Kommentarer till Chokladmousse GI - Sida 1

"Ett recept på chokladmousse med ytterst få kalorier, nästan inga kolhydrater, mycket protein. Perfekt GI recept. Dessutom väldigt gott!"

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
person Svar till Jonas penna Skrivet av Susanne 2015-02-03 21:25
Jag håller med dig om att det är för lite fett för att vara riktig LCHF. Som jag tidigare har skrivit så har jag planer på att göra ett nytt recept för Chokladmousse LCHF och då göra den ungefär som vanlig med vispgrädde och en bra mörk choklad och utan mer socker än den som är i chokladen. Tack för dina synpunkter som jag alltså håller med om och jag kommer ändra titel!
penna Skrivet av Jonas 2015-02-01 17:51
Helt fel recepttitel! Denna chokladmousse är allt annat än LCHF. Snarare anti-LCHF faktiskt.

Vill du göra en LCHF-chokladmousse så gör en vanlig men på mörk choklad utan extra socker, och mycket vispgrädde.
person Svar till Eve penna Skrivet av Våfflan 2015-01-10 13:48
http://missfitforfight.shapemeup.se/tag/chokladmousse/

Här är en tjej som räknat ut för just exakt det här receptet.

Annars så är det svårt när ägg faktiskt varierar en bit i storlek mm :)
person Svar till imkm penna Skrivet av Susanne 2015-01-07 16:35
Jag håller med dig om att det är godare med grädde men den här är också god tycker jag. Sedan tycker jag att man "lever livet" betydligt bättre utan övervikt, jag har provat båda delar. Det är verkligen inte värt att äta en massa onyttigheter som man njuter av en kort stund och sedan må dåligt resten av tiden och öka risker för diverse sjukdomar. Ät med måtta, gör smarta matval och njut av den mat du väljer att äta!
penna Skrivet av imkm 2015-01-06 21:17
Skulle säja att det hade varigt 100% godare om den vatit gjord på grädde istället. Om jag får ge er ett råd; strunta i GI och lev livet istället! Med

Med kärlek från tjokislivsnjutaren.
person Svar till Anneth penna Skrivet av Susanne 2014-10-17 17:49
Jag håller med dig om det!
person Svar till Eve penna Skrivet av Susanne 2014-10-14 23:40
Jag vet faktiskt inte hur många kalorier det är. Eftersom jag personligen inte föredrar kaloriberäkning så har jag inte lärt mig hur man räknar ut det.
penna Skrivet av Eve 2014-10-14 19:23
Jättegod trots så lite fett och socker. :) Får man fråga hur många kalorier detta innehåller uppskattningsvis? Är så dålig på att räkna ut sånt. Mvh Eve
person Svar till Therése penna Skrivet av Susanne 2014-03-25 14:03
Det låter gott och detta är väl mer ett GI-recept än LCHF. Jag kanske lägger till ett annat LCHF-recept med chokladmousse i framtiden och då blir det mer som vanlig chokladmousse fast utan socker, det räcker med sockret som är i chokladen. Men man får nog vara lite försiktig med smaksatt choklad som jag tror innehåller mer socker än "naturell". Låter gott med dina maränger! Lycka till med boken! :)
penna Skrivet av Therése 2014-03-25 04:31
Toppen recept men jag brukar göra chokladmousse som är LCHF med grädde, animalisk gelatin och 70% mörk mint choklad och maränger gör jag med äggvitor, Stevia och gnutta kokosmjöl då håller dom formen i ugnen och blir super goda, har massa tips på mat med eftersom jag varit LCHF kost inspiratör till en kille i England som skall ge ut en bok sedan. Mvh Therése
penna Skrivet av Anneth 2014-02-04 10:58
Den här var jättegod - särskilt med starkt kaffe i -och gick snabbt att göra. Jag vill dock inflika att den per definition inte är LCHF, så rubriken är lite missvisande. Den är ju "Low Carb", men "High Fat" stämmer inte då den är nästan fettfri. Däremot går det bra att tillsätta tex. ett par msk creme fraiche eller vispad grädde om man vill göra om den till LCHF. Då blir också smaken rundare och fylligare och konsistensen mer krämig.
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2013-11-20 09:40
Roligt att höra! Bra tips med kaffesmak!
penna Skrivet av Anna 2013-11-06 18:37
Fantastiskt lätt och snabb att göra. Smakade riktigt gott och uppfyllde med råge mina förväntningar!
Med mjölkprotein- och gluten-allergiker i släkten kommer denna att göra succé.
Tog 1 tsk Nescafé-pulver i men den dosen kan helt klart ökas till nästa gång.
:-)
person Svar till Miranda penna Skrivet av Susanne 2013-04-18 03:01
Varsågod! :) Blev det gott med Nescafé?
penna Skrivet av Miranda 2013-04-14 06:54
Grymt enkelt och gott för oss som inte vill äta massa socker men ändå få en fluffig chokladmousse. Tack :) Ikväll ska jag testa med lite nescafépulver!
person Svar till Rebecka penna Skrivet av Susanne 2013-03-07 02:12
Det är inget jag provat, det är möjligt att det går. Jag tror det går bra att göra LCHF-maränger genom att vispa äggvita och stevia strö men har inte provat det än. Skriv gärna om du provar!
penna Skrivet av Rebecka 2013-03-04 16:14
Kan man baka smeten i ugn till någon form av nyttigare maränger?
person Svar till Camilla penna Skrivet av Susanne 2013-01-19 13:57
Kul att höra att du gillar det! :)
penna Skrivet av Camilla 2013-01-18 19:49
Tråkigt att nedanstående inte gillar receptet, för jag tycker verkligen att det är kanon!!! Tack för att du räddar mina kvällar när sötsuget smyger sig på :)
person Svar till Charlotte penna Skrivet av Susanne 2013-01-18 02:37
Vilken sorts stevia använde du? Tar man för mycket stevia så blir smaken besk och den smaken är det nog ingen som gillar. När jag gjort det här med stevia har jag använt ICAs Stevia strö som är som strösocker i konsistensen. Det har blivit sött och gott!
penna Skrivet av Charlotte 2013-01-16 20:32
Jag vet inte om det var kakaon (Garant) men det här var bland det äckligaste jag smakat! Jag kanske inte klarar av Stevia-smaken, men det här var helt oätbart, även för min 2-åring som smakade. Men tack ändå.
person Svar till Viola penna Skrivet av Susanne 2012-07-16 13:23

