Kommentarer till Frusen chokladtårta - Sida 1

"Recept på en fantastiskt god frusen chokladtårta som är glutenfri."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
penna Skrivet av Thina 2016-01-18 11:53
Jag gjorde en "vanlig" marängbotten (1 timme i 125°) det blev helt okej men tror nog att det är godare med nötter eller kanske rice crispies i,så att det blir lite mer att tugga på.
person Svar till Thina penna Skrivet av Susanne 2016-01-18 00:05
Jag vet inte men kolla receptet på marängkrisptårta där inga nötter ingår. Skriv gärna hur det blev om du provar någon variant!
penna Skrivet av Thina 2016-01-16 14:49
Om man helt vill utesluta nötter dvs bara göra marängbotten, ska man låta botten stå längre - kanske på lägre temperatur, eller vad tror du? (Har släkting som är superallergisk mot alla sorters nötter)
penna Skrivet av Anna 2015-12-13 21:25
Mmmm jätttegod tårta!
person Svar till Medine penna Skrivet av Susanne 2015-02-14 23:26
Ja det kan man.
penna Skrivet av Medine 2015-01-19 20:10
Kan man göra denna utan punsch?
person Svar till TantAnita penna Skrivet av Susanne 2014-06-14 15:44
Ok, ja oavsett vad man tror om mycket annat så är nog de flesta överens om att smör är godast! :)
penna Skrivet av TantAnita 2014-06-14 01:35
Tack för ditt engagemang men KOSTDOKTORNs råd har aldrig tillhört mina favoriter eftersom det inte är viktproblem som är mitt problem eller någonsin varit det. Har dessutom alltid tyckt att man överdriver sina synpunkter i debatten. Av ren självbevarelsedrift har jag varit tvungen att sätta mig in i fettproblematiken och har alltså bildat mig en egen uppfattning som passar mig men inte överensstämmer med KOSTDOKTORNs. I övrigt; Tack för det underbara receptet till den frusna chokladtårtan, den kommer jag och många av mina vänner att baka ofta och med "riktigt" smör ;-)!
person Svar till TantAnita penna Skrivet av Susanne 2014-06-08 12:39
Tyvärr är matrekommendationerna från vården ofta felaktiga när det kommer till råd om fett vilket är helt sjukt i dubbel bemärkelse. Jag rekommenderar dig verkligen att läsa på om detta och bilda dig en egen uppfattning. Jag kan rekommendera att läsa det här och det här.
penna Skrivet av TantAnita 2014-06-04 23:48
Tack för ditt snabba svar! I morgon börjar chokladtårtebakandet med mandelmjöl! Det finns en anledning till margarinfrågan och den är att jag alldeles nyligen haft svåra hjärtkärlbesvär med ett antal ingrepp som följd. I eftervården ingår bl a matrestriktioner där t ex både smör och margarin i fast/hård form inte får ingå i kosten. Däremot är flytande margarin(typ Becel) något som rekommenderas. Vad gäller baket i morgon så blir det som det alltid har varit - alltså smör.
person Svar till TantAnita penna Skrivet av Susanne 2014-06-04 22:40
Jag tror det blir bra med mandelmjöl. Det är lika finmalt som det jag gjort när jag mixat hasselnötter. Det enda du inte får är den rostade hasselnötssmaken, men mandelsmak är ju också gott.
Smör är mycket godare än margarin och dessutom nyttigare. Smör är en naturlig produkt. Margarin är en industriprodukt även om tillverkarna är duktiga på marknadsföring. Googla på margarin om du vill lära dig mer om hur det framställs, en kemikaliesörja skulle jag säga, men jag uppmanar dig och alla andra att läsa på och själva bilda sig en uppfattning. Tro inte på reklamen och lita inte på livsmedelsverket. Alla former av margarin är bannlyst i mitt kylskåp. Jag använder alltid smör, normalsaltat. På smörgåsen äter jag bregott (som består av smör och rapsolja).
