Sega Dumlesnittar

Baka goda sega och knapriga dumlesnittar! Försvinnande goda småkakor. Alla verkar älska dessa kakor, både barn och gamla!

Att kakorna är superenkla att baka och går snabbt att göra är verkligen perfekt. Jag älskar när man kan baka många kakor snabbt! Och när de blir så här goda dessutom!

dumlesnittar
Goda sega och knapriga dumlesnittar.
Timglas Tid: ca 50 minuter
Portioner ca 50 st
Näringsvärde Näringsvärde per kaka (15 g): 70 kalorier, 9 g kolhydrater, 3 g fett, 1 g protein

Ingredienser:

vegetariskt Vegetariskt

Ugn:

  • 175 °C i mitten av ugnen i ca 14 minuter med över- och undervärme

Baka dumlesnittar så här:

  1. Mät upp smör, strösocker och ljus sirap i en vispskål.

    Dela gärna smöret i mindre bitar och låt stå framme en stund i rumstemperatur så att smöret blir mjukt.

    Vispa till en jämn smet. Använd gärna elvisp med vispar eller köksmaskin.

    smör, strösocker, ljus sirap
    Smör, strösocker, ljus sirap.
    en jämn smet
    En jämn smet.
  2. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver och salt.

    Vispa till en jämn smet.

    vaniljsocker, bakpulver, salt tillsatt
    Vaniljsocker, bakpulver, salt tillsatt.
    blandat
    Blandat.
  3. Tillsätt vetemjölet.

    (Tänk på att väga eller hälla upp mjölet i litermått när det mäts upp. Gräv ej med decilitermått i mjölpåsen för då blir för mycket mjöl och då kommer kakdegen inte gå ihop.)

    Vispa tills det blir tjocka smulor av smeten som sedan kan tryckas ihop till en enda stor kakdeg.

    (Är det problem att få ihop den till en kakdeg så har man antagligen tagit för mycket mjöl. Rädda då kakdegen genom att tillsätta lite vatten och mera smör tills degen går att få ihop till en klump.)

    vetemjöl tillsatt
    Vetemjöl tillsatt.
    kakdegen klar att tryckas ihop
    Kakdegen klar att tryckas ihop.
  4. Dela kakdegen i 4 lika stora degbitar (om du gör en sats).

    Rulla ut varje degbit så den blir lika bred som plåten (ca 38 cm och kakdegen blir ca 2,5 cm i diameter).

    Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Jag lägger 2 st längder på varje plåt för jag vill inte riskera att de flyter ihop men man kan lägga dem tätare, 3 går utmärkt och 4 brukar gå också, hade jag bakat bara till mig själv utan att fotografera hade jag nog lagt alla 4 på en plåt.)

    fyra degbitar
    Fyra degbitar.
    två längder
    Två längder.
  5. Dela dumlekolorna på längden.

    Tryck ner dem i längderna, på längden (se bild).

    dumlekolor delas
    Dumlekolor delas.
    dumlekolor nedtryckta
    Dumlekolor nedtryckta.
  6. Grädda kakorna mitt i ugnen i 175°C i ca 14 minuter tills de fått gyllene färg.

    Vänta ett par minuter och skär därefter med en vass kniv i sneda bitar, ca 2,5 cm breda.

    färdiggräddade dumlesnittar
    Färdiggräddade dumlesnittar.
    dumlesnittarna skurna
    Dumlesnittarna skurna.
Dumlesnittarna går utmärkt att frysa och håller sig då minst 3 månader.

Se även dessa recept

| Småkakor |

Kommentarer och betyg

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info