Tänk på att äta den ganska direkt. Du menar antar jag att den blev rinnig efter ett tag? Jag tror inte det går så bra att vispa upp den igen men jag har inte provat.

Om den inte blev fluffig från början så är det som man måste tänka på som gäller generellt när man vispar äggvitor att skålen måste vara torr och fettfri liksom visparna. Det får inte heller finnas äggula med bland äggvitan.

Lycka till och skriv gärna igen!

penna Skrivet av Viola 2012-07-14 15:58
Den blev väldigt rinnig, men vad kan jag göra för att den ska bli fluffigare? Kan jag vispa upp det eller blir det bara värre?
person Svar till Marlene penna Skrivet av Susanne 2012-02-09 14:47
Nej jag tror inte det blir så bra. Chokladmoussen kommer antagligen \"smälta\" ganska fort.
penna Skrivet av Marlene 2012-02-08 15:08
Kan man använda detta som fyllning till tårta eller blir det "blaskigt" då?
penna Skrivet av Johanna 2011-08-16 10:47
Hade i 1/2 tsk snabbkaffe också. Så blev det mockafluff, mumsmums
person Svar till Astrid penna Skrivet av Susanne 2011-04-22 21:45
Tack för ditt förslag. Problemet är att det blir väldigt många markeringar.
penna Skrivet av Astrid 2011-04-21 16:57
Hej Susanne!
Det vore trevligt om du inte bara markerade recepten med laktosfritt utan också med mjölkproteinsfritt i så fall.
person Svar till Sophie penna Skrivet av Susanne 2011-02-12 19:38
Tack! Kul att höra! Jag bakade också mycket när jag var i din ålder! :) Du får lycka till med karriären i framtiden, jag var prao en gång på ett bageri men jag bestämde mig för att bli civilingenjör istället! ;)
person Svar till susnet penna Skrivet av Sophie 2011-02-12 13:08
Hej jag ville bara säga att jag älskar dina recept jag använder dem varje gång jag ska göra nått!! jag bakar nästan varje dag det är såå himla roligt och jag hoppas jag kommer någonsin få någon bakkarriär i framtiden!! /10åriga sophie
person Svar till Sophie penna Skrivet av Susanne 2011-02-02 13:52
De är egentligen klara så fort du vispat ihop smeten, men de är godare att äta kalla så en stund i kylen är bra. Låt dem dock inte stå mer än en timme för då börjar smeten lösa upp sig och fluffet \"smälter\".
penna Skrivet av Sophie 2011-01-29 13:52
hejsan jag ville bara säga att recpetet var jätte bra! men jag tog inte tiden hur vet jag att dem är klara???
penna Skrivet av Chrystelle 2010-12-31 20:47
Jag behövde någonting snabbt och gott...herregud! Den var så god! Tack så himla mycket! Rekommenderas!
penna Skrivet av Marianne 2010-11-29 18:42
Men va gott!!! Helt ljuvlig!!!
penna Skrivet av Sofia 2010-10-16 11:18
Denna mousse var mycket enkel och rolig att göra men den var inte så god i konsistensen, den var lite sträv.
Men jag tycker att det var en delikatess också.
penna Skrivet av Emma 2010-05-13 20:28
Jag älskar denna moussen! Räknade ut någon gång att det blir ca 80 kcal per portion, verkligen bra! Den är så god :)
penna Skrivet av Lee 2010-01-30 15:22
Shit! Sicken god mousse!! Hade i lite Hermesetas strösötningsmedel istället för socker och då blev det lite mer som "mörk chokladmousse" (inte så söt). Supergott!
penna Skrivet av chloe 2010-01-11 10:39
jag hade inget socker men det funkade ändå jag tog oboy istället. perfekt recept!!!
penna Skrivet av Susanne 2010-01-06 19:20
