Kommentarer till Citronpaj med lime - Sida 1

"Citronpaj är en underbart god sötsyrlig efterrättspaj med citron och lime. Servera med vispad grädde. Enkelt recept."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   nästa sida
person Svar till Carina penna Skrivet av Susanne 2017-01-22 03:14
Smart att göra en glasyr istället, tack för tips! Låter gott det med!
penna Skrivet av Carina 2017-01-22 00:15
Mycket god kaka, men jag glömde att hälla i citron och lime saften i smeten. Istället gjorde jag en glasyr som jag smaksatte med citron och lime saften och bredde över kakan.
person Svar till gunilla penna Skrivet av Susanne 2016-10-20 10:40
Det blir verkligen helt fullt i min pajform också (se bild i receptet före gräddning) men det har aldrig runnit över kanten. Men all fyllning ska ju få plats annars blir det ju för lite fyllning och det gör ju också att din paj blir plattare. Tar du extra ägg så blir det ju ännu mera fyllning så det verkar inte som en bra lösning då. Antingen måste du våga fylla pajskalet ända upp med fyllning, det ska inte bli någon fyllning över. Får inte fyllningen plats så behöver du en pajform med högre kant. Lycka till!
penna Skrivet av gunilla 2016-10-17 11:37
Hej igen!
mindre form skulle innebära att jag får ännu mera fyllning över än jag har idag, det blir minst 0,5 dl över som inte går i pajskalet. Det har varit så fullt så jag har varit rädd att det ska rinna över kanten när det börjar höja sig.
Men ett extra ägg kan jag ju testa om jag ger mig på detta en gång till!
person Svar till gunilla penna Skrivet av Susanne 2016-10-14 23:35
Vad synd. Konstigt dock om du ska behöva ändra i receptet, det är ju ett väl beprövat recept som dels jag själv gjort flera gånger men framförallt har det ju varit ute på min sajt många år och finns även många liknande recept på andra sajter och ingen har ju gett liknande feedback tidigare vad jag vet. Vet inte om jag tror på att det skulle bli bättre av mindre grädde och mer mjöl. Snarare skulle jag nog prova ett extra ägg i så fall. Men bästa är nog om du gör enligt receptet men provar en mindre pajform. Välj en som är 20-22 cm i diameter istället. Tar du en pajform som är 20 cm i diameter så gör det väldigt stor skillnad eftersom den pajformen har 44% mindre yta än en pajform med 24 cm i diameter. Då bör fyllningen också bli 44% högre automatiskt, dessutom blir den förhoppningsvis ännu högre med samma gräddningstid eftersom den då blir lite mindre gräddad som kanske gör att fyllningen inte sjunker ihop lika mycket. Tänk även på att sätta in pajen i ugnen direkt när du gjort klart fyllningen och hällt fyllningen i pajskalet.
penna Skrivet av gunilla 2016-10-13 15:38
Hej o tack för snabbt svar, MEN tyvärr, jag har gjort som Du skriver.
jag får fortsätta med mindre grädde o mer mjöl i så fall.
person Svar till gunilla penna Skrivet av Susanne 2016-10-13 12:41

Pajen blir ju ganska platt. Men om den blivit för platt så kan det kanske bero på en eller flera av följande anledningar:

• En större pajform har använts.
  • Ägg och socker har inte vispats pösigt (en ljusgul fluffig smet).
  • När resten av ingrediensera till fyllningen tillsätts så ska har man rört/vispat för lång tid. Det ska inte röras/vispas längre tid än att det är blandat.

Så något eller flera av dessa tre grejer tror jag är lösningen. Vad tror du? Skriv gärna igen!

