Kommentarer till Chokladkola - Sida 1

"Ljuvligt god chokladkola som du enkelt gör själv med detta recept. Använd gärna termometer. Passar utmärkt som julgodis."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   nästa sida
person Svar till Erica penna Skrivet av Susanne 2017-10-27 14:51
Jag vet faktiskt inte. Jag har inte glukos i mitt recept. Vi får hoppas att någon annan som läser detta vet och kan svara! Annars får du väl testa helt enkelt. Ta några av kolorna och förvara i frysen eller kylskåp istället och jämför! Skriv gärna och berättta!
penna Skrivet av Erica 2017-10-25 17:16
Hej
Jag kokar mkt kola. Säljer på marknader. Har ett problem. Efter 2-3v blir kolan sjukt kladdig o lös runtom. Inte inuti. Den fastnar i pappret. Använder glukos o kokar till 135. Förvarar jag den för varmt. Har de i garaget 12-18 gr. Mvh erica
person Svar till Caroline penna Skrivet av Susanne 2015-12-20 20:32
Det beror på hur länge du kokar den, det står i receptet. Om du vill ha mjuk kola så kokar du kortare tid. Allt handlar om vilken temperatur smeten har så det enklaste sättet att lyckas är att använda termometer, gärna i kombination med kulprovet om man är osäker på vilken temperatur som motsvarar ens egen favorit-mjuk-seghet. Tänk bara på att det går väldigt fort på slutet så man får inte vara för långsam för då kan plötsligt kolasmeten hinna uppnå en högre temperatur än man tänkt sig och därmed blir kolan hårdare än man tänkt sig. Lycka till! 
penna Skrivet av Caroline 2015-12-20 11:40
Är denna kola mjuk?
person Svar till Anki penna Skrivet av Susanne 2015-12-17 14:51
Ja det låter verkligen farligt gott! :) Tack för bra tips!
penna Skrivet av Anki 2015-12-15 15:55
Tack för ett mycket uppskattar recept! Har gjort detta många gånger. Jag doppar alltid mina kolor i mörkchoklad efter att dem stelnat. Blir farligt gott :)
person Svar till Bakarna penna Skrivet av Susanne 2015-12-13 14:47
Precis som tidigare svar så måste kolan koka längre tid så den uppnår rätt temperatur, man behöver inte öka effekten, bara det kokar, men det går fortare om man kan öka effekten. Ett tips om man vill att kolan ska bli klar snabbare är att använda en kastrull med stor bottenyta, t.ex. en 5-literskastrull då går det riktigt snabbt, klart på ca 20 min medan det kan ta över en timme i en kastrull med liten bottenyta t.ex. en såskastrull.
person Svar till Bakarna penna Skrivet av Baken 2015-12-10 19:54
För att få den att stelna så måste kolan uppnå rätt temperatur. Du får koka den längre på högre effekt. Men var försiktig det är lätt att få den att bränna i botten vid högre effekt.
penna Skrivet av Bakarna 2015-11-28 13:44
Hej! Vi får vår inte vår chokladkola att stelna. Vad ska vi göra?
person Svar till Anki penna Skrivet av Susanne 2015-07-17 14:46
Jag skulle nog inte chansa på det.
penna Skrivet av Alicia Luu 2015-06-26 20:37
Kan man använda sån sirap man har till pannkakor
person Svar till Linda penna Skrivet av Susanne 2014-12-20 23:57
Tack för bra tips med salt! Det brukar vara gott med lite sälta till det söta så det ska jag också prova nästa gång! :)
penna Skrivet av Linda 2014-12-16 14:52
Så fantastisk kola!! Jag tillsatte lite salt oxå och resultatet blev som Riesen men mjukare. Så det blir att doppa bitarna i mörk choklad. Mums! Det här gör jag igen!! Tusentack :)
person Svar till Helena penna Skrivet av Susanne 2013-12-23 02:56
Trevligt att höra! :) Tack för tips på fler redskap som fungerar bra!
penna Skrivet av Helena 2013-12-22 10:58
Den godaste chokladkolan till jul. Lika lyckat varje gång och populärt. Enkelt att göra att tar inte så lång tid.
Använder inte en träslev, jag tar en vanlig visp som tål hög värme.
person Svar till sandra penna Skrivet av Susanne 2013-12-10 18:29
Nej man måste inte ha en träslev. Det går bra med t.ex. en plastslev eller något annat som tål hög temperatur som du kan röra om med..
penna Skrivet av sandra 2013-12-10 15:17
Hej! ska ni testa på detta goa recept, undrar nu om man måste använda en träslev? har tyvärr ingen hemma!
penna Skrivet av Maria 2013-02-14 13:46
passar perfekt som alla hjärtans dag godis också! mums!
person Svar till Magnus penna Skrivet av Susanne 2011-12-23 01:59

Tyvärr verkar det ju inte som din digitaltermometer klarade av de högre temperaturerna. Det tror verkligen du gjort allt rätt men att det är fel på digitaltermometern vid högre temperaturer. Du kan ju testa den i ugnen med högre temperaturer.