Lycka till med bakandet och hoppas du gillar chokladtårtan!
penna Skrivet av TantAnita 2014-06-04 13:34
Tack för många goda recept! Nu tänker jag göra 3 st av den frusna chokladtårtan, den verkar ha en riktigt god "vuxensmak". Min fråga är om du tror att jag istället för mixade hasselnötskärnor kan använda köpt färdigmalt mandelmjöl eller om du tror att det är för finmalet och/eller för smaklöst? Ännu en fråga har jag faktiskt - är margarin dåligt istället för smör?
person Svar till susnet penna Skrivet av Bebben 2014-04-09 16:03
Tack snälla du för jättesnabbt svar. Vilken service. Här ska bakas!
person Svar till Bebben penna Skrivet av Susanne 2014-04-09 01:02
Grädden smälter inte, följ bara det som står i receptet. Men det du generellt ska undvika alltid när du smälter choklad är att se till så att den inte blir onödigt varm. Det räcker med att värma på svag värme så mycket att lite drygt hälften har smält sedan kan man bara röra om så smälter resten av befintlig värme. Då blir chokladen som bäst och man riskerar inte att den börjar koka och bli kornig. Dessutom blir den ju inte så varm heller då. Lycka till!
penna Skrivet av Bebben 2014-04-08 22:17
Hej,
hur gör en för att grädden inte ska smälta när (den varma?) chokladen ringlas över? Toppen om du vill svara snabbt, jag ska fixa tårta inför ett kalas om fyra dagar!/B
penna Skrivet av Stefan 2014-03-18 20:13
Den ser himmelskt god ut. Är det någon som har testat att göra den här med rom istället för punsch?
penna Skrivet av Anne 2014-03-04 22:27
Himmelskt gott. Vilken tur Jag hittat hit. Gjorde 3 tårtor till en fest. Formarna var 24 cm i diam. Det gick bra. Tårtorna blev höga och bra ändå fast formen var större än du rekommenderade i receptet. Gjorde ajvarkycklingen också till festen och det var riktigt kanongott. Tusen Tack! Kalasen är räddade i framtiden för alla superrecept du lagt ut
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2013-09-03 12:00
Roligt att höra! :)
Det låter gott med svartvinbärssmak också! Du får skriva och berätta hur du gjorde och hur det blev om du provar! :)
penna Skrivet av Anna 2013-09-03 02:43
Jag bakade slutligen tårtan i helgen. Fick till och med tag på punch. Jag spritsade på grädden (med lite kakao och socker i) i stora cirklar och strödde riven choklad över. Den blev verkligen jättegod, snygg och uppskattad av alla. Tack för receptet! Funderar på att göra fyllningen med svartavinbärssmak nästa gång.
person Svar till Sara penna Skrivet av Susanne 2011-12-29 14:43
Det brukar finnas smakessenser / extrakt i affären, i närheten av öl. Så fråga personalen efter punsch extrakt/essens. Eftersom dessa är tänkt att blandas med alkohol så behövs det antagligen lite mindre mängd än vad som står i receptet. Man får smaka sig fram. Annars kan man ju smaksätta med något annat sött gärna med chokladsmak om inte punsch finns. Det går även att utesluta punschen, det är ju lite en smaksak vad man gillar.
penna Skrivet av Sara 2011-12-28 23:57
Hej. Vad kan man ersätta punschen med i dettta recept, och andra alkoholhaltiga ingredienser med, om man inte förtär alkohol alls?
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2011-12-02 16:29
Ja det kan du göra. Mitt bästa tips är att droppa i lite, röra om och smaka. Eftersom det är olika koncentration och smak berorende på vilken sort man köper plus att vi alla har olika tycke och smak så är det alltid bäst att göra så tycker jag.
penna Skrivet av Anna 2011-11-21 06:32
Kan jag ersatta punchen med arrakasarom? Ungefär hur mycket tycker du att jag ska pröva att ha i?

