Enkel fisksoppa

Mycket god och enkel fisksoppa som du snabbt slänger ihop med färdiga grönsaker. Ett tips är att köpa även fisken färdig i bitar, brukar finnas i frysdisken. Då går det ännu fortare.
Fisksoppa
Mycket god och enkel fisksoppa med wokgrönsaker och bitar av torskfilé och laxfilé.
Timglas Tid: 15 minuter
Portioner 3 portioner

Ingredienser:

Tillaga en enkel fisksoppa så här:

  1. Mät upp vatten, krossade tomater och fiskfond (eller skaldjursfond) i en kastrull och koka upp.

    instruktion steg 1 enkel fisksoppa
    Krossade tomater och vatten.
  2. Tillsätt wokgrönsaker och fisken i bitar och koka några minuter så att fisken blir genomstekt.

    (Om man tillsätter wokgrönsaker eller fisk som är fryst, ha plattan på högsta effekt tills det kokar igen, sänk sedan värmen och låt koka några minuter tills fisken är genomstekt.)

    • 300 g fisk (färsk eller fryst t.ex. torsk eller lax)
    • 500 g wokgrönsaker
    instruktion steg 2.1 enkel fisksoppa
    Frysta wokgrönsaker.
    instruktion steg 2.2 enkel fisksoppa
    Fryst fisk i kuber.
    instruktion steg 2.3 enkel fisksoppa
    Låt koka.
  3. Rör ner vispgrädden. Smaka av med salt. (Man kan även ta mer fond om man vill det.)

    instruktion steg 3 enkel fisksoppa
    Tillsätt vispgrädden.

servera Serveringstips:

Servera gärna med aioli.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Överbliven fisksoppa håller sig i kylen minst 5 dygn.

Se även dessa recept

| Fisk och skaldjur | Kvällsmat | Snabbt & Lätt |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Eva
Mycket goda och enkla recept även för mig som kan läsa tegelstensrapporter, men inte kan följa ett vanligt trestegsrecept. :) Stort tack!
✏️ Skrivet av Siggi
Hej Susanne,
Jag blev lite desperat när jag skulle få besök av en vän och hade ingenting hemma för en måltid, eftersom jag pendlar en del.
I vanliga fall tycker jag inte om frysta grönsaker eller fond, men efter att jag hittat ditt fisksoppa-recept så tänkte jag göra ett försök.
I stället för fryst fisk i block, så köpte jag styckfryst torsk.

Så här gick det:
Jag hällde i grönsakerna och fisken SAMTIDIGT enligt receptet, men det gick inte så bra:
Jag hade samma grönsaksblandning som den som syns på din bild, men grönsakerna behövde längre tid än fisken för att bli mjuka (framför allt babymajsen).
Den fina torsken krympte ihop till osynliga små bitar. Så nästa gång tillsätter jag den något senare, dvs efter att grönsakerna blivit en aning kokta.
Min fråga här är också hur stora bitar man ska skära fisken i så att de inte blir för små sedan?

Nästa gång testar jag receptet med ett fryst fiskblock, men jag undrar hur du 'skär' den i tärningar, för jag tycker inte det går när den är fryst och riktigt hårt. Har du några tips?
Du behöver veta att knivar och jag är en annan historia. Vi lever i ett slags hatkärleksförhållande, vilket kanske beror på att jag har så små händer och då flyger knivarna iväg i bland. Jag skämtar inte! Så att skära i ett fryst block känns som en utmaning...

Som serveringstips vill jag rekommendera småfrallor eller baguette som bara behöver gräddas färdigt i ugnen, dvs man tar de som finns förgräddade och har en viss hållbarhet så att man kan ha de liggandes hemma, vilket är bra för sådana som mig.

Jag skulle det vore roligt om du kunde ge förslag på varianter när man har lite tid för matlagningen:
Skulle man kunna tillsätta saffran som en tillyxad variant till exempel? Hur mycket i så fall?
Hos Jenssens saluhall i Visby har man dessutom rosmarinkvistar i soppan. Kan det passa även till din soppa som en variant?

Det var särskilt gott med vispgrädde i såsen och det blev totalt sett en riktigt lyckad måltid.

Så enkelt och så gott!
Bra med att det är få ingredienser och så lättillagat.

Tack för en lyckad kväll tack var ditt fisksoppa-recept.

Hälsningar,
Sigrid
✏️ Skrivet av Jan Torberntsson
Mycket god och enkel soppa. Skar i lite egna brytbönor från frysen, och tror också att det kan bli gott (och nyttigt) om man kompletterar med lite torkade alger som man först blötlägger ett par timmar. Skall prova det nästa gång.
✏️ Skrivet av Peo
Väldigt gott! Jag testade även att blanda i en näve musslor på slutet..

Visa alla kommentarer