Oscarsson 2014-12-09 23:17
Helt fantastiskt goda!
person Svar till Pamela penna Skrivet av Susanne 2014-11-24 23:33
Roligt att höra och tack för att du delar med dig! Jag har aldrig provat med mörk sirap så bra att veta! :)
penna Skrivet av Pamela 2014-11-22 17:14
Vi gjorde dessa med mörk sirap (som vi hade hemma), och de blev knäcksmakande kolor! Gott och bra konsistens blev det!
person Svar till Robin penna Skrivet av Susanne 2014-10-31 11:57
Tråkigt att det blev bränt. Du får nog sänka mer än 4/10 och kokar det ändå för mycket kan man ta bort från plattan en stund och ställa tillbaka. Har man en spis utan induktion (eller gas) så tar det några minuter innan det reagerar när man sänker effekten. Sedan kan man tyvärr inte gå iväg 5 minuter, särskilt inte i början när det kokar för då är det extra känsligt. Tyvärr är det så att jag inte kan skriva exakt hur lång tid det tar eftersom det beror på vilken kastrull man har, framförallt bottenarean i kastrullen spelar stor roll. Koktiden varierar därför så pass mycket som jag skrivit. Hade jag kunnat skriva mer exakt hade jag gjort det. Hoppas du vågar dig på ett nytt försök!
penna Skrivet av Robin 2014-10-30 20:39
Det gick inget vidare för mig. Gick bra i början, sedan såg att jag det började ryka, så jag sänkte, det rök fortfarande. Detta var under samma steg som man skulle röra ordentligt i botten. Gjorde det i ett antal minuter. Hade plattan på 4 / 10 för att det kokade för mycket. Sedan stog det att man skulle koka i 5-60 min. Jag gick bort i 5 min, kommer tillbaka, så är allt typ mörkchoklad färgat. Det var alltså bränt, så jag slängde allt och så blev det otroligt svårt att få bort allt från kastrullrn och redsakpen som användes.

Tips enligt mig: Mer exakatare tid mått, int emellan ex 5-60. Det är otriligt stort mellan rum. Bättre om du skriver 10 minuter här 20 minuter där.
penna Skrivet av kinga 2014-01-08 10:49
hej kolan var ganska så god men den var lite för söt
jag har ett recept som jag tycket är helt okej
person Svar till Josefin penna Skrivet av Susanne 2013-12-17 12:55
Vad bra! Tack för att du delar med dig! :)
person Svar till susnet penna Skrivet av Josefin 2013-12-13 14:05
Nu har jag gjort pepparkakskolor. Det blev riktigt lyckat. Använde ca 1tsk ingefära, 2tsk kanel, 1tsk nejlika, 3/4 tsk kardemumma och 1/2 tsk pomeranskal. Kolorna blev väldigt kryddiga och goda :)
person Svar till Josefin penna Skrivet av Susanne 2013-12-11 18:10
Jag tror det blir jättebra! Jag tror t.o.m. att många andra redan testat detta med bra resultat och du kan läsa om det i tidigare kommentarer på det här receptet och i kommentarerna till chokladkola-receptet om du orkar ;) Men annars är det bara att smaksätta och provsmaka smeten. Skriv gärna igen och berätta hur det blev! :)
penna Skrivet av Josefin 2013-12-11 17:39
Jag funderade på att använda den här kolasmeten som bas. Ska göra pepparkakskolor och mintkolor.
Vad tror du? Lär det bli en flipp eller flopp? :)
penna Skrivet av Sivan 2013-10-08 23:38
Men... jag har inget socker... :(
person Svar till Åsa penna Skrivet av Susanne 2013-04-18 02:12
Tack för bra tips! :)
penna Skrivet av Åsa 2013-04-17 18:01
Hej, jag häller upp kolan i en ugnsform med smörat bakpapper. Då är det bara att ta upp kolan o lägga på bordet o klippa den i lagom stora bitar-enkelt:-)
penna Skrivet av Julia 2012-11-15 20:55
Hej! Kolan fastnade i aluminiumfolien?
person Svar till catha penna Skrivet av Susanne 2012-08-21 12:39
Tack! :)
penna Skrivet av catha 2012-08-19 16:41
Jag bara älskar hemgjort godis och du har världens bästa recept ! :D
person Svar till Daniel penna Skrivet av Susanne 2011-09-17 20:39
Hej!
Det är när kolan sockrar sig som den blir så som du beskriver - spröd och smälter i munnen. Jag har ett recept på detta och det är fudge.
penna Skrivet av Daniel 2011-09-15 20:48
Undrar hur jag gör för att få kolan så spröd/porös som Farmor lisas gräddkola, om du smakat, eller så porös att den faller sönder i munnen.

En bit av min kola blev sådan, men vet ej vad jag gjorde, det var det sista som rann ur kastruller.