Hälsningar,
Anna
person Svar till susnet penna Skrivet av Ida 2011-09-28 16:00
Ja det är inget fel på grundreceptet. Självklart använde jag mig av 40% grädde, ska de va tårta så ska de va. Men använde mig av mindre delen punsch, sen är jag ingen kaffedrickare heller men min man är så det var han som inte klagade. :) Men nu har vi vår års dag imorgon, firar ett år som gifta så ger mig på grundreceptet igen med en del ändringar för att passa mig mer i smaken. Så det är ett toppen recept bara att kaffe är inget för mig. :) Får se imorgon om det blir bättre eller sämre efter mina ändringar.
person Svar till Malin penna Skrivet av Susanne 2011-07-22 12:20

Du kan ta en större form, det kan då bli lite kortare tid i ugnen men annars kan du följa receptet.

På huvudbilden är grädden frusen. Du kan frysa in fyllningen och sedan när den är hård kan man vispa grädden och lägga på den och frysa in den också.

Det är gott både med halvtinad frusen grädde eller nyvispad vispgrädde. Tänk bara på att låta den stå framme i rumstemperatur en stund före servering så att grädden blir åtminstone halvtinad för annars blir den för hård enligt mitt tycke. Även övriga tårtan blir godare om den får tina lite. Men om man inte vill förbereda den långt i förväg så skulle jag själv servera den med nyvispad vispgrädde.

penna Skrivet av Malin 2011-07-20 08:40
Undrar hur man ska göra om de formar man har är 24 cm och inte 20 som det står i receptet och undrar även i vilken ordning ni menar att man kan frysa in den? På bilden ser det ju ut som om grädden är frusen eller otroligt hårt vispad, vilket är det och är den lika god om grädden är frusen.
person Svar till Ida penna Skrivet av Susanne 2011-07-15 14:10

Synd att du inte tyckte den blev så god. Tog du äkta vispgrädde med ca 40% fetthalt? Tog du den större eller mindre mängden punsch. Sen är det så klart en subjektiv bedömning av vad som är starkt kaffe. Själv dricker jag ju inte ens kaffe så det är möjligt att mitt kaffe inte var så starkt.

Men det bästa är som du säger att man kanske inte blandar ihop allt direkt utan smakar av så man får den smak man vill ha. Smakar det för mycket så kan man tillsätta mera vispgrädde som rundar av smaken.

penna Skrivet av Ida 2011-07-15 12:43
Tyvärr va de lite av en besvikelse.. Punsch smaken blev för mycket och alla förutom en klagade på summan kaffe så jag fick försöka förklara att jag följde receptet eftersom de va första gången jag testa mig på denna tårta.. :D Men tanken är att göra om den efter egen smak nästa gång.. lite apelsin smak istället för kaffe o punsch så hade de blivit mums! :D
penna Skrivet av ida 2011-07-14 18:47
*usch* har varit en långdag o träningsvärk har man fått efter allt tårtbakande.. Men den har stått i frysen nu ett tag o kommer stå ca 2 timmar till sen får man besök från en gammal vän som suttit 6 timmar på ett tåg, så vi får väl se om detta smakar.. Återkommer med besked! Ser gott ut om inget annat
person Svar till Mia penna Skrivet av Susanne 2011-06-15 20:03
Har du gjort tårtan enligt receptet och smakat den eller har du bara läst receptet? Jo det finns säkert fler goda smaksättningar. Skriv gärna om du provar någon!
person Svar till sara penna Skrivet av Susanne 2011-05-13 14:28
Jo det går. Du kan ju kanske ta någon annan likör istället eller smaksätta med något annat t.ex. 1 tsk vaniljsocker.
penna Skrivet av sara 2011-05-13 13:16
går det bra utan Punsch
penna Skrivet av Mia 2011-05-06 11:49
För mycket kaffe och punsch i min smak... Men detta hade varit supergott att testa med hallon eller apelsinsmak i stället!
person Svar till Linnea penna Skrivet av Susanne 2011-05-02 23:58
Ja, den är ännu godare! Fast du kanske ville höra det från någon annan än mig? :)
penna Skrivet av Linnea 2011-05-02 17:29
Är det någon som kan berätta om den är lika god som den ser ut!
person Svar till Asta penna Skrivet av Susanne 2011-04-29 02:08
Du kan ju prova med kokosflingor.
penna Skrivet av Asta 2011-04-28 19:11
Saknar alternativ på vad man kan använda istället för nötter/mandel. Det finns så otroligt många nötallergiker..;-)
penna Skrivet av sara 2011-04-24 19:38
den ser god ut
person Svar till Elin penna Skrivet av Susanne 2011-04-17 17:25
Ja det är ju grädde både i fyllningen och garneringen. I fyllningen borde det väl gå att använda din specialgrädde. Ovanpå är det du menar om man kan ha vaniljsås eller vaniljkräm? Ja i så fall skulle jag nog satsa på vaniljkräm och frysa in den. Det borde gå.
person Svar till Sara penna Skrivet av Susanne 2011-04-17 17:18

