Kommentarer till Drömtårta - Drömrulltårta - Sida 2

"Baka drömtårta / drömrulltårta. En otroligt god chokladrulltårta med smörkrämsfyllning. Enkelt recept."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

penna Skrivet av Alva 2011-06-06 16:01
Detta recept var absolut inte bra! Det blev knappt nån smet alls, så jag gjorde mer, men då blev den för tjock och jag lyckades ta ut kakan för tidigt så den vart bara som smet med en tunn yta på! Ska försöka rädda den så gott det går kanske brer jag på lite grädde, eller så låter jag den svalna och ser om den blir bättre! :) Positvt med detta recept; Väldigt enkelt, bara man inte är 14 år och inte har nån hemma som kan hjälpa till! :)
person Svar till GÄST penna Skrivet av Susanne 2011-04-22 22:19
Troligtvis har du tagit för mycket mjöl. Tänk på att när du mäter upp mjöl att inte packa mjölet i declitermåttet, utan häll istället upp mjölet i ett litermått eller använd hushållsvåg.
penna Skrivet av GÄST 2011-04-19 12:49
hej jag gjorde rulltårta igår och jag följde receptet men när jag tog ut den ifrån ugnen så var den nästan helt stel så jag inte kunde rulla rulltårtan vad kan det bero på?
person Svar till Anna Karlsson penna Skrivet av Susanne 2011-03-14 03:11

Kul att det blev succé! :)

Jo drömtårtan är glutenfri om man tar potatismjöl. Ägg innehåller inte gluten.

penna Skrivet av Anna Karlsson 2011-03-13 23:35
Hej! Tack för recpetet! Ändrade lite grann och det blev en succé! :D
Men en grej jag tänkte på.. Du har ju lagt till att den är glutenfri.. men det finns ju gluten i framförallt mjöl och ägg.
person Svar till susnet penna Skrivet av Mergime 2011-02-09 19:33
Tack så mycket! Har bara varit rädd att den ska spricka :)
person Svar till Mergime penna Skrivet av Susanne 2011-02-08 12:02
Vänta till kakan svalnat.
penna Skrivet av Mergime 2011-02-07 22:04
Men när jag lägger på smöret(krämen) på kakan smälter smöret, hur ska jag göra?
person Svar till laila penna Skrivet av Susanne 2011-01-03 22:18
Den ska sjunka ihop när du tar ut den. Kanske inte precis lövtunn men mellan 5 mm och 1 cm tjock.
penna Skrivet av laila 2011-01-02 16:03
min kaka höjer sig fint i ugnen men en minut efter att jag tagit ut den pyser den ihop och blir lövtunn! Vad gör jag för fel?
penna Skrivet av Linnea 2010-11-09 13:01
ÄÄh, ni som klagar är bara dåliga på att baka ;) ( haha! ) MIn blev as fin och jätte god :)
person Svar till Carro penna Skrivet av Susanne 2010-08-17 14:46

Tråkigt! Jag brukar alltid använda en långpanna, (som syns på bilderna) som inte har så höga kanter och då är det alls svårt att få upp den, bara att lyfta och dra i ena kanten. Långpanna brukar finnas som tillhör ugnen och de brukar inte ha så hög kant.

penna Skrivet av Carro 2010-08-16 16:47
Min kaka vek sig när jag skulle får ur den ur formen så att den klibbade ihop sig och blev förstörd... :(
penna Skrivet av rose 2010-08-03 22:56
Tack för recept!! Jag provade idag, hehe :) det blev jätte stora och spricka rulltårta eftersom jag tyckte att smeten var så så liten när jag la i långpanna därför jag fördubblade ingredienser :P
person Svar till linsan penna Skrivet av Susanne 2010-07-22 00:14
Smör är smör. Klicka på ingrediensen i ingredienslistan så ser du en bild på smör. Smör ser ut som margarin men är mycket godare och nyttigare än margarin. Smör är den äkta varan, margarin är ett kemiskt ihopjox.
penna Skrivet av linsan 2010-07-16 11:59
vad menar ni med smör är det sånt fast margarin ??
penna Skrivet av Susanne 2010-05-05 01:52
Det här receptet blir mycket godare om man tar smör i stället för margarin så därför har jag tagit bort margarin som alternativ i ingredienslistan. Jag har också lagt till i beskrivningen att man gärna får smaka på smörsmeten och tillsätta mer florsocker om man tycker det smakar för mycket smör.
person Svar till Alex penna Skrivet av Susanne 2010-05-05 01:46

Olika ugnar kan bete sig olika, en del ugnar är varmare än vad man ställt in dem på. Man brukar grädda rulltårta i 250°C men man får naturligtvis testa sig fram eftersom det är så känsligt när man gräddar i så hög temperatur en så kort tid.

