Kommentarer till Cheesecake

"Fantastiskt god cheesecake. En frusen glasstårta med digestivekex. Mycket god och även enkel att göra med detta recept."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1   2   3   4   5   6   nästa sida
penna Skrivet av Emma 2018-06-16 16:18
Tack för detta ljuvliga recept! Det bästq jag hittat! Jag brukar krossa daimchoklad och ha i smeten sen toppar jag med daimkulor och häller på colasås när den ska serveras 😍 blir mycket gott!!
besökare Svar till Sofia penna Skrivet av Susanne 2018-06-12 02:34
Kul att du tycker om receptet! Jag tror det går alldeles utmärkt att göra så som du beskriver. Det svåra är väl att klä in formen i bakplåtspapper, både botten och kanterna utan att det blir knöligt (om du vill ha raka fina kanter på kakan) och utan att det ramlar bort. Kanske fungerar enklast med fastklämt bakplåtspapper i botten och aluminiumfolie runt kanten? Skriv gärna och berätta hur du gjorde! Lycka till!
penna Skrivet av Sofia 2018-06-11 21:44
Hej! Denna är såå god! Nu ska jag göra den igen och flera stycken till stor fest. Eftersom jag bara har två formar med löstagbar kant undrar jag om man kan lägga bakplåtspapper i botten så att jag liksom kan ta bort formen från kakan i frysen efter ca 4 timmar. Ska göra 6 stycken och vill gärna göra några i taget och helst inte köpa fyra formar till... vad tror du, funkar det?
besökare Svar till KARIN penna Skrivet av Susanne 2018-05-12 02:33
Så bra! Ja det blir ju lite mer volym med färskosten i! Du får göra enligt receptet nästa gång! :)
penna Skrivet av KARIN 2018-05-02 10:27
Ja, den blev god ändå! Kanske hade den blivit lite högre med osten i, men smaken och konsistensen var det inget fel på. Tack :)
besökare Svar till KARIN penna Skrivet av Susanne 2018-05-01 00:34
Ja den blir som glass och det hade den blivit även med färskost i. Den kommer bli god även utan färskost!
penna Skrivet av KARIN 2018-04-30 15:53
Den står i frysen och ska ätas om någon timme - då ser jag i kylen att jag glömt ha i färskosten!! Smeten var god när jag smakade igår men hur kommer denna att bli?? Som en glass?
besökare Svar till Sofia penna Skrivet av Susanne 2018-03-01 00:36
Tack för jättebra tips, väldigt trevligt att du delar med dig, bra inspiration!! 
penna Skrivet av Sofia 2018-02-18 14:33
Jag blandade i säkert en deciliter med passionsfruktscurd och en hackad kiwi, smeten var bland det godaste jag smakat så jag tror denna cheesecake blir fantastisk.

Blandade det i grundsmeten, innan grädden och äggvitorna, om någon annan vill prova att smaksätta :)

Hade även i ca 100 g smör i digestivekexen.

Tack för ett jättebra enkelt recept!
besökare Svar till felicia penna Skrivet av Susanne 2017-12-31 14:26
Kul att du tyckte om den! Ja det är gott med lime också! Jag brukar ta 2 st lime. Man kan även köpa pressad limesaft på flaska, det blir också gott även om det blir ännu godare med rivet skal också! ;)
penna Skrivet av felicia 2017-12-31 11:28
Jättegod blev den!!! Jag hade lime-saft i istället och så hade jag alla kex-smulorna i botten. Tack för receptet
besökare Svar till Leyla penna Skrivet av Susanne 2017-12-18 23:06
Du behöver inte blanda kexen med smör, det är bara att följa receptet. Men självklart kan man blanda med smör också om man vill det. Det blir ju smuligare utan smör men jag tycker det blir bra så och därför har jag inget smör i mitt recept.
penna Skrivet av Leyla 2017-12-17 07:05
Hej. Det ser väldigt got ut. Jag ska prova idag men undrar bara ska jag blanda kex med smör eller inte?
besökare Svar till Carro penna Skrivet av Susanne 2017-12-14 22:14
Man kan utesluta äggvitorna om man vill! Det blir ju lite mera glass-smet och lite mer volym men den fyller ingen större funktion. Glass kan man alltid göra både med eller utan äggvitor. Oftast bra att vispa upp och blanda ned för att helt enkelt använda dem för att man inte har någon annan användning för dem.
penna Skrivet av Carro 2017-12-14 19:52
Jag har gjort den här så många gånger, men idag glömde jag hälla i äggvitan (den står kvar vispad inne i kylskåpet). Måste jag börja om eller kan man utesluta äggvitan? Vad har den för syfte?
besökare Svar till Nicky penna Skrivet av Susanne 2017-11-14 22:13
Vad bra, då skriver jag dit det också! Tack!
penna Skrivet av Nicky 2017-11-05 15:48
Laktosfri grädde finns faktiskt o laktosfri Philadelphia ost
besökare Svar till Sven penna Skrivet av Susanne 2017-09-24 22:12
Man kan täcka över den om man är rädd för att något ska ramla ner i den men annars behöver man inte göra det.
penna Skrivet av Sven 2017-09-20 14:13
Ska man täcka för den med en plastpåse eller kanske en tidning över när den ska vara i frysen i 4 timmar?
besökare Svar till Laura penna Skrivet av Susanne 2017-07-14 22:11
Länge, minst 3 månader (det står även i receptet).
penna Skrivet av Laura 2017-06-27 21:31
Hur länge kan man ha den i frysen ?
besökare Svar till Dalo penna Skrivet av Susanne 2017-05-31 17:36
Ja det går bra.
penna Skrivet av Dalo 2017-05-31 16:47
Hej! Jag insåg precis att jag endast hade 2.5 dl laktosfri vispgrädde och undrar om det går lika bra att använda 2.5 dl istället för 3?
besökare Svar till Therese penna Skrivet av Susanne 2017-04-17 14:24
Ja det går bra med vad som helst egentligen. Du kan också utesluta kexen, det är bara det att glassen då fastnar mer i formen men det lossnar ju när det smälter så inget större problem. Kul att du tycker om mina recept! :)
penna Skrivet av Therese 2017-04-17 13:44
Hej, Jag har inga kakor eller kex hemma, men tror du jag kan krossa lite corn flakes o använda som kaksmulor istället??