Tråkigt när tekniken strular. Kanske är det bäst att alltid göra kulprovet också eftersom det verkar var dålig kvalité på många digitaltermometrar så att man inte kan lita på dem.

Hoppas dina kolor går att äta, synd annars på så fina råvaror.

Önskar dig en GOD JUL!

penna Skrivet av Magnus 2011-12-22 00:40
Mina kolor blev helt OK men hårdare än jag hade tänkt mig eftersom jag väntade på att termometern skulle nå upp till 120 grader. Men efter en lååång stund visade den fortfarande 102-110 grader (varmare ju längre ner i kastrullen) och jag testade istället "kultestet" och fick en stenhård kula!
Jag använde en digital termometer och testade den efteråt i kokande vatten - den visade då 98 grader, så den verkar ju visa rätt? Använde vanlig 40% grädde, vanligt ekologiskt 81% smör och en 5 liters kastrull. Spisen hade jag på 3 (av 6).
penna Skrivet av Linda 2011-12-21 12:34
Gott och enkelt! *mm*
person Svar till Kamilla penna Skrivet av Susanne 2011-12-19 02:29

Tiden beror på vilken kastrull du har. Ju större bottenyta desto fortare går det. Det är vätskan som ska koka bort. Tror inte att det spelar någon roll med 36% eller 40% fett i grädden. Skillnaden är också att den med 36% brukar ha längre hållbarhet och även innehålla karragenan som är ett stabiliseringsmedel men vad jag vet påverkar inte det. Själv köper jag dock alltid äkta vispgrädde med 40% fett eftersom jag vill undvika tillsatser och dessutom tycker jag att detta karragenan ger en bismak som inte är god, (jag tror det är karregenanet eller också är det dessa plastförpackningar som ger bismaken) dock känns den inte av om man har mycket smaksättning som i kola. Men annars tycker jag äkta vispgrädde (utan karragenan och som säljs i tetra pak) är godare.

Trevligt också att höra att du uppskattar receptet! :)

person Svar till susnet penna Skrivet av Kamilla 2011-12-18 21:38
Tror att tiden beror på vilken tid du är van vid.. Jag använde 36 % grädde och det tog ca 16-17 min att göra kolan. Kunde kanske till och med bara ha varit i 14 min.. men jag vill ha min lite hård.
penna Skrivet av Kamilla 2011-12-18 21:31
Ett helt fantastiskt recept på kola.. Kolan blev helt perfekt tack vare steg för steg och tipsen i receptet..
Nu kan jag äntligen göra kola som inte blir bränd, för lös eller för hård..
Den blev helt enkelt perfekt och jag hällde upp smeten direkt i små formar. Smaken var välbalanserad och mycket god..
person Svar till LB penna Skrivet av Susanne 2011-12-15 17:09
Tack! Vad trevligt att höra! :)
penna Skrivet av LB 2011-12-14 14:25
Tack för ett toppenrecept med riktigt bra information vad gäller process och temperatur.