Jag tycker det bästa är att använda varmluftsfunktionen om man har det på sin ugn för då blir det lättare att få den lagom gräddad.

person Svar till Jessica penna Skrivet av Susanne 2010-05-05 01:42
Tog du margarin eller smör? Med margarin kan jag tänka mig att det inte blir så gott. Smör smakar mycket bättre och har också lite svag saltsmak som gör att det smakar godare. Margarin är varken gott eller nyttigt. Jag använder alltid smör.
penna Skrivet av Jessica 2010-05-03 15:56
Smörkrämen var inte god! :( smakar BARA smör!
penna Skrivet av Alex 2010-05-02 20:09
Brände min botten efter 3 min i ugnen. Tror inte man ska ha riktigt så högt som 250grader. Men skam den som ger sig. När jag väl lyckades så var den himmelskt god!
penna Skrivet av Emma 2010-04-19 23:24
Den här kakan blir extra god om man lägger en banan (eller flera, så raka som möjligt) längst ut i ena kanten och rullar in den så att den är i mitten av rulltårtan. Tycker annars att det är svårt att få till själva kakan. Jag brände min första sats i ugnen efter bara tre minuter, så jag fick göra en ny. Men det beror säkert på ugn. Viktigt är väl bara att hålla koll!
person Svar till Karsten penna Skrivet av Susanne 2010-04-18 17:52
Det är ju 2 dl florsocker, förutom vaniljsocker, kan du ha glömt det?
penna Skrivet av bakgalningen 2010-04-03 21:51
.. vill tillägga att jag hade inte inne den i ugnen i 8 min eller vad det nu stog, utan kanske bara 4-5 minuter, det beror ju på ugnen men 8 min är ju alldeles för länge. dessutom gjorde jag fyllningen medans kakan var i ugnen för att det lättare går att rulla när den är precis avsvalnad.blir den kall bryts den ju när den rullas.....
penna Skrivet av bakgalningen 2010-04-03 21:47
Gjorde denna rulltårta och den blev så god!Blev riktigt förvånad då jag trodde den skulle smaka smör men det gjorde den ej, riktigt god, maffig ´så man kan inte äta för mycket.
detta recept skall sparas!
penna Skrivet av Stina Svedberg 2010-03-26 14:30
Hm..första gången jag gjorde denna smaka också fyllningen bara smör, men nästa gång jag gjorde de tog jag mera vaniljsocker och mindre smör, och då blev det verkligen kalasgott, smaka som kladdkaka eller nå=)
penna Skrivet av Karsten 2010-03-18 17:42
jag älskar smörkräm, särskilt när det är för mycket smör, men det här var typ BARA smör. usch...
penna Skrivet av Niklas 2010-03-14 18:54
mums :D
penna Skrivet av Susanne 2010-03-01 15:50
Svar till fatima: Ja du kan ta vetemjöl istället.
penna Skrivet av fatima 2010-03-01 15:45
hej, undra om man kan hoppa över potatismjöl
penna Skrivet av ... 2010-02-13 18:18
jätte god :)
penna Skrivet av anonym 2010-02-12 18:58
jag ska precis börja baka :)
hoppas på ett mycket lyckat resultat.
penna Skrivet av Lisa 2010-01-16 16:59
Dom blev supergoda! Himmelskt ;D
penna Skrivet av Cissi och Jennifer 2009-12-15 21:55
Mycket bra recept, kom väl till hands vid julavslutningen!
penna Skrivet av Susanne 2009-12-09 14:18
Svar till Minna: Vad bra att du lyckades! Jag smörar aldrig bakplåtspappret, jag bara sockrar det. Såg att någon tipsat på recepetet på vanlig rulltårta att använda handdukar istället för bakplåtspapper att stjälpa upp den varma kakan på.
penna Skrivet av Minna 2009-12-07 10:29
Äntligen lyckades jag! Jag sänkte graderna till 225 och sänkte ner plåten till nedre delen av ugnen. Då gick det bra! Jag använde också råsocker flor istället för vanligt och ren vanilj istället för vaniljsocker och det blev riktigt smaskigt! MEN trots idogt smörjande av pappret med smör så fastnar den lite ändå....?
penna Skrivet av Susanne 2009-12-01 23:00
Svar till Minna: Ja rulltårta är inte det enklaste bakverket. Det gäller att man verkligen är med och vaktar rulltårtan i ugnen sista minuten så att man tar ut den precis innan den blir bränd. Det kan vara så att din ugn är lite för varm så du skulle kunna prova att sänka temperaturinställningen lite och/eller att du sänker rulltårtan lite under mitten i ugnen. Har du varmluftsfunktion så rekommenderar jag att använda den för då tar det lite längre tid och det blir lättare att ta ut den i rätt tid.
penna Skrivet av Minna 2009-12-01 18:36
Jag misslyckas alltid med rulltårta! Förstår inte varför. Antingen blir den ogräddad lr så bränner jag den....? Hur ska jag göra.. ska jag sätta den lägre i ugnen och låta den vara inne minst 5 min ändå? Kanske är det min ugn som är lite opålitlig.. Den är ett år gammal men lite si så där när det gäller värmen på plattorna iaf.

