Kommentarer till Drömtårta - Drömrulltårta - Sida 1

"Baka drömtårta / drömrulltårta. En otroligt god chokladrulltårta med smörkrämsfyllning. Enkelt recept."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   nästa sida
penna Skrivet av Naba 2017-06-30 17:02
Vet inte vad jag gjorde för fel, men det här receptet fungerade inte alls för mig.. Rulltårtan blev extremt tunn och kom inte loss från bakplåtspappret. Det jag valde att göra istället var att använda ditt vanliga rulltårterecept och lägga till 2 msk kakao i smeten. Blev perfekt!
penna Skrivet av Tilda 2017-03-25 18:19
Älskar detta recept och rulltårtan blev jättegod och fin. Rekommenderar receptet starkt 👍🏼
person Svar till Maud Viklund penna Skrivet av Susanne 2017-03-22 23:41
Tack för tipset!
penna Skrivet av Maud Viklund 2017-03-21 13:26
Tips, Ta en knivsudd salt i smeten så spricker inte rulltårta.
person Svar till RutAn penna Skrivet av Susanne 2017-02-16 12:15
Nej jag blandar aldrig mjöl och bakpulver separat och det har aldrig varit något problem. Självklart kan man göra det om man vill men varför göra sig besvär med något som är onödigt - ju enklare något går att göra desto bättre! 😉 Det var förr i tiden som detta behövde göras så därför står det ju så i många recept. Bakpulvret har under årens lopp utvecklats och förbättrats med bättre bakegenskaper så att man inte behöver göra det. Det blir lika bra ändå!  Hoppas du mår bra nu! Tack för att du skrev! 😊
penna Skrivet av RutAn 2017-02-14 17:43
Underbar ALLA HJÄRTANS DAG eftermiddag 🌹
Är i influensa o kände har inget att bjuda familjen på..råka bara komma t din sida.
Tänkte provar choklad rulltårtan (dröm---)
Men hur blandas inte mjöl o bakpulver först😳Har inte hört annat på mina 59 år..ska jag..ska jag inte prova🤔
Okey provade!första gången i mitt liv att den blev bra 😀 Waude !!
Nu ska jag prova direkt efter ditt recept på mockarutor,med bakpulver in i smeten utan mjölblandning först !!!
Tack så jättemycket nu början på slutet 😘
person Svar till Aa penna Skrivet av Susanne 2016-08-18 23:19
Ja jag syftade på att kakan ligger under bakhandduk, men ska se över texten så det inte kan missuppfattas! Tack! :)
penna Skrivet av Aa 2016-08-18 08:48
Jag gjorde i går kväll Drömrulltårtan och den blev fin men har ännu inte smakat på den. Den ska vi ha till kaffet på Surströmmingskalaset som jag ska ha i morgon för 30 gäster så jag måste göra en Drömrulltårtan till. Under punkt 8 står det: Lägg under bakhandduk....borde väl stå: Lägg över bakhandduk ...Funderade en stund varför den skulle ligga under kakan innan jag fattade.....
person Svar till Rolf penna Skrivet av Susanne 2016-08-14 00:15
Jag rullar alla rulltårtor från långsidan, lätt att det blir för tjockt annars. Jag ska förtydliga det i receptet.
penna Skrivet av Rolf 2016-08-10 13:00
Har inte gjort drömrulltårtan ännu men ser ingen uppgift eller bild på hur den ska rullas - från långsidan eller kortsidan?
person Svar till janina penna Skrivet av Susanne 2016-06-15 23:11
Tråkigt att det misslyckats för dig! Men jag kan garantera dig att det inte är något fel på receptet då jag själv gjort det flera gånger och om du läser alla kommentarer så är det många fler än jag som gjort receptet och lyckats med det. Om det blev pannkaka så kan ju inte rulltårtan blivit färdiggräddad och då har du inte haft rätt ugnsinställningar eller också har du inte väntat tills ugnen blivit varm. Ugnen måste ha uppnått rätt temperatur innan du stoppar in smeten i ugnen. Dessutom måste du ha samma storlek på plåt som står angivet i receptet om tiden ska stämma. Sedan kan olika ugnar variera lite också. Men mest troliga felet i ditt fall är att din ugn inte uppnått rätt temperatur innan du stoppade in smeten. Så klart är det tråkigt att misslyckas oavsett anledning men det är ju viktigt att ta reda på varför det misslyckats så man kan lyckas bättre nästa gång!
penna Skrivet av janina 2016-06-15 19:10
Hej, kommer verkligen ☆inte☆ kunna rekomendera detta vidare, man blir rätt besviken när man använder av sina sista ingredienser för att kunna göra något smakligt,
följde receptet och dess information till punkt och prickar.. vad får jag ut ur ugnen? En sladdrig kompakt degig pannkaka med lite smak av kakao. Och nej den var inte inne för lite tid i ugnen då jag använder äggklocka, och oavsett så ska den inte vara pannkaka.
person Svar till zara penna Skrivet av Susanne 2016-02-28 09:18
Så trevligt att du tycker det, tack snälla du! :)
penna Skrivet av zara 2016-02-23 22:15
Wow du är bäst, älskar din blogg och älskar o baka.
Mvh
Zara
person Svar till Nelly penna Skrivet av Susanne 2015-11-30 17:39
Den här drömtårtan är verkligen jättegod men jag använder alltid riktigt smör, normalsaltat. Jag kan tänka mig att det inte blir lika gott om du inte gör det. Margarin är ganska smaklöst och man använder det eller osaltat smör så kan man tillsätta lite salt, något kryddmått eller två. Vad använde du?
penna Skrivet av Nelly 2015-11-30 16:11
Tyvärr inget jag kommer baka igen. Receptet funkade fint men tårtan var inte särskilt god, utan ganska smaklös:(
person Svar till Sara penna Skrivet av Susanne 2015-09-03 19:17
När man bakar glutenfritt blir det ju generellt lite plattare. Jag har gjort den här rulltårtan både glutenfri med potatismjöl och icke glutenfri med vetemjöl, jag reagerade inte på någon höjdskillnad men det var ganska lång tid mellan jag gjorde den ena och andra varianten så det kan bero på det också. Dock var gräddningstiden den samma för mig så din kortare gräddningstid kanske snarare beror på andra orsaker. Sänk gärna värmen i ugnen och kanske även sänka plåten lite i ugnen. Risken med för kort gräddningstid är att ytan blir bränd men att rulltårtan inte blir genomgräddad. Om du har en större plåt än 30x40 cm så blir också gräddningstiden kortare det kan också vara en anledning till att rulltårtan blir plattare eftersom ytan blir större så blir höjden på smeten lägre. Så om du har en större ugn med större plåtar (mät gärna för varje centimeter spelar roll) är det troligen därför.
penna Skrivet av Sara 2015-08-08 13:07
Hej! Jag gjorde inte med kakao men en glutenfri rulltårta med 3 ägg, 1.5 dl socker, 6 msk potatismjöl och 1 tsk bakpulver samt vaniljsocker. Vispade ägg o socker jätte pösigt och vände ner mjölblandningen.