Tack för supergoda recept :), använder dom ofta
besökare Svar till Hanna penna Skrivet av Susanne 2017-04-05 15:47
Vad roligt att du tycker om receptet! Tack för bra tips, botten håller ju ihop bättre med smör och det låter jättegott med karamelliserad mjölk = kolasås på botten och gott och fint med bär!
penna Skrivet av Hanna 2017-03-31 13:48
Jag har gjort detta recept många gånger och blir lika nöjd varje gång. Brukar smälta ca 50g smör och blanda med digistivekexen sedan lägga all digistive på botten. Över digistivesmulorna brukar jag bre på karamelliserad mjölk, därefter "smeten" och sedan toppa med bär!
besökare Svar till Marita penna Skrivet av Susanne 2017-03-29 15:46
Trevligt att du tyckte om den! :)
penna Skrivet av Marita 2017-03-26 17:36
Fantastiskt god cheesecake
besökare Svar till Nuor penna Skrivet av Susanne 2017-01-26 13:11
Nej det har jag inte provat. Ägg är ju en standardingrediens i glass. Ägg smakar ju dock inget direkt men gör skillnad för konsistensen.
penna Skrivet av Nuor 2017-01-26 11:22
Hej har ni provat göra den utan ägg? Hur blir smaken då? Mvh
besökare Svar till Sami penna Skrivet av Susanne 2017-01-21 16:28
Nej det här är en frusen cheesecake och den ska inte gräddas i ugnen. En annan cheesecake som man gräddar i ugnen är klassisk cheesecake. I Sverige går det alldeles utmärkt att äta ägg som inte varit i ugnen. Salmonella i svenska ägg är nästan helt obefintligt.
penna Skrivet av Sami 2017-01-19 22:26
Hej,
Jag gjorde precis som receptet beskriver. Men jag undrar om vi kan grädda den i ugnen. Finns många recept på nätet som man använder ägg och sen går det till ugnen. Är det ett måste, att man grädda den i ugn om man använder ägg?
Hälsningar
Sami
besökare Svar till Karin penna Skrivet av Susanne 2016-12-02 16:23
Tack för jättebra tips!👍 Jag ska skriva in det i receptet!
penna Skrivet av Karin 2016-11-30 09:31
Tips! Cheesecake går även att göra mjölkfri genom att byta ut grädden mot sojagrädde och färskosten mot tex oatley "på mackan". Så kan även mjölkintoleranta äta den. Detta har jag precis gjort och det blev jättebra. 😊
besökare Svar till Darwin penna Skrivet av Susanne 2016-08-14 00:02
Tyvärr har livsmedelsverket valt att använda ordet vegetariskt = veganskt. Men de flesta svenskar har ju uppfattningen att vegetariskt är vad en vegetarian äter och då ingår ägg och mejeri, annars är man vegan och äter veganskt och då är det bara vegetabilier. Sedan finns en massa andra benämningar som mer tydligt definierar vad man anser ingå i kosten och inte, men jag har valt att bara använda mig av ordet vegetariskt som enligt mig och en majoritet av svenskarna innefattar ägg och mejeri. Sedan utgår jag från att alla som är inne på min sajt är läskunniga och då är det ju bara att läsa vilka ingredienser som ingår och välja bort det man inte vill ha. Enkelt. 
penna Skrivet av Darwin 2016-08-11 17:28
Receptet är visst vegetariskt, men däremot inte veganskt, i alla fall som jag har lärt mig. Det verkar troligt att den senare klacificeringen har uppkommit för att "Jag äter inte plantor som skuggat andra plantor!"-purister (*ironi*) ska slippa insinuerande frågor som "..men, du dricker väl mjölk? Det äääär ju så viktigt att få i sig kalcium!" Och skulle de ändå få den frågan kan de rättmätigen häva ur sig "Det har jag redan förklarat, din ¤%&!#¤ !! Vad är det du inte förstår?"
besökare Svar till Jessica penna Skrivet av Susanne 2016-06-30 14:16
Det är ett medvetet val jag gjort att recept som innehåller mjölk och ägg är vegetariska eftersom de flesta vegetarianer äter det. Kul att du tycker om receptet!
penna Skrivet av Jessica 2016-06-30 12:00
Hej!
Vill bara berätta att man kan inte flagga ett recept som vegetariskt när där är ägg och mjölk i det. Då är det lakto-ovo-vegetariskt.
Annars ett toppenrecept 😍
besökare Svar till Anna-Kaisa penna Skrivet av Susanne 2016-06-28 14:14
Jag tror det blir väldigt isigt då. Jag rekommenderar inte det.
penna Skrivet av Anna-Kaisa 2016-06-24 13:54
Hur tror du att det blir om man byter ut grädden mot mjölk?
besökare Svar till Mei Lin penna Skrivet av Susanne 2016-06-08 14:32
Roligt att höra! Överbliven Philadelphiaost kan du ju t.ex. breda på en macka och äta, kanske tillsammans med gurkskivor eller paprika eller blanda med t.ex. soltorkade tomater i små bitar och äta till en köttbit. Går även att äta helt naturell också till nästan vad som helst t.ex. kött, stekt ägg. Här finns mina recept där färskost ingår (philadelphiaost är ett visst märke av färskost).
penna Skrivet av Mei Lin 2016-06-08 13:55
Hej Susanne!

