Banankolapaj / Banoffee pie

Tänk att något så enkelt kan bli så gott! En god knaprig pajdeg med kolasås, vispad grädde och banan! Jag vill verkligen rekommendera den här receptet på banankolapaj / banoffee pie med den här pajdegen som är så himla snabb och enkel både att göra och trycka ut i pajformen och väldigt god!
banankolapaj - banoffee pie
Banankolapaj / banoffee pie är en riktigt god och enkel paj med kola och banan i ett frasigt pajskal med vispad grädde.
Timglas Tid: ca 60 min varav 15 min jobb
Portioner 6-8 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion, beräknat på 8 portioner (167 g): 517 kalorier, 53 g kolhydrater, 31 g fett, 6 g protein

Ingredienser:

Pajdeg:

Fyllning:

vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

Ugn:

  • 200 °C i mitten av ugnen i ca 14 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Smält smöret i en kastrull och ta av kastrullen från plattan.

  2. Rör ner farinsocker, havregryn och vetemjöl till en jämn smet.

  3. Klicka ut den i en pajform ca 22 cm i diameter. Ta baksidan av en sked och tryck ut degen i pajformen så den blir jämn. Detta går på 1 minut med denna enkla pajdeg.

  4. Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 14 minuter till gyllene färg. Låt svalna.

  5. Bred på kolasåsen (den karamelliserade mjölken).

  6. Skiva bananerna och fördela i kolasåsen.

  7. Vispa grädden. Lägg ovanpå. Sikta över kakao. 

    Servera direkt eller förvara i kylskåp fram till servering!

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara överbliven banankolapaj / banoffee pie i kylen, den håller sig flera dagar men är godast nygjord. Den frasiga pajdegen blir mindre frasig med tiden p.g.a. fukten främst från grädden.

Se även dessa recept

| Efterrätter |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Linda
Sååå mycket mer smak dagen efter! Super god!
✏️ Skrivet av Linda
Hej!
Väldigt lätt och snabb att göra! Hade svårt med att "skeda" ut smeten i formen, fick ta hjälp av bakplåtspapper för den fastnade hela tiden. Jag hade Kanel över grädden istället för kakao, det blev jättegott! För mig blev botten för tjock och hade kanske någon minut för länge i ugnen för botten smakade som hårda, men goda, havrekakor och tog över smaken från kolasåsen och bananerna. Kanske blir godare dagen efter? Hade en vanlig pajform. God men godare om man gör egen kolasås med kanske?
✏️ Skrivet av Teresa
Det finns inte karamelliserad mjölk ivår butik, vad kan jag använda iställe?

Visa alla kommentarer