Den blev färdig på 3 min annars hade jag bränt den fast den blev ganska tunn och lite seg. Glutenfria recept blir ju annorlunda, brukar en rulltårta på potatismjöl bli lite plattare?
person Svar till Lars penna Skrivet av Susanne 2015-05-19 16:41
Först och främst, jättetråkigt att det misslyckades. Nu har jag ju skrivit att man ska vispa till det blir en pösig smet och antal sekunder är bara cirka, självklart ska man gå efter "en pösig smet" i första hand. Antal sekunder med en elvisp kan ju variera, beror både på elvisp, hastighet och bunken, men jag ska öka detta till ca 30 sekunder för säkerhetsskull. Jag vill verkligen inte att någon ska misslyckas. Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Lars 2015-05-19 15:35
Följde receptet till punkt o pricka , trots att jag var misstänksam på steg1 - att bara vispa ägg o socker i 15 sek , det blir ingen fluffig rulltårta av det. DETTA ÄR HELT FEL !!!
Jag fick slänga min rulltårta , seg var exakt vad den blev - DEN MÅSTE VISPAS FLUFFIG!!
Däremot de övriga stegen är ok.
person Svar till Matilda penna Skrivet av Susanne 2015-03-01 17:37
Tack för bra tips! Det låter väldigt gott! :)
person Svar till Mats Tolgén penna Skrivet av Susanne 2015-03-01 17:35
Låter gott! Tack för att du skrev och delade med dig! :)
person Svar till Cathrine penna Skrivet av Susanne 2015-03-01 17:27
Tack för tipsen! Jag brukar inte följa ditt tips nr 1 för jag tycker det blir bra ändå (och jag sparar tid och disk). Särskilt tips nr 2 skulle jag säga är allra viktigast, gäller i princip alla bakverk med ägg i. Nr 3 tror jag att jag gjort utan att tänka på det. Nr 4 kanske jag inte alltid tänkt på, det ska jag tänka på nästa gång och jag ska se över mina recept och se om jag kan lägga till detta också så att fler får ännu bättre bakresultat! Hur som helst, stort tack för alla dina tips! Jättebra både för mig och framförallt alla besökare på recepten.se! :)
penna Skrivet av Matilda 2015-03-01 12:55
Jag hade i några droppar kallt kaffe i smörkrämen. Blev kanon :)
penna Skrivet av Mats Tolgén 2015-02-27 19:47
Självklart var inte min plåt heller 100% plan, men blev hyfsat ändå.
Jag ändrade lite på fyllningen oxå, vispad grädde och mandarinklyftor, jag kallar min för "budapestdrömtårta" ;)
penna Skrivet av Cathrine 2014-12-18 10:27
Hej jag har ännu inte provat att baka kakan, men efter att ha sett alla bakprogram på tv så lärde jag mig några tips.
1 Blanda bakpulvret väl med någon av torringredienderna.
2 Vispa inte för länge, oavsett mjöl eller potatismjöl.
3 Rullas smått och tätt från början samt ganska fast.
4 viktigt är att den avslutande kanten hamnar mitt under. Då får man ett perfekt fin snurra på rulltårtebiten.
person Svar till Jan penna Skrivet av Susanne 2014-12-02 00:23
Sjönk den inte ihop när du tog ut den ur ugnen? Så att den blev platt?
Annars kolla om din plåt är plan, så att smeten inte rinner mot mitten? (Du kan ju prova hälla vatten på den.)
penna Skrivet av Jan 2014-11-30 21:07
Hej,

