Kommentarer till Chokladmarängtårta - Sida 1

"Recept på chokladmarängtårta - en klassisk marängtårta med chokladsmak. Mycket god frasig maräng och mjuk och saftig chokladsockerkaka."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   nästa sida
person Svar till Andrea penna Skrivet av Susanne 2016-09-02 19:56
Någon timme i rumstemperatur borde räcka för att tina. Men det är inte så att tårtan blir sämre om den står framme fler timmar heller. Jag brukar låta mina bottnar ligga under bakhandduk i rumstemperatur över natten (när jag bakar på kvällen och lägger ihop tårtan nästa dag och då fryser jag inte in den) så då ligger de ju säkert framme i åtminstone 12 timmar och blir inte sämre av det.
penna Skrivet av Andrea 2016-09-02 09:17
Hej! Jag har gjort denna tårta i långpanna och fryst in bottnarna, hur lång tid innan servering ska jag ta fram dem?
Tacksam för svar!
person Svar till Ing-Mari penna Skrivet av Susanne 2016-06-05 20:01
Roligt att du tyckte så mycket om tårtan! Tack för att du skrev!
penna Skrivet av Ing-Mari 2016-06-01 16:44
Hej!
Jag måste bara säja guuudomlig tårta. Så lätt att göra och så god.Jag gjorde 1 &1/2 sats för jag hade större långpanna. Bären hade ja bredvid. Tack för ett jättefint recept.
Mvh
Ing-Mari
person Svar till Ing-Mari penna Skrivet av Susanne 2016-05-21 15:04
Roligt att höra! :) Ja skriv gärna och berätta! Tack själv för att du skrev! :)
penna Skrivet av Ing-Mari 2016-05-18 17:46
Hej!
Denna ska jag göra till morsdag nästa söndag. Jag lovar att skriva vad jag tycker om den.
Du ska ha ett jättestort tack för alla dina fina recept som Du delar med dej.
Mvh Ing-Mari
penna Skrivet av Susanne 2015-10-28 20:19
Receptet är nu uppdaterat med nya bilder och tydligare beskrivning med bilder steg för steg.
person Svar till jag igen penna Skrivet av Susanne 2012-01-19 07:06

Det är choklad (kakao) i bottnarna. Bottnarna består av två delar, en sockerkakssmet och en marängsmet. Dessa gräddas tillsammans i ugnen. Jag menar alltså hela bottnarna, de går inte att ta isär.

person Svar till jag igen penna Skrivet av Susanne 2012-01-19 07:04
Ja man kan ta en långpanna. Då delar man marängen på mitten så att man får 2 st bottnar att lägga på varandra.
penna Skrivet av jag igen 2012-01-18 16:50
när du skriver att man låter bottnen stå över natten, menar du då själva chokladen, eller chokladen och marängen eller allt?
penna Skrivet av jag igen 2012-01-18 16:47
Det verkar gott :) men man kunda väl ha långpanna annars? Hur ska man göra då?
person Svar till RoseMarie penna Skrivet av Susanne 2011-08-05 22:10
Ja bottnarna kan stå med bakduk över i rumstemperatur över natten.
penna Skrivet av RoseMarie 2011-08-03 20:20
Hej
Jag har bakat denna Chokladmarrängtårta, där står det att man kan göra bottnarna dagen innan och täcka över med bakduk över natten. Ska man alltså kunna ha den stå framme till dagen efter ??
person Svar till Amanda penna Skrivet av Susanne 2011-01-21 22:32
Vaniljkräm fungerar om hon gillar det.
person Svar till Anneli penna Skrivet av Susanne 2011-01-21 22:31
Tack för bra tips! Det låter jättegott! :) Till den här tårtan skulle det nog vara jättegott fast garneringen får man antingen blanda ner i det andra eller skippa för man ser ju inte garneringen eftersom i den här tårtan är det bara fyllning.
person Svar till Amanda penna Skrivet av Anneli 2011-01-18 17:49
Man kan lägga apelsincremé emellan.

250 gram mascarpone
1,5 dl vispgrädde
3 msk koncentrerad apelsinjuice
3 msk likör med apelsinsmak (kan hoppas över, ta då 4 msk apelsinjuice
0,5 dl florsocker
Att garnera med:
1 st finstrimlat skal av en apelsin
2 msk riven blockchoklad, eller lite kakaopulver
eller
1 st rostade mandelspån (3 minuter, 175 grader)

Gör så här
Vispa grädden och blanda ihop allt utom apelsinskal och ev choklad. Sikta ner florsockret så det inte blir klumpar.
Häll upp i skål eller portionsskålar och garnera med finstrimlat apelsinskal och eventuellt riven blockchoklad eller rostade mandelspån.
Låt stå kallt minst en timme innan servering.

