Kommentarer till Fransk chokladtårta - Sida 1

"En mycket god fransk chokladtårta, lika enkel att göra som en kladdkaka men godare och lyxigare med mycket choklad."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Marita 2017-09-11 14:51
Jag undrar över mängden smör? Ska det verkligen vara så mycket? Jag har precis bakat kakan och smöret skiktade sig och kakan ser väldigt fet och "kladdig" ut. Kanske lägger det sig när den svalnat.
penna Skrivet av Susanne 2015-11-08 12:35
Supergod! Den kommer jag garanterat att göra igen
penna Skrivet av Josefine 2015-06-23 13:11
Underbart god! Bäst blir den om den får stå i kylen ett dygn innan servering. Då blir den som en kladdkaka och chokladkaka i ett. ;) Det är en jättebra receptsida du har! :)
person Svar till mimmi penna Skrivet av Susanne 2014-05-24 00:00
Jag använder nuförtiden alltid äkta vispgrädde (med kort hållbarhet) i alla recept. Det är den godaste och nyttigaste grädden (utan tillsatser och helt naturlig). I de recept där det står grädde kan man använda andra gräddsorter än vispgrädde. Se det som "valfri sort". Men jag rekommenderar alltid vispgrädde som sagt. Vill man ha lägre fetthalt kan man blanda vispgrädde med mjölk eller vatten i de recept där grädden inte ska vispas, vilket då är de recept där det bara står "grädde". Jag har nog skrivit vispgrädde överallt där grädden ska vispas. I nyare recept brukar jag skriva vispgrädde för det mesta även om den inte ska vispas.
Kul att du gillar min receptsida! :) Jag har ju hållit på med den i ungefär 10 år och vissa saker har ju förändrats med tiden så allt är inte konsekvent. Så det var inte alls någon dum fråga, snarare tvärtom! :)
penna Skrivet av mimmi 2014-05-20 20:26
Det här är förmodligen en jättedum fråga, men är det någon skillnad på grädde och vispgrädde? I vissa recept här på sidan står det ibland grädde och ibland vispgrädde. Tycker jättemycket om den här sidan, hjälper verkligen nybörjare som mig! :)
person Svar till Pamela penna Skrivet av Susanne 2014-03-24 16:24
Tack för tipsen! :)
penna Skrivet av Pamela 2014-03-23 13:55
Kan tipsa om att denna kaka blir väldigt bra med glutenfritt mjöl också! :) Och med kokosflingor i stället för ströbröd.
person Svar till elias penna Skrivet av Susanne 2014-01-19 18:34
Tänk på att inte gräva med decilitermått i mjölpåsen när du mäter upp mjölet för det är lätt att då ta för mycket mjöl eftersom det då packas. Tar man för mycket vetemjöl så blir kakan torrare. Sedan beror gräddningstiden även på hur stor form man har. Har du en större form så blir gräddningstiden kortare eftersom höjden på smeten blir lägre - kakan blir tunnare. Gräddningstiden beror också på ugnen, du kan behöva korta av tiden något om din kaka blev lite för torr och/eller kanske sänka den något i ugnen. Dessa tips är generella och gäller även andra liknande bakverk så det är alltid bra att tänka på om man vill optimera resultatet! :)
Tack för tipset med grädden, låter gott!:)
penna Skrivet av elias 2014-01-18 20:00
den var god,men lite för torr.men det blir bättre om man tar 3dl vispgrädde och blandar med 5 tsk florsocker och 0,25 dl vaniljsocker och vispar medelhårt och klär tårtan med denna.
person Svar till Sussi penna Skrivet av Susanne 2014-01-03 02:09
Roligt att höra! :) Den choklad jag brukar använda är ju också 70% från Odense, men den är nog lite billigare än Fazer. Förpackningen innehåller ju 200 g choklad, antar att Fazer är 100 g. Däremot är nog Fazers lättare att bryta i bitar. Jag använder en vass kniv och det brukar gå bra. Skriv gärna igen och berätta om du märkte någon skillnad!
penna Skrivet av Sussi 2013-12-30 21:57
Tack för receptet! Den blev väldigt god, jag använde Fazers mörka 70% premium, därav den mycket mäktiga chokladsmaken.
Den blir vår efterrätt imorgon ihop med vispad grädde - för det kräver kakan!
Nästa gång ska jag testa att göra kakan med den chokladen du tipsar om, mycket billigare och kanske lika god?
person Svar till Linda penna Skrivet av Susanne 2013-09-13 20:16
Jag har ingen aning, jag har aldrig provat det så jag vågar inte rekommendera något. Om du provar vore det väldigt kul om du skrev och berättade hur det blev!
penna Skrivet av Linda 2013-09-08 21:43