penna Skrivet av gunilla 2016-10-11 17:46
hej!
gjorde allt enl receptet o det blev en helt platt skapelse som inte var tjockare än pajskalet o 1 cm fyllning.
det var inte kul, även om smaken fanns i koncentrat.
hur gör alla ni andra som får den hög o fin som på bilden?
har gjort om den med mindre grädde o mer mjöl, då blev den högre men inte så fin som på bilden!!!
tacksam för tipsen, för det verkar ju gå!
person Svar till Nacer penna Skrivet av Susanne 2015-08-05 19:14
Jag hoppas du gillade slutresultatet! :)
penna Skrivet av Nacer 2015-08-03 19:39
Mmmmmmmmm...
Det Doftar Gott och ser mmmmmmm...ut.
får hoppas det smakar som det doftar!
Wish me luck!
person Svar till Alexander penna Skrivet av Susanne 2015-05-07 19:12
Om man inte kyler ner pajskalet så halkar det ner när man gräddar det i ugnen. När degen halkar ner så blir den tjockare och mjukare. Så för att få pajskalet hårdare och "krispigare" så är det bra om pajdegen är tunn och har stått i kylen/frysen. Du kan ju även prova att nagga med en gaffel.
penna Skrivet av Alexander 2015-05-05 15:04
Gott recept! Två frågor: varför bör man kyla ner pajskalet i kylen / frysen? Och har du nått tips på hur man kan få pajskalet till att bli lite hårdare eller "krispigare" när den är klar?
Mvh
Alexander
person Svar till Pia penna Skrivet av Susanne 2015-05-05 13:51
Kul att höra! Låter gott och fint med jordgubbar och hallon! Tack för tips! :)
penna Skrivet av Pia 2015-05-04 11:38
Bjöd på den här pajen till Valborg. Den blev mycket uppskattad av både barn och vuxna. Jag dekorerade pajen med jordgubbar och hallon istället för lime och serverade lättvispad grädde smaksatt med vanilj till. Detta blev hur gott som helst och kommer att göras om många gånger nu i sommar.
person Svar till Viktor penna Skrivet av Susanne 2014-10-27 23:23
Tack! Hoppas den blev bra! :)
penna Skrivet av Viktor 2014-10-23 12:49
Ska prova göra den ikväll! Du har väldigt bra och pedagogiska recept för amatörer som mig =) tack!
penna Skrivet av Garabet 2014-09-02 18:34
wow jätte gott
person Svar till Magnus penna Skrivet av Susanne 2014-04-06 22:06
Bra att veta! Tack! :)
penna Skrivet av Magnus 2014-04-06 17:57
Väldigt god, fungerade utmärkt med glutenfritt mjöl.
tack för receptet, du är bäst!
penna Skrivet av Josefin 2013-04-08 19:54
Måste testas! :)
person Svar till Våfflan penna Skrivet av Susanne 2012-08-15 19:53
Ja jag håller med om det och det är också det som står i receptet - att man ska trycka ut degen! :)
person Svar till Sarah penna Skrivet av Våfflan 2012-08-15 19:42
Man behöver inte kavla den, det räcker med att trycka ut den i formen! Blir inte supersnyggt men lika gott för det!
person Svar till Christian penna Skrivet av Susanne 2011-12-29 14:31
Ja den här pajen är verkligen jättegod! Jag funderar faktiskt själv på att göra den nu till nyårsafton.
penna Skrivet av Christian 2011-12-28 15:14
Nu har jag haft detta recept liggandes i mina bokmärken i 1.5 år för att jag tycker den låter och ser så god ut och nu är det äntligen dags att göra den, till nyår. Ser fram emot resultatet men vad jag kan läsa i kommentarerna så hoppas jag på succé!
person Svar till Sarah penna Skrivet av Kristofer 2011-12-19 21:45
Pröva att kavla degen mellan plastfolie :) då blir den mycket lättare att flytta på och lättare att kavla :)
penna Skrivet av Rebecca 2011-12-13 20:36
Denna paj är underbart god och alltid ett säkert kort! Alla tycker den är kanon! Tack för en bra och inspirerade hemsida:)
person Svar till Sarah penna Skrivet av Susanne 2011-04-29 02:11
Det står inte i receptet att man ska kavla degen. Jag brukar alltid trycka ut degen med fingrarna i pajformen. Ta lite mjöl på fingrarna om det blir för kladdigt.
penna Skrivet av Sarah 2011-04-27 12:16
Jag tyckte degen va jätte svårt att kavla...
penna Skrivet av Hanna 2011-04-23 12:00
Underbart god paj, uppskattad av alla som smakat! Detta är andra gången jag gör denna. Jag har även skrapat ned lite fruktkött från limen och citronen. Och så häller jag även i äggvitan som blev kvar från pajskalet, i fyllningssmeten (sammanlagt 3,5 ägg) utan problem. Adderar dock lite vatten i pajdegen för smidigare deg.
person Svar till Sandra penna Skrivet av Susanne 2011-03-09 21:20

Ja det brukar stå på citronkoncentratflaskan. Men gissningsvis 3 msk. Du kan ju alltid prova och smaka dig fram. Det ska bli en god syrlig smak på smeten. Men tänk på att du även behöver  citronarom för att ersätta citronskalet med.