Jag gjorde cheesecake till min sambo på sin födelsedag och bjöd sambos mamma att prova. De sade att det var en jättegod cheesecake!

Jag har 150g Philadelphia kvar, har du förslag vad ska jag göra med den?

Mvh
meilin
besökare Svar till Jax penna Skrivet av Susanne 2016-04-08 14:32
Tack så mycket för de fina orden! :)
penna Skrivet av Jax 2016-03-16 13:52
Hej Susanne!

Jag vill tacka dig för alla dina bra och inspirerande och lätta recept. Jag använder mig av dina pannkaksrecept för de är de bästa jag har hittat någonsin. Tack för din fina blogg!

Jax
besökare Svar till johannes penna Skrivet av Susanne 2016-03-14 10:40
Det finns ju bara en smet egentligen. Sedan vispar man grädden och blandar ner i smeten och så vispar man äggvitor och vänder ner i smeten. Jag ska se över beskrivningstexten och se om jag kan uttrycka mig tydligare.
penna Skrivet av johannes 2016-03-13 19:49
Hur ska man veta vilken smet när det bara står den ena och den andra??
besökare Svar till Veronica penna Skrivet av Susanne 2016-03-01 10:38
Kul att du tycker om receptet! Det går att smaksätta på många sätt, hur det blir med smält choklad och kaffe har jag inte provat men borde väl kunna bli gott i lagom mängd. Skriv gärna hur det blev om du provar!
penna Skrivet av Veronica 2016-02-24 14:43
Super bra recept. Gjorde med citron smak sist och nu till helgen tänkte jag bjuda på denna godingen igen!
Tänkte höra om man i stället kan tilsätta lite smält choklad och kaffe?

Mvh Veronica
besökare Svar till Elin Palm penna Skrivet av Susanne 2016-02-03 21:12
Till 12 personer kan du ju göra 2 st cheesecakes. Om du gör 2 st så är det nog enklast att göra en sats i taget. Vad som är bäst beror ju på vad du har för formar hemma som är lämpliga. Jag tycker att det är väldigt smidigt med en form med löstagbar kant när man gör glasstårta som ju denna cheesecake är. Så mitt råd för att göra detta är att använda 2 st runda formar med löstagbarkant och sedan kan du antingen göra receptet som det står 2 ggr i rad eller också dubblar du alla ingredienser och gör en jättestor smet men då måste du ha en väldigt stor vispskål också och vara noga när man blandar. Jag tror faktiskt det är lättare och bättre att göra en sats i taget, det blir lättare att blanda då. 
  1   2   3   4   5   6   nästa sida