Kommentarer till Blåbärsglass - Sida 1

"Recept på mycket god blåbärsglass som är enkel att göra. Med eller utan glassmaskin."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Frida Edvardsson 2016-07-29 16:55
Hej undrar om det går bra att ställa den färdiga smeten i kylen under natten? Våran glassmaskin är inte tillräckligt kall :(
person Svar till Gun-Britt penna Skrivet av Susanne 2015-12-29 20:11
Ja det är en väldigt god glass! Lycka till och hoppas det smakar bra!
penna Skrivet av Gun-Britt 2015-12-27 19:29
Ska nog göra detta till nyår får hoppas det blir bra.
person Svar till Inredningshjälpen penna Skrivet av Susanne 2015-06-28 18:24
Ja det ska gå bra.
penna Skrivet av Inredningshjälpen 2015-06-28 00:04
Länge funderat på att skaffa en glassmaskin, funkar det att göra sorbet också?

Inredningshjälpen/Anette
person Svar till zara penna Skrivet av Susanne 2013-05-19 14:02
Ja. Vispa på lägsta hastighet och inte mer än det blir blandat när grädden vispas ner i blåbärssmeten.
penna Skrivet av zara 2013-05-18 22:26
kan man använda elvisp genom hela receptet?
person Svar till Johanna penna Skrivet av Susanne 2012-07-09 23:28
Ja alltså nästan vilken smet som helst bör bli fryst på en timme om glassmaskinen fungerar som den ska. Hoppas det fungerar bättre nästa gång!
person Svar till susnet penna Skrivet av Johanna 2012-07-06 00:29
Jag har alltid inne min glassmaskin ( den delen man ska) i frysen så den alltid är redo när vi e sugna på att göra glass.. Jaja, glassen, den får stå i frysen över natten istället... Barnen fick lite köpeglass istället....
person Svar till Johanna penna Skrivet av Susanne 2012-07-06 00:20
Det låter som att din glassmaskin inte stått i frysen tillräckligt länge innan eller att frysen inte håller tillräckligt låg temperatur. Ofta behöver glassmaskinen (eller en del av glassmaskinen som innehåller frysblocket) stå i frysen minst 16 timmar (läs instruktionerna för just din glassmaskin) innan du kan använda den.
penna Skrivet av Johanna 2012-07-05 19:38
Efter 1 timmes körning i glassmaskinen är "smeten" fortfarande helt rinnig!!! Vad då ca 20 min... Grrrr
person Svar till Viktoria penna Skrivet av Susanne 2011-08-11 23:16
Det är ca 4 dl. Mängden blåbär i det här receptet är verkligen inte så jättenoga. Man kan bara hälla i lite efter behag.
penna Skrivet av Viktoria 2011-08-06 15:38
Hur många dl är 300gram blåbär tro? någon som vet? eller vet ungefär
penna Skrivet av Mari 2011-06-12 23:16
Jättegott!
Tog frysta blåbär som jag plockat i höstas. Lade dock till 1 msk extra florsocker + 1 tsk extra vaniljsocker (med äkta vanilj i) eftersom min bär ar frysta utan tillsatt socker. Jag smakade av innan jag hällde i glassmaskinen.
Det är första gången som jag riktigt lyckades göra egen glass.
person Svar till valeeria penna Skrivet av Viz 2011-01-20 14:50
Bara insatsen / bunken som ska in i frysen. Ja, du måste sätta in den en dag i förväg. Det är mest praktiskt att ha den i frysen hela tiden så är den redo när man känner för att använda den, slipper planera i förväg :)
penna Skrivet av Jenny 2011-01-16 20:58
Mums vad gott det blev!! :)
penna Skrivet av valeeria 2010-09-28 16:03
hej .. jag undrar om man verkligen måste sätta glass maskinen i frysen .. minst en dag .. och oxo .. måste man sätta in hela maskinen eller bara locken ? :D snälla svara .. haha
penna Skrivet av emme 2010-09-24 13:42
mmh jag sitter just nu och smakar på den får man skriva upp på min blogg??
penna Skrivet av Emeli 2010-08-17 20:32
Man ska väl ändå vispa upp äggen innan man tillsätter dem till gräddden? Det blev inte bra det här.... Inte alls fluffigt när man tillsätter råa ägg i vispad grädde!
person Svar till Lis penna Skrivet av Susanne 2010-08-09 02:38
Ja det går bra!
penna Skrivet av Lis 2010-08-08 12:10
Hej!
Kan man enbart använda äggulor istället för hela ägg?
person Svar till Linnea, 13 år penna Skrivet av Susanne 2010-07-22 00:09

Ja med en sådan enkel glassmaskin kan man bara göra en sats per dag. Det finns dyrare glassmaskiner med frysaggregat som man kan göra den ena satsen efter den andra med men de kostar från 4000 kr och uppåt.

Den jag har (Krups) ska finnas att köpa på onoff och netonnet. Annars brukar Philips klassiska glassmaskin finnas att köpa i de flesta elektronikbutiker t.ex. Elgiganten. Jag har inte provat Philips själv men den fungerar säkert bra den med.

penna Skrivet av Linnea, 13 år 2010-07-16 12:50
Hej! Jag har tänkt köpa en glassmaskin snart för det går snabbare att få glassen klar (när jag gjorde för hand så tog det jättelång tid!) och verkar enklare.