Ett tips är också att kolla in receptet på citronkladdkaka! Otroligt god och lätt och snabbgjord kaka!

penna Skrivet av Sandra 2011-03-09 14:31
Kan man byta ut citronsaften mot citronkoncentrat? Frågan är hur mycket koncentrat man kan behöva då? :S
person Svar till Sara penna Skrivet av Susanne 2011-02-13 20:58
Det innebär att det inte finns någon anledning att vispa den, är ju bara extra jobb. Det blir inte bättre, jag har aldrig vispat grädden när jag gjort den här pajen. Eftersom citronpajen gräddas i ugnen så smälter ändå grädden så fluffet försvinner. Men skulle du ha överbliven färdigvispad grädde i kylen så kan du ju ta den (men då stämmer förstås inte måtten, eftersom vispad grädde har större volym än ovispad grädde så då får man ta mera).
penna Skrivet av Sara 2011-02-13 20:48
Varför står det att grädden inte behöver vispas. Innebär det att den kan vispas, och blir den i så fall bättre?
person Svar till Lina penna Skrivet av Susanne 2011-02-12 19:43
Prova även nya receptet på citronkladdkaka! Ungefär lika supergod men mindre jobb! :)
penna Skrivet av Lina 2011-02-11 23:32
Supergod paj, den blir det helt klart fler ggr av, min nya favorit :)
person Svar till ac penna Skrivet av veronica 2011-01-07 14:56
jag brukar ha kvar pajen i ugnen (avstängd) och låta luckan stå öppen en stund. då brukar den tjockna till sig :)
penna Skrivet av ac 2011-01-06 18:28
Håller på att göra pajen nu men när jag skulle t ut den efter ca 30min så var den fortfarande väldigt lös (så det höll på att skvalpa över kanten), varför blir det så?? Smeten var supergod, för den har jag smakat en hel del av nu :)
penna Skrivet av Frida 2010-12-27 14:11
Gu så goo! Får inte nog! :D har säkert gjort den 10 gånger!
penna Skrivet av alicia 2010-10-08 19:33
jag är inte klar med den men den var väldigt enkel och rolig att göra

tack för tipset!
person Svar till Malin Bergman penna Skrivet av Susanne 2010-09-21 15:08
Vad roligt! ;) Denna paj är helt klart en av mina favoriter också!
penna Skrivet av Malin Bergman 2010-09-13 12:11
Den här var supergod! Bjöd min syster med familj när dom va på besök eftersom hon älskar syrliga efterätter, och efter det har hela släkten bett om receptet på den beryktade pajen, kul!!
person Svar till Catharina penna Skrivet av Susanne 2010-08-21 18:17
Du gjorde rätt. Den ska vara lite krämig!
penna Skrivet av Catharina 2010-08-18 21:13
Jättegod paj!! Alldeles perfekt balans mellan syrligt och sött. Jag serverade den med vaniljglass eftersom jag inte tycker om grädde och det passade jättebra till. När jag tog ur den ur ugnen var jag först inte säker på om den verkligen var färdig, för smeten hade inte stelnat helt och hållet. Det var mer som en krämig (men fast) fyllning. Men det jättegott ihop med det spröda pajskalet! Skulle nog inte vilja ha den på något annat sätt. Gjorde jag rätt eller ska den vara torrare i konsistensen?
penna Skrivet av hejhå 2010-08-09 21:52
Riktigt riktigt god!
Blandar man i 100 gram mascarpone (som jag gjorde) blir den suverän ;)
Jag serverade med lite turkisk yoghurt bara för att balansera det söta, prova!
person Svar till carina penna Skrivet av Susanne 2010-07-28 02:22
Tack för bra tips som jag nu skrivit in i receptet! :)
penna Skrivet av carina 2010-07-27 18:11
Om man sätter in botten i frysen istället för i kylen räcker 10 minuter (ungefär så lång tid som det tar att göra fyllningen). Pajen är helt underbar.
penna Skrivet av Alex 2010-07-10 14:15
+++++
person Svar till fatima penna Skrivet av Susanne 2010-06-05 22:26
Ja man kan använda en annan form som tål ugn och som har kanter så att inte fyllningen flyter ut.
penna Skrivet av fatima 2010-06-05 13:49
hej, jag har tyvärr inte tillgång till en pajform men till en tårtform och undrade om det gick bra
penna Skrivet av Lena 2010-05-07 13:47
En stor favorit, syrlig, söt och krämig.
  1   2   3   4   nästa sida