trots att jag verkligen drog jämnt med slickepotten på smeten för att få den i samma höjd innan jag stoppade in plåten i ugnen reste sig smeten mitt på kakan, så att den fick formen av en kulle. Vilket fel gjorde jag?
person Svar till Ghaseq penna Skrivet av Susanne 2014-11-22 13:29
Roligt att höra! Varsågod! :)
penna Skrivet av Ghaseq 2014-11-21 12:11
Enkelt att göra och fantastiskt gott. Tack för receptet. Kram
penna Skrivet av Susanne 2013-10-05 00:56
Receptet är nu uppdaterat med tydligare beskrivning och bilder steg för steg. Hoppas ni gillar! :)
person Svar till Jullan penna Skrivet av Susanne 2013-10-05 00:50

Jag tror faktiskt det är något fel på din ugn, att den blir varmare än 250°C fast du ställt in den på det eller om du möjligtvis har valt fel ugnsfunktion d.v.s. något annat än över- och undervärme eller att du placerat den för högt upp i ugnen eller om du brett ut smeten till en större yta än 30x40 cm. Rulltårta ska gräddas kort tid och riktigt varmt för att den ska gå att rulla ihop. I alla recept jag sett på rulltårta så är det 250°C. Det är möjligt att det går att grädda i 225°C också, men det är inget som jag har provat och därför vågar jag inte lova att det blir bra. Men om du eller någon annan testar så skriv gärna! :)

Roligt att höra att du gillar mina recept annars! :)