Hej jag undrar om man kan laggi i torkade chilly flakes? Jag letar efter ett bra recept pa en choklad chilly kaka.
person Svar till lajla penna Skrivet av Susanne 2013-08-12 16:52
Varje ruta på bilden är 50 gram choklad men du ser ju bara toppen på dem. Det är den här mörka chokladen och om du kollar bilden där så ser du hur chokladen ser ut.
penna Skrivet av lajla 2013-08-12 16:20
Hej, på bilden har du endast i några choklad rutor...
det motsvarar väll inte 200 g?
person Svar till Matilda penna Skrivet av Susanne 2013-03-16 01:26
Kul att höra! :) Håller med, den är riktigt god och lyxigare än kladdkaka - men så är det ju lite finare råvaror också! :)
person Svar till Jenny penna Skrivet av Susanne 2013-03-16 01:18
Jag skulle tippa på att du värmt på chokladsmeten för mycket. Ta bort den från plattan lite innan chokladen smält helt eftersom chokladen ändå smälter av den befintliga värmen och vi vill inte att smeten ska bli för varm. Så prova det nästa gång, ta hellre bort kastrullen från plattan för tidigt än för sent. Du kan ju alltid värma på igen om chokladen inte skulle smälta. Om du ändå låter kastrullen stå på för länge så kan du röra om i den en stund så att smeten svalnar innan du har i äggen.
Detta står i receptet men jag ska nog ta och förtydliga att det är viktigt också, nu framgår kanske inte detta så tydligt som det borde.
penna Skrivet av Jenny 2013-02-17 19:10
Smeten blir inte alls så fast som på bilderna trots att jag följt receptet till punkt och pricka. Vad har jag gjort för fel?
penna Skrivet av Matilda 2012-12-30 03:48
Helt sjukt god chokladtårta!!! Mycket lyxigare än kladdkaka och så rik, len smak :) mycket godare än de man köper på konditorier! Tack för receptet!
person Svar till Elin penna Skrivet av Susanne 2012-11-09 03:14
Det blir säkert gott!
penna Skrivet av Elin 2012-11-06 22:45
Hej! Tror du att det skulle bli gott om man tog bort några rutor mörk choklad och ersatte med Marabou Apelsinkrokant? :)
person Svar till Amanda penna Skrivet av Susanne 2012-05-15 11:48
Hej, ja man kan skippa kaffepulver som du ser står det "ev." i receptet så det går väldigt bra att hoppa över. Jag dricker inte heller kaffe för jag tycker det är beskt och inte gott. Däremot gillar jag kaffe i bakverk med en massa socker t.ex. mockarutor eller den här tårtan för då får man inte den där beska kaffesmaken.
penna Skrivet av Amanda 2012-05-06 21:18
Hej!
Jag undrar om man kan skippa kaffepulverna(hatar kaffe) Och jag undrar om det kommer smaka kaffe om man har kaffepulver i . Jag sa snart baka det men jag undrade lite. Tack i förväg för de goda recepterna du gör!! Jag följer dem alltid! Tack
person Svar till Jolie penna Skrivet av Susanne 2012-02-20 16:35
Nej jag håller med och du får gärna kritisera. Beroende på vilken form man har kan man klara sig utan ströbröd, annars kan man även ta kokosflingor istället. Jag har köpt nya formar nu som aldrig behöver smörjas det är mycket bättre!
penna Skrivet av Jolie 2012-02-15 15:58
Tycker du själv att det ser fint ut med så där mycket ströbröd? Det blir inte spciellt gott heller. Ursäkta för kritiken
penna Skrivet av Linnea-kung på kladdkaka :D 2011-04-24 17:43
Går snabbt att göra och väldig god smet hihi.
Är 100 på att den är lika go när det är helt klar :)

Dock stämmer inte tiden så bra.

Men ser ifram emot en trevlig bit kladdkaka senare under dagen.
penna Skrivet av Sara 2011-02-17 16:48
mmm...!
Denna franska chokladtårtan ser jättegod ut, denna måste jag bara testa <3<3
penna Skrivet av Krille 2011-01-01 15:49
Klockren tårta, hur lätt som helst att göra. Blev kanon i en engångsaluminiumform, så man behöver inga flashiga formar med löstagbara kanter eller andra udda tillbehör hemma heller för att lyckas med denna. Perfekt för matlagningsdyslektiker helt enkelt.
person Svar till sara E penna Skrivet av Susanne 2010-07-04 09:55
Mjölmängden är rätt. Jämför gärna med kladdkaka, det är ingen större skillnad. Det måste vara något annat som blev fel för dig.
penna Skrivet av sara E 2010-07-03 14:00
jag testade det här receptet, men jag blev inte nöjd! hur kan det vara en och en halv dl mjöl i? Det är alldeles för lite mjöl och kakan blev värdelös.
  1