Suck!
penna Skrivet av Carola 2009-11-21 12:30
Hej!
Visst finns det potatismjöl i Tyskland, i alla välsorterade livsmedelaffärer; HIT, Kaufland, Tengelmann, Kaufhof etc!
Kartoffelmehl, heter det t o m.
Tschüß
Carola
penna Skrivet av Susanne 2009-11-06 14:44
Svar till selia: Du kan byta ut potatismjölet mot vetemjöl.
penna Skrivet av selia 2009-11-06 11:12
himla god kaka! befinner mig just nu i tyskland där det inte finns potatismjöl, kan man utesluta det elller byta ut? :)
penna Skrivet av Susanne 2009-11-01 16:34
Svar till Bea: Ta lite mer socker på sockerpappret och använd bakplåtspapper även till det. Sedan finns det en del billiga sorters bakplåtspapper som har dålig kvalitet som det fastnar lättare på, undvik dem. Jag har förtydligat det i receptet och även lagt till lite tips (som är samma tips som för vanlig rulltårta). Skriv gärna igen och berätta hur det gick om du provar receptet igen!
penna Skrivet av Bea 2009-11-01 15:07
Jag har problem med att kakan fastnar i sockerpappret, så att istället för att bli fin och glittrig ser den mest skinnflådd ut, med hälften av "skinnet" kvar på pappret... Lyckas jag bränna kakan varje gång eller vad gör jag för fel?
penna Skrivet av Susanne 2009-10-29 16:13
Svar till Celinne: Jo det går med lika stor mängd vetemjöl.
penna Skrivet av celinne 2009-10-29 13:51
kan man ha vanligt mjöl till den? och i såfall, hur mycket?
svara så snabbt som möjligt.
penna Skrivet av Susanne 2009-10-28 01:55
Svar till Nina: Det är ju en smörkräm så visst smakar den ju lite smör. Du hade i 2 decliliter florsocker? För sockret gör ju att det blir sött och gott. Du använde äkta smör och inte margarin? Smör är mycket godare. Men det kan ju vara så att du helt enkelt inte gillar smaken av smörkräm, att det är för mycket smör för din smak. Då rekommenderar jag dig att smaksätta smörkrämen med t.ex. 1 tsk citronarom (eller rivet skal av en lime eller en citron) eller någon likör som du tycker om t.ex. apelsinlikör, baileys, kahlua. Skriv gärna om du testar! Annars finns ju förstås andra recept utan smörkräm.
penna Skrivet av Nina 2009-10-27 17:45
Smakade för mycket smör av fyllningen, inte gott. Kan jag ha gjort ngt fel månne?
penna Skrivet av Matilda 2009-10-08 15:48
Man blir sugen!!!
penna Skrivet av Matilda 2009-10-01 13:42
det var super! (>=V=<) NYAPPY
penna Skrivet av Jessica 2009-09-24 16:40
Denna är underbart god,vill ni lyxa till det lite så har jag ett tips!
Skiva upp,lägg på ett fat,så bitarna ligger ner,vispa lite grädde,lägg på en klick på varje,riv lite av valfri choklad och en jordgubbe på,så vips är det en fin liten bakelse!:) MUMMA! och fint och uppskattat av gäster!