penna Skrivet av Jullan 2013-10-02 12:37
Hej! Jag har använt många av dina goda recept, Tack! Denna måste jag dock varna för när det gäller ugnen. Jag gjorde två rulltårtor igår hos en kompis som har varmluftsugn gick utmärkt med rekommendationerna men idag gjorde jag en hemma i en vanlig ugn och redan efter 3 minuter var den bränd på 250grader i mitten av ugnen. Vet inte om man kan göra rekommendationen annorlunda? Kanske bara 225 grader? Annars vet jag ju att den är god när jag gjorde den i går =)
person Svar till Margaret penna Skrivet av Susanne 2013-06-02 16:10
Jag tror inte det blir bra. Det ska vara smör i fast form eftersom smörkrämen ska vara i fast form. Dessutom har inte flytande smör samma goda smak som äkta smör.
penna Skrivet av Margaret 2013-06-02 15:27
Funkar det att använda flytande smör till smörkrämen?
person Svar till Zainab penna Skrivet av Susanne 2013-03-13 06:32
Om du har frågor om drömtårtan så kan du skriva det här.
person Svar till susnet penna Skrivet av Zainab 2013-03-10 12:03
KAn du mejla mig för jag undrar en ska jag har bakat choklad bullar det var jätte god fast detta med drömtårta fattar jag inte mejla mig snälla snälla snälla
person Svar till karin penna Skrivet av Susanne 2012-11-09 03:25
Du tar potatismjöl eller vetemjöl som det står i receptet.
penna Skrivet av karin 2012-11-02 21:47
jag undrar måste potatismjöl va me :)
penna Skrivet av Holger 2012-08-04 19:27
Mycket bra recept! När jag gjorde det alldeles nyss märkte jag dock sprickor i tårtan när jag rullade den (på utsidan, ovansidan när den var i ugnen). Jag följde receptet till punkt och prickar när det gällde ingredienser men då den verkade börja bli aningen bränd i ugnen tog jag ut den cirka 1 minut för tidigt.

Vad kan sprickorna rimligast ha berott på? Att jag tog ut den för tidigt?
person Svar till LillaJag penna Skrivet av Susanne 2012-05-14 21:45
Varsågod! Trevligt att höra att du gillar receptet! :)
penna Skrivet av LillaJag 2012-05-12 18:41
Gjorde rulltårtan för andra gången nyss och den är så gudomligt god, finns ingen godare rulltårta i hela världen! :D
Taaaack så mycket att du la ut detta underbart goda recept!!!!!!!!!!! <33333333
person Svar till sara penna Skrivet av Susanne 2012-03-18 18:06

Vispa inte smeten för länge efter att du haft i mjölet. Vispa bara så det är blandat och inte mer, ca 5-10 sekunder med elvisp.

Sätt på ugnen i god tid för när rulltårtssmeten är färdig bör man sätta in den i ugnen direkt för att rulltårtan ska bli lätt och luftig.

penna Skrivet av sara 2012-03-15 21:01
Hej. JAG BEHÖVER HJÄLP!! Jag vill veeerkligen få min rulltårta så som på bilden! På bilden är den ju fluffig eller vad man ska säga, men alltid när jag bakar så blir den mycket tunnare, vad ska jag göra? för jag följer ju receptet helt rätt..
person Svar till Milad penna Skrivet av Susanne 2011-12-15 16:43
Ja 34x37 cm går bra, ev någon extra minut i ugnen. Håll koll.
penna Skrivet av Milad 2011-11-18 21:42
Heeeej
kan jag breda ut smeten i en långpanna ca 34 x 37 eller halvera receptet och ta en form som är ca 23 x 33 cm? tack
person Svar till Frida penna Skrivet av Susanne 2011-09-14 02:06
Den håller sig minst 10 dagar, förmodligen ännu längre. Tänk på att ha den i en plastpåse så den inte torkar. Men den är godare ju färskare den är.
penna Skrivet av Frida 2011-09-13 12:12
Hur länge håller sig Drömrulltårtan i kylskåpet? / Frida
penna Skrivet av Toy 2011-06-24 17:16
Detta blev verkligen lyckat sjukt god blev den jag la i extra kakao och citronsaft till smeten och då blev den perfect!!! Ska nog ta med hela tårtan till svärmor och svärfar. Med vänliga hälsningar /Teuta
person Svar till Alva penna Skrivet av Susanne 2011-06-07 11:28
I alla recept där man ska hälla smet i en form eller på en plåt så är det viktigt att man läser måtten. Om din plåt är större än det som angivits i det här receptet så kommer smeten bli alldeles för tunn. Detta gäller alla recept och inte bara det här. Så ett tips är att mäta din form/plåt med linjal och räkna ut ytan och jämför med det som står angivet i receptet så kan du se hur mycket det skiljer. +/- 10% är ok. Så får man lite matematikträning också :)
  1   2   3   4   nästa sida