Kommentarer till Drömmar - Sida 1

"Recept på Drömmar. Goda och enkla spröda små kakor som smälter i munnen. Klassiska småkakor."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
penna Skrivet av Lina 2017-12-04 09:49
Hej :) Kan dagen stå några timmar eller bör man baka ut dom med en gång? Mvh Lina
penna Skrivet av Anne-charlotte 2017-11-06 20:53
Varför blir mina drömmar platta
penna Skrivet av Mican 2017-02-18 12:08
Hej,
Tack för en fin sida.
Hur mycket kakao rekommenderar du om man vill byta ut vanilj mot kakao och tycker du att man behöver ändra något annat?
Ha det gott.
Mvh
person Svar till Marie penna Skrivet av Susanne 2017-01-21 16:10
Hej, det spelar ingen roll, bara det är smör, det ska stå smör på förpackningen, finns t.ex. Arlas, Icas, Valios och inte margarin (ja man kan baka med margarin också men blir inte lika gott). Arlas smör är svenskt smör gjord på svensk mjölk så det är ett bra val om man vill gynna svenska bönder. Jag använder alltid normalsaltat smör i alla mina recept.
penna Skrivet av Marie 2017-01-21 01:27
Hej! Jag undrar vilket smör man ska använda när man bakar dom? Vilket märke på smöret ska det vara?
person Svar till Madelaine penna Skrivet av Susanne 2017-01-04 16:58
Ja det går både med rapsolja och olivolja, det viktiga är att oljan är neutral i smaken så man inte får en bismak från oljan.
penna Skrivet av Madelaine 2017-01-04 14:30
Hej. Går det att ta rapsolja istället för matolja? Tack på förhand😊  Med vänliga hälsningar

Madelaine
person Svar till RICKARD penna Skrivet av Susanne 2016-12-12 16:53
Ja men ta en rapsolja som är neutral i smaken.
penna Skrivet av RICKARD 2016-12-10 08:20
Hej jag skall göra drömmar går det bra att använda rapsolja istället för matolja i receptet?

tacksam för svar Rickard!
person Svar till Leyla penna Skrivet av Susanne 2016-07-15 14:48
Kul att höra! Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Leyla 2016-07-05 13:59
Tack för receptet på dessa riktigt goda små kakor.
Enkelt är det också att följa dina recept.
person Svar till Johan penna Skrivet av Susanne 2016-06-23 12:26
Trevligt att de blev bra ändå, trots att de blev dubbelt så stora! :)
penna Skrivet av Johan 2016-06-21 20:36
Mina mattekunskaper svek mig när jag bakade dessa. Delade degen i fyra bitar och sedan varje bit i 6 kakor... Det borde väl bli 48 kakor va? Nej! Stora blev dom, men trots det väldigt goda. Bra recept på drömmar!
person Svar till Martina penna Skrivet av Susanne 2016-06-11 14:38
Prova ta lite mindre mjöl kanske (mängderna i receptet är rätt men var noga när du mäter upp - väg helst mjölet), men lite smuliga tror jag är svårt att komma ifrån. De ska ju bli väldigt spröda så de smälter i munnen och då blir de samtidigt lite smuliga. Men det låter som dina kakor blev lite väl smuliga. Det ska ju gå att ta i dem utan att de går sönder.
penna Skrivet av Martina 2016-06-10 15:45
Hej. Mina blev superfina och ser helt perfekta ut! Dock blev dem väldigt smuliga, föll nästan sönder i handen. Och lite krispiga i mitten. Vad kan jag ja gjort fel?