Jag gick in på glassmaskin här på hemsidan och läste att glassbunken måste stå ett dygn innan den används.

Så då kan man enbart göra en glassats per dag?

Hoppas du förstog vad jag menade

Tack för en bra sajt ;)

P.S I vilken butik kan man köpa en likadan Krups glassmaskin som du har? För jag vill helst inte köpa via internet.
person Svar till jen penna Skrivet av Rauli Taats 2010-05-15 15:53
Kan smaksätta hur man vill. Jag använde frysta lingon till min glass idag. För några dagar sedan smaksatte jag med kaffelikör och kakao. Bara att använda fantasin.
person Svar till jen penna Skrivet av Susanne 2010-05-14 18:53
Ja det kan man göra! Glass kan man göra nästan hur som helst. Bara att smaka av smeten innan man fryser in så vet man att det blir gott!
penna Skrivet av jen 2010-05-13 13:39
Kan man byta ut blåbären mot till exempel kakao och hackad choklad?
tacksam för svar :)
penna Skrivet av Camilla 2010-02-22 21:00
ska man vispa grädden som vanlig vispgrädde, så den blir fluffig? Eller vara lite småvispad?
penna Skrivet av filippa 2009-11-22 06:04
verkar tjockt gott!! ska shii göra denna glassen och äta allt på en gång =D
penna Skrivet av Susanne 2009-11-19 20:39
Svar till "en person": Jag vet inte om jag känner till någon glass som kan stå framme i rumstemperatur i flera timmar utan att smälta. I så fall får du nog lägga glassen i en kylväska med frysklampar runtomkring.
penna Skrivet av en person 2009-11-19 17:22
den verkar god men jag vill göra en som man kan stå framme några timmar för vi ska sälja till fröknarna i våran skola o pengarna går till klass kassan
penna Skrivet av Anita Celinder 2009-11-05 09:55
När jag gör glass själv, fryser jag den i muffinsformar t.ex. Blir lagom till en portion ( vill man ha mera kan man ta två) och jag tar bort papperet vid serveringen. På så sätt slipper jag problem med att den tinar ojämt, och att det blir glass över.
penna Skrivet av J. 2009-09-29 11:17
Uppdatering: Tinade nu hela glassen men det blev ändå ett val mellan iskristaller eller flytande.

Får hålla mig till pajer...
penna Skrivet av anonym 2009-09-23 13:19
anmäld post Posten är anmäld och väntar på att godkännas eller tas bort.
penna Skrivet av Susanne 2009-09-22 01:41

Svar till J: Ja om man hackar av ett litet hörn som du gjorde så blir det inte så bra, det har jag också gjort någon gång och jag känner igen din beskrivning - det blir rinnigt (oavsett om man använder glassmaskin eller inte). Du bör tina glassen enligt instruktionerna.

Ja det finns lite dyrare glassmärken som är bättre. Luft är ju inte ohälsosamt iaf men det gör ju glassen lättare att ta och framförallt blir det billigare för leverantören som kan sälja lika stora volymer glass fast det innehåller mycket mindre glass. Tror denna förändring skedde någon gång på 90-talet för innan dess var det mycket mera glass i en 2-litersburk och den var mycket hårdare. Man kan ju alltid läsa på förpackningen hur mycket den väger.

penna Skrivet av J. 2009-09-22 01:20
Svar till Webmaster: Av de skäl du nämner smakar de mesta glassmärken rätt syntetiskt, så om jag äter glass blir det Häagen-dazs. Då innehåller själva glassen inga konstigheter vad jag kan se, men visst kanske de fuskar med lite luft.

Reagerade mest på hårdheten. Skulle bara provsmaka, så jag ville inte tina hela satsen och riskera att den blev sämre till nästa gång, så jag hackade loss lite. Blir förhoppningsvis bättre om man tar större skopor. Hade delvis mosade bär.
penna Skrivet av Susanne 2009-09-21 23:40
Svar till J: Hur tinade du din glass? När man gör glass själv är den alltid stenhård direkt när man tar den ur frysen. Köpt glass är mycket mjukare. Det beror på att köpt glass innehåller en massa luft och även "mjukgörande medel" (vad nu det innehåller) och en massa andra tillsatser. Så konsistensen på köpt glass kanske är mer tilltalande än den man gör själv men jag tycker smaken på den glassen man gör själv är mycket godare och dessutom blir den mycket nyttigare eftersom den oftast innehåller mindre socker än köpt och så vet man dessutom att glassen man gjort själv inte innehåller en massa konstiga ämnen. Men sedan så ska ju helst inte glassen bli rinnig som du beskriver, så blev det inte när jag gjorde glassen. Gjorde du din glass med helt eller delvis mosade blåbär?
penna Skrivet av J. 2009-09-21 17:45
God smak men fick inte till glasskonsistensen. Stenhård direkt ur frysen och väldigt rinnig när bärbitarna i glassen tinat. Körde utan glassmaskin.
penna Skrivet av Birgitta Höglund's Mat 2009-09-20 22:22
Blåbärsglass är en riktig höstlyx. Jag hade recept på glass med olika vilda bär häromdagen. Det blir verkligen härlig smak på hemgjord glass, jämfört med köpt.
  1