Kanske i syrligaste laget för barn men väldigt god.
Lycka till!
penna Skrivet av Amanda 2011-01-09 19:43
Tips på annat än grädde? Har en liten tjej som inte gillar det men gillar allt annat på den tårtan =P
person Svar till lilly penna Skrivet av Susanne 2011-01-08 03:26
16 cm låter väldigt litet men går kanske bra det med men inget som receptet kräver. Som sagt jag använder formar som är 20 cm i diameter och det blir perfekt varje gång och det är de bilderna ni ser i receptet, både i det här receptet och på den klassiska marängtårtan (utan choklad).
person Svar till Victoria penna Skrivet av lilly 2010-12-31 14:36
Victoria: Mina blev likadana för att jag använde för stora formar. Jättegott ändå, men lite tunna,. =D Man får använda en mindre form, ska köpa mig en 16 och 18cm form, då tror jag de blir perfekta, söta och toppiga.
person Svar till Victoria penna Skrivet av Susanne 2010-12-30 18:09

Receptet är till 2 bottnar. Mina formar jag brukar använda är runda formar från IKEA som är 20 cm i diameter.

Ja marängen ska växa. Hade du vispat den ordentligt? Det ska gå att vända på bunken upp-och-ner utan att marängen rinner ut.

Rätt ugnstemperatur och placering i ugnen? Rätt tid i ugnen?

penna Skrivet av Victoria 2010-12-29 16:20
Jag gjorde den nyss och den blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag delade upp smeten och sen marängen över två runda formar med avtagbar kant, jag trodde inte att det skulle räcka till men jag kunde nätt och jämt täcka botten med allting. När bottnarna kom ut färdiga var de inte högre än 1cm. På dina bilder hade till och med marängen vuxit sig på höjden och jag undrar vad jag gjorde fel nu. Är receptet bara till en botten? För den räcker ju nästan inte till två.
penna Skrivet av Becky 2010-11-28 20:04
Tack för att du delar med dig av ett sånt gott recept. Du räddade mig som tappat bort ett liknade recept jag fått av min mamma. Men denna blev en större succé på födelsedags fikat. =)
person Svar till Jenny penna Skrivet av Susanne 2010-05-25 13:04
Dels smälter marängen av grädden och dels så är ju marängen fin. Sedan ser man ju inte att det är en marängtårta om du har grädde överallt, det kommer se ut som en gräddtårta.
penna Skrivet av Jenny 2010-05-25 12:58
KAn man inte sätta grädde på och runt om också så den blir lite finare? Eller förstörs tårtan?
person Svar till Jenny penna Skrivet av Susanne 2010-05-19 17:51

Ja det börjar smälta efter ett tag. Dock brukar det ta mer än några timmar varje gång jag gjort den här tårtan. Så det bästa är att inte lägga ihop tårtan förrän ett par timmar innan den ska serveras. Dels kan olika recept på marängen påverka och så kan nog även fyllningen påverka hur snabbt marängen smälter. Jag gör alltid enligt det här receptet och tar alltid äkta vispgrädde utan socker i ett lager först och sedan lägger jag på hallon eller bananskivor och därefter mera grädde och nästa tårtbotten.

Om någon annan vet, skriv gärna!