/Martina
person Svar till Elise penna Skrivet av Susanne 2016-06-05 14:38
Roligt att det blev så bra resultat! Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Elise 2016-06-01 12:17
Ännu ett super recept av dig. Jag gjorde lite större bollar så kakorna blev stora. Super bra blev dom luftiga och saftiga. Tummen upp till dig som vanligt
person Svar till Tilde penna Skrivet av Susanne 2015-08-04 12:48
Nej olivolja har ju en lite besk smak som inte blir så god i kakor. Man bör använda en olja med neutral smak, många rapsoljor går bra. Man kan smaka på oljan för att känna.
penna Skrivet av Tilde 2015-08-01 17:43
Jag bakade drömmar men hade ingen Matolja hemma, jag använde olivolja som inte blev så bra resultat med.
person Svar till Dalia penna Skrivet av Susanne 2015-07-17 12:47
Kolla gärna min kakbakningstips. Du kan även göra ännu mindre bollar, gjorde du så många kakor som det står i receptet?
penna Skrivet av Dalia 2015-07-16 18:38
Hej!! Jag har mina i ugnen men de blir jättestora och platta trots att jag har små bollar! Vad kan det bero på?
person Svar till Dalo penna Skrivet av Susanne 2015-07-16 16:59
Jag tror det. Det ska ju vara en olja som är neutral i smaken och som tål upphettning.
penna Skrivet av Dalo 2015-07-16 15:17
Hej! Jag har solrosolja, funkar det?
person Svar till Lina penna Skrivet av Susanne 2015-07-15 16:57
Det blir nog inte samma sak om du ersätter smöret med olja. Kanske går det, jag vet inte. Skriv gärna hur det blev om du provar!
penna Skrivet av Lina 2015-07-12 13:35
Hej jag undrar om man kan skippa smöret och ha basa olja istället?
person Svar till Victoria penna Skrivet av Susanne 2015-05-05 16:52
Kul att gillar receptet! Tack för att du skrev! Självklart kan man ta mer vanilj, du kan ju smaka på degen och tillsätta så mycket att du tycker det blir lagom. För godare vaniljsmak prova vaniljpulver istället för vaniljsocker (tänk då på att det går åt mindre mängd vaniljpulver). 
penna Skrivet av Victoria 2015-05-02 23:51
kakorna blev jättegoda! Blev en smula orolig när jag märkte hur mjuka dem var när jag tog ut dem ur ugnen, men dem stelnade såklart efteråt. Skulle kunna tänka mig lite mer vaniljsmak, men får lägga i lite extra nästa gång. Kommer definitivt baka dom igen. Supergott recept!!
person Svar till Ellen penna Skrivet av Susanne 2015-04-10 16:51
Så bra! Roligt att du tycker om min receptsida! :)
penna Skrivet av Ellen 2015-04-06 11:40
Dessa är otroligt goda! Bytte dock ut hjorthornssaltet mot bakpulver och de blev verkligen drömmar trots det:) Otroligt goda! Uppskattar din sida väldigt mycket:))
person Svar till Fanny penna Skrivet av Susanne 2015-03-03 16:47
Jo det ska jag göra! Jag har faktiskt gjort det för många år sedan och det blev jättegott, tack för tipset, bra påminnelse!
penna Skrivet av Fanny 2015-02-27 22:52
Mycket goda, jag hade dock i två msk cacao eftersom att jag älskar choklad drömmar. Kan du inte göra ett recept på chokladdrömmar också det är ju riktigt gott!!
person Svar till Lolo penna Skrivet av Susanne 2015-02-20 19:00
Jag skulle nog inte byta ut hjorthornssaltet i det här receptet eftersom det ger en annan sprödhet än bakpulver som är karaktäristiskt för drömmar. Om jag ändå skulle byta ut det skulle jag hellre välja bikarbonat än bakpulver av just den anledningen (sprödheten).
Men det finns andra som kommenterat här tidigare (om du läser alla kommentarer så hittar du) som bytt ut till bakpulver och tyckt det blivit bra så... :)
person Svar till Diana penna Skrivet av Susanne 2015-02-20 19:00
Varsågod! Tack för att du skrev!
person Svar till Stig Brännlund penna Skrivet av Susanne 2015-02-20 18:58
Tyvärr har jag inga tips för att göra laktosfritt och glutenfritt. Det är ju knepigt framförallt med mjölet. Gluteneffekten är inte alltid lätt att ersätta. Roligt annars att du gillar receptet! :)
penna Skrivet av Lolo 2015-02-17 21:56
hej! kan man byta ut hjorthornsalt med bakpulver? eller kanske någotannat:)
penna Skrivet av Diana 2014-12-17 00:55
Tack underbara du JÄTTE GODA o lätta att göra!
penna Skrivet av Stig Brännlund 2014-12-15 14:23
Hej supergoda!