Ska jag koka den längre då så att den blir hårdare/porösare?
person Svar till SMI penna Skrivet av Susanne 2011-01-04 21:12

Hur hård kolan blir beror på hur länge du kokar den, så du väljer själv. Vid 122°C är den ganska mjuk vid 125°C börjar den bli hård på ytan men seg i mitten.

Du kan alltid prova dig fram med kulprovet så känner du konsistensen.

penna Skrivet av SMI 2011-01-04 15:15
Hej,
SUSANNE!

Är detta en mjukare typ av kola, eller en hård?
Mejla gärna svar..hade tänkt göra den ikväll isf.
penna Skrivet av Millan 2010-07-08 17:57
Skulle ha läst kommentarerna innan. Ingen som kan skriva in i receptet att kolan inte är KLAR på 5-15 min. Jag trodde det var den tiden som gällde så efter 20 min utan att kulprovet funkade gav jag upp och den stelnar inte. Efter att ha läst kommentarerna förstår jag att det behöver koka i 30-45 min innan det blir bra.
penna Skrivet av Susanne 2010-01-09 00:32
Svar till stephanie 13: Kolla receptet på chokladkola! Det är ungefär likadant som detta recept fast med kakao också. Angående att det bränns i botten; försök koka på svagare värme och om du har en kastrull med tjockare botten ta den istället.
penna Skrivet av gosiii 2010-01-07 19:48
gjorde den men tror att det blev fel :( ska skära nu i bitar hoppas att det blir gott :)
penna Skrivet av stephanie 13 2010-01-07 13:03
heej jag hittade detta recept. men om jag vill ha mer choklad smak! kan man ha i kakao i? annars går det bra men det bräns vid i botten...
penna Skrivet av Linnea 2009-12-26 14:18
Det fattas ca en halv dl socker för mej, så jag tog lite flor socker, det står på spisen nu och bubblar.

Från Linnea 13 år.
penna Skrivet av fislisa 2009-12-22 16:17
brände fast i botten på kastrullen, blev svart där, men tror jag räddade det mesta av smeten, visst är det cancerframkallande att äta bränt socker?
penna Skrivet av Anna 2009-12-21 16:44
jag har väntat i 1 1/2 timme nu på att det ska stelna men det har inte ens stelnat halvvägs, min man sa att det kanske var för att jag hade kokat den för lite men jag använde min kökstermometern och trodde att den var sönder men jag gjorde julskinkan ,med den imorse! vad har jag gjort för fel!?
penna Skrivet av leo,tindra och janne 2009-12-20 14:17
universums goaste kolor 125 grader var perfekt. jätte-enkelt att göra! tips:gör eget vaniljsocker,följ receptet!
penna Skrivet av Sanna 2009-12-18 00:59
Jättegott och enkelt! Tog kanske tio minuter, jag kokade på rätt hög värme. Förvärmde plattan på sexan, smälte ingredienserna, drog ner värmen till femman och lät puttra. Hade i smöret precis på slutet med 2 grader kvar till mina önskade 121 grader. Nu står de och stelnar, ska bli kul att se hur det gick. Gjorde dock min smörpapperform lite för stor, så de blev knappt 5mm tjocka. Hmm... får fixa det nästa gång! :)
penna Skrivet av Maria 2009-12-06 16:23
Hej! Jag tog hälften salt smör (jag gjorde dem i Frankrike) och det blev supergott. Däremot tog det nästan en halvtimme för smeten att bli tjock och inte tjugo minuter. Jag var rätt orolig, men resultatet är verkligen super. Tack för ett toppen recept.
penna Skrivet av Lottis 2009-12-05 16:45
Super enkelt och perfekt.

Verkar svårare än det är, en digital termometer är perfekt en sådan här gång :-)
penna Skrivet av Susanne 2009-12-03 19:36
Svar till Frida: Det här är ett klassiskt kola-recept. Har du något enklare recept så får du gärna skriva det här eller skicka till mig via kontaktformuläret. Jag eftersträvar att ha enkla recept som alla kan göra.
penna Skrivet av Frida 2009-12-02 18:04
Det låter väldigt gott!
Men det värkar väldigt komplecerat..
får ta ett annat recept på kolor :D
penna Skrivet av Friends 2009-11-03 14:58
Det är bra till vår tidning Friends
penna Skrivet av Kristian 2009-10-07 17:41
Vart perfekt! Gott för den delen med
penna Skrivet av Susanne 2009-07-14 00:38
Svar till lisabela: Det fungerar med margarin istället för smör men det blir godare med smör och dessutom även nyttigare eftersom margarin innehåller härdat fett och ibland även transfetter.
penna Skrivet av lisabela 2009-07-13 21:49
måste man ha smör kan man ha margarin
penna Skrivet av Susanne 2009-07-04 00:50
Svar till lena: Jag rekommenderar att man använder sirap om man vill ha den klassiska kolasmaken.
  1   2   nästa sida