Svar till 4 tjejer: Tänk på att ni måste använda en torr, ren fettfri skål, rena fettfria vispar och att äggvitorna inte får innehålla någon äggula. Annars blir det som ni beskriver, omöjligt att vispa upp. Detta gäller alltid när man vispar äggvitor. Jag har lagt till det i receptbeskrivningen nu så att man inte missar det.
penna Skrivet av 4 tjejer 2010-01-06 18:54
Vi har hållit på och vispat i 40 minuter nu. Men det blir aldrig fast. DÅLIGT! inget bra recept. Någon som har något tips?
penna Skrivet av David Gustafsson 2010-01-04 23:06
Mycket bra recept! bara jobbigt som fanken o vispa för hand :P
penna Skrivet av Stina Svedberg 2009-12-10 15:56
Svar till::Webmaster Susanne
Jo,det har du rätt i,perfekt chokladmousse om man bantar eller vill gå ner i vikt och ta en lätt variant av mousse.
penna Skrivet av Lisa 2009-12-03 13:30
Man kan gora en relativt nyttig chokladmousse med 2dl sojagradde och 150 g 70% choklad.
Hetta sojagradden, bryt i chokladen, sank varmen och ror tills chokladen smalt. Den ska ej koka.
Om den blir for tjock sa spad med lite vatten.
Servera direkt eller lat sta kallt i nagra timmar. Mycket enkelt och gott!
penna Skrivet av Susanne 2009-11-29 20:21
Svar till Stina Svedberg: Jag håller med om att originalreceptet blir mycket godare. Det går inte riktigt att jämföra, recepten är väldigt olika. Men jag tycker ändå att light-varianten fortfarande är god (jag tycker inte den smakar beskt men smaken är ju olika - du kan ju alltid ta mindre kakao eller mer socker) och att den fyller sitt syfte när man vill ha en hälsosam och enkel efterrätt.
penna Skrivet av Stina Svedberg 2009-11-29 17:29
Det originella receptet på chokladmousse är dubbelt så god om du frågar mig.Den här blev bara luftig och lite besk med all kakao..
penna Skrivet av Susanne 2009-11-26 15:06
Svar till Ellie: Du kan sikta ner kakaon. Det betyder att du häller kakaon genom en sil. Jag ska skriva in det i receptet.
penna Skrivet av Ellie 2009-11-26 15:02
Gjorde denna gamla godingen nyss ^^ Lyckades för en gångs skull med äggvitorna MEN kakaoklumpar lite här och var istället :S Hur undviker man dem om man nu inte får vispa i kakaon??
penna Skrivet av :D 2009-11-25 10:23
Hur många kalorier blir det?
penna Skrivet av Susanne 2009-11-22 00:48
Svar till Lollo: ja det stämmer att det är viktigt med äggvitorna att de inte innehåller äggula, men jag har faktiskt lyckats vispa upp äggvitor även med pyttelite äggula i vid ett par tillfällen när jag experimenterade lite. Men det gäller också att man har en fettfri torr skål och rena (fettfria) vispar. Sedan måste äggvitorna vara färska (de kan inte ha stått flera dagar i kylskåp). Så som sagt tänk även på att ha fettfria torra rena redskap när man vispar äggvitor! (Äggula är ganska fet och det är alltså fettet som gör att äggvitorna inte går att vispa upp.)
penna Skrivet av Lollo 2009-11-21 22:06
var jättejättenoga med äggVITORNA. Jag råkade få i en tusendels millimeter äggGULA, men trodde inte att det spelade någon roll för att den syntes knappt! Men efter att ha vispat i 25 minuter och konsistensen var som mjölk antog jag att det spela en väldigt stor roll, eftersom allt annat hade jag gjort exakt som i receptet.

TÄNK PÅ DET, min dessert blev förstörd :(
  1   2   nästa sida