Jag skulle ta sötmandel istället.

Kaffet ger en god smak och det tycker jag som inte alls dricker kaffe, så tar man bort det så bör man kanske ta mera punsch eller annan likör - om man inte vill ha en mera neutral smak på tårtan förstås. Man kan tillsätta någon tesked vaniljsocker om man vill också.

person Svar till Sara penna Skrivet av Susanne 2011-04-17 17:15
Om du ska dubbla receptet måste du ha en form som har en dubbelt så stor yta.
penna Skrivet av Sara 2011-04-17 10:25
Hej tänkte fråga, går det bra att dubbla receptet istället för att göra två separata? Eller är det något man bör fundera på? Jag vill att den ska räcka till ca 15 personer.
penna Skrivet av Sara 2011-04-17 10:18
Vad kan man ersätta hasselnötter mot? Vi har allergier i familjen mot både hassel och valnötter. Vad skulle man kunna byta ut dessa mot? Och kaffet,kan man tänkas utesluta det eller borde man ersätta kaffet mot något annat?
penna Skrivet av Elin 2011-04-16 17:31
Hej, ska testa tårtan på mitt kalas ( jag är ett barn)
Men jag undrar om jag kan byta ut grädden som man häller över tårtan till en vaniljkräm eller vaniljsås. Jag är mjölkproteinallergiker och min grädde är det inte så många som gillar, så om jag fryser ner tårtan som i receptet och efter dom timmarna så häller jag på vaniljsåsen eller krämen och låter den också frysa, om du tror det är möjligt, ska jag ta vaniljsås eller vaniljkräm?
Hoppas på ett svar:)
person Svar till Lina penna Skrivet av Susanne 2011-04-13 23:13
Att ha i punsch i en kaka är inte samma sak som att dricka alkohol. Det är försvinnande lite alkohol per portion. Men annars så finns det punschextrakt. Man kan också strunta i punschen. Kanske kan du ta 1 tsk vaniljsocker istället så blir det lite vaniljsmak om du gillar det.
penna Skrivet av Lina 2011-04-11 19:39
Hur gör man denna tårta utan punsch, kan man bara ha i utan eller ska man ersätta det med något?

är liksom 15 så dricker inte alkohol.
person Svar till Marie penna Skrivet av Susanne 2011-04-09 16:55
Ja jag tror det går bra att byta ut till andra sorters nötter eller mandel.
person Svar till Kathy penna Skrivet av Susanne 2011-04-09 16:34
Nej alla recept på recepten.se är inte GI eller LCHF. Här finns GI-recept och LCHF-recept. Du kan också använda sökfunktionen.
penna Skrivet av Kathy 2011-04-05 22:11
Hejsan jag måste fråga om recepten som står på vänster sida om allt du skrivit om GI metoden. När jag läser receptet på t ex frusen chokladtårta så är det en massa "onyttigt" i den t ex socker. Det receptet kan väl ändå inte tillhöra GI recepten eller har jag missförstått sidan som jag trodde var enbart GI och LCHF recept. Vänliga hälsningar
Kathy
penna Skrivet av Marie 2011-04-03 21:02
Hej!
Denna låter jättegod coh jag tänkte göra två stycken till på fredag. Tyvärr så kom jag på att en av våra gäster är allergisk mot hasselnötter. Tror du att jag kna byta ut hasselnötterna mot mandel i en av dem. Är inte riktigt överrrens med mig själv om det går.
  1   2   nästa sida