person Svar till Jenny penna Skrivet av Jenny 2010-05-17 13:07
Ja just det de som jag har gjort är maräng ovanpå sockerkaksbotten:)
penna Skrivet av Jenny 2010-05-17 13:05
Jag har bakat maräng tårtor några gånger - men marängen "smälter" alltid innan vi hinner äta den, bara några timmar? Är det någon som vet varför eller hur man ska undvika det?
penna Skrivet av Ninni 2010-05-08 23:08
sjukt gott blev det! och inte va de nå svårt! =)
penna Skrivet av Susanne 2009-12-30 21:01
Svar till mummms: Varsågod ;) Du kan prenumerera på nyhetsbrevet och du kan bli ett fan på facebook. Snart kommer man också kunna bli medlem men det är inte klart än, jag jobbar för fullt på det, men det kommer i början av nästa år!
penna Skrivet av mummms 2009-12-30 16:04
Åh, den kakan ser fruktansvärt god ut!!
Måste ha den nu!!
Tack såå mycket för att din sida finns, kan man bli medlem eller nåt sånt?
penna Skrivet av Susanne 2009-11-05 21:26
Svar till Random: Ja man breder på grädden och sedan lägger man på frukt eller bär, sedan kan man även täcka med grädde innan man lägger på andra bottnen. Eller menade du något annat?
penna Skrivet av Random 2009-11-05 18:51
Varför inte bara lägga ett tunt lager grädde på marängen sedan lägga på jordgubbar? ^^
penna Skrivet av Susanne 2009-09-14 23:27
Svar till tessan: Jag skulle nog ta en halv liter eller kanske lite mer.
penna Skrivet av tessan 2009-09-14 18:37
Ungefär hur mycket jordgubbar går det åt ifall man vill ha det emellan ?
penna Skrivet av Susanne 2009-08-12 16:49
Svar till Gabriella: Ja kanske det, intressant förslag! Kanske blir det problem med att marängen är ju inte direkt platt ovanpå så i så fall måste man trycka till den lite och då kanske den smular sönder, men kanske att det går. Skriv gärna om du provar!
penna Skrivet av Gabriella 2009-08-12 08:23
Kan man inte vända den understa delen uppochner så att grädden hamnar på chokladbottnen istället? Då blir väl inte marängen mjuk?
penna Skrivet av Susanne 2009-04-14 22:23
Svar till tessan: Du bör inte lägga ihop den dagen innan för då kommer den understa bottnen att sjunka ihop för marängen smälter i kontakt med grädden. Du kan däremot göra bottnarna dagen innan, låt stå i formen i rumstemperatur med bakhanddukar över natten, och så kan du på morgonen ta loss bottnarna från formarna och lägga ihop den för att äta den senare under dagen.
penna Skrivet av tessan 2009-04-14 19:52
super god tårta fick jag som beröm av mina vänner.
jag ska nu göra den igen och undrar om man kan göra den helt klart dagen innan den ska serveras utan att det blir mjukt och dåligt resultat?
penna Skrivet av carro 2009-02-01 22:57
Gjorde denna idag, hur enkelt som hellst att göra och god vart den. Fick jätte mycket beröm av folk som gillade den:)
penna Skrivet av Sofia 2009-01-19 16:56
Ja det vill jag minnas att jag har gjort. Jag får pröva igen, tack.
penna Skrivet av Susanne 2009-01-17 02:30
Jag har nu förtydligat receptbeskrivningen vad gäller vispningen av marängsmeten.
penna Skrivet av Susanne 2009-01-17 02:24
Svar till Sofia: Har du vispat äggvitorna och sockret tillräckligt länge? De ska vispas tills det blir ett så pass fast skum att det går att vända bunken upp och ner utan att smeten rör sig.
penna Skrivet av Sofia 2009-01-16 11:22
Jag har gjort denna (fast utan choklad) i långpanna men min maräng blir aldrig hög, eller rättare sagt den sjunker alltid när jag tar ut den så den blir inte så här fin. Vad gör jag för fel?
penna Skrivet av Susanne 2009-01-13 23:39
Svar till Caroline: Ja receptet är till hela tårtan, med två tårtbottnar. Du gör smeten och så tar du hälften av smeten till varje tårtbotten. Man kan också göra en stor rektangulär tårtbotten som man sedan delar på mitten med en vass kniv så att man får två tårtbottnar. Då får man en fyrkantig tårta istället.
penna Skrivet av caroline 2009-01-11 11:29
receptet är det till båda delarna? Så man måste dela upp de till 2?
penna Skrivet av Nils Liedholm 2008-11-24 00:02
Den var enastående!
penna Skrivet av joke 2008-08-17 15:12
den var så god den ja mmmmmmmmMMm.....
penna Skrivet av Natalie 2008-08-07 18:34
Såg god och smarrig ut. Ska prova den nästa gång jag gör en tårta. *Mums*
penna Skrivet av Emma 2008-07-13 12:33
Denna ser riktigt god ut. Tänkte prova den till min födelsedag. Kul med något nytt.
penna Skrivet av Konditorn 2008-07-07 19:32
måste bara pröva
  1   2   nästa sida