Tack vare detta recept har jag äntligen lyckats överkomma min kolalagnings-fobi ;-)
person Svar till bakaren penna Skrivet av Susanne 2011-12-14 01:35
Nej temperaturen är rätt i receptet, däremot kanske det är fel på eran termometer?
penna Skrivet av tanja 2011-12-04 18:06
om man inte använder 40% vispgrädde utan de som är 36% så tar det längre tid för kolan att komma upp i temperatur och man behöver även komma upp i en högre temperatur för att de ska stelna och bli riktigt bra, typ 130°. Provade även att tabort cacaon hälla i 10 droppar pepparmintsolja och ökade vaniljsockret till 2,5 det blev super gott. Gör en sats av varje och häll dem på varandra och du får en ljuvlig choklad och mintkola. Superbra recept kommer att göras varje jul :)
penna Skrivet av bakaren 2011-12-02 17:27
Det här med temperaturen var fel !! När vi kom upp i 80 grader så var den bränd! Och det stod att den skulle vara färdig vid ungefär 125 grader !! De blev jätte äckliga :(
person Svar till Patrick penna Skrivet av Susanne 2011-11-28 03:34
Tack för bra tips!
person Svar till susnet penna Skrivet av Patrick 2011-11-27 17:37
Jag hade ingen folie hemma men bockade till smörpapper och häftade ihop hörnen... tänker aldrig använda folie till detta igen, smörpapper regerar på antiklibb-tronen
person Svar till Egil penna Skrivet av Susanne 2011-02-05 01:26
Folieformen måste smörjas vilket står i receptet.
penna Skrivet av Egil 2011-02-04 18:58
Gott.... MEN.... mest idiotiska jag varit med om att lägga i smeten i folieform, folien fastnar i kolan och är grymt svår att få bort...
person Svar till Johanna penna Skrivet av Susanne 2011-01-21 23:20
Nej, de ska aldrig vara i ugnen. Det stelnar av sig självt i rumstemperatur eller kallare.
penna Skrivet av Johanna 2011-01-12 19:16
Måste man ha dom i ungen ? Eller ska dom stelna sjlv ?
person Svar till Åsa penna Skrivet av Susanne 2010-12-21 03:56
Nej graderna är samma grader oavsett kastrull. Däremot tar det olika lång tid beroende på kastrull att nå rätt antal grader. Bottendiametern spelar stor roll. Det är därför det är så bra att använda termometer för då vet man att det alltid blir perfekt. Det tar ju också lite tid att göra ett kulprov och på slutet så stiger graderna snabbt så då är det lätt att kolan blir för hård. Så termometer är prylen man behöver för den perfekta kolan och knäcken! :)
penna Skrivet av LRose 2010-12-20 00:15
Det blev lyckat! Goooood... :)
penna Skrivet av Anna-Karin 2010-12-19 23:02
Testade att ha i ungefär en tesked Nescafé Mellanpulver. Blev jättegott för oss kaffeälskare!
penna Skrivet av Åsa 2010-12-17 23:06
Underbart gott! Kokar min kola till ca 120grader, då bli det perfekt. Hård men ändå så den blir mjuk när man suger på den i munnen! Antar att graderna kan variera beroende på vad man har för kastrull.
penna Skrivet av Anna E 2010-12-16 15:43
Mums mums mums! Jag sparade den här sida som bokmärke för kolan blev efterfrågad sen jag gjorde den sist :) Nu har ett år gått och här ska kokas kola igen! Grymt recept!
person Svar till Beccah penna Skrivet av Susanne 2010-12-14 03:50
Det borde gå bra med kokos. Skriv gärna och berätta hur det blev om du provar!
person Svar till Magda penna Skrivet av Susanne 2010-12-14 02:56
Rischokladen och cornflakestopparna kan bli vita om du fryser in dem - det blir inte dåligt eller smakar sämre men ser tråkigt ut. Jag rekommenderar att du förvarar det i kylskåp. Det håller sig minst en månad i kylen!
penna Skrivet av Magda 2010-12-10 19:08
Jag tänkte baka bla chokladkolan, rischokladen och cornflakes topparna och ge bort i julklapp, undrar över hållbarhet, går allt att frysa in i ett par veckor tills de ska ges bort?
Tack för bra recept!
penna Skrivet av Beccah 2010-12-03 17:09
Verkar jättebra :) undrar bara om det går att ha kokos i? Brukar ha nötter annars men hade inga den här gången...
penna Skrivet av Catharina 2010-11-30 16:25
Åh herregud vilken god chokladkola, helt livsfarlig!!!
penna Skrivet av Gunilla 2010-11-24 17:41
Den absolut godaste kolan jag ätit! Tack för ett riktigt superrecept! Blir att koka en ny sats nu igen, de tar slut väldigt fort...Tack för en bra sajt!:)
person Svar till Mia penna Skrivet av Susanne 2010-11-17 00:03
Ja det låter stämningsfullt! Det gör stor skillnad med julmusik när man grejar i köket!
penna Skrivet av Mia 2010-11-13 12:48
Tredje året i rad som jag gör kolan, en tradition alltså. Det går ju inte att vara utan, den är bara sååå god. Är inne på sluttampen av kokningen, brukar koka till ca 135 grader, och julmusik i bakgrunden. MYSER!
person Svar till VAlentina penna Skrivet av Susanne 2010-11-06 02:25
Det gäller att stadga upp hörnen ordentligt. Men det viktigaste är ju att kolan blev god! ;)
penna Skrivet av VAlentina 2010-11-05 14:49
Hej jag och min kompis och min lille bror skulle göra de det gick bra. Men inte aluminium formen den blev konstig men det blev gott:)
  1   2   3   nästa sida