Har försökt gjort mjölkfria (carlshamn smör) samt laktosfris (lailas blåa mjölmix) men det är då totalt hopplöst - det blir stenhårda små plättar som inte går att äta. Har du något tips Susanne? :)
person Svar till özgur penna Skrivet av Susanne 2014-12-09 13:16
Varsågod! Tack för att du skrev!
penna Skrivet av özgur 2014-12-07 20:48
Jag följde exakt det va det såg på receptet o det blev otroligt gått Tack för den
person Svar till Ewa penna Skrivet av Susanne 2014-11-24 23:32
Det är kemi! :)
penna Skrivet av Ewa 2014-11-23 13:35
Varför blir drömmar platta?
person Svar till Jessica B penna Skrivet av Susanne 2014-09-11 18:48
Intressant! Tack för att du skrev! :)
penna Skrivet av Jessica B 2014-09-10 18:11
Jag bytte ut hjortronsaltet mot vanligt flingsalt med jod, som jag malde i min saltkvarn. Saltet är av märket "Falksalt" (oranget paket). Smakade hur gott som helst! Har aldrig testat med hjortonsalt, men tänker absolut göra det!

Angående mängden: Jag tyckte själv att bollarna blev alldeles för små, så jag gjorde dem större - efter att de kom ut ur ugnen kände jag dock att dem blev lite för stora, så jag håller med om att det blir närmre 50st klassiska små drömmar, med detta recept. Drömmar ska vara små. Så är det bara! :)
person Svar till bagartösen penna Skrivet av Susanne 2014-04-21 08:03
Du behöver kanske grädda drömmarna några minuter till så att ammoniaken ur hjorthornssaltet går ut. Det ska sticka i näsan när kakorna gräddas. Kontrollera också att ugnen är tillräckligt varm och att du använder över- och undervärme.
penna Skrivet av bagartösen 2014-04-11 17:48
Min deg får en konstig eftersmak, äckligt bitter typ. jag har gjort drömmar innan med samma problem, vad beror det på. Ibland smakar kakorna också konstigt.
penna Skrivet av Sara 2014-01-28 22:43
Jag smälte margarinet för att sedan vispa ihop med en vanlig visp, bytte dessutom hjortronssaltet mot vanligt (eftersom jag trodde att det var bästa ersättningen). Ändå blev kakorna superba ;) dock räckte receptet till ca 20 och inte 50 stycken.
person Svar till Smulan penna Skrivet av Susanne 2013-07-09 00:11
Tack för info även om det är tråkigt att höra att det inte blev bra! Tänk också på att olika sorts rapsolja har olika smak. Det finns rapsolja som har en mer neutral smak också. På många sorter brukar det stå vad de smakar.
penna Skrivet av Smulan 2013-07-03 09:06
Hej! Jag bakade just drömmar med rapsolja och de smakar inte gott. De har någon konstig nötig smak i gommen som inte passar. Till och med olivoljedrömmarna smakade bättre. Ska kila iväg och köpa vanlig matolja och baka en ny sats :)
person Svar till Bibbi penna Skrivet av Susanne 2013-04-26 13:59
Olivolja har ju en viss smak som då även kommer kännas i kakorna så det är inte säkert att det blir så bra. Välj hellre en olja med neutral smak som rapsolja eller matolja.
penna Skrivet av Bibbi 2013-04-26 05:46
Hej hej, kan man ta vilken olja som helst. Jag har olivolja hemma....
Mvh Bibbi